ervaring rubberen matten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:14

Nadiine__x schreef:
Dus eigenlijk hebben de matten geen functie, als je al bestrating onder je bodem bedekking hebt liggen?

Ja wel, ze laten de urine door waardoor de vloer droger is. Het is warmer dan beton, zachter en minder glad. Maar voor mij nog wel een kale bodem vandaar dat ik kies voor stro er overheen. In mijn betonnen bodem zit trouwens ook nog een gootje.

LaDonna75

Re: ervaring rubberen matten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:28

Ik heb ook rubber matten in de stallen. Het was noodzaak, omdat de stallen op de roosters van de oude ligboxenstal staan. Ik heb het idee dat het scheelt in verbruik van strooisel, je kunt met veel minder stro toe dan zonder mat omdat het lekker warm voelt. Veel prettiger dan beton. Binnenkort krijg ik nieuwe stallen, niet meer op de roosters maar de matten verhuizen mee, ideaal.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:52

Oke, dus ze laten ook urine door waardoor de bedekking minder nat word en dus langer mee gaat?

Wij gaan een grote inloop bouwen en ben nog aan het bedenken hoe ik hem in ga delen, vandaar de vele vragen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:04

Alleen als je vochtdoorlatende rubber matten hebt !!

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:29

Wij hebben hier ook vocht doorlatende matten bovenop varkensroosters. Vorig jaar hebben we de schuur verbouwd en bewust de roosters er in gelaten. We hebben matten van 4,5 cm dik en gebruiken geen strooisel. Iedere dag veeg ik ze aan en spuit ze 2x per jaar door met hogedruk. Ik ben er ontzettend blij mee en de paarden gaan ook gerust liggen. Ze staan hier in de winter van 20u tot 8u binnen, de rest buiten. de matten zijn hier ook mooi droog, maar neem aan dat dit door de roosters komt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:31

Nadiine__x schreef:
Oke, dus ze laten ook urine door waardoor de bedekking minder nat word en dus langer mee gaat?

Wij gaan een grote inloop bouwen en ben nog aan het bedenken hoe ik hem in ga delen, vandaar de vele vragen!

Mijn matten laten inderdaad urine door. En ik heb dus een gootje in de vloer die het afvoert. Of de bedekking langer mee gaat kan ik je niet vertellen. Ik gooi dagelijks alles wat vies is uit de stal en vul dan weer aan met schoon stro. Ik weet ook niet meer of het meer of minder vies wordt aangezien ik de matten al jaren in gebruik heb.

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:39

Afbeelding
Afbeelding

Dit is zoals wij het hebben. De tussenwanden hebben we in de winter dicht.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:29

Dat ziet er wel mooi strak uit zo!
. Heb je niet dta als ze geplast hebben en dan gaan liggen de paarden zelf onder de urine zitten ondat die matten viezig worden?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 07:34

Ja hoor hier inderdaad wel water/urine doorlatend en de matten zijn niet viezer dan een betonnen of stenen bodem.

Wij vinden de matten ook zachter dan steen of beton!

Wij willen ook niks anders meer hoor

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 09:17

Zijn er ook die dit al 10 jaar hebben liggen? Want ik geloof nooit dat dit zo proper en goed blijft.
Ik moet zeggen, ik ben nog in geen enkele professionele stal rubberen matten in de stallen of gang tegen gekomen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 09:20

Dat ligt ook aan je onderhoud he. Die tegels die vocht door laten adviseren ze geloof ik bij om die minimaal 1x per jaar te verwijderen en te reinigen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:13

Dankzij de Bokt-archieven even teruggezocht dat ik de rubber matten al sinds 2001!! heb liggen en heb ze er hooguit eens uitgehaald omdat de stoeptegels werden ondergraven door muizen, maar niet om er onder schoon te maken. En het stinkt er écht niet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:20

Welk merk matten hebben jullie gekozen? Er is zo veel te koop, ik weet echt niet wat ik kiezen moet.

Wij leggen ze in de loopstal rond de voerplaats. Zo blijven de hoeven veel beter doorbloed (zelfs heel kort stilstaan op beton geeft een enorme stagnatie in de bloedomloop in de voet).

edit: nog een vraagje, blijven puzzelmatten beter liggen dan losse matten? In theorie snap ik dat dat zo is maar werkt het in de praktijk ook zo?
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 10-01-20 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

IpsilonkaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:22

Ik heb in 2012 over datum vochtdoorlatende speeltuinmatten op de kop getikt. Ik denk dat ik ze volgend jaar ga vervangen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:30

s0173957 schreef:
Zijn er ook die dit al 10 jaar hebben liggen? Want ik geloof nooit dat dit zo proper en goed blijft.
Ik moet zeggen, ik ben nog in geen enkele professionele stal rubberen matten in de stallen of gang tegen gekomen...

JA hoor, wij wonen hier nu 11 jaar! Niks aan het handje hoor.

