verhuizen of blijven? prijs/kwaliteit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:31

Gewoon het gesprek aangaan, je hebt voor niets daar gestaan, dat was hun keuze en niet de jouwe. Zo te lezen hadden ze geen werk met je paard omdat je alles zelf deed en daarnaast ook hun werk uit handen nam.
Nu moet je betalen, ook geen probleem voor je, echter mag je voor dat bedrag verlangen dat alles er bij in zit behalve ziekte en medicatie en smid, dus ook de voeding en het mesten en binnen en buiten zetten. Daarnaast is een fatsoenlijke buitenbak toch wel een vereiste voor een pensionstal dus ga gewoon het gesprek aan. En zorg dat je voorbeelden hebt wat andere stallingen kosten en wat er geboden word. Niet aanvallen maar van uit jezelf praten en zeker je dankbaarheid voor de afgelopen tien jaar benoemen. Maar wanneer je betaald en flink mag je zeker eisen stellen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:42

Je paard is al ouder en onlangs flink ziek geweest. Een verhuizing is misschien slecht voor zijn gezondheid.En veeartskosten zijn meestal veel hoger dan stallingskosten.Ik persoonlijk zou het even aanzien.Als er meer pensionklanten komen zal de sfeer ook veranderen.Ten goede of ten kwade. Rondkijken hoe het op andere stallen is kun je altijd doen. Overigens toch wel tof dat je daar zo lang gratis mocht staan toen je geen geld had.Nu geef je aan dat wel te hebben,dus dan is nu de stal gewoon betalen toch geen probleem.Of dat daar duur is of niet ligt aan de omgeving.

BigOne

Re: verhuizen of blijven? prijs/kwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:44

Ts heeft geen moeite met betalen maar wanneer de eigenaren officieel een pensionstal met bijbehorende betaling opent mag je bepaalde zaken verwachten.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:48

Ben ik de enige die het bijzonder vind dat TS niet vanuit zichzelf al geld is gaan betalen toen ze het geld wel had? Paard eet toch ook hooi, dit kost die mensen ook geld, of het nou van eigen land komt of niet, land moet toch gemaaid, hooi geschud, verpakt, opgeslagen etc. Paard verbruikt stro.

Ik snap op zich best wel dat die mensen vinden dat TS nu de volle mep mag betalen, ook al zijn de faciliteiten er niet naar (wat overigens discutabel is afhankelijk van de regio).

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:55

Ik denk dat je gewoon in gesprek moet gaan met de eigenaren, over de service die je verwacht te krijgen als ze nu officieel gaan.
Wat wil jij zelf doen, wat gaan zij doen.
Wellicht willen ze de binnenbak wel opknappen en beter hooi inkopen. Maar dan moet je wel met ze praten hierover.
Die andere stal klinkt niet als een goed alternatief.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:59

Ik vind het inderdaad ook wel een lange periode dat je helemaal niks hoefde te betalen. In die zin heb je nu echt weinig meer te eisen vrees ik in een gesprek. Ik vrees dat dan al gauw een mogelijk conflict kan ontstaan gezien hun gift 10 jaar lang. Alleen nu je dan wel de volle prijs betaald ben je dan ook nog van plan om die extra werkzaamheden, zoals de bak en wei en hun paarden onderhouden te blijven doen? Je zou ook daar dan mee kunnen stoppen, dan zal toch ook die andere klant gaan opmerken dat de wei en bodem niet goed is? En wie weet doet de pensionhouder dat dan ook nu vanzelf nu hij een officiële pensionstal heeft? Misschien komen ze al vanzelf om de extra service te gaan doen en is er niks aan de hand. Ik zal het gewoon nog even een paar maand aankijken.
Ik zou zowiezo wel ook rondkijken bij anderen. Dat je iets anders hebt waar je heen kunt als het toch niet naar je zin is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:12

Waarom blijft er geroepen worden over het geld, terwijl dat niet het probleem ( meer) is?

Wat al eerder aangeraden is: Ga eens praten met de stalhouder.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:16

ikkebenhier schreef:
Het feit is dat ik voor dat geld dan toch een zekere service verwacht. Ik bedoel gewoon de basis: pistes en weides onderhouden enzovoort. Als ze een pensionstal willen zijn, dus boxen verhuren, verwacht ik dan wel dat de accommodatie ten miste onderhouden wordt.
en daar wringt het voor mij.

In mijn ogen wringt het terecht. En daarom zou ik weggaan. Je hebt daar heel wat jaren met veel plezier gestaan en die herinnering zou ik willen houden. Nu er (veel) geld in het spel is kan de verstandhouding alleen maar achteruit gaan, met als gevolg dat je over een jaar alsnog weggaat, maar dan zwaar gefrustreerd, teleurgesteld of met ruzie. Ik zou dat voor zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:21

_Nelleke_ schreef:
Ben ik de enige die het bijzonder vind dat TS niet vanuit zichzelf al geld is gaan betalen toen ze het geld wel had? Paard eet toch ook hooi, dit kost die mensen ook geld, of het nou van eigen land komt of niet, land moet toch gemaaid, hooi geschud, verpakt, opgeslagen etc. Paard verbruikt stro.

