Volgorde ...eerst bix en dan hooi.. of andersom?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pauline
Berichten: 12191
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:47

WIj voeren altijd eerst brok, dan hooi, is gewoon praktischer. Ze eten brok op stal, als ze klaar zijn naar buiten waar hooi tot hun beschikking hangt.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:49

Eerst hooi en dan biks. Daar zit dan wel een paar uur tussen.

Bjarni
Berichten: 2221
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:53

bolleke schreef:
brood vinden ze enkel lekker als het hard is en het mag geen roggebrood zijn.Daar kunnen ze heel ziek van worden


Waarom mag het geen roggebrood zijn? Zit daar iets in wat niet goed is voor paarden? Ken namelijk een vrouwtje dat toch wel elke dag roggebrood aan de paarden geeft, heb het zelf ook wel eens gegeven. Lekker vond hij het wel in elk geval.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:47

Mijn paarden hebben beschikking over 24 uur per dag kuil.

Ze krijgen dus biks als ik gereden heb en daarna gaan ze het land weer op om de baal verder op te eten.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:40

Nou Teigetje: je bent wel erg aan het spitten Knipoog Zowel Havens als Pavo adviseren altijd eerst hooi te geven en dan biks. Denk daarbij alleen nog maar aan gulzige eters en slokdarmverstopping of paarden die vaak koliek hebben.Geef ze eerst hooi en de meeste problemen zijn verholpen. De speekselproduktie komt op gang door eerst het hooi (of kuil) te geven, daardoor wordt er ook meer uit de biks gehaald. Ik kan me niet voorstellen dat hooi snel gist.Bij fruit is dat wel het geval!

DubbelFun

Berichten: 88948
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:45

Hooi is al uitgegist omdat het droog is, kuil gist verder als er weer lucht bij komt.
Nu is het in de darmen een anaerob proces, dus het zal met het nagisten wel meevallen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:47

Suzan1 schreef:
altijd eerst hooi - al is het maar een klein beetje, om de speekselproduktie aan de gang te brengen- eventueel na 5 minuten kun je al biks gaan geven. Brood geef ik ze wel eens,maar laat ik heel hard worden (vinden de meeste paarden ook wel lekker) Knipoog


Dit heb ik ook geleerd. Helaas bij onze stal gebeurd het precies andersom. eerst brok dan kuil/hooi. Door de brok van mijn paard zit lucerne omdat ik dat klaarzet in bakjes dus dat krijgt hij tegelijk. Ook maakt mijn oudje slobber van zijn brok dus de speekselproductie zit wel goe dbij hem denk ik.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 14:51

is hier eigenlijk officieel onderzoek naar gedaan? (de volgorde)

DubbelFun

Berichten: 88948
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:51

Natuurlijk is speekselvorming belangrijk bij het 'hapklaar' maken, maar die van mij drinken na elke voerbeurt ook gewoon water, dus de bix wordt echt wel goed nat daarbinnen Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:52

Stephany schreef:
is hier eigenlijk officieel onderzoek naar gedaan? (de volgorde)

ben ik ook wel benieuwd naar

Balte

Berichten: 3564
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:46

Welja, officieel onderzoek interesseert me dus ook heel erg, vandaar dat ik zo'n beetje aan het "spitten" ben.
Met dat gisten bedoel ik het krachtvoer dat gaat gisten (in theorie dan) wanneer het bovenop het ruwvoer valt. In die zin dat het krachtvoer sneller verteert dan het ruwvoer maar dat het dan dat nog minder verteerde ruwvoer op zijn weg vindt?

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 19:48

ok Teigertje....houd mij op de hoogte wanneer je nog meer informatie vindt!! Ik vind het ook erg interessant om te horen/lezen!

DubbelFun

Berichten: 88948
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:22

Gisten en verteren zijn 2 heel verschillende zaken. Lachen

Natuurlijk zal krachtvoer sneller verteren zolang het in bixvorm is, want dat is 'voorgekauwd' en valt dus sneller uiteen.
Granen daarentegen zullen er veel langer over doen.

