Koord of lint

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:15

Mizora schreef:
Ongeacht welke omheining kunnen er nare wonden ontstaan. Of dit nu hout, draad, koord, lint, ijzerdraad of prikkeldraad is. Je kan alleen proberen het risico acceptabel klein te houden. Ik ken nachtmerries over lint, ik ken nachtmerries over koord, en ook over iedere andere soort omheining. Maar waar ijzerdraad, draad en prikkeldraad velen verhalen hebben, blijft het bij koort en lint beperkt tot een enkeling. Vreselijk voor degene die het mee moeten maken, maar er is geen duidelijk gevaarlijkere variant tussen die 2. Voor de veiligheid vind ik het dus niet veel uitmaken.

En dit klopt bij hout, draad, koord blijft het beperkter dan bv prikkeldraad. Dat laatste maakt nog veel naardere wonden (van de laatst genoemde heb ik nog steeds een litteken).
Desondanks is een waarschuwing nooit weg.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 21:28

missfalki schreef:
Alle omheiningen hebben voors en tegens
maar ongelukken met verwondingen ermee is niet fijn

Even een zij spoor … misschien ook een mogelijkheid
Equi safe omheiningen, zelf nog geen ervaringen mee …
Ziet er wel goed en degelijk uit!

https://www.equisafe.nl/

Groet Karin.

Dank, ga ik even bekijken!

Annienke

Re: Koord of lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:48

Ik heb 2 lagen lint (40 mm) en 1 laag koord van Gallagher, de terra kleur. Om de 4 a 5 palen een speciale isolator om het lint op te spannen en vast te schroeven. Zit er nog niet zo heel lang op maar heeft al wel wat wind gezien en het lint ging geen kant op en zit nog even strak.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 22:21

Annienke schreef:
Ik heb 2 lagen lint (40 mm) en 1 laag koord van Gallagher, de terra kleur. Om de 4 a 5 palen een speciale isolator om het lint op te spannen en vast te schroeven. Zit er nog niet zo heel lang op maar heeft al wel wat wind gezien en het lint ging geen kant op en zit nog even strak.

Heb je die span isolator dan van Koltec? Gallagher heeft wel de hoekisolatoren, maar niet van die rolletjes op de isolator waar je het mee op kunt spannen. Die heeft Koltec dan wel weer.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 09:21

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 09:28

Ik heb 1 laag lint (de onderste) en 2 lagen koord.
Mijn mini was eerder ook van het uitbreken.
Het lint heeft een hele lage weerstand dus geleid stroom als de beste.
Paar flinke tikken en meneer probeert het nu echt niet meer.
Ik heb het lint op 40cm voor de mini, en koord op 80cm en 120cm.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 09:40

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 09:41

ClaudiaHS schreef:

En heb je lint van 2cm of 4cm?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 10:02

EmEm schreef:
8nnemiek schreef:
Ik vond lint een veiliger gevoel geven, en ook duidelijker voor de paarden.
We hebben donker lint, en je ziet het nauwelijks van veraf. Het hangt nu een jaar of 8, en nog steeds in prima staat, hangt niet slap en blijft goed stroom geleiden in tegenstelling tot het koord waar we een beetje van boven de vijver hadden hangen. Het metaal in ons koord breekt snel doordat koord meer rek heeft dan lint.

Hoe breed is julie lint?

Rondom de wei hebben we 40mm dacht ik. Bruin/rood, dus het valt nauwelijks op.
Om stukken af te zetten gebruiken we smaller lint.
Afbeelding

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 10:03

Wij hebben gekozen voor lint, vooral vanwege de zichtbaarheid.

De stroomdraad is ook onze buitenomheining en uit onze ervaring is gebleken dat koord voor veulens in het begin niet altijd even zichtbaar is. Bij onze oude wei hadden we daarom om de X meter van dat rood-witte afzetlint er aan geknoopt. Niet heel bevorderlijk voor het landschap.

Daarom nu gekozen voor 4cm breed lint van Gallagher in de terra kleur. We hebben 2 lagen. Palen staan om de 3.5 meter en in totaal is het zo'n 3,5 ha in een open gebied. Inmiddels hangt het nu ruim 2 jaar en nog geen last van doorhangen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 10:11

EmEm schreef:
ClaudiaHS schreef:

En heb je lint van 2cm of 4cm?

