Hoe sint jacobs kruid kruid bestrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:50

Pandora2 schreef:
Je wilt niet weten hoeveel van die krengen hier in het land staan ( stonden nu :Y) ), maar slechts op enkelingen tref ik elk jaar rupsjes aan -O-

Dan klopt het toch. Die rupsen komen ook niet gelijk in zulke aantallen voor dat er volgend jaar helemaal niets voor ze overblijft. Daar zouden ze weinig aan hebben.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:51

Ik heb twee containers vol uit de wei geplukt en heb slechts 2 rupsjes gezien. Mijn buurman z'n wei staat helemaal vol met het spul dus echt verdwijnen zal het bij mij niet. Ik trek ze er ook met de hand uit, gaat snel en efficiënt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:54

oomens schreef:
Dan bestaat er daarnaast ook nog eens een plant die Sint-Janskruid heet

:') Het was ook die die ik in gedachte had. En tijdens het schrijven had ik al zoiets van er klopt iets niet aan die naam :+ Ik gooi em op de warmte van de afgelopen dagen :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:00

oomens schreef:
Pandora2 schreef:
Je wilt niet weten hoeveel van die krengen hier in het land staan ( stonden nu :Y) ), maar slechts op enkelingen tref ik elk jaar rupsjes aan -O-

Dan klopt het toch. Die rupsen komen ook niet gelijk in zulke aantallen voor dat er volgend jaar helemaal niets voor ze overblijft. Daar zouden ze weinig aan hebben.

-O-
En ik hoop maar weer elk jaar dat alle planten gewoon opgevreten worden :')

Ibbel

Re: Hoe sint jacobs kruid kruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:06

Er ontstaat altijd een evenwicht tussen predator (rups, mees, leeuw) en prooi (JKK, buxusmot, zebra). Prooien sterven nooit volledig uit, anders zouden de predatoren eveneens snel uitgestorven zijn.
De enige die zich hier niet aan houdt is de mens, die is erg goed in het uitroeien van plant- en diersoorten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:09

Absoluut de waarheid Ibbel !

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:12

Ibbel schreef:
De enige die zich hier niet aan houdt is de mens, die is erg goed in het uitroeien van plant- en diersoorten

Dat valt nog te bezien. Het kan maar zo zijn dat die net zo hard aan het werken is aan zijn eigen uitsterven als dat een te efficiënt jagende leeuw dat zou doen. Dat mag de tijd uitwijzen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:02

Het zou de aarde in elk geval ten goede komen moest de mens eventjes verdwijnen :=

Ibbel

Re: Hoe sint jacobs kruid kruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:07

Als de mens zichzelf aan het uitroeien is, dan neemt-ie in ieder geval wel heel veel onschuldige slachtoffers mee... De planeet gaat het uiteindelijk wel overleven, al dan niet net als Venus qua temperatuur.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:23

Ibbel schreef:
Er ontstaat altijd een evenwicht tussen predator (rups, mees, leeuw) en prooi (JKK, buxusmot, zebra). Prooien sterven nooit volledig uit, anders zouden de predatoren eveneens snel uitgestorven zijn.

En dús kun je niet rekenen op de rupsen, die gaan nooit alle plantjes opeten want dan gaan ze zelf dood.

Wij hadden na 3 jaar bloemen wegknippen en uitsteken dit jaar meer jkk dan ooit, zeg maar. Dus donderdag de weide laten maaien, meteen al het maaisel afgevoerd (soort stofzuiger) en morgen wordt de weide bemest. In het najaar doorzaaien en nog eens compost erover. En dan hópen dat het jkk zich minder fijn voelt bij ons...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:30

Chubby schreef:
Ibbel schreef:

En dús kun je niet rekenen op de rupsen, die gaan nooit alle plantjes opeten want dan gaan ze zelf dood.

