Paard zonder schuilplek op wei, met aankomende hitte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Paard zonder schuilplek op wei, met aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:26

Dit dilemma geldt voor vele anderen ook. Er zijn heel veel weilanden waar paarden lopen zonder mogelijkheid tot schuilen of schaduw. De temperaturen worden de laatste jaren veel extremer. Het verbaast me eigenlijk dat ik nog nooit iets heb gehoord van overleden paarden, koeien of schapen door de hitte.
Ik zette ze vroeger op het heetst van de dag binnen maar ik snap dat dit dus niet kan. Binnenhalen in haar eentje geeft veel meer stress dan gewoon laten lopen denk ik. Kiezen uit 2 kwaden in deze, ik zou dan toch gewoon kiezen voor laten lopen. En eisen dat er genoeg koel drinkwater is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:33

Ik heb al gehoord van paarden kennissen en vrienden dat de dierenarts al contact had genomen en hun geadviseerd om de paarden, en zeker de merries met veulens, op stal te zetten. Maar ja hier in de omstreeks verwachten morgen 40° en donderdag 41°.

Als je de kans hebt zou ik het zeker de jaarling overdag op stal en 'savonds gewoon terug buiten.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:02

De kudde waar mijn paard in staat heeft ook geen schaduw op de wei, toen ik om half 6 aan kwam waren alle dag (weide) paarden die al binnen gehaald en het grootste gedeelte was zeiknat van het zweet.
Mijn haflinger viste ik droog van de wei en had ook geen opgedroogde zweet plekken. De hele groep stond gewoon rustig te eten of te slapen.
Het zal geen ideale temperatuur zijn, voor mij ook niet. Maar ik had ook niet het idee dat ze erg verhit was.
Maar wij staan inderdaad richting kust en op de weilanden staat eigenlijk altijd wel een briesje. Dat scheelt vaak een aantal graden in temperatuur.

Wel vond ze haar koude douche heerlijk.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:11

Het ligt er ook maar net aan wat het alternatief is. Veel binnenstallen zullen nog warmer zijn dan op de wei met een briesje.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:28

Mijn paard staat staat op een hele grote paddock paradise (zandgrond). De hele kudde staat overdag uit zichzelf in de inloopstal, schuilstal of schaduw. Ze gaan geen moment in deze zon staan. Ik wilde vandaag mijn paard een half uurtje op de wei zetten, zo rond 19.00 uur. Ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar ze bleef rondrennen en at niet van het gras. Ik heb haar er na tien minuten uitgehaald.

Mijn paard is het natuurlijk niet gewend. Jouw paard heeft geen keuze, hoe kan je zien of ze het nog goedmaakt? Tja, je vraagt ervaringen. Maar wat kan je, heb je andere opties? Op bokt krijg je allerlei meningen en iedereen vindt wat anders. Ik zou je dierenarts om advies vragen, hij/zij heeft verstand van dierenwelzijn en kan je hopelijk adviseren hoeveel risico je neemt door een paard een dag lang in de volle zon en 35 graden te laten staan.

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 21:31

Bedankt allemaal voor jullie talrijke reacties!
Het is wat moeilijk om op iedereen apart te reageren dus ik ga wat globaal reageren op de dingen die ik gelezen heb.

Eerst en vooral wil ik wat meer toelichting geven over de plek van de weide. Ik woon in Oost-Vlaanderen dus dat is echt het binnenland. Erg veel wind is er dan ook jammer genoeg niet.
Enkele mensen gaven de tip om met stalgenoten af te spreken met buiten en binnen zetten. Maar ik ken verder niemand op de opfok, ben nog nooit iemand tegen gekomen die ook naar zijn veulen kwam kijken.
Wat de stallen zelf betreft is er wel wat keuze, er zijn wel wat stallen met hoger daken waar de warmte wel meevalt. Het is nog steeds heel warm wel, maar dat is het natuurlijk buiten ook...
Ik kreeg ook de tip van iemand om naar iets anders opzoek te gaan, maar dat is al geregeld. Binnen een kleine twee maand verhuizen al mijn paarden naar huis. (Heb nog 2 volwassen Tinkers ergens op pension.)
Ze kunnen hier nu nog niet terecht omdat de afsluiting er nog niet staat dus dat is geen optie.