40mm

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 10:33

Ik heb vorige week voor dit dilemma gestaan. Ik had lint maar na een aantal jaar was ik het slap hangen van het lint helemaal zat. Ik heb nu voor extra dik stroomkoord gekozen. Ik heb ook het idee dat er meer stroom op staat. Eerste foto is zoals het was, tweede van hoe het nu is.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lauret op 01-07-19 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 10:34

Ik heb hier gekozen voor breed bruin lint omdat ik dat het mooiste vind, en ook goed zichtbaar voor de paarden. Maar het is niet zo heel goed bevallen vanwege de flinke wind die er hier op staat. Dan gaat het toch steeds slap hangen of isolatoren worden zelfs kapot getrokken.

Je kan het door de wind uitgerekte lint natuurlijk weer netjes strak opspannen, maar op een gegeven moment blijkt dan dat de kunststof verder rekt dan de geleidende metaaldraadjes, en dan trek je die metaaldraadjes kapot tijdens het opspannen. En loopt je stroom dus niet goed meer door.

Koord is dan praktischer gezien de wind daar toch wat minder vat op heeft. En het is trouwens ook nog zo dat lint wel erg druk wordt als je dat 2 rijen (of meer...) achter elkaar zet zoals bij een PP met paden.

Om vakkundige ontsnapper-Shets binnen te houden is het vooral belangrijk om een flinke klap stroom er op te hebben staan, en te zorgen dat ze niet hun hoofd er onder / tussen kunnen steken. Dus stevige palen goed in de grond, op niet te grote afstand van elkaar. Want prikpaaltjes daarbij steken ze hun goed behaarde kop onder de draad - en tillen zo het hele zaakje inclusief prikpaaltjes omhoog en floepen er onderdoor :P

Bij vaste palen die ver uit elkaar staan zit er ook best wat ruimte om draden op te tillen en onderdoor te floepen.

Dus liefst een combinatie van:

- flinke klap stroom op de draden
- vaste palen (geen prikpaaltjes)
- palen niet meer dan een meter of 4 (liefst 3) uit elkaar
- meerdere draden waar liefst maar 30-40 cm tussen zit

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:38

pmarena schreef:
Ik heb hier gekozen voor breed bruin lint omdat ik dat het mooiste vind, en ook goed zichtbaar voor de paarden. Maar het is niet zo heel goed bevallen vanwege de flinke wind die er hier op staat. Dan gaat het toch steeds slap hangen of isolatoren worden zelfs kapot getrokken.

Je kan het door de wind uitgerekte lint natuurlijk weer netjes strak opspannen, maar op een gegeven moment blijkt dan dat de kunststof verder rekt dan de geleidende metaaldraadjes, en dan trek je die metaaldraadjes kapot tijdens het opspannen. En loopt je stroom dus niet goed meer door.

Koord is dan praktischer gezien de wind daar toch wat minder vat op heeft. En het is trouwens ook nog zo dat lint wel erg druk wordt als je dat 2 rijen (of meer...) achter elkaar zet zoals bij een PP met paden.

Om vakkundige ontsnapper-Shets binnen te houden is het vooral belangrijk om een flinke klap stroom er op te hebben staan, en te zorgen dat ze niet hun hoofd er onder / tussen kunnen steken. Dus stevige palen goed in de grond, op niet te grote afstand van elkaar. Want prikpaaltjes daarbij steken ze hun goed behaarde kop onder de draad - en tillen zo het hele zaakje inclusief prikpaaltjes omhoog en floepen er onderdoor :P

Bij vaste palen die ver uit elkaar staan zit er ook best wat ruimte om draden op te tillen en onderdoor te floepen.

