Jan Pubben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:32

Veel volbloeds zijn perfectionistisch ingesteld. Ze stellen de hoogte eisen aan zichzelf maar ook aan de ruiter. Dit maakt dat ze een bepaalde mate van faalangst hebben en snel onzeker kunnen worden.

Als je zo'n volbloed aan een gehele nieuwe tak van sport laat beginnen weet hij/zij niet goed wat er van hem / haar wordt verwacht. Dit maakt een volbloed heel nerveus en als je daar fel op reageert wordt het alleen maar erger. Het is dus belangrijk steeds hetzelfde te herhalen en vooral het paard tot RUST te krijgen. Ik heb ook al enkele volbloeds gehad voor de dressuur. Soms wil het helpen als je je zelf ontspant. Je moet dus niet reageren op prikkels waar het paard op reageert zoals mensen die naast de ring staan. Een truc die ik wel eens doe is om te proberen om het paard "in te stralen" met rustgolven. Natuurlijk doe je niet echt instralen, maar het feit dat ze zelf heel relaxed bent heeft invloed op het paard.

Iedere volbloed heeft een denkbeeldige emotie-meter. Als deze in het rood staat kun je het beste wat anders gaan doen of eventueel zelfs afzadelen. Ze zijn dan nog nauwelijks voor rede vatbaar. Je moet steeds in je achtehoofd houden dat ze dit gedrag vertonen door een gebrek aan zelfvertrouwen door het wisselen van de omgeving en training.

Een volbloed stelt ook hoge eisen aan de ruiter. Als je hulpen geeft die hij/zijn niet begrijpt reageren ze geiriteerd. Dit doen ze ook als je ze bijv. stoort in het evenwicht.

Wat betreft het stilstaan. Renpaarden hebben een bloed hekel aan stilstaan. Geen aandacht aan besteden, kom later van zelf goed als ze zich meer ontspannen.

Tot slot nog een tip. Als renpaard wordt ze geleerd dat als je de teugels korter neemt of er meer druk op zet, ze harder moeten. Losse teugel betekend dat ze even niets hoeven te doen.

Ik hoop dat ik niet te theoretisch ben, maar volbloed psychologie werkt eenmaal net iets anders dan die van de gewone rijpaarden en pony's.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 11:20

Leuke reactie Bitwise. Ik heb gisteren voor Moortje even op Hercules gereden. Ik merkte ook op dat hij af en toe onzeker is, maar wist niet goed hoe ik Moortje uit moest leggen wat ik daar mee bedoelde. Want het is iets anders dan 'schrikkerig zijn'.
Hercules is heel rustig, als je er eenmaal opzit. Vooral het opstijgen is dus een probleem, want hij wil meteen weg. Dan galoppeert hij een rondje, maar je hebt hem ook zo weer bij je. Rechtsom vindt hij moeilijk en na een paar rondjes rechtsom in de bak, vond hij het wel welletjes en rende de bak uit. Was hij me toch net even te snel af, 1 keertje. Maar net zo makkelijk weer voor rede vatbaar. Ik vond hem niet 'explosief' of zo. Verder vond ik hem redelijk hard in de mond. Maar een erg lief paard!!
Als hij nu nog leert stil te blijven staan met opstijgen en ook rustig in stap te vertrekken, dan is het een super rustig paardje. Hij maakt zich echt niet druk verder.

Voor Moortje, weet wel dat dit gedrag nog wat kan veranderen. Symphony was toen ze net bij mij was ook 'overbluft' door de hele nieuwe situatie. Daardoor zette zij ook geen stap verkeerd. Ze is nu 'thuis' hier en krijgt af en toe wat meer praatjes. Hoewel ze wel gewoon 'koel' blijft langs de weg.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:11

Symbeami schreef:
Rechtsom vindt hij moeilijk en na een paar rondjes rechtsom in de bak, vond hij het wel welletjes en rende de bak uit. Was hij me toch net even te snel af, 1 keertje. Maar net zo makkelijk weer voor rede vatbaar. Ik vond hem niet 'explosief' of zo. Verder vond ik hem redelijk hard in de mond. Maar een erg lief paard!!
Als hij nu nog leert stil te blijven staan met opstijgen en ook rustig in stap te vertrekken, dan is het een super rustig paardje. Hij maakt zich echt niet druk verder.