Misschien dat daarom ook krachtvoer ruim na het hooi gegeven moet worden, want andersom (eerst krachtvoer en meteen daarna hooi) geeft dus de maag/darmen niet de kans om de granen eerst af te breken, want het hooi 'duwt' het te snel vooruit.

Vroeger kregen paarden alleen granen, want er was nog geen biks. Dus misschien komt die 'regel' daar wel vandaan.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:26

Altijd eerst hooi/kuilgras geven. Dit brengt de spijsvertering goed op gang, zodat de brok die erna komt beter te verteren is.

Balte

Berichten: 3564
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:38

Ik kom weer lastig doen maar granen verteren makkelijker dan hooi en stro. De granen worden al verteerd bij het begin van de vertering terwijl het ruwvoer pas in de dikke darm verteerd wordt.

DubbelFun

Berichten: 88948
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:54

Teigetje schreef:
Dan komt het voedsel in de dikke darm en daar vindt microbiële vertering plaats in een zuurstofarm milieu. Daar wordt ruwe celstof afgebroken door bacterieën, waarbij vluchtige vetzuren ontstaan en deze vetzueren leveren energie aan het organisme.
In het achterste deel van de dikke darm is er resorptie van water, zouten en andere voedingsstoffen zodat alleen onverteerde delen overblijven.
.

Je eigen quote Lachen
Voedingsstoffen met veel vezels ondergaan hier hun laatste fase.
Afhankelijk of de granen 'ontsloten' zijn (dus opengeperst) worden ze eerder of later in de darm verteerd.
Bij niet ontsloten granen heeft het maagzuur en dunne darm er meer werk aan om door het harde 'velletje' heen te komen, reden waarom er meestal ontsloten granen gevoerd worden.

Balte

Berichten: 3564
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:58

In de bewuste brochure staat en tabel rond de verteerbaarheid, daar scoort maïs 0.9, gerst 0.81, haver 0.72 - goed grashooi 0.55, hooi 0.5 en stro 0.35

Er staat ook
Citaat:
Met he gebruik van pletten van haver en gerst wil men de verteerbaarheid verhogen, maar grote verschillen zijn niet waar te nemen. Meerdere onderzoekers vinden zelfs geen verschil tussen gepletten en gehele haver wat betreft hun voederresultaten

pmarena

Berichten: 48468
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:00

Nog even iets anders.

Die van mij krijgt 's ochtends niks , want dan gaan ze vanuit stal (met stro) direct op de wei waar ze flink aan de grazerij gaan Haha!

Tegen de avond wordt het spul weer binnen gehaald en krijgen ze een plukje hooi in stal en als het goed is ook een biet. De andere paarden krijgen ook meteen hun voerbak aan de deur met biks / muesli / peen / appel / brood / biet erdoorheen.

De mijne heeft nog even pech want ik ga dan net weg bij m'n werk *LOL*

Dus ze heeft al flink gras erin zitten.
Dan nog wat hooi + biet
dan eerst even aan het werk of direct haar muesli met peen enzo.

Daarna eet ze haar hooitje en biet verder op.

's Avonds laat krijgen ze nog een plak hooi.

's Ochtends weer aan de grazerij.

Hierbij heb je dus de extra factor : gras.

Hoe neem je dat mee bij het beredeneren ?

In de zomer de hele dag in de wei..... Lachen

En direct na het rijden voeren doen ook erg veel mensen ,
maar dat kan ik me voorstellen dat dat ook niet goed is... de spieren enzo zijn zich aan het herstellen van de gevraagde inspanningen en het lichaam is daar even energie in in het stoppen.

Gaat dat paard dan z'n voer naar binnen staan te werken dan moet het lichaam zijn energie DAAR in gaan stoppen..kan ik me ook wel wat bij indenken dat dat niet geweldig is.