Dus liefst een combinatie van:

- flinke klap stroom op de draden
- vaste palen (geen prikpaaltjes)
- palen niet meer dan een meter of 4 (liefst 3) uit elkaar
- meerdere draden waar liefst maar 30-40 cm tussen zit

Ik heb geen enkele vaste paal meer, ik werk alleen nog maar met prikpaaltjes en alles staat zo straks dat je er een liedje op kunt spelen. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:40

Hier floepte Shet / mini er dan toch onderdoor. Kop er onder - met een snelle beweging omhoog - prikpaaltje(s) uit de grond - floep weg ponietje. Ja dan heb je het nakijken :wave:

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:42

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:44

pmarena schreef:
Hier floepte Shet / mini er dan toch onderdoor. Kop er onder - met een snelle beweging omhoog - prikpaaltje(s) uit de grond - floep weg ponietje. Ja dan heb je het nakijken :wave:

Sinds we stroom uit de klok hebben doet dikkertje dap dat niet meer. Wij konden nu ook van vijf draden naar twee draden gaan, en lage mobiele paaltjes. Zo fijn, want ik was eerst draden aan het spannen alsof ik wolven hield.

Misschien komt het door de leeftijd, is hij zijn wilde haren kwijt. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:49

Haha. Hier was het een jong diertje, dus wie weet zijn we wat op het spoor :D Het waren toen zelfs nog 5 draadjes waarvan de onderste echt heel laag. Maarja als het neusje er onderdoor kan en die voorpluk eenmaal tussen hoofd en draadje zit....en 1 snelle kopgooi in de lucht....op de eventuele tik van de stroom schoot ze dan toch het sappige stuk van de wei op :P

En dan stonden er nog stevige palen tussen.... maarja die kleine haarballen hebben een hele hoge floep-factor :P Hier overigens gewoon stroom van het net, je arm doet er best even goed zeer van als je het per ongeluk aanraakt :(:)

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 22:09

Dank voor je reactie, Roxanne!

8nnemiek: Mooi plekje!

Ziet er strak uit zo, lauret! Mooi!

Super dat je zo'n uitgebreide uitleg geeft, pmarena!

FCSA: Equifence vind ik ook heel mooi. Hebben jullie het zelf gezet?
Het is wel wat duurder volgens mij, toch? Vind het wel iets om over na te denken voor de toekomst, maar wil voor nu nog even flexibel zijn in de indeling. Moet het perceel eerst nog beeje leren kennen.

Fijn dat jullie de tijd nemen om te reageren! Helpt bij mijn overweging, hoewel de meningen wel uiteenlopen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:12

Wij hebben de hoekpalen laten zetten en de rest (palen en draad) zelf gedaan. Het komt ongeveer even duur uit als band omdat de palen met equifence wat verder uit elkaar kunnen staan.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 21:50

FCSA schreef:
Wij hebben de hoekpalen laten zetten en de rest (palen en draad) zelf gedaan. Het komt ongeveer even duur uit als band omdat de palen met equifence wat verder uit elkaar kunnen staan.

Oh, dat is voor de toekomst dan ook zeker een optie!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:02

FCSA schreef:

heeft dat niet hetzelfde 'probleem' als koord, namelijk dat de breekkracht veel hoger is dan voor lint?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:33

Koord en lint kunnen allebei verwondingen geven.
Het veiligste is de draden dicht genoeg bij elkaar te zetten en altijd stroom erop.
Qua onderhoud vind ik koord veel makkelijker als lint.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:47

Je hebt hoe dan ook 3 lagen nodig, koord of lint maakt daarin niet uit. Hier in het verleden ook wel eens twee lagen lint gebruikt, dat was elke dag pony's vissen. De klap stroom erop maakt echt niet uit.

Ik zou zelf nooit kiezen voor lint. Het vangt enorm veel wind en gaat dus ook sneller slap hangen dan koord. Ook hangt het hierdoor sneller in begroeiing/ overig hekwerk dan koord waardoor je dus een stroomlek hebt.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:06

Jade schreef:
FCSA schreef:

heeft dat niet hetzelfde 'probleem' als koord, namelijk dat de breekkracht veel hoger is dan voor lint?

Ik kan mee inderdaad voorstellen dat de breekkracht hoog is, maar Equifence staat wel bekend als zeer veilig. Ze zeggen: "De kans op verwonding bij uitbraak is minimaal door beschermende kunststofkabel." https://www.gallagher.eu/nl_nl/equifence-paarden