Ik snap op zich best wel dat die mensen vinden dat TS nu de volle mep mag betalen, ook al zijn de faciliteiten er niet naar (wat overigens discutabel is afhankelijk van de regio).

Ik weet niet of je de enige bent, maar ik ben het niet met je eens. Ts is daar gratis komen staan in ruil voor diensten. Of je dat goedkoop vindt of niet, dat maakt niet uit. Dat is de afspraak geweest en ts heeft zich daar altijd aan gehouden.
Ik vind het dus sowieso al niet kunnen dat ze vervolgens 350 euro per maand gaan vragen. Want dat vind ik een enorm verschil en ze wordt gewoon voor het blok gezet.
In mijn ogen hadden ze het haar moeten voorleggen: "dit is wat we willen gaan doen, we willen dat jij geld gaat betalen en daar tegenover willen wij alle diensten zelf gaan doen.(dat houdt in... bla bla bla) Wat vindt je daarvan?"
Na tien jaar ts voor het blok zetten vind ik echt heel verwerpelijk en ik zou er dus weggaan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:24

@nikass nu doe je allemaal aannames terwijl je die mensen helemaal niet kent. Hoe denk je dat die mensen zich gaan voelen als ts niks zegt en vertrekt nadat ze daar 10 jaar gratis heeft gestaan?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:28

Nikass schreef:
_Nelleke_ schreef:

Ik weet niet of je de enige bent, maar ik ben het niet met je eens. Ts is daar gratis komen staan in ruil voor diensten. Of je dat goedkoop vindt of niet, dat maakt niet uit. Dat is de afspraak geweest en ts heeft zich daar altijd aan gehouden.
Ik vind het dus sowieso al niet kunnen dat ze vervolgens 350 euro per maand gaan vragen. Want dat vind ik een enorm verschil en ze wordt gewoon voor het blok gezet.
In mijn ogen hadden ze het haar moeten voorleggen: "dit is wat we willen gaan doen, we willen dat jij geld gaat betalen en daar tegenover willen wij alle diensten zelf gaan doen.(dat houdt in... bla bla bla) Wat vindt je daarvan?"
Na tien jaar ts voor het blok zetten vind ik echt heel verwerpelijk en ik zou er dus weggaan.

Wie zegt dat ze voor het blok is gezet? Ik zou niet zomaar weggaan als je daar 10 jaar gratis hebt gestaan. Dan ga je toch eerst met elkaar in gesprek.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:34

Als het zo goed bevalt,zou ik niet meteen weggaan. En aankijken,of ze meer onderhoud gaan doen,nu ze officieel een pensionstal worden. Weggaan kan altijd nog.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:41

Kymalin schreef:
@nikass nu doe je allemaal aannames terwijl je die mensen helemaal niet kent. Hoe denk je dat die mensen zich gaan voelen als ts niks zegt en vertrekt nadat ze daar 10 jaar gratis heeft gestaan?

Ok ik heb inderdaad geconcludeerd dat ze voor het blok is gezet, misschien niet terecht, maar dat haal ik uit de op, want als er overleg was geweest, dan had ts dit topic niet hoeven openen.
Maar ik hoor graag een aanvulling of correctie van ts.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:50

Blijheid schreef:
En vooral; praat met de staleigenaar. Je staat daar al lang en naar je zin, de verstandhouding is vast wel goed toch dan? Je hoeft het niet direct over de kosten te hebben, maar kan wel vragen wat er (naast de kosten) gaat veranderen nu ze een echte pensionstal worden :)

Dit vind ik een goeie. Je kan dan ook aangeven dat je nu je werkt (om het dus te kunnen betalen) je geen tijd meer heb voor andere klusjes en de tijd op stal graag bezig ben met je paard.

Extra hooi zou ik dan ook niet meer zelf kopen, maar erom vragen. Als er bijvoorbeeld een slechte baal bij zit vragen of er aan andere open mag. Wortels oid die je voor je eigen paard koopt in je kast bewaren als dat mogelijk is zodat dat niet meer automatische ter beschikking staat voor de hele stal. Dat hoeft verder niet ter discussie te staan want dat zou je normaal ook doen op een pensionstal.

Ik zou voor nu geen heftige discussie aangaan maar gewoon wat informeren en het dan een tijdje aankijken. Kijk in die tijd ook rustig om je heen wat de mogelijkheden in de buurt zijn zodat je een betere keuze kan maken. Om je heen kijken kan nooit kwaad, maar ik zou niet al gaan rondbazuinen dat je weg wil.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:53

Ik vind het echt duur ...
hier zit je voor 275 a 350 echt wel op een mooie privé manege.
Met alle onderhoud erbij. ..
Ik betaal een stuk minder wel maar enkel buitenbak. En dit is dan een kleine privé stal.

