kosten voordroog verdelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 15:16

Bigone, ze staan niet op stro, er liggen alleen rubber matten in de stal.
De dierenarts heeft al een endoscopie uitgevoerd. De longen waren geïrriteerd, en er was slijmvorming aan het begin van de longen, maar de rest van de luchtwegen waren best goed. Het hoesten komt ook telkens van diep. Ze heeft ook een staaltje speeksel uit de longen onderzocht. Daarui zou blijken dat het niet om een infectie gaat. Hij heeft al twee kuren ventolin gehad en de laatste keer was dat samen met een cortisone-kuur. Dat heeft toen geholpen. Hij heeft een maand niet meer gehoest, alleen één keer een slijmprop opgehoest maar hij was verder prima.
Nu zijn we vorige week weer begonnen met wat zwaardere training, wat meer galop, en hij is dinsdag terug beginnen hoesten.
Ik vind het nog altijd moeilijk te geloven dat hij een allergie zou hebben, omdat hij ondertussen 11 jaar is, er er eerder nooit last van heeft gehad. tot vorig jaar.
Er was niet voldoende hooi van eigen land en mijn vriendin heeft hooi moeten bijkopen. Toen is hij voor het eerst beginnen hoesten. We dachten in eerste instantie aan een kleine infectie want hij leek er verder geen last van te hebben, dus we hebben eerst wat afgewacht, maar het ging niet over. Ik heb toen waarschijnlijk te laat gereageerd omdat ik niet aan een allergie dacht omdat hij daar nooit eerder last van had gehad. Toen we het hooi van de dierenarts moesten spoelen, bleek het aangekochte hooi vol steenstof en gruis te zitten. Het kan dus zijn dat het slechte hooi van vorig jaar alles in gang heeft gezet, maar zekerheid heb je daar natuurlijk niet over.
Ik hoop nog altijd dat het toch nog iets anders blijkt te zijn.
Volgende week komt de dierenarts terug. Deze week moet hij volledig op het gras, geen hooi meer, we zouden dan tegen volgende week verbetering moeten zien.
Laatst bijgewerkt door Ereste op 28-05-19 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:19

Hoe zit het met de kosten van het persen van de hooibalen? Dat is ook niet gratis. Dat zou nu kunnen verrekenen met de kosten van het persen en wikkelen van de voordroog.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 15:35

tiwi1969, Ik denk dat ze de kosten van het persen al in de prijs heeft verrekend.

Als de midi-baal open is, moet die dan in een droge ruimte staan? Ik vermoed van wel? Mogen de anderen in open lucht blijven liggen?

Izzy19

Re: kosten voordroog verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:38

Eens je zo'n pak open hebt, moet die inderdaad wel droog kunnen staan. De anderen kunnen gewoon buiten blijven liggen want die zitten nog netjes in het plastiek.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:42

Open pak helemaal uit het plastic halen en droog leggen, liefst op een pallet en lostrekken zodat het goed kan luchten, dan schimmelt het niet zo snel

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:09

Midibalen moet echt makkelijk kunnen hoor met twee paarden.

Ereste schreef:
Als de midi-baal open is, moet die dan in een droge ruimte staan? Ik vermoed van wel? Mogen de anderen in open lucht blijven liggen?

Hangt van het weer af. In de periode dat het echt nog/al erg warm is gaat het sneller broeien en dan is het wel handig om een deel uit elkaar te halen en droog te leggen (dat is toch een kwestie van uitproberen). Maar zodra het onder de 15 graden blijft kan zo'n baal prima buiten blijven staan hoor, gewoon luchtig afdekken.

Wij hebben grote balen, doen we soms twee weken mee. Ik snij de baal onderlangs open, dan zo'n drie snedes van boven naar beneden, een pallet/balkjes onder het plastic (bovenop de baal) en wat balken erop tegen het wegwaaien van het plastic. Gaat prima zo, de flappen waaien wel open en met regen wordt het buitenste stukje dan wel nat maar zolang het er van bovenaf niet inregent is er niets aan de hand. Die buitenste natte laag is heel dun en de volgende voerronde pak je die weer dus kans om te rotten/schimmelen krijgt het niet (en daaronder is het weer droog).

Stapelen, onze grote balen staan twee hoog gestapeld zodat we ze zelf nog om kunnen duwen maar die lichte midibaaltjes kun je minstens drie hoog stapelen. Zet je ze goed stevig en tegen elkaar aan dan kan hoger ook nog wel volgens mij maar daar weten anderen vast meer vanaf.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:27

Wij hebben ook voordroog en dat moet echt wel binnen een week op zijn, anders wordt het muf - waar jou paard dus niet tegen kan.
Ik zou het risico niet nemen met te grote balen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:29

Inderdaad midi balen ervan maken. Ik kon ze altijd makkelijk in mijn eentje verplaatsen en 2 d-pony's kregen het snel genoeg op zodat het niet ging schimmelen.