Ik las enkele mensen die schreven dat het eigenlijk 2 slechte opties zijn, alleen binnen niet oke en in de warmte buiten niet oke. Daar ben ik het volledig met eens, daarom dat ik het zo lastig vind. Ik wil inderdaad het beste van het slechtste kiezen.
Mijn plan voor nu is dat ik morgen tegen de middag weer ga kijken hoe ze het stelt. Dan haal ik ze sowieso even af de weide voor even af te spoelen. Ik ga haar dan ook even alleen op stal zetten en even kijken hoe ze dat vind... (Ze heeft hiervoor trouwens ook nog wel is een tijdje alleen op stal gestaan.) Als ze het niets vind en te gestresseerd is, dan zit er niets anders op dan haar weer op de wei te zetten.
Als ze het gewoon oke lijkt te vinden denk ik dat haar toch maar binnen hou tot en met vrijdagavond. Dan zou hier de grootste hitte voorbij zijn. Ik ga uiteraard donderdag op de warmste dag wel gewoon naar haar toe zodat ze even in de paddock haar benen kan strekken en ik haar weer kan afspoelen.
Dit lijkt me voor nu de beste oplossing die ik me kan bedenken.

Ik las ook nog iemand die schreef of ze niet met een vriendje even op stal kan. Dit ga ik zeker even navragen bij de staleigenaar, maar die paarden zijn gewoon natuurlijk ook van mensen dus weet niet hoe zij er dan tegenover gaan staan...

Als er mensen zijn met nog bevindingen/meningen. Dan hoor ik het nog steeds graag!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:39

Ik zou ze dan zeker in de avond en nacht wel buiten doen en niet tot vrijdag avond op stal houden.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:40

Cioccolato schreef:
Hier lekker een windje over het land zonder schaduw. Ze staan er prima en houden het prima uit. Worden wel vaker per dag gecontroleerd. Zien er fit uit, dus ik hou ze zolang het kan gewoon buiten.
Mijn stal is heerlijk koel maar nu na 1 of 2 dagen zulke temperaturen is die ook vies benauwd. Maakt dus weinig verschil.

Het verschil is wel dat ze niet in de volle zon staan. Wat mij betreft ook belangrijk met het oog op zonnesteek.

TS: klinkt als een goed doordacht plan! Het blijft lastig, zeker als het betekent dat je één paard uit de kudde moet houden..

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 21:44

Cioccolato schreef:
Ik zou ze dan zeker in de avond en nacht wel buiten doen en niet tot vrijdag avond op stal houden.

Ik ben hier zeker ook een voorstander van, alleen moet ik dan zo vaak over en weer en dat red ik gewoon niet...
De stal is niet echt dichtbij jammer genoeg.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:44

AnneJ1995 schreef:
Cioccolato schreef:
Hier lekker een windje over het land zonder schaduw. Ze staan er prima en houden het prima uit. Worden wel vaker per dag gecontroleerd. Zien er fit uit, dus ik hou ze zolang het kan gewoon buiten.
Mijn stal is heerlijk koel maar nu na 1 of 2 dagen zulke temperaturen is die ook vies benauwd. Maakt dus weinig verschil.

Het verschil is wel dat ze niet in de volle zon staan. Wat mij betreft ook belangrijk met het oog op zonnesteek.

TS: klinkt als een goed doordacht plan! Het blijft lastig, zeker als het betekent dat je één paard uit de kudde moet houden..

Dan hebben we hier ruim 100 paarden een zonnesteek in de omgeving :+
Dat zal ook per paard verschillen en ik denk dat het wel meevalt.
Maar hier hebben de fitte, in goede conditie paarden nergens last van. Zal vast een enkeling in groepen zitten die er wel gevoelig voor zijn en dus ziek worden. Net als mensen :j kwestie van echt goed in de gaten houden hoe je eigen dier erbij staat. Of pension dier, etc
Geen ervaring met oudere dieren of koudbloeden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:44

TS, kun je iets met water doen? Eventueel een kleine 'modderpoel' maken in de weide voor je paardjes?

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 21:47

Shaggy09 schreef:
TS, kun je iets met water doen? Eventueel een kleine 'modderpoel' maken in de weide voor je paardjes?

Moest de weide van mij zijn is zoiets zeker een fijne verkoeling. Maar ik denk niet dat de staleigenaren dit gaan appreciëren...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:59

Ik heb een paard gehad die een zonnesteek kreeg. Nou was hij ook nog eens zwart (geen Fries overigens).
Het zweet en schuim stond op zijn lijf en hij trilde heel erg, ademde heel snel en kon nog amper recht lopen.
Met spoed de dierenarts er bij en met lauw water (koud mocht niet) afspoelen.
Na wat injecties en electrolyten kwam hij weer goed op gang. Hij had wel voldoende drinken maar ze hadden hem op een andere wei gezet zonder schaduwplekken. Normaal stond hij aan een bomenrand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:27

Onze paarden kunnen kiezen. En of het nou stormt, hagelt, sneeuwt of regent: die van ons staan het liefst buiten. Maar nu, met dit weer, staan ze dus de hele dag in hun stal. Hebben we het ding toch niet voor niets gebouwd. Maar het lijkt me duidelijk: als ze zelf de keuze hebben, gaan ze niet de hele dag in de felle zon lopen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:42

safina schreef:
Onze paarden kunnen kiezen. En of het nou stormt, hagelt, sneeuwt of regent: die van ons staan het liefst buiten. Maar nu, met dit weer, staan ze dus de hele dag in hun stal. Hebben we het ding toch niet voor niets gebouwd. Maar het lijkt me duidelijk: als ze zelf de keuze hebben, gaan ze niet de hele dag in de felle zon lopen.

