Kleine paddock voor de winter.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:28

Kan je misschien een tekening maken van je beschikbare ruimte?
Heb je bijvoorbeeld nog plek om een pad langs je bak en paddocks te maken die je aan kan sluiten op de paddock van het jonge paard, en dan je oude paard af en toe los in de bak?

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:31

Volgens mij is de jongste 4 en geen 2? Dus kan prima beginnen met de beleren tot rijpaard.

Tevens vind ik een paddock van 10 bij 8 al 100x beter dan een huisvesting van 3x3 stal en binnen 24/7. Met een slowfeeder erin wat wilgentakken en een jollybal ze vermaken zich wel de halve dag. Natuurlijk in de perfecte wereld zou een track met verschillende voedingsplekken en drinkplekken het allermooiste zijn. Gok dat TS ook wel zulke dromen heeft maar het nu zo goed mogelijk probeert op te lossen.

01San

Re: Kleine paddock voor de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:33

ze wilt 2 x een paddock maken van 8x10, dus beide paarden hebben een eigen 8x 10
Volgens mij lezen sommige mensen dat het voor 2 paarden 1 x 8x 10 is

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:38

Het lijkt me simpel, er is niet meer ruimte... dus deze paddocks worden het.

Altijd nog beter dan 24/7 op stal, en er zijn genoeg stallen waar dat de realiteit is.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:40

T is niet groot, maar toch 10x zoveel ruimte als een stal. Tsja de ideale optie is het niet, maar als je weiland onder water staat dan is dan ook geen optie.

Ik zou zorgen voor voldoende ruwvoer en wellicht wat andere dingen waar ze mee kunnen spelen zodat ze zich goed kunnen vermaken buiten. Zou je misschien een uitloopje op een verhard stuk oid kunnen maken? Dat ze daar kunnen eten?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:46

Ideaal is het niet maar elke keer een kreupel paard is dat ook niet. Wellicht zijn deze twee samen geen goede match.
Maar toch hebben ze elkaar nodig dus ik zou kijken of je toch een grote paddock kan maken en desnoods een deel van de dag apart zetten zodat je oudje rust heeft en samen op het moment dat je in de buurt bent. Maar wellicht heeft het ook gewoon tijd nodig en zal je jonkie vanzelf wat minder heftig worden.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:54

Persoonlijk snap ik alle reacties hier niet zo over 'te klein'.
Ik heb ook de luxe van paarden aan huis en buiten wat emmeren met zijn 2 ( steigeren bokken bekvechten) staan ze te soezen/ liggen ze hier en uiteraard meeste van de tijd ..eten. Ik weet niet wat voor paarden andere mensen houden die 24/7 in rengalop door uitgestrekte weiden en kilometerslange paddocks rauzen... ik heb het nog nooit meegemaakt... ik ben 44 met 38 jaar paarden 'ervaring'... noch met werken op maneges noch op de tig pensionstallen waar ik kwam of stond met paarden. Ze hebben even hun dolle minuut en daarna gaat het weer over op 'eetmodus'. aangezien ik 24/7 thuis ben omdat ik chronisch ziek ben afgelopen jaren, kijk ik enorm veel naar weide/ kuddegedrag. Ook de hengsten van de buren rennen even en steken dan hun hoofd naar beneden bijvoorbeeld, that's it...
Mijn hoefsmid heeft zelfs alleen maar een paddock.. net als tig pensionstallen en maneges.. 'om even de benen te strekken'. Mijn paarden zijn het na een uur zat in een bak/paddock. Ik heb ze hiervoor 24/7 buiten gehouden maar hier gold ook, altijd maar bij de hooibak staan en verder gebeurde er niks.. slofte er eens eentje naar einde paddock en klaar. Ja, ze hebben hun dolle minuten .. en als ts daar de paarden wel voor in de bak zet en rest op paddock... lijkt mij beter dan de 'uurtje paddock' paarden van de pensionstallen of mensen die noodgedwongen nog moeten rijden/ wandelen in de winter om hun paard beweging te geven omdat ze van de pensionstallen/ manege's geen uitloopmogelijkheden ter beschikking krijgen... dat mensen het idee nu erg 'eng' vinden, is totaal anders. Iedereen idealiseert/ generaliseert tegenwoordig en loopt snel te roepen dat iets te klein is etc. In de natuur lopen paarden zoveel km... Jaaaa om eten te zoeken! Niet omdat ze dat nu zo leuk vinden om die +- 10 km per dag vrijwillig te gaan lopen. Iedereen aan de paddock paradise.. dat is, mits je de ruimte hebt, ook een proces van jaren om iets te bouwen.. imo, de flappentapper moet dan ook goed gevuld zijn...en zo'n zandtrack moet je ook maar elke dag af willen - met je kruiwagen achter je aan slepend- om maar eens wat te noemen.
Denk dat er een soort utopische gedachtengang de overhand heeft genomen in paardenland en als je dan het beste voor je paarden wilt wat afwijkt van die gedachtengang, krijg je heel de media over je heen. Jammer genoeg is een forum want bedoelt is om elkaar te helpen/ raad te geven en een flink naslagwerk geworden is, in mijn ogen ook het grootste 'afbrandforum' is. Mensen gaan al onzeker wat posten en ja hoor, daar komt de een na de ander met een fakkel aangedragen om vuur aan te wakkeren.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:57