Of je moet niet streven naar álle kruiskruid weg. Aantallen zo laag dat de paarden voldoende anders beschikbaar hebben om niet meer dan een incidentele hap binnen krijgen tijdens het grazen. Op land waarop niet gehooid wordt, is dat op zich voldoende. Het is niet alsof de plant zo ontzettend giftig is dat het paard er met slechts enkele happen al doodziek van neervalt. Dat is hij alleen op Bokt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:08

oomens schreef:
Of je moet niet streven naar álle kruiskruid weg. Aantallen zo laag dat de paarden voldoende anders beschikbaar hebben om niet meer dan een incidentele hap binnen krijgen tijdens het grazen. Op land waarop niet gehooid wordt, is dat op zich voldoende. Het is niet alsof de plant zo ontzettend giftig is dat het paard er met slechts enkele happen al doodziek van neervalt. Dat is hij alleen op Bokt.

Dit is idd ook zo'n dingetje wat ik mij al jaren afvraag.

Hier bij de buur achter staat het vol JKK en er lopen al heel lang 2 ezeltjes die in het najaar alle planten met de grond gelijk maken. Volgens zeggen en schrijven zou het ook giftig zijn voor ezels :?

En mijn oude merrie heeft in haar jonge jaren ook best wat JKK opgevreten in het najaar en ze huppelt hier nog steeds fruitig rond :+

Dus ik begrijp het niet helemaal :7

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:17

Volgens mij stapelt het en krijgen ze er na jaren pas last van?

Hier voor het eerst ook enkele in de wei, ik haal ze er gelijk uit als ik ze zie nu het er nog zo weinig zijn, je trekt ze er zo uit.
Bermen staan er hier dit jaar ineens wel mega vol mee!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:43

Ik meen dat het stofje in JKK een minuscuul klein beetje schade aan de lever doet.

Maar dat dat schade is die niet kan herstellen.

De hoeveelheid schade van 1 plant is miniem, verwaarloosbaar dacht ik zelfs. Het paard krijgt daar geen last van.

Maar jaar na jaar na jaar een steeds een beetje, of bijvoorbeeld twee jaar op rij heel veel JKK eten, levert wél problemen.

Juist omdat dat minieme beetje schade nooit herstelt.
Steeds weer minieme beetjes schade, geven uiteindelijk wel degelijk veel of heel veel schade.
En dat is dus het ene gevaar van JKK. (1)

Het andere gevaar is dat het stofje actief blijft, ook als de plant dood is.
En dat paarden het JKK, als het eenmaal dood is, niet herkennen als giftig. (2)
Als het dus in hooi zit, eten de meeste paarden het zonder aarzelen op.

Het ene paard is natuurlijk gevoeliger dan het andere.
Maar steeds weer die kleine beetjes schade die niet herstellen is voor ieder paard uiteindelijk riskant.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:45

Nouvel schreef:
Volgens mij stapelt het en krijgen ze er na jaren pas last van?

Dat heb ik ook altijd gehoord idd.
Alleen zijn die ezeltjes al stokoud ondertussen. Ik wil de kilo's JKK niet dragen die ze al opgevreten hebben :P
En mijn merrie is ondertussen met haar 26 ook al hoogbejaard :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:47

Even ge-googeld, nadat ik bovenstaande tiepte.

De vlinderstichting legt het duidelijk, en degelijk uit:

https://www.vlinderstichting.nl/jakobsk ... iftigheid/

Met name de paragraaf over de cumulatieve effecten.
Dat is dat 'stapelen' dat eerder genoemd werd.

Acuut (dus de eerste paragrafen) zie je minder vaak bij paarden dacht ik. Hoewel ook dat wel eens voorkomt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:51

Ik schrik ervan hoe laks sommige hier over JKK denken! Het is echt heel erg giftig en idd het bouwt zich langzaam op in het lichaam op. Kan dus over jaren gaan voordat de eerste symptomen zichtbaar worden. Het is idd onomkeerbaar en kan leiden tot de dood. Het is gewoon vergif! Het is trouwens net zo giftig voor jezelf als voor de paarden!! Bij het verwijderen van JKK moet je altijd handschoenen dragen. Het gif uit de plant wordt door de huid opgenomen in het lichaam.

