Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Duhelo schreef:8*10 in paddock vind ik toch wel heel anders dan op stal zetten hoor.
Uiteraard is het niet ideaal, maar lekker overdag een frisse neus, gevuld hooinet ervoor en iedere dag een paar uur op een groter stuk waar ze kunnen rennen en dom doen lijkt me wel een prima tussenweg.
liekensancho schreef:Persoonlijk snap ik alle reacties hier niet zo over 'te klein'.
Ik heb ook de luxe van paarden aan huis en buiten wat emmeren met zijn 2 ( steigeren bokken bekvechten) staan ze te soezen/ liggen ze hier en uiteraard meeste van de tijd ..eten. Ik weet niet wat voor paarden andere mensen houden die 24/7 in rengalop door uitgestrekte weiden en kilometerslange paddocks rauzen... ik heb het nog nooit meegemaakt... ik ben 44 met 38 jaar paarden 'ervaring'... noch met werken op maneges noch op de tig pensionstallen waar ik kwam of stond met paarden. Ze hebben even hun dolle minuut en daarna gaat het weer over op 'eetmodus'. aangezien ik 24/7 thuis ben omdat ik chronisch ziek ben afgelopen jaren, kijk ik enorm veel naar weide/ kuddegedrag. Ook de hengsten van de buren rennen even en steken dan hun hoofd naar beneden bijvoorbeeld, that's it...
Mijn hoefsmid heeft zelfs alleen maar een paddock.. net als tig pensionstallen en maneges.. 'om even de benen te strekken'. Mijn paarden zijn het na een uur zat in een bak/paddock. Ik heb ze hiervoor 24/7 buiten gehouden maar hier gold ook, altijd maar bij de hooibak staan en verder gebeurde er niks.. slofte er eens eentje naar einde paddock en klaar. Ja, ze hebben hun dolle minuten .. en als ts daar de paarden wel voor in de bak zet en rest op paddock... lijkt mij beter dan de 'uurtje paddock' paarden van de pensionstallen of mensen die noodgedwongen nog moeten rijden/ wandelen in de winter om hun paard beweging te geven omdat ze van de pensionstallen/ manege's geen uitloopmogelijkheden ter beschikking krijgen... dat mensen het idee nu erg 'eng' vinden, is totaal anders. Iedereen idealiseert/ generaliseert tegenwoordig en loopt snel te roepen dat iets te klein is etc. In de natuur lopen paarden zoveel km... Jaaaa om eten te zoeken! Niet omdat ze dat nu zo leuk vinden om die +- 10 km per dag vrijwillig te gaan lopen. Iedereen aan de paddock paradise.. dat is, mits je de ruimte hebt, ook een proces van jaren om iets te bouwen.. imo, de flappentapper moet dan ook goed gevuld zijn...en zo'n zandtrack moet je ook maar elke dag af willen - met je kruiwagen achter je aan slepend- om maar eens wat te noemen.
Denk dat er een soort utopische gedachtengang de overhand heeft genomen in paardenland en als je dan het beste voor je paarden wilt wat afwijkt van die gedachtengang, krijg je heel de media over je heen. Jammer genoeg is een forum want bedoelt is om elkaar te helpen/ raad te geven en een flink naslagwerk geworden is, in mijn ogen ook het grootste 'afbrandforum' is. Mensen gaan al onzeker wat posten en ja hoor, daar komt de een na de ander met een fakkel aangedragen om vuur aan te wakkeren.
Zapje schreef:Ik vind het sneu voor de paarden, wel investeren in een eb en vloed bak maar niet in een fatsoenlijk winterverblijf. 8x10 vind ik veel te klein.
MarjanB schreef:Kan je ze niet beiden een halve dag in de hele paddock zetten? Dan hebben ze wel korter tijd maar wel meer ruimte.
meggiemeg schreef:Duhelo schreef:8*10 in paddock vind ik toch wel heel anders dan op stal zetten hoor.
Uiteraard is het niet ideaal, maar lekker overdag een frisse neus, gevuld hooinet ervoor en iedere dag een paar uur op een groter stuk waar ze kunnen rennen en dom doen lijkt me wel een prima tussenweg.
Ben het met je eens, beter dit dan helemaal niets.
De paarden kunnen op deze manier buiten op een droge plek staan.
Niet elk paard heeft behoefte aan maf doen.
Er staan helaas nog genoeg paarden de hele winter op stal, komen niet eens in een paddock buiten.
Es_ther schreef:8x10 is prima om te luchten, maar niet voor een hele dag. Op mijn werk hadden we paddocks die iets groter waren (stonden ze ongeveer een uur per dag in), en na 10 minuten stonden ze zich te vervelen en konden ze zich niet uitleven, want na 3 galopsprongen waren ze er al.
Hoeveel weiland heb je? Kan je daar niet een stukje paddock bij aan maken ofzo?
Duhelo schreef:Bij ons hadden ze afgelopen winter met 4 beschikking over een schuilstal van 4*8, een verharding van 5*10 met hooiruif erop en een kwart hectare winter weide (vrij nat weliswaar).
paarden stonden 90 % van de tijd op de verharding hooi te vreten, netjes op een rijtje. Soms gingen ze eens in de weide om te rollen of een sprintje te trekken, maar dat was vooral als wij ze erin jaagden om te kunnen uitmesten.
meggiemeg schreef:Jessix schreef:Dus het is goed genoeg omdat het erger kan?
Het is maar voor de winterperiode, het is niet voor altijd.
beatje schreef:8x10 is 80 m2 Dat is kleiner als een doorsnee tuin bij een nieuwbouw woning voor de beeldvorming. Dat je ze er een paar uur op zet alla,maar beweging is dit echt niet.Vooral als er geen schuil mogelijkheden zijn.Ik zou di leuk vinden als het aan je stal vast zat en ze kunnen kiezen binnen staan en dan buiten lopen.
Bij mij zouden ze toch echt de eb en vloed bodem op gaan dan maar een kwade kerel.En zelfs een bak vind ik niet groot genoeg voor permanent paarden op te houden.Maar ik heb wat tegen kleine hokken en heb alle dieren ruim zitten.