Droge hoeven, wat doen jullie eraan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 08:53

NenaC schreef:
ik laat de waterbak altijd overlopen, dat je ervoor een soort waterplas krijgt, waar ze dan in moeten gaan staan als ze willen drinken. Zo blijven de hoeven meermaals per dag nat, en heb ik (of eigenlijk zij) nooit last van ingescheurde of droge hoeven.

Helaas werkt dat bij ons niet, het water blijft weglopen.
