Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Symbeami schreef:Rechtsom vindt hij moeilijk en na een paar rondjes rechtsom in de bak, vond hij het wel welletjes en rende de bak uit. Was hij me toch net even te snel af, 1 keertje. Maar net zo makkelijk weer voor rede vatbaar. Ik vond hem niet 'explosief' of zo. Verder vond ik hem redelijk hard in de mond. Maar een erg lief paard!!
Als hij nu nog leert stil te blijven staan met opstijgen en ook rustig in stap te vertrekken, dan is het een super rustig paardje. Hij maakt zich echt niet druk verder.
Moortje schreef:Wie weet het adres van die trainingstal?
Bitwise schreef:Veel volbloeds zijn perfectionistisch ingesteld. Ze stellen de hoogte eisen aan zichzelf maar ook aan de ruiter. Dit maakt dat ze een bepaalde mate van faalangst hebben en snel onzeker kunnen worden.
Als je zo'n volbloed aan een gehele nieuwe tak van sport laat beginnen weet hij/zij niet goed wat er van hem / haar wordt verwacht. Dit maakt een volbloed heel nerveus en als je daar fel op reageert wordt het alleen maar erger. Het is dus belangrijk steeds hetzelfde te herhalen en vooral het paard tot RUST te krijgen. Ik heb ook al enkele volbloeds gehad voor de dressuur. Soms wil het helpen als je je zelf ontspant. Je moet dus niet reageren op prikkels waar het paard op reageert zoals mensen die naast de ring staan. Een truc die ik wel eens doe is om te proberen om het paard "in te stralen" met rustgolven. Natuurlijk doe je niet echt instralen, maar het feit dat ze zelf heel relaxed bent heeft invloed op het paard.
Iedere volbloed heeft een denkbeeldige emotie-meter. Als deze in het rood staat kun je het beste wat anders gaan doen of eventueel zelfs afzadelen. Ze zijn dan nog nauwelijks voor rede vatbaar. Je moet steeds in je achtehoofd houden dat ze dit gedrag vertonen door een gebrek aan zelfvertrouwen door het wisselen van de omgeving en training.
Een volbloed stelt ook hoge eisen aan de ruiter. Als je hulpen geeft die hij/zijn niet begrijpt reageren ze geiriteerd. Dit doen ze ook als je ze bijv. stoort in het evenwicht.
Wat betreft het stilstaan. Renpaarden hebben een bloed hekel aan stilstaan. Geen aandacht aan besteden, kom later van zelf goed als ze zich meer ontspannen.
Tot slot nog een tip. Als renpaard wordt ze geleerd dat als je de teugels korter neemt of er meer druk op zet, ze harder moeten. Losse teugel betekend dat ze even niets hoeven te doen.
Ik hoop dat ik niet te theoretisch ben, maar volbloed psychologie werkt eenmaal net iets anders dan die van de gewone rijpaarden en pony's.
Moortje schreef:Klinkt zo negatief Symbeami.....alsof ik niet zou hebben opengestaan voor jouw gedachten. Maar misschien bedoel je het anders dan dat je geschreven woorden op mij overkomen.