Iemand die moedwillig paarden laat eten van JKK zou een bezoekje van de dierenbescherming moeten krijgen!!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:06

Pareltjes schreef:
Ik schrik ervan hoe laks sommige hier over JKK denken! Het is echt heel erg giftig en idd het bouwt zich langzaam op in het lichaam op. Kan dus over jaren gaan voordat de eerste symptomen zichtbaar worden. Het is idd onomkeerbaar en kan leiden tot de dood. Het is gewoon vergif! Het is trouwens net zo giftig voor jezelf als voor de paarden!! Bij het verwijderen van JKK moet je altijd handschoenen dragen. Het gif uit de plant wordt door de huid opgenomen in het lichaam.

Iemand die moedwillig paarden laat eten van JKK zou een bezoekje van de dierenbescherming moeten krijgen!!

Het stapelt zich inderdaad op, maar wanneer slechts weinig wordt gegeten (af en toe een hapje, omdat er maar weinig van staat, er bovendien genoeg echt eten omheen staat en omdat het bovendien erg vies smaakt), dan heb je langer nodig dan dat een paard oud wordt voordat er echt problemen door ontstaan. Je moet alleen niet heel veel planten op een afgegraasde wei met te veel paarden hebben, en daar dan ook nog eens van willen hooien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:09

Euhm...wie denkt hier laks over JKK ?? :?
Ik geef hier enkel gewoon de feiten weer zoals ze zijn.

Die ezeltjes zijn van de buurman. Daar heb ik niks over te zeggen. En daar is ook niks mee aan de hand.
En mijn merrie stond 23 jaar geleden nog bij haar fokker op het land. Daar had ik ook niks te vertellen.
En 23 jaar geleden was er lang niet zoveel bekend over JKK als nu. Om niet te zeggen eigenlijk bijna niks.

Ik trek mij elk jaar suf om al het JKK uit mijn 1.5 HA weiland te halen. Dus nee, laks kun je mij allerminst noemen :Y)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:23

oomens schreef:
Pareltjes schreef:

Het stapelt zich inderdaad op, maar wanneer slechts weinig wordt gegeten (af en toe een hapje, omdat er maar weinig van staat, er bovendien genoeg echt eten omheen staat en omdat het bovendien erg vies smaakt), dan heb je langer nodig dan dat een paard oud wordt voordat er echt problemen door ontstaan. Je moet alleen niet heel veel planten op een afgegraasde wei met te veel paarden hebben, en daar dan ook nog eens van willen hooien.

Als er voldoende te eten staat zullen de paarden ervan af blijven. Tenzij erg jonge dieren die nog aan het ontdekken zijn. JKK is een plaag als je het niet bijhoudt heb je geen grasspriet meer staan. Eenmaal gehooid verdwijnt de bittere smaak en eten paarden er gerust veel te grote hoeveelheden van.

Gewoon met wortel en al verwijderen vóór het in bloei staat. Doe dit 3 jaar consquent en je weiland is schoon. Spreek je buren erop aan dat zij dit ook moeten doen!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:25

Pandora2 schreef:
Euhm...wie denkt hier laks over JKK ?? :?
Ik geef hier enkel gewoon de feiten weer zoals ze zijn.

Die ezeltjes zijn van de buurman. Daar heb ik niks over te zeggen. En daar is ook niks mee aan de hand.
En mijn merrie stond 23 jaar geleden nog bij haar fokker op het land. Daar had ik ook niks te vertellen.
En 23 jaar geleden was er lang niet zoveel bekend over JKK als nu. Om niet te zeggen eigenlijk bijna niks.