Ik stoorde me wel aan de ronde vorm, idd vanwege het afdekken. Dat is gewoon onhandiger of je moet je baal binnen kunnen leggen.
Ik ben dus overgegaan naar grote vierkante balen, omdat die buiten kunnen blijven liggen als ze open zijn (alleen flapje aan de voorkant open en makkelijk dicht te vouwen).
Dit gaat goed met 2 kleine pony's en 2 grote. Alleen tussen mei en september rot het te snel.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 16:49

We kunnen de baal wel naar binnen rollen, denk ik. Dat moet lukken. Het enige waar ik nog een beetje bezorgd over ben is dat het inderdaad wat muf gaat worden, wat mijn paard dus inderdaad niet kan hebben. Ik ga het eens bespreken met de dierenarts.
Als dat geen probleem vormt lijkt het mij een goede oplossing.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:57

Ereste schreef:
We kunnen de baal wel naar binnen rollen, denk ik. Dat moet lukken. Het enige waar ik nog een beetje bezorgd over ben is dat het inderdaad wat muf gaat worden, wat mijn paard dus inderdaad niet kan hebben. Ik ga het eens bespreken met de dierenarts.

Die midibalen wegen ongeveer 150 kilo en zijn goed te rollen. In de winter blijven ze echt wel twee weken goed. Eventueel mix tussen die twee dus ong 14 midibalen en 50 kleine balen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:04

Ereste schreef:

Bij ons wordt het nooit muf :? . Vraag me af of dat dan nattere balen zijn. De onze zijn goed droog en dan hebben we er echt geen last van. Of misschien komt het juist omdat mensen ze binnen zetten en/of te weinig luchtig sluiten?

_suus19_ schreef:
Ik stoorde me wel aan de ronde vorm, idd vanwege het afdekken. Dat is gewoon onhandiger of je moet je baal binnen kunnen leggen.

Echt? Ik vind het afdekken helemaal niet lastig, ik gebruik gewoon het plastic van de baal en het ligt er los en luchtig op. Wind kan erbij, regen/sneeuw ook wel vanaf de zijkant maar dat geeft geen enkel probleem. Blijft altijd goed, tenzij het echt te warm is en te lang open is maar dat speelt in de winter sowieso niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:24

Hoe voeren jullie het hooi nu?
Een van de Shetten hier heeft er ook net een half jaar met longproblemen op zitten, is onderzocht, van stro naar zaagsel gegaan en vervolgens naar 24/7 buiten, en vervolgens 24/7 buiten met hooi op de grond en uiteindelijk nat hooi, maar hij bleef zwaar ademen en af en toe kuchen.
Uiteindelijk heb ik de kudde gewoon eens een dag lang geobserveerd en wat bleek: deze shet stond de hele dag aan het laatste nog hangende hooinet te eten terwijl de van de kudde allemaal het hooi vanaf de grond at. Dat net is toen meteen weggehaald en het hoesten was over. Nu eet alles uit slowfeederbakken die op de grond staan, alles wordt gewoon droog gevoerd en het hoesten blijft weg. Hij is na 20 jaar uit hooinetten gegeten te hebben gewoon niet (meer) geschikt om in die positie te eten, hij moet echt met zijn neus omlaag staan om gezonde longen te houden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:26

Kan je het hooi niet weken? Of een zelf gebouwde stomer maken? Dan is het niet veel meer voor je vriendin. En 1 kosten voor stomer

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:45

Nee, bij ons is echt droog. Verschillende leveranciers gehad en bij allen hetzelfde hoor. Als het te lang ligt, dan wordt het muf. In de koude winter gaat het idd wel langer mee.

Overigens zou ik gewoon wat balen voordroog bestellen en kijken of dat helpt IPV heel de oogst in laten pakken.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:59

Hier ook ronde hanteerbare midi balen. Scheelt hier in FR niet veel met losse pakjes/midi balen qua geld. Wij kopen alles in, dus niet van eigen land. Mini balen zijn in verhouding iets duurder.

In de winter en herfst dek ik het af met een dekzeil. Bij mooi weer ind open leggen ivm broei. Moet wel zeggen dat de mooie balen hier minder last van heeft. Nu een mindere baal die snel muf ruikt als je hem niet open trekt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 18:11

Kun je niet voor jouw paard wat kleine pakjes voordroog ergens anders kopen?
Dan kun je deels hooi van de staleigenaresse gebruiken en weken en deels je eigen voordroog geven.
Zo doe ik het op stal meestal ook, deels voordroog en deels nat gemaakt hooi

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 18:28

Je kan ook meerdere kleine pakjes laten verpakken tot een groot pak.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 18:46

Wij verkopen grote ronde balen aan mensen met 2 mini shets, die doen een maand met een baal... dus het ligt aan de hoeveelheid plastic en de droogtijd en de kunde van de loonwerker of het knap spul wordt. Wij maken grote ronde en de kleine baaltjes die jij nu bedoelt, ik zal eens kijken wat de kosten van persen en wikkelen nu zijn.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 19:43

Midi balen :j
Zeker de winterdag heel makkelijk. en zorgen dat je niet té nat spul hebt.

