Bij ons worden de resten van pompoenen op de mesthoop gegooid, en daar komen dan (eerste jaar perongeluk) meerdere pompoenplanten met veel pompoenen uit zonder er iets aan te doen. We hadden hiermee een grotere oogst dan met onze verzorgde moestuin! Niks voorgekiemd hier dus en wel gewoon op verse mest gegroeid.
Ibbel
Geplaatst: 31-05-19 07:46
Je wilt je (gecomposteerde) mesthoop over je wei uitrijden volgend jaar zeg je. Een paar pompoenen maakt er geen composthoop van (en andere planten ook niet) en haalt gewoon al (deels) de voeding uit die je óók op je wei wilt. Maw, je hoeft helemaal niet te zoeken naar 'grote eters' op je mesthoop, compost wordt het toch wel (laten liggen maakt het compost, dat doen de wormen, bacteriën en schimmels voor je). Dat je er pompoenen op plant geeft je gewoon lekker eten, maar heeft sod all te maken met of je mest compost wordt. Als 'de hitte' van je mesthoop af is (ook na enkele keren omzetten), ben je zo goed als klaar met compost maken. Dan kan je uitrijden, of er planten op poten, net wat je wilt.
Zidore
Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-19 23:48
Ik wilde jullie even laten weten dat de pompoenen het zeer goed doen!
Ik heb ze direct op de verse mest geplant en ze vinden het heerlijk en groeien goed
Zidore
Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-19 23:04
Wie heeft er wel succes met de pompoenen? Hier doen ze amper wat. Ik heb ze te laat gezaaid dus volgend jaar een nieuwe poging.
Het leken in juli mooie planten te worden maar ze gaven geen vruchten. Ook heb ik er waarschijnlijk veel te veel geplant per m2...
Plek van de mesthoop is ook niet de hele dag volle zon en dat schijnen pompoenen dan weer nodig te hebben. Volgend jaar nieuwe poging. Dan verleg ik de mesthoop en zaai ik de pompoenen eerst binnen voor in april, dit jaar waren we erg laat. Jammer, het is nog geen oktober maar grote pompoenen gaan we in ieder geval niet krijgen
Ik heb een paar planten gekocht, 1e keer zaaien ging iets mis ("behulpzaam beestje") en daarna wilde het niet goed meer. Gekochte planten doen het gelukkig wel goed, maar volgend jaar ook liefst weer zelf zaaien.