En omdat wij geen professionele stal hebben, wij niet zeggen dat rubber matten niet goed zijn ;-)

Op veel professionele stallen komen de paarden ook niet zo veel buiten als de onze :+

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:36

Ik heb sinds 3 jaar ook rubber matten in de stal. De dikke vocht doorlatende. Daarover een dikke laag zaagsel.
Ik doe het voor de koude ondergrond en dat ze niet kunnen uitglijden in de stal.
In de zomer trek ik ze uit de stal om alles schoon te maken. Werkt super.
In de schuilstal heb ik ook matten , maar dan gebruikte uit een koeienstal. Die zijn de helft dunner en niet vocht doorlatend.
Ik ben zeer tevreden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:46

Ik heb die van 1x1 m2 van 4 cm dik met noppen. De eerste ooit gekocht bij Divoza en later ergens anders (weet niet meer waar). De 1e waren zwart en de 2e rood, maar ze hebben nu dezelfde kleur :)

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:40

Nadiine__x schreef:
Dat ziet er wel mooi strak uit zo!
. Heb je niet dta als ze geplast hebben en dan gaan liggen de paarden zelf onder de urine zitten ondat die matten viezig worden?

Urine trekt vrij vlot weg. Ze hebben wel eens een mestplek, maar dat was hiervoor toen we ze op vlas hadden ook. Ik ben er tot op heden erg blij mee. Kan niet spreken over 10 jaar, maar na 7 maanden blijft de kwaliteit prima. We hebben de boxen van corton en daar hebben ze ook heel wat ervoor liggen. Wij hebben tweedehands speeltuin matten er in liggen was een heel stukje goedkoper. Wel flink schoongemaakt voor ze de stal in gingen, dat was wel even een klusje :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:15

Ik heb eens de tijd opgenomen die een plas er over deed om weg te trekken en dat was 15 minuten.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:20

Ik heb ze ook. Wel de echte echte. Equimatten uit Engeland. Wij hebben de vorige 25 jaar gehad en toen waren ze echt af. Nieuwe matten ook top! Makkelijk op maat te zagen, personeel in Engeland super vriendelijk en denkt mee met afmetingen van je stalmatten, weinig zaagsel (1 baal in de week) en ligt fijn voor de paarden. Mocht je willen weten welk bedrijf het was stuur me een pb! Ze zijn niet goedkoop ( 1000 per stal) maar als je minder zaagsel rekent over 20 jaar ben je veeeel goedkoper uit!

Ze zijn 180 ongeveer in de lengte. Plas loopt goed weg door drainage systeem onder de mat. Ik wil nooit meer anders! Oh en het mest ook echt top!!!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:23

s0173957 schreef:

1x in het jaar matten uit de stal, hoge druk spuit erover, terugleggen en ze zijn zo goed als nieuw!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:26

Hier ook al een paard (met ijzers) al 3 winters op rubber speeltuin-tegels in de paddock! Ze liggen nog netjes na al die jaren, laten goed vocht door en slijten nauwelijks!

chroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:35

Ik wil graag doorlatende stal/speeltuintegels in mijn binnenstal neerleggen, maar vroeg mij af of urine wel goed genoeg kan weglopen als er gewoon bestrating onder ligt? Ik neem aan dat de vloer dan op zijn minst een beetje schuin moet aflopen, maar is dat voldoende of moet er echt een degelijkere vloer onder liggen om urine af te voeren?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:07

chroo schreef:
Ik wil graag doorlatende stal/speeltuintegels in mijn binnenstal neerleggen, maar vroeg mij af of urine wel goed genoeg kan weglopen als er gewoon bestrating onder ligt? Ik neem aan dat de vloer dan op zijn minst een beetje schuin moet aflopen, maar is dat voldoende of moet er echt een degelijkere vloer onder liggen om urine af te voeren?

Heb het hier zo op de waterdichte stoeptegels en beton liggen en ik moet zeggen dat het echt niet stinkt zo. Maar ik haal wel elk jaar alle matten eruit en dan is het een smerige boel, dan maak ik de hele stal schoon en spuit ik de matten af. Maar de rest van het jaar geen problemen mee.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:27

Ik heb waterdoorlatende matten van 1m2 liggen, die 4 cm dik zijn.
Ze zullen er vanaf ongeveer 2011 in liggen.
1e paard zonder stro erop en dagelijks schoonvegen, en regelmatig een emmer met sop er overheen.
Paard nummer 2 was een smeerkees, die niet durfde ga plassen op een mat, dus stro erover, veel uitmesten en ook daar minimaal 2 keer per week een emmer met sop er overheen.
Nummer 3 wil ook niet plassen op een kale mat, dus laagje stro.
Regelmatig een emmer sop eroverheen en minimaal 1 keer per maand, vaak 2 keer per maand, ligt ik de matten op waar het meeste geplast wordt en schuif de waterslang eronder.
Paard 1 en 2 had ik al veel buiten staan, maar nummer 3 staat vanaf 7 uur tot 21.00uur buiten.
En zo gauw als het mogelijk is, dat wil zeggen droog kunnen liggen ook 's nachts buiten.
Ieder jaar haal ik de matten helemaal weg, en spuit ik alles schoon.
Ik merk wel dat de 2 matten waar het meeste op geplast wordt, nu aan de onderzijde beginnen te verpulveren.