Ik vind het sneu voor de paarden, wel investeren in een eb en vloed bak maar niet in een fatsoenlijk winterverblijf. 8x10 vind ik veel te klein.

Als het alleen mogelijk is om op die 30x40 te blijven, had ik voor een bak gekozen maar ze wel los in konden lopen. Misschien als je een plattegrond kan plaatsen dat mensen dan nog met voor jou bruikbare ideeën kunnen komen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:01

Duhelo schreef:
8*10 in paddock vind ik toch wel heel anders dan op stal zetten hoor.
Uiteraard is het niet ideaal, maar lekker overdag een frisse neus, gevuld hooinet ervoor en iedere dag een paar uur op een groter stuk waar ze kunnen rennen en dom doen lijkt me wel een prima tussenweg.

Ben het met je eens, beter dit dan helemaal niets.
De paarden kunnen op deze manier buiten op een droge plek staan.
Niet elk paard heeft behoefte aan maf doen.
Er staan helaas nog genoeg paarden de hele winter op stal, komen niet eens in een paddock buiten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:05

Kan je geen uitloopje aan de stal maken? Dat ze zelf de hele dag naar binnen en naar buiten kunnen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:05

liekensancho schreef:
Persoonlijk snap ik alle reacties hier niet zo over 'te klein'.
Ik heb ook de luxe van paarden aan huis en buiten wat emmeren met zijn 2 ( steigeren bokken bekvechten) staan ze te soezen/ liggen ze hier en uiteraard meeste van de tijd ..eten. Ik weet niet wat voor paarden andere mensen houden die 24/7 in rengalop door uitgestrekte weiden en kilometerslange paddocks rauzen... ik heb het nog nooit meegemaakt... ik ben 44 met 38 jaar paarden 'ervaring'... noch met werken op maneges noch op de tig pensionstallen waar ik kwam of stond met paarden. Ze hebben even hun dolle minuut en daarna gaat het weer over op 'eetmodus'. aangezien ik 24/7 thuis ben omdat ik chronisch ziek ben afgelopen jaren, kijk ik enorm veel naar weide/ kuddegedrag. Ook de hengsten van de buren rennen even en steken dan hun hoofd naar beneden bijvoorbeeld, that's it...
Mijn hoefsmid heeft zelfs alleen maar een paddock.. net als tig pensionstallen en maneges.. 'om even de benen te strekken'. Mijn paarden zijn het na een uur zat in een bak/paddock. Ik heb ze hiervoor 24/7 buiten gehouden maar hier gold ook, altijd maar bij de hooibak staan en verder gebeurde er niks.. slofte er eens eentje naar einde paddock en klaar. Ja, ze hebben hun dolle minuten .. en als ts daar de paarden wel voor in de bak zet en rest op paddock... lijkt mij beter dan de 'uurtje paddock' paarden van de pensionstallen of mensen die noodgedwongen nog moeten rijden/ wandelen in de winter om hun paard beweging te geven omdat ze van de pensionstallen/ manege's geen uitloopmogelijkheden ter beschikking krijgen... dat mensen het idee nu erg 'eng' vinden, is totaal anders. Iedereen idealiseert/ generaliseert tegenwoordig en loopt snel te roepen dat iets te klein is etc. In de natuur lopen paarden zoveel km... Jaaaa om eten te zoeken! Niet omdat ze dat nu zo leuk vinden om die +- 10 km per dag vrijwillig te gaan lopen. Iedereen aan de paddock paradise.. dat is, mits je de ruimte hebt, ook een proces van jaren om iets te bouwen.. imo, de flappentapper moet dan ook goed gevuld zijn...en zo'n zandtrack moet je ook maar elke dag af willen - met je kruiwagen achter je aan slepend- om maar eens wat te noemen.