Hoi Symbeami,

Die van ons vond rechtsom ook het moeilijkste. Dat komt omdat ze op de baan alleen linksom ging schat ik zo. Maar dat komt wel goed hoor.
Ze is wel heel zacht in de mond. Ik heb gewoon een heel licht contact. In het begin reed ik haar met een heel dik bit, want dat had ze vroeger ook in. En ik dacht dat het zachter zou zijn in haar mond. Nu heb ik wegens omstandigheden een dun bitje in. Het blijkt dat ze daar veel beter op loopt. Het vorige bit was gewoon te dik om de hulpen goed door te laten komen. Wellicht kan dat het 'hard in de mond zijn' wel verklaren.

Verder ook niet druk maken over het rustig stappen of stilstaan. Is gewoon een kwestie van spanning. Vooral niet het paard terug gaan rijden in tempo maar laten gaan, anders worden ze zenuwachtig.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:03

Leuke discussie dit.
Scum: ik heb zelf een volbloedmerrie. Zij heeft ook op de baan gelopen. Zij redde het niet op de baan ivm met een stress probleem. Ze flipte als ze moest koersen. Ook zij vindt rechtsom lopen niet geweldig. Ze is wel ook op het strand getraind en gelongeerd. Ze heeft ook wel in Duitsland gekoerst en volgens mij koersen ze daar ook wel rechtsom? Maar zij is scheef, ze is een heel ander type dan Hercules. Ze is een paard met een enorme eigen wil. Zij heeft wel een heel zacht mondje.
Ik denk door het hele idee van Herules' stijfheid, dat hij daardoor ook wat hard in de mond voelt. En dat kan ook beter worden, ik weet het, ik heb in mijn leven meer ex-renpaarden gereden.
Hercules wordt niet zo gauw zenuwachtig. Ik had hem even voorwaarts laten draven en verder gaf hij aan dat hij het allemaal wel een beetje moeilijk vond. Mijn eigen volbloed is enorm lenig, dus ik moest ook even wennen aan Hercules die echt stijf is. Hercules heeft nog wat tijd nodig. En dat opstijgen is gewoon omdat hij daarin niet opgevoed is en misschien ook wel spanning. Maar dat vloeide heel snel af.
Maar zoals hij het nu doet, kun je er dus niet alleen opstijgen, en dat zal hij toch moeten leren.

kibbeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:16

Moortje schreef:
Wie weet het adres van die trainingstal?

het adres is: kleefsedijk 22
5975nv sevenum

om nog even te reageren op hercules zijn ''weg ren actie'' met opstijgen, het is iets wat hij als renpaard ook altijd deed en niet zozeer omdat hij renpaard was maar omdat hij hercules was! het is nml ook niet de bedoeling dat renpaarden weglopen tijdens het opstappen. nou kijkt dat natuurlijk niet zo nauw als bij rijpaarden. de vrouwen die bij jan werken worden op het paard gezet dmv een ''voetje te geven'' en worden de paarden dus ook automatisch vast gehouden, maar de mannen springen er zelf op dus dan is het even goed niet de bedoeling dat ze weg rennen. hercules is daar inderdaad nooit zo'n ster in geweest, meestal lieten ze hem dan even bij een ander paard snuffelen en dan was het goed. ik snap dat dat voor jou geen oplossing is maar zoals ik al zei kijkt dat bij renpaarden niet zo nauw veel succes ermee en misschien kan je contact opnemen met diana dorenberg ik denk dat ze dat erg leuk zou vinden

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:14

even offtopic: ik vind dit echt een leuk topic! Het is allemaal zo herkenbaar! Zeker de reactie van bitwise vond ik leuk om te lezen!

