Hoe krijg ik mijn schimmel schoon?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 15:43

Mijn schimmeltje was altijd heel erg schoon van zichzelf. Ik kon haar gerust een aantal dagen voor de wedstrijd wassen en dan was ze met de wedstrijd zelf nog schoon. Poepte altijd op 1 plek.

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 15:49

Jessix schreef:
Het is inderdaad goed om je paard aan stromend water (tuinslang) te laten wennen. Niet alleen om hem te wassen, maar ook voor als je een wonde hebt of dik been, etc.

Ik doe dat zo: https://www.youtube.com/watch?v=X_4o8sVnXpM
Beetje oud filmpje, maar een methode die in de horsemanship wordt gebruikt.

Ik vind die man wel iets heel cruciaals aanhalen.
"Ik richt de slang niet meteen op het paard."

Dat doen zoveel mensen, die zetten de slang aan, wijzend naar het paard om zelf niet nat te worden ofzo? Ik weet het niet....
Ik kan dat ook wel doen, maar gegarandeerd een schrikreactie :+ Geen paniek, omdat hij het niet kent. Maar het is gewoon logisch...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:56

Janine1990 schreef:

Dat doen zoveel mensen, die zetten de slang aan, wijzend naar het paard om zelf niet nat te worden ofzo? Ik weet het niet....
Ik kan dat ook wel doen, maar gegarandeerd een schrikreactie :+ Geen paniek, omdat hij het niet kent. Maar het is gewoon logisch...

Ja mooi he?! Ik ken deze man helemaal niet hoor, maar dit was het eerste wat ik vond op youtube. In de horsemanship is dit een vrij standaard methode. Wat ook nog werkt is met de slang weglopen met het paard er achteraan. Zo volgt het paard dus eigenlijk het "enge object" i.p.v dat het op hem afkomt. En vooral heen nonchalant de omgeving gaan sproeien en vooral niet zo met het paard bezig zijn. :D

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 17:10

Jessix schreef:
Het is inderdaad goed om je paard aan stromend water (tuinslang) te laten wennen. Niet alleen om hem te wassen, maar ook voor als je een wonde hebt of dik been, etc.

Interessant! Ik begin ook altijd met de poetsplek schoonspuiten in plaats van gelijk mn paard en dat helpt wel inderdaad.

Vandaag heb ik zn benen en de singelplek af kunnen spuiten na het rijden zonder paniek. *\o/* Om het rustig op te bouwen en hem te belonen, ben ik daarna gestopt.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 17:25

Paard vastzetten op een plek dichtbij zn vriendjes. En warm water met een spons gebruiken, spons een beetje uitknijpen, en langzame bewegingen maken. Zo deed ik het 2 jaar geleden bij mijn paard. Nu inmiddels kan het met de tuinslang en als het heet is en ik doe het met een pisstraaltje dan vindt hij het zalig. Ook spuitbussen vindt hij totaal niet meer eng. 2 jr geleden nog wel. Ik houd er niet van om er een gevecht van te maken, en achteraf gezien heeft dit op deze manier bij ons geholpen. Succes!

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 17:30

o_mariska_o schreef:
nicolanca schreef:
Ik heb zelf hulp gehad van iemand die bij Emiel Voest een opleiding had gedaan. Misschien is er zo iemand bij jou in de buurt?

Dankjewel, ik zal eens gaan googelen :)

Ik kan jou daar goed bij helpen
Stuur mij anders even een pb

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:20

Janine1990 schreef:

Doen mensen dat?
Die van mij is een engel met wassen en staat net zo lang stil op de was plaats als ik van haar wil, maar als ik de slang aan zou zetten terwijl de straal op haar gericht is, breekt ze meteen door alle touwen heen.

Lijkt me toch wel een beetje logisch om de straal eerst op de grond te richten en dan bij de voetjes te beginnen? Toch? :+

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:12

o_mariska_o schreef:
Jessix schreef:

Interessant! Ik begin ook altijd met de poetsplek schoonspuiten in plaats van gelijk mn paard en dat helpt wel inderdaad.

Vandaag heb ik zn benen en de singelplek af kunnen spuiten na het rijden zonder paniek. *\o/* Om het rustig op te bouwen en hem te belonen, ben ik daarna gestopt.

Ben ik nu gek?
Ik heb niet anders geleerd.
Eerst op de grond spuiten, geen reactie is de straal op het paard zetten maar never de straal direct als eerste op het paard.

Net als Susan overigens heb ik ook geleerd bij warm weer benen na het rijden afspuiten. Toevallig vrijdag Blazy gewassen (manen waren echt super vet) en voelde erg raar om daarna te wandelen.