Denk dat er een soort utopische gedachtengang de overhand heeft genomen in paardenland en als je dan het beste voor je paarden wilt wat afwijkt van die gedachtengang, krijg je heel de media over je heen. Jammer genoeg is een forum want bedoelt is om elkaar te helpen/ raad te geven en een flink naslagwerk geworden is, in mijn ogen ook het grootste 'afbrandforum' is. Mensen gaan al onzeker wat posten en ja hoor, daar komt de een na de ander met een fakkel aangedragen om vuur aan te wakkeren.

Niets utopisch aan. Ik vind gewoon dat een paard ruimte nodig heeft. Het is van nature zo gebouwd om de hele dag te kunnen lopen. Met zo’n kleine paddock beperk je ze daarin. Daarbij hebben ze ook al niet het sociale contact wat eigenlijk zo belangrijk is voor een paard.

Ik brand TS zeker niet en heb in mijn vorige post ook een tussenoplossing voorgesteld. En dat terwijl ik er eigenlijk heel zwart/wit in sta. Maar goed, zo is haar situatie nu al, dus daar moet ze het beste van maken.

En ja die van mij rennen en spelen wel de hele dag door. Spelen, eten, rusten en dan begint het weer opnieuw. Maar dat terzijde.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:06

Zapje schreef:
Ik vind het sneu voor de paarden, wel investeren in een eb en vloed bak maar niet in een fatsoenlijk winterverblijf. 8x10 vind ik veel te klein.

Wat is er sneu aan?
Een goede bodem om te rijden is voor een paard ook alleen maar prettig en beter voor zijn lijf. Plus dat die 8 x 10 die droog is meer is dan wat menig paard te zien krijgt in de winter, je moet ze de kost maar eens geven die in de winter helemaal niet buiten komen...

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:07

MarjanB schreef:
Kan je ze niet beiden een halve dag in de hele paddock zetten? Dan hebben ze wel korter tijd maar wel meer ruimte.

Deze optie wilde ik ook opperen.
Al vind ik 8x10 per paard een goede oplossing tov een dag op stal en maar een uurtje benen strekken.

Alleen zei je dat je perceel 30m breed is, kan het dan niet over de gehele breedte?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:07

meggiemeg schreef:
Duhelo schreef:
8*10 in paddock vind ik toch wel heel anders dan op stal zetten hoor.
Uiteraard is het niet ideaal, maar lekker overdag een frisse neus, gevuld hooinet ervoor en iedere dag een paar uur op een groter stuk waar ze kunnen rennen en dom doen lijkt me wel een prima tussenweg.

Ben het met je eens, beter dit dan helemaal niets.
De paarden kunnen op deze manier buiten op een droge plek staan.
Niet elk paard heeft behoefte aan maf doen.
Er staan helaas nog genoeg paarden de hele winter op stal, komen niet eens in een paddock buiten.