Ik trek mij elk jaar suf om al het JKK uit mijn 1.5 HA weiland te halen. Dus nee, laks kun je mij allerminst noemen :Y)

Gelukkig dan dat je je verantwoording neemt. Misschien had je dit er beter bij kunnen zetten zodat andere lezers niet kunnen opmaken dat het allemaal zo erg niet is. Wat betreft je buurmans ezels, spreek hem hier eens op aan!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:27

Ik trek al 19 jaar elk jaar alles uit :+

Een klein stukje wortel dat achterblijft, is genoeg om een nieuwe plant te laten groeien.
Zaden kunnen tot 10 jaar lang in de grond blijven zitten.

De buur erop aanspreken ligt nogal moeilijk. De man heeft een dwarslaesie en zit al 15 jaar in een rolstoel. Dus dat doen we maar niet.

Het is dus allemaal net niet zo simpel als dat het vaak voorgesteld wordt... :7

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:49

Pareltjes schreef:
Bij het verwijderen van JKK moet je altijd handschoenen dragen. Het gif uit de plant wordt door de huid opgenomen in het lichaam.

Het gif is een stof met een molecuulgewicht van 60-70 kD. De stof met zo'n dichtheid die door de huid komt wil ik nog wel eens zien. Ik heb jaren geleden Wageningen eens gevraagd of hier bewijs voor was. Nul komma niks. Het is een mooi sprookje, maar niet waar en chemisch gezien onmogelijk.

Het is wel wijs je handen te wassen alvorens je gaat eten en vervolgens je vingers aflikt...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:30

Wat Ibbel zegt. Ik trek al eeuwigheden JJK met de hand en zonder handschoenen uit. En leef nog steeds :+

En panisch doen om een plant, en dan helemaal deze plant, is imo ook overtrokken. Als men nou overal om de weides Taxus zouden planten, een plant waar een paard met kleine hoeveelheden al dood van omkiept, dan zeg ik ja. Maar in dit geval heb je het over een plant waarvan er hoeveelheden ingenomen moeten worden en over langere tijd, daar hoef je echt niet tegen het plafond te gaan als er ergens een paar planten staan. Waarbij de meeste paarden die plant op de wei niet eens eten aangezien hij bitter smaakt.

Veel groter risico is de boterbloem die je an massa in alle weides ziet staan. Hardstikke giftig voor paarden, en veel sneller en met minder hoeveelheid al gevaarlijk is. En zo ook de bastaard klaver, de eik en de beuk. Ook allemaal giftig voor paarden. Moeten die dan nu ook allemaal verdwijnen??
Kan het lijstje nog wel langer maken hoor, herfsttijdloze, de familie nachtschade, hondsdraf allemaal planten die veel vaker op de weides voorkomen dan men denkt en veel gevaarlijker voor paarden zijn dan JJK.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:36

rina schreef:
Wat Ibbel zegt. Ik trek al eeuwigheden JJK met de hand en zonder handschoenen uit. En leef nog steeds :+

En panisch doen om een plant, en dan helemaal deze plant, is imo ook overtrokken. Als men nou overal om de weides Taxus zouden planten, een plant waar een paard met kleine hoeveelheden al dood van omkiept, dan zeg ik ja. Maar in dit geval heb je het over een plant waarvan er hoeveelheden ingenomen moeten worden en over langere tijd, daar hoef je echt niet tegen het plafond te gaan als er ergens een paar planten staan. Waarbij de meeste paarden die plant op de wei niet eens eten aangezien hij bitter smaakt.

Veel groter risico is de boterbloem die je an massa in alle weides ziet staan. Hardstikke giftig voor paarden, en veel sneller en met minder hoeveelheid al gevaarlijk is. En zo ook de bastaard klaver, de eik en de beuk. Ook allemaal giftig voor paarden. Moeten die dan nu ook allemaal verdwijnen??
Kan het lijstje nog wel langer maken hoor, herfsttijdloze, de familie nachtschade, hondsdraf allemaal planten die veel vaker op de weides voorkomen dan men denkt en veel gevaarlijker voor paarden zijn dan JJK.

Dat dus. Om nog maar te zwijgen over de massa's paardenhouders die hun dieren bewust volgooien met knoflook, "want dat kan toch geen kwaad".