Zo... nu weer ontopic verder! Haha!

Hercules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 23:05

Klinkt zo negatief Symbeami.....alsof ik niet zou hebben opengestaan voor jouw gedachten. Maar misschien bedoel je het anders dan dat je geschreven woorden op mij overkomen.

Toch wel leuk om te lezen wat kibbeling schrijft over het stilstaan van hercules. Wanneer je opstijgt in de stal is hij inderdaad rustiger, dan helemaal alleen in de bak. Dan ziet hij dus inderdaad andere paarden en dan is meneer meer vertrouwd.

Herkenbaar is ook dat Hercules niet paniekerig is, maar meer dat hij best manieren mag leren. Ik vind dat je niet al te boos moet worden, alleen wel een grens moet aangeven. Ze leren snel, maar hebben dus ook snel door wanneer ze een loopje met je kunnen nemen........

Blijft zoeken, maar uit al jullie reakties weet ik wel dat ik met mijn gevoel goed zit. Scum....ben moegewerkt, foto's komen morgen. kan je eens mijn monsters bewonderen.

Hercules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 23:06

Bedankt voor het adres kibbeling. Zei Diane nog iets?

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:28

Bitwise schreef:
Veel volbloeds zijn perfectionistisch ingesteld. Ze stellen de hoogte eisen aan zichzelf maar ook aan de ruiter. Dit maakt dat ze een bepaalde mate van faalangst hebben en snel onzeker kunnen worden.

Als je zo'n volbloed aan een gehele nieuwe tak van sport laat beginnen weet hij/zij niet goed wat er van hem / haar wordt verwacht. Dit maakt een volbloed heel nerveus en als je daar fel op reageert wordt het alleen maar erger. Het is dus belangrijk steeds hetzelfde te herhalen en vooral het paard tot RUST te krijgen. Ik heb ook al enkele volbloeds gehad voor de dressuur. Soms wil het helpen als je je zelf ontspant. Je moet dus niet reageren op prikkels waar het paard op reageert zoals mensen die naast de ring staan. Een truc die ik wel eens doe is om te proberen om het paard "in te stralen" met rustgolven. Natuurlijk doe je niet echt instralen, maar het feit dat ze zelf heel relaxed bent heeft invloed op het paard.

Iedere volbloed heeft een denkbeeldige emotie-meter. Als deze in het rood staat kun je het beste wat anders gaan doen of eventueel zelfs afzadelen. Ze zijn dan nog nauwelijks voor rede vatbaar. Je moet steeds in je achtehoofd houden dat ze dit gedrag vertonen door een gebrek aan zelfvertrouwen door het wisselen van de omgeving en training.

Een volbloed stelt ook hoge eisen aan de ruiter. Als je hulpen geeft die hij/zijn niet begrijpt reageren ze geiriteerd. Dit doen ze ook als je ze bijv. stoort in het evenwicht.

Wat betreft het stilstaan. Renpaarden hebben een bloed hekel aan stilstaan. Geen aandacht aan besteden, kom later van zelf goed als ze zich meer ontspannen.

Tot slot nog een tip. Als renpaard wordt ze geleerd dat als je de teugels korter neemt of er meer druk op zet, ze harder moeten. Losse teugel betekend dat ze even niets hoeven te doen.

Ik hoop dat ik niet te theoretisch ben, maar volbloed psychologie werkt eenmaal net iets anders dan die van de gewone rijpaarden en pony's.

Persoonlijk heb ik nooit meegemaakt dat volbloeden perfectionistisch zouden zijn. Wel dat ze slim en zéér gevoelig zijn. Faalangst kent een paard niet, wel de angst om (af)gestraft te worden om wat voor manier dan ook. Het ene paard zal onzekerder zijn dan het andere, mede afhankelijk van hun plaats in de groep (tussen mensen en/of dieren).

