Mestafvoer - hoe geregeld?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:53

DubbelDun schreef:
Ik heb een mestbak van betonelementen die deels is ingegraven. Hij is 3x4 mtr en 1,20 hoog waarvan 40 cm in de grond.

Als ik toen wist wat ik nu weet had ik hem helemaal laten ingraven, want je kruiwagen over de rand leegkiepen is een stuk makkelijk als dat ding omhoog zien te krijgen.
Het vooraanzicht... ik kan dus direct vanuit de paddock de mest kwijt (meestal mesten ze ook nog vlak voor het deurtje :D )

[ Afbeelding ]

En wat je krijgt bij een verdiepte bak als het net gestortregent heeft :)... soep met ballen :+
[ Afbeelding ]

Het is belangrijk met de plaatsing van de put om rekening te houden met legen met groot materieel. Hier kan de tractor met bak langs de weg staan en de grijper/schep op de oprit.

Ik gebruik alleen maar houtkrullen op stal, maar meestal slapen ze buiten. Legen is om de 7 a 8 maanden en kost me 85 euro.
Edit: ik heb 2 E'tjes.

Rip.. Avond eten, dat wordt alleen stokbrood met kruidenboter vandaag _O-

finnens

Re: Mestafvoer - hoe geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:56

Wij hebben de mest (van 4 paarden) op beton liggen. Elke week wordt het in een aanhanger geschept en naar een boer gebracht. Beetje dubbel werk dus.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:08

Ik volg ook even.. heb wel gehoord over een boomkweker in het volgende dorp waar ik het gratis kan komen brengen. En evt wil ik een deal sluiten met de boer van ons buurland dat hij onze akker mag meerekenen in zijn mest administratie, in ruil voor mijn donatie ;)

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 14:52

Ik zal ook in de buurt bij ons eens wat gaan informeren of er wat mogelijk is. Ik heb alleen niet zo'n zin om met een aanhangertje enzo te gaan zitten tobben :D
Heb inmiddels ook al wat prijzen opgevraagd bij bedrijven die het op komen halen. Dat kan eventueel ook nog wel, maar is aardig prijzig. Al kan ik nu nog niet echt inschatten hoeveel mest we zullen hebben.
1 daarvan voert ook vlas af, daar heb je natuurlijk veel minder afvoer van. Opzich vind ik dat nog niet zo verkeerd, maar ergens vind ik het ook wel weer lekker als ze heel de dag stro kunnen knabbelen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:17

Maar je hebt ze toch niet de hele dag op stal staan ??
Heb je geen loonwerker bij je in de buurt. Vaak zijn die een stuk goedkoper.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:01

Ik heb alleen vlas in de stallen, amar daar staan ze vrijwel nooit, dus er komt amper vlas in de mestbak.

Voor een tijd terug gaven we wel stro bij om te knabbelen en wat over bleef, deden we ook in de mestbak. Dat kleine beetje, doen ze niet moeilijk over.

In het najaar komt er ook wel wat blad bij. Alleen JKK heb ik apart weggegooid.

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 14:40

DubbelDun schreef:
Maar je hebt ze toch niet de hele dag op stal staan ??
Heb je geen loonwerker bij je in de buurt. Vaak zijn die een stuk goedkoper.

Nee overdag op de wei, dus daar heb je wel weer een punt.
Zal zeker eens rondvragen in de buurt!

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:25

Wij hebben een kiep aanhanger, daar kan voor een week op voor 2 paarden.
In de straat hebben wij iemand die tuintjes heeft en die willen onze stront graag hebben :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:10

Ik ben van plan om een aantal compostbakken te maken voor rotatieteelt.

1e jaar pompoenen, 2e jaar aardappel, 3e jaar andere groente en een bak om te vullen.

Ik moet nog gaan berekenen hoe groot ze moeten worden en wat een handige constructie is. Het gaat om de mest van 1 paard en een b pony.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:24

Wij hebben strokorrels. Mesthoop blijft erg beperkt. Tegenwoordig is het maar 1x per jaar leeg laten halen.
Het gaat dan bij een boer over het maisland.
Voorheen met stro en vlas werd de mesthoop 2x per jaar leeg gehaald.
Mestplaat met afkeurde zolderplaten als rand. Vloer is vloeistofdicht. Eis van de gemeente.

Er zijn ook mensen die maken mestbriketten voor de kachel van de mest.