Zo heb je dus al weer 2 dingen die je er eigenlijk ook bij moet betrekken om juist te redeneren wat nu het beste is.

Ga je puur uit van een paard dat alleen van voerbeurten eten binnenkrijgt dan hou je het natuurlijk een stuk simpeler.

Maar als die maag al vol met gras gepropt zit dan ga je daar toch aan voorbij Lachen

En als het lichaam van het paard aan het bijkomen is van een stevige arbeid , dan zal de vertering ook anders werken wellicht ? Lachen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:38

Als ik op stal kom, krijgen onze paarden altijd eerst een plak hooi van mij.
Dan ga ik op m´n gemakje de drinkbakken buiten vullen, de rest van het hooi op de paddock neerleggen en de drollen weghalen. Als ik daarmee klaar ben (afhankelijk of het droog- of een baggerzooi op de paddock is) na 30-45 min, krijgen ze hun krachtvoer. Als ze dat op hebben, zet ik ze naar buiten, waar ze de rest van hun hooi kunnen eten.
Als ik "meteen" wil rijden als ik op stal kom, krijgt mijn paard eerst alleen hooi en na het rijden z´n krachtvoer. Ik wacht iig altijd een uur met rijden, als ´ie net krachtvoer heeft gekregen.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:47

Stephany schreef:
is hier eigenlijk officieel onderzoek naar gedaan? (de volgorde)


als ik me goed herinner heeft de hoefslag er heel wat artikelen aan besteed.
De persoon in kwestie was er op gepromoveerd en je kon ook via haar vragen stellen.

Ik moet eens gaan zoeken welke nummers dat geweest zijn.

Of een mailtje sturen naar de hoefslag Haha!

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:53

Bjarni"]
[quote="bolleke schreef:
brood vinden ze enkel lekker als het hard is en het mag geen roggebrood zijn.Daar kunnen ze heel ziek van worden


Waarom mag het geen roggebrood zijn? Zit daar iets in wat niet goed is voor paarden? Ken namelijk een vrouwtje dat toch wel elke dag roggebrood aan de paarden geeft, heb het zelf ook wel eens gegeven. Lekker vond hij het wel in elk geval.
[/quote]
Roggebrood is heel goed voor paarden als ze zwaar gewerkt hebben, ze herstellen er sneller van.
ik geef het wel eens aan bill als we een lange menrit gemaakt hebben.

DubbelFun

Berichten: 88948
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:55


Balte

Berichten: 3564
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:11

Superinteressante link Sugarmiss!!!
Eindelijk het antwoord op mijn vragen

Citaat:
De fermentatie is een dynamisch proces. De mate en de snelheid van bacteriegroei zijn afhankelijk van het voedsel dat in de dikke darm terechtkomt en dus van het totale rantsoen. Indien de dunne darm het rantsoen grotendeels verteert, is er weinig over voor de fermentatie. Hoe meer onverteerd voedsel in de dikke darm komt, des te meer bacteriën kunnen groeien en energie voor het paard produceren. De voedselbestanddelen bepalen de snelheid waarmee bacteriën deze afbreken.


Als ik het goed begrepen heb, wordt krachtvoer in de dunne darm verteert en ruwvoer in de dikke. Dus wat jullie allemaal zeggen ivm eerst ruwvoer geven en dan pas krachtvoer, komt overeen met wat hier gezegd wordt.
Very interesting, morgen met een frisse kop verder "studeren".... Knipoog

sabrinaboer
Berichten: 460
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:23

de juiste volgorde is eerst het ruwvoer inverb het op gang komen van de speekselproduktie daarna de brok vraag dit maar eens na als je hier over twijfel bij je da door niet op deze volgorde te voeren kan er koliek of darm verstopping optreden

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 08:41

He bedankt sugarmiss! OK dan!
Ga strakjes lekker lezen!! (eerst de paarden eten geven...eerst ruw dan krachtvoer!! )