"Instralen" vind ik ver gezocht. Als je zelf geen rustige en zelfverzekerde aard hebt, begin dan gewoon niet aan volbloedjes. Het is gedoemd te mislukken, dan kun je blijven instralen wat je wilt....

Een goed getraind renpaard blijft ook bij het opstijgen netjes stil staan, het gaat wanneer het van hem verwacht wordt en staat stil wanneer het moet. Kwestie van opvoeden. De heetste en ongeduldigste paarden presteren vaak maar middelmatig in de koers omdat ze alle energie al verspeeld hebben.

Ik ben dol op mijn volbloedjes, maar vind het te ver gaan ze zoveel "menselijke " trekjes en denkwijzes toe te kennen. Een paard is en blijft een paard en reageert én denkt als een paard, niet als een mens.
Ik erken dat ze erg slim, snel, wendbaar, gevoelig etc zijn, maar je dient ze gewoon als paard te behandelen. Dat is de taal die ze begrijpen en respecteren. Ze zijn alleen géén beginners speelgoed.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 09:46

Mooi geschreven Bitwise, beter had ik het niet kunnen zeggen !

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 09:46

Leuk Moortje...al die mensen die je wat over Herc kunnen vertellen!! *LOL*

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:04

Moortje schreef:
Klinkt zo negatief Symbeami.....alsof ik niet zou hebben opengestaan voor jouw gedachten. Maar misschien bedoel je het anders dan dat je geschreven woorden op mij overkomen.

Bedoel dit niet negatief. Helemaal niet. Ik kon zelf niet goed onder woorden brengen met wat ik bedoelde met 'onzeker'.(dat heeft dus niets met jou te maken, maar met mij! ) Vandaar dat ik de reactie van Bitwise ook erg leuk vond, die heeft het mooi onder woorden gebracht.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:51

Neemt niet weg dat Hercules wel meer een type is waar je de kachel niet mee aanmaakt toch? Lachen
Zenuwachtig is hij niet, maar op sommige momenten wel onzeker. Maar ik vind dat echt heel heel erg moeilijk onder woorden te brengen, het is meer een gevoel.

Zou hij in zijn leven al eerder lama's hebben gezien?? Hij wandelt er zo langs!!! Haha!

Mijn 'ervaringen' met hem hier opgeschreven, ook om je wat op weg te helpen. Je hebt nu in elk geval een duidelijk antwoord, waar zijn 'weg ren' actie bij het opstijgen vandaan komt. Als je dat onder controle kunt krijgen, dan is het helemaal een super leuk paard. (voor mij zou hij TE braaf en nuchter zijn Knipoog

Hercules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 23:12

Ik snap je wel Saskia, maar het leek zo negatief Scheve mond

Maar wat me steeds meer duidelijk wordt is dat hij begint te begrijpen wat ik van hem wil. Ik ga met het opstijgen gewoon oefenen in stal...kan hij nergens heen en dan verbindt ik opstijgen niet met meteen wegrennen Haha!

Volgens mij is het gewoon een grote Mechelaar Haha!

Hercules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 23:12

Misschien is hij wel spuugkameel geweest in zijn vorige leven, hihi

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:09

Moortje.

Als je in de stal wil opstijgen, maak dan wel alle deuren goed dicht.

Ik ben dit ooit een keer vergeten en mijn maard (KWPN) rende door een gewone huisdeur met mij erop. Daar past een paard net doorheen, maar voor een ruiter is daar geen plaats. Ik kon nog net met voeten tegen de deurkozijnen zetten en via de rug en kont van het paard afglijden. Daar lag ik in het stof met de beugels nog aan mij voeten. Het duurde even voor ik door had wat er was gebeurt.

Die fout maak ik maar een keer.

Hercules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 23:03

Ik probeer niet te lachen terwijl ik het voor me zie. Had je geen pijn?

Aankomende vrijdag gaat er een vriendin van me op Hercules. Ze heeft meer lef en is sneller met de bewegingen. Ik help haar dan met de groundhandeling Lachen We gaan daarna een stukje stappen in het bos