In welke regio zit je ?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:07

Mocht je besluiten toch weg te gaan zou ik ze wel een mooi groot cadeau geven en je dankbaarheid uiten en goed onder woorden brengen waarom
Kan weleens in het verkeerde keelgat schieten als je na zoveel jaren gratis hebt gestaan nu weggaat.
Maar kijk het eerst even aan idd.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:10

Getup schreef:
Als het zo goed bevalt,zou ik niet meteen weggaan. En aankijken,of ze meer onderhoud gaan doen,nu ze officieel een pensionstal worden. Weggaan kan altijd nog.

Dit dus... ;)

Het is voor hun ook nieuw, dus ze zullen zelf ook nog moeten ondervinden hoe ze het gaan aanpakken.

Voor hetzelfde geld verandert er nog van alles de komende tijd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:14

Ts betaald al een aantal maanden zonder morren 300 euro. Het was 350 maar ze zorgt voor eigen voer. Voor 300 Pm mag je wel een goede buitenbad hebben en wanneer je dit gewoon vraagt , knappen jullie de buitenbak nog op nu je officieel pensionstal wil worden? Dan merk je het snel genoeg. Wanneer ze alles zo laten dan zit er niets anders op dan toch een andere stal te zoeken. Hun prijs is inmiddels , met btw bijna 400 p m daar kun je wel iets anders voor vinden.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 18:31

_Nelleke_ schreef:

Ik heb heel dikwijls voorgesteld om gewoon te betalen hoor, maar dat wilden ze niet.
Ik heb ook vaak geld klaar gelegd, bv als er een levering hooi of stro kwam, maar ze legden het steeds terug in mijn kast.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 18:33

Ze willen eigenlijk geen andere pensionklanten, omdat ze geen drukte willen op hun terrein.

Het is ook niet dat ik wil vertrekken omdat ik plots moet betalen, helemaal niet hoor.

In gesprek gaan heeft weinig zin. Ze hebben al eerder gezegd dat wie niet tevreden is, kan vertrekken. Dus dat gaat niet zo veel zin hebben. Ze luisteren niet naar mijn mening of mijn kant van het verhaal

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:03

Ze willen verder geen andere klanten, waarom dan wel ineens officieel gaan factureren voor 1 paard?

Dat is helemaal niet logisch en zolang ze geen bedrijf zijn, is de btw ook onzin?
Ze hoeven dan niks af te dragen of te vorderen..

Dat je een bedrag moet gaan betalen, oké, dat is fair.
Maar de btw die er zogenaamd bovenop moet komen snap ik dan niet helemaal?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:07

ikkebenhier schreef:
Ze willen eigenlijk geen andere pensionklanten, omdat ze geen drukte willen op hun terrein.

Het is ook niet dat ik wil vertrekken omdat ik plots moet betalen, helemaal niet hoor.

In gesprek gaan heeft weinig zin. Ze hebben al eerder gezegd dat wie niet tevreden is, kan vertrekken. Dus dat gaat niet zo veel zin hebben. Ze luisteren niet naar mijn mening of mijn kant van het verhaal

Dan is de keus aan jou toch.

Of blijven en akkoord gaan met de nieuwe regelingen of als goede vrienden uit elkaar en een andere stal zoeken.

Zo moeilijk is dat toch niet?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:12

Als ze er niet normaal over kunnen praten, zou ik er ook niet willen blijven. Ik zou toch nog eens het gesprek aangaan. Je zal heus wat credits hebben opgebouwd in al die jaren.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:54

ikkebenhier schreef:
In gesprek gaan heeft weinig zin. Ze hebben al eerder gezegd dat wie niet tevreden is, kan vertrekken.

Maar zeiden ze dat in het algemeen of ook echt aan jou gericht? Jij bent tenslotte nooit echt een pensionklant geweest. Maar goed, jij kent ze het beste en jij kunt daar het beste over oordelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:56

Als de situatie en relatie er naar is, zou je natuurlijk altijd op de juiste toon iets kunnen zeggen waarbij je eerst grote waardering uitspreekt over de afgelopen 10 jaar hoe alles gegaan is. En aangeven dat je altijd graag geholpen hebt op stal ter compensatie van het niet betalen van stalgeld.

Maar dat je toch benieuwd bent hoe ze dat nu zien, nu je volle bak moet betalen net als de nieuwe klant. Is het dan de bedoeling dat de nieuwe klant ook gaat helpen en op een vergelijkbare manier bij gaat dragen? Of gaan ze er vanuit dat jij nog steeds vanalles zal doen dus zowel in natura bijdragen als volledig stalgeld betalen?

Natuurlijk mag je heel erg blij zijn hoe het de afgelopen jaren verliep. Daar hoef je verder ook geen rechten aan te ontlenen. En je weet nooit of de nieuwe klant snel weer afknapt en vertrekt en het dan weer wordt teruggedraaid ofzo.

Maar ik vind het toch wel bijzonder als de verwachting nu zou zijn dat je zowel volle mep betaalt als dat de rest dan ook door blijft gaan. Zeker als je voorheen al vaak aangeboden hebt om te betalen enzo dan zou je toch denken dat het niet zo is dat ze daar een wrang gevoel aan over hebben gehouden oid :)

Ik ben wel benieuwd hoe ze het zien :)