Ik voer er 3 welsh a en een mini van en binnen een week is die baal wel weg.
Zomerdag , of temperaturen zoals nu voer ik hooi uit klein geperst baaltje.
Maar puur door de voersnelheid omdat mijn pony's dan ook op de wei staan voor een deel.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 08:21

Dank voor alle informatie.
Xyzutu2, ze eten uit 2 grote metalen bakken (van grote open roosters, geen volle platen), dus ze eten altijd met het hoofd naar beneden. Het lijkt net dat hij het meest hoest wanneer hij zijn hoofd naar beneden houdt. Zoals vb. bij het rechtkomen na het rollen, of wanneer je de emmer met korrels op de grond zet. Wanneer je de emmer vasthoudt hoest hij niet.
Ze staan 24/7 buiten met grote schuilstal. De voerbakken, met slowfeeder-netten over, staan in de schuilstal.
De dierenarts denkt echt dat het aan het hooi ligt. Ik blijf het gevoel hebben dat er meer speelt, maar dat is misschien alleen een buikgevoel en vooral wishfull thinking, ik ben tenslotte geen dierenarts. We gaan zien of er deze week snel beterschap komt, nu hij alleen op het gras zal staan.

Een deel laten inpakken is misschien nog een oplossing, want we zijn inderdaad nog helemaal niet zeker dat voordroog het verschil zal maken. En dan afwisselen. Het probleem is dan wel, dat als hij dan toch terug last krijgt, we te weinig voordroog zullen hebben om de winter (van november tot juni krijgen ze ruwvoer) uit te doen.

Ik ga in ieder geval de midi-balen voorstellen. Ik vrees alleen dat mijn vriendin daar niet heel enthousiast over zal zijn. Ze zal zich zorgen maken over het stapelen. Ik weet ook niet of we hier in de buurt de midi-balen kunnen laten maken. Maar ik stel het voor.

Nog een paar vraagjes:
Als je het voordroog goed droog laat worden, leunt het dan niet te dicht aan bij hooi? Kan hij dan niet ook daar last van krijgen?
Wat laat hen precies hoesten? Is het echt het stof in het hooi of gaat het om een schimmel of is het nog iets anders? Het hooi dat we geven lijkt echt niet stoffig en ziet er supergoed uit.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:01

Je kan net zo lang laten drogen als hooi balen en dan krijg je normaal ook geen schimmel .
Die ronde balen zijn makkelijk te rollen en evt nog recht te zetten als je ze binnen rolt .
Zijn meestal ook goedkoper om te persen ook.
Die balen zijn een 150/200 kg meestal .
Je zal dus minder pakjes persen als van kleine balen hooi en daardoor naar rato niet extreem veel duurder uit zijn

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:11

Heb je al geprobeerd de hooibakken buiten te zetten? Dan is er meer frisse lucht tijdens het eten en kan stof makkelijker weg.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:43

Ik voer ook midibalen met 2 paarden. Hoe lang doe je met een klein baaltje hooi? Als je dat weet kan je uitrekenen hoe lang je met een midibaaltje gaat doen en of dat haalbaar is. Een midibaal is weer goedkoper dan de kleintjes te laten wikkelen.

Als je de dierenarts denkt dat het door het hooi komt heb je al geprobeerd om het hooi af te spoelen voor gebruik? Dat wil het ergste stof ook weg halen en kan schelen voor een hoestend paard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:58

Gewicht midibalen varieert, hier wogen ze zover ik na kon gaan zo'n 100-120kg was hooi in folie qua droog en door 1 persoon te verplaatsen (rollen en kantelen) ging in week ongeveer op zonder problemen stond gewoon onder afdak op pallet. In vergelijking met pakjes hooi (4.75-6.5 per baaltje van 20-22kg) zijn ze goedkoop, in vergelijking met de grote 350-450kg balen zijn ze duur. Echter als je maar 2 pony's moet voeren en zeker in de zomer met en hitte en lage voersnelheid is het ideaal spul. 2 hoog stapelen, elke keer 1 er af duwen, kantelen en naar de plek rollen, plastic er geheel af, op de plek en net er af. Losgooien is hier nooit nodig geweest om het goed te houden.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 14:22

De hooibakken buien zetten is misschien nog een optie.
Meggiemeg, we spoelen het hooi nu al een paar maanden grondig, maar het hoesten blijft terugkomen, vandaar dat we een andere oplossing zoeken.

Nu kreeg ik pas het nieuws dat als het gras al in het zaad staat er geen voordroog meer gemaakt kan worden omdat het dan kan beschimmelen. Klopt dit? Als dat zo is, dan is het namelijk veel te laat. Het gras staat namelijk heel mooi in het zaad... Dan ben ik dus nog verder af.

Het wordt precies alleen maar erger... Ik weet niet hoe ik dat dan opgelost krijg.