Dus het is goed genoeg omdat het erger kan?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:10

Die paddocks zijn beter dan een stal maar kan je ze niet creatiever indelen in bijv. 1 echt postzegeltje en de ander dan groter met liefst een hele lange zijde van 16 of 20 mtr? Dat geeft al meer mogelijkheden om even de benen te strekken. En dan ieder een dagdeel klein en groot geven. Jonkie de langste tijd in de grootste paddock.

Misschien kan je even een plattegrond posten dan kunnen we makkelijker meedenken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:11

Es_ther schreef:
8x10 is prima om te luchten, maar niet voor een hele dag. Op mijn werk hadden we paddocks die iets groter waren (stonden ze ongeveer een uur per dag in), en na 10 minuten stonden ze zich te vervelen en konden ze zich niet uitleven, want na 3 galopsprongen waren ze er al.

Hoeveel weiland heb je? Kan je daar niet een stukje paddock bij aan maken ofzo?

Geen vergelijking imo. Zet mijn paarden in een paddock van 100*100 en ze staan zich ook te vervelen. Als je ze gewoon in een kale paddock zet zonder iets van hooi of knabbeling dan is dat logisch.
Bij ons hadden ze afgelopen winter met 4 beschikking over een schuilstal van 4*8, een verharding van 5*10 met hooiruif erop en een kwart hectare winter weide (vrij nat weliswaar).
paarden stonden 90 % van de tijd op de verharding hooi te vreten, netjes op een rijtje. Soms gingen ze eens in de weide om te rollen of een sprintje te trekken, maar dat was vooral als wij ze erin jaagden om te kunnen uitmesten.

Dat is net als de dooddoener dat paard X liever op stal staat want na een uurtje op de paddock staat die aan de poort om binnen te komen.
Maar als de paddock een kaal stuk zand is en in de box ligt er lekker hooi of stro om te eten, dan is dat vrij logisch.

Een kleinere paddock in het midden met een track paddock eromheen zou misschien een leuk idee zijn? De oude heeft wss niet echt behoefte aan rennen, dus die krijgt de binnenpaddock, de jonge krijgt de buitenpaddock dus kan lekker sprintjes trekken, en als je er bent zet je de boel open zodat de oude ook lekker kan rennen als die dat nog wil?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:14

Ik vind een vierkante paddock waar ze alleen in staan een soort van stal ja. Die van mij staat met 3 andere in een soort Paddock Paradise en beweegt de dagen naast het hooi eten heel wat af. En niet alleen wat dolle minuten maar door de dag heen gewoon even een drafje naar de waterbak of een galopje naar de rest toe. Dat soort normale bewegingen neem je ze af door ze in een vierkante paddock te zetten alleen.
En natuurlijk is het beter dan de hele winter op stal maar als je ze aan huis hebt en de investering maakt voor de bak lijkt me een geschikte leef plek voor in de winter net zo belangrijk. Of belangrijker zelfs.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:21

De vraag is of het vervelen is of chillen. Mijn paard staat ook best regelmatig te hangen bij de uitgang van de paddock maar dat wil niet zeggen dat ze naar binnen wil. Gewoon even niet hooi eten of lopen maar een rustmomentje.
Een uurtje op een paddock zonder hooi en terwijl het grootste deel van de paarden binnen staan, logisch dat een dier dan naar binnen wil want daar is het grootste deel van de kudde. Ook als ze nooit samen lopen is een kudde groter dan wij mensen ze maken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:22

Jessix schreef:

Het is maar voor de winterperiode, het is niet voor altijd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:28

Duhelo schreef:
Bij ons hadden ze afgelopen winter met 4 beschikking over een schuilstal van 4*8, een verharding van 5*10 met hooiruif erop en een kwart hectare winter weide (vrij nat weliswaar).
paarden stonden 90 % van de tijd op de verharding hooi te vreten, netjes op een rijtje. Soms gingen ze eens in de weide om te rollen of een sprintje te trekken, maar dat was vooral als wij ze erin jaagden om te kunnen uitmesten.