Paarden doen ook bij voorkeur niet wat wij hopen dat ze doen. :D
Die van mij staan nu ook graag op de schuilstal,s'winters enkelt als het hagelt daar hebben ze een bloed hekel aan,of als ik bij hevige regen nergens anders hooi voer als in de schuilstal.Ik heb nu mijn weiden met enkel zon afgesloten en ze min of meer verplicht in de schaduw te grazen.S'avonds mogen ze weer overal.

Maar als ik de op lees van de ts ben ik weer zo blij dat ik alles zelf regelen kan.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:43

Die bij ons komen morgen en donderdag van 11 tot 7 naar binnen. Hebben wel schuilstallen maar die zijn ook loeiheet en niet alle paarden mogen erin staan.

Ik vind het echt onverantwoord om je dieren zonder schaduw in de volle zon te laten staan..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:48

Ik maakte mij daar vorig jaar ook druk over, ook in de opfok, ergens in de polder en bloedheet. Maar toen ik ging kijken met 35 graden stonden ze mij allemaal aan te kijken of ik gek was ( de paarden :D ) en geen een stond te zweten.

Paarden zijn steppe dieren, die kunnen best wat warmte verdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:49

beatje schreef:
safina schreef:

Paarden doen ook bij voorkeur niet wat wij hopen dat ze doen. :D
Die van mij staan nu ook graag op de schuilstal,s'winters enkelt als het hagelt daar hebben ze een bloed hekel aan,of als ik bij hevige regen nergens anders hooi voer als in de schuilstal.Ik heb nu mijn weiden met enkel zon afgesloten en ze min of meer verplicht in de schaduw te grazen.S'avonds mogen ze weer overal.

Maar als ik de op lees van de ts ben ik weer zo blij dat ik alles zelf regelen kan.

Nou, zeker weten. Wij denken vaak dat ze last hebben van dingen waar ze helemaal geen last van hebben. En we denken dat ze geen last hebben van dingen waar ze wel degelijk last van hebben.

https://www.dkbo.nl/Hittestress

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:55

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:01

Koop een partytent en zet die in de wei.
Dan heb je schaduw en hoef je de wei niet te beschadigen met palen en zo.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:02

nicky_rilana schreef:
Koop een partytent en zet die in de wei.
Dan heb je schaduw en hoef je de wei niet te beschadigen met palen en zo.

Ja dat is handig met een koppel jonge paarden in de opfok, de kans dat ze compleet over de zeik gaan is groot.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:14

Mijn paarden hebben de keuze, schaduw, binnen, in de volle zon. Waar staan ze de hele dag; in de zon. Kurkdroog beide.

Mijn oude pony stond zomers op een grote weide zonder beschutting of schaduw. Ook met heet weer. Ging dan nooit naar binnen, maar heb haar nog nooit bezweet aangetroffen. Doordat ze op een open weide stond, was er bijna altijd wel een licht briesje.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:21

Nou een partytent lijkt me inderdaad nogal onveilig, daar zou ik als stalbaas ook tegen zij. Kijk TS, de kans dat jouw paard er meer last van heeft dan de andere 200 is niet zo groot lijkt me. Ik denk dat alleen op stal meer stress geeft. Sowieso geen goed idee met een jaarling, daar kunnen echt lelijke ongelukken door gebeuren. Dat ze rustig is als jij er bent, wil niet zeggen dat ze de volgende 24 uur dat ook is. Niet zo'n risico nemen hoor! Paarden zijn kuddedieren, en een jonkie alleen laten staan, zou echt mijn allerlaatste optie zijn. En kijk dan echt heel kritisch naar de stal. Dat ze er niet probeert uit te springen over de staldeur of tussen de tralies vast kan komen met steigeren. Ik heb al zoveel rare dingen gezien en gehoord bij paarden die overstuur raakten. En niemand verwacht t, dus er is totaal geen zicht op. Zou zonde zijn als je het goed probeert te doen en het gaat juist daardoor mis.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:25

Mijn paard heeft een schuilstal, maar staat er ook met dit weer niet in, ik zou me dus niet heel veel zorgen maken

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:33

Ik zou hem niet ophokken tot vrijdag, dat is ook niet eerlijk staat die in zijn uppie en zit je met voer/water en stal bedekking want hoe doe je dat dan of doet je pension houder dit.