Jessix

Re: Hoe krijg ik mijn schimmel schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:50

Ze bedoelen ook niet richting het paard, maar echt de andere kant op. Ook jij als mens wendt je eigenlijk van het paard af. Je gaat dus echt even de tuin sproeien zeg maar met het paard aan de hand. :)

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 20:33

Precies, als je het filmpje kijkt zie je nog wel wat verschil. Ik richt de straal ook nooit gelijk op mn paard, maar echt zoals op het filmpje deed ik het niet.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:41

Ja ik dus wel
Zeker als het paard voor mij nieuw is wat betreft afspuiten (zoals Blazy en Kelan bij mij alle 2 het geval waren). Kan je veel beter reactie peilen.
Weet je eenmaal hoe dat gaat dan kan je volstaan met idd vanaf de grond van circa twee meter naar de hoef naar boven.
Van de week met de voorlok bij Blazy wassen doe ik vanaf de hals naar boven. Beetje lastig uit te leggen vanaf beeldscherm.
Bij Kelan weet ik dat hij dit niet fijn gaat vinden (houd zijn hoofd ook idioot naar voren bij regen) en kom ik er ook moeilijker bij door zijn grootte en mijn eigen kleine ik en dan doe ik het met z’n tweetjes zodat hij het minst last er van heeft en het rustiger werkt

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 21:09

Van NAF heb je nu poeder Brighter than white wat je zowel nat als droog kan gebruiken. Misschien niet handig voor je héle paard maar wel voor de ergste vlekken!
Ik vind het ideaal spul voor witte voeten op wedstrijd. Ik doe thuis eerst wassen met shampoo en zodra dat bijna droog is die poeder erop. Zodra het helemaal droog is, is het wit echt stralend wit!
Ook geschikt om last minute vlekken bij te werken.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 21:45

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden...
Ik ben zelf niet zo moeilijk met dat soort dingen :o
Ik zet het paard gewoon vast en spoel m af.
Sommige dreigen inderdaad de tent af te breken, maar is in werkelijkheid nog nooit echt gebeurt.
Op het moment dat ze rustiger worden even die slang eraf halen als beloning. En dan weer verder gaan.
Uiteindelijk merken ze echt wel dat ze niet dood gaan van een beetje water.
Ik had zelfs een haflinger die het echt vreselijk vond om gedoucht te worden, maar vervolgens wel tot halverwege haar buik door het water op haar gemakje naar het sappige riet wandelde... :D
Helaas is dat door mij toen gezien en sindsdien geen gepiep maar okseltjes fris. :D

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:26

Voila! Zie hier boven! Zorg voor een veilige wasplek, twee staande pilaren, twee kettingen met paniekhaak op juiste hoogte, de waterslang van voren laten komen ( dus niet aansluiten op een kraantje bij zn kont ) zodat hij daar niet op gaat staan of tegen de benen krijgt. Verder niet meuten, miepen en zeuren. Gewoon gaan met die banaan. Piafferen, slaan, steigeren, lekker laten doen. Negeren en doorgaan. Laten merken dat ie geen keuze heeft. Na een tijdje komen ze er achter dat water hen niet vermoord! Wel opletten dat er geen water in de oren komt en zelf op een veilige plek blijven staan.

Als het paard er een probleem van maakt moet jij het niet nog groter maken door te gaan trutten en op een kinderlijke pieptoontjes tegen ze te gaan spreken. Dat maakt ze alleen nog maar onzekerder. Gewoon doen! Des te eerder is het klaar ! Als jij kalm en zelfverzekerd blijft denk een paard uiteindelijk, ok het zal wel goed zijn. Succes!!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:30

Ianrowan2009 schreef:
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden...
Ik ben zelf niet zo moeilijk met dat soort dingen :o
Ik zet het paard gewoon vast en spoel m af.
Sommige dreigen inderdaad de tent af te breken, maar is in werkelijkheid nog nooit echt gebeurt.
Op het moment dat ze rustiger worden even die slang eraf halen als beloning. En dan weer verder gaan.
Uiteindelijk merken ze echt wel dat ze niet dood gaan van een beetje water.
Ik had zelfs een haflinger die het echt vreselijk vond om gedoucht te worden, maar vervolgens wel tot halverwege haar buik door het water op haar gemakje naar het sappige riet wandelde... :D
Helaas is dat door mij toen gezien en sindsdien geen gepiep maar okseltjes fris. :D

Ehhh ? Een waterstraaltje is natuurlijk veel enger dan een hele plas of sloot... :D :D :D

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:40

Ik heb altijd zo´n zwart blokje liggen, daarmee wrijf ik de plekken schoon.
Om de vettigheid eruit te krijgen moet er wel geshampood worden, heb daarvoor zilvershampoo van Andrelon, koop die groot in als er een aanbieding is.
Maar mijn vetklepje moet er nog aan wennen om geshamppood te worden, dus ik wacht tot haar grote vriendin ook weer gesopt moet worden en dan sluiten we aan.