Hier net zo, mijn paarden hebben in de wintermaanden in totaal een 1700 m2 tot hun beschikking, de buitenbak 20 x 40 met daaraan vast de paddock. Op verschillende plekken kunnen ze onbeperkt hooi eten, op een andere plek weer water. Tussen de middag op weer een andere plek een bak met luzerne erbij. En waar staan als ze niet eten? Samen op een kluitje op een stukje van 3 m2, elke dag weer. Sluit ik de paddock af als het bijvoorbeeld gaat vriezen en ik wil deze dan even glad op laten vriezen zodat ze makkelijker kunnen lopen willen ze persé weer daar staan natuurlijk. Is de paddock los talen ze er niet naar alleen als ze even aan het eten zijn en dan weer foetsie naar de favoriete hangplek.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:29

dubbel geplaatst

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:30

Veel mensen zitten ook het liefst de hele dag achter hun telefoon of laptop o.i.d., maar als je die opsluit op de WC met hun mobieltje "want ze zitten toch maar wat te hangen de hele dag" dan worden ze toch ook niet vrolijk gok ik zo.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:30

8x10 is 80 m2 Dat is kleiner als een doorsnee tuin bij een nieuwbouw woning voor de beeldvorming. Dat je ze er een paar uur op zet alla,maar beweging is dit echt niet.Vooral als er geen schuil mogelijkheden zijn.Ik zou di leuk vinden als het aan je stal vast zat en ze kunnen kiezen binnen staan en dan buiten lopen.

Bij mij zouden ze toch echt de eb en vloed bodem op gaan dan maar een kwade kerel.En zelfs een bak vind ik niet groot genoeg voor permanent paarden op te houden.Maar ik heb wat tegen kleine hokken en heb alle dieren ruim zitten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:36

meggiemeg schreef:
Jessix schreef:

Het is maar voor de winterperiode, het is niet voor altijd.

Toch voor een maand of 4 tot 5 in Nederland. Voor mij zou dit geen optie zijn. Mijn maatstaf zijn mijn paarden, niet hoe paarden er in de rest van de wereld bij staan.

Met dagelijks uitwijken naar de bak en/of het weiland heeft TS al een betere oplossing. Ik heb een heel grote paddock en daarbij nog een wei die ik gewoon elk voorjaar opnieuw inzaai.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:37

beatje schreef:
8x10 is 80 m2 Dat is kleiner als een doorsnee tuin bij een nieuwbouw woning voor de beeldvorming. Dat je ze er een paar uur op zet alla,maar beweging is dit echt niet.Vooral als er geen schuil mogelijkheden zijn.Ik zou di leuk vinden als het aan je stal vast zat en ze kunnen kiezen binnen staan en dan buiten lopen.

Bij mij zouden ze toch echt de eb en vloed bodem op gaan dan maar een kwade kerel.En zelfs een bak vind ik niet groot genoeg voor permanent paarden op te houden.Maar ik heb wat tegen kleine hokken en heb alle dieren ruim zitten.

Vooral zo leuk als ze gaan graven in je eb en vloed bak, en ze de boel kapot trappen. :+
En de ruimte is niet permanent, enkel voor de natte(?) periode in de wintermaanden.

TS, kun je niet deze paddocks maken voor de natste dagen, en eventueel nog grotere paddocks op een plek waar ze kunnen staan als het niet zo nat is? Die paddocks zou je dan in de zomermaanden ook gewoon open kunnen laten staan.
Of eventueel een gedeelte laten ophogen, of zelfs (als er budget voor is) een grote eb en vloed paddock en waar je vervolgens grastegels in legt zodat ze de drainage niet kapot kunnen graven. Paar hooibakken erop, en grote kans dat je jonkie je oude paard ook niet zo gaat opjagen.