Mando schreef:daarna paneren in de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BoBo1105 schreef:Koelen is prima, maar WEL altijd een zweetmes gebruiken om het overtollige water eraf te halen! Het koude water op de huid warmt in no time op en dan werkt het averechts. Voel maar hoe warm het water al is op het moment dat je het zweetmes erover haalt direct na het douchen met koud water. Na het zweetmes onstaat er een heel dun laagje water in de vacht, wat snel kan verdampen en dan juist wel weer de koelende werking heeft. Met een dikke laag warm water kan de vacht niet goed zijn werk doen en duurt het verdampen veel te lang. Dan is de verwarmende werking van de laag warme water groter als de verkoelende werking van de verdamping.
EmptyWords schreef:zorg dat je goed het water uit de vacht haalt, dat wormt namelijk op en dan woprdt het nog warmer.
koud water zorgt er ook voro dat de bloedvaten vernauwen, terwijl die juist wijder worden bij hitte.
dus niet koud afspuiten, niet te lang en goed met het zweetmes droogmaken
Sintara schreef:Het enige échte nadeel van het niet gebruiken van een zweetmes of zandbak is dat het afdruipende water kan kriebelen
(bij regen valt dat mee, want regen komt als het goed is niet tot de huid)
pien_2010 schreef:Je schrijft dat je paard er van geniet. Wij hebben twee paarden en het is hier super heet. 's Middags roep ik: "Polie wil je douchen?", en dan komt ze op een holletje aangelopen. Ze vindt het heerlijk en geniet en draait alle kanten op zodat ik alle hoekjes en gaatjes kan afspuiten. Dan doe ik haar met het zweetmes af. Al het zweet zie je er van af komen. Zelf gaat ze daarna in de schaduw staan (paardje staat normaal het liefste in de zon, iets wat ik niet graag zie).
Als Polie komt aanrennen, dan rent Hercule zijn stal in mijn de staart tussen de benen zo van "sla je mij over vrouw?".En dat doe ik dan ook maar.
Dus als je paard er van geniet gewoon lekker doen. Polie en ik beleven het als kwaliteit tijd, want ze drinkt ook heel graag het water rechtstreeks uit de slang en het geeft haar niets als het water alle kanten op spettert. Ze geniet en dat is heel duidelijk zichtbaar en het is ook een spelletje van ons.
Dus doen!
liespower94 schreef:pien_2010 schreef:Je schrijft dat je paard er van geniet. Wij hebben twee paarden en het is hier super heet. 's Middags roep ik: "Polie wil je douchen?", en dan komt ze op een holletje aangelopen. Ze vindt het heerlijk en geniet en draait alle kanten op zodat ik alle hoekjes en gaatjes kan afspuiten. Dan doe ik haar met het zweetmes af. Al het zweet zie je er van af komen. Zelf gaat ze daarna in de schaduw staan (paardje staat normaal het liefste in de zon, iets wat ik niet graag zie).
Als Polie komt aanrennen, dan rent Hercule zijn stal in mijn de staart tussen de benen zo van "sla je mij over vrouw?".En dat doe ik dan ook maar.
Dus als je paard er van geniet gewoon lekker doen. Polie en ik beleven het als kwaliteit tijd, want ze drinkt ook heel graag het water rechtstreeks uit de slang en het geeft haar niets als het water alle kanten op spettert. Ze geniet en dat is heel duidelijk zichtbaar en het is ook een spelletje van ons.
Dus doen!
Hier precies hetzelfde
‘Larry slang?’ En meneer staat al klaar.
Zijn vriend peert m naar achterin de paddock, die vindt het maar niks.
Larry gaat er helemaal klaar voor staan en draait zich rustig 10 x bij zodat hij overal even natgespoten is!
horsiegek schreef:Zolang je paard na het afspoelen in de schaduw kan gaan staan of zich kan rollen dan is het geen probleem. In de volle zon zal het waterlaagje juist enorm warm worden, mist je na het afspoelen een zweetmes hebt gebruikt, dan verdampt het heel snel.
pien_2010 schreef:Supertje schreef:Achterbenen als een hond opzij optillen bijvoorbeeldLeuke dingen voor de mens is dat. Polie draait zich ook als een hond alle kanten op. Ze geniet zo zichtbaar.
Supertje schreef:Jordy wil zelfs zijn hoofd helemaal gedoucht hebben, die steekt gewoon zijn hoofd in de waterstraal.
Sowieso is hij gek op water, als hij ergens het water in kan gaat hij. Ook de zee in met hoge golven ben ik weleens achter gekomen, tot grote schrik van de andere aanwezige paarden
Hij zwemt ook echt graag, volledig voetjes los van de bodem.
Cerilene_ schreef:Wat ik erover gehoord heb is water tussen de haren, zoals zweet, of afspuiten en daarna lichtjes droogrekken, verkoelend. Dat koelt de huid als het verdampt.
Als je na het afspuiten het overtollige water van de vacht haalt met een zweetmes is het dus lekker verkoelend.
Als er echter een laagje water bovenop de vacht blijft liggen sluit dat ten eerste het water op de huid af, waardoor dat pas later verdampt en dus geen verkoeling geeft vaan de huid. Daarnaast werkt het als een vergrootglas op de zonnestralen waardoor juist veel warmte wordt geproduceerd.
Ook niet te koud afspuiten, dan gaat de thermostaat van het lichaam overcompenseren en sneller opwarmen.
Ik pak meestal een emmer water met een spons en trek dan het overtollige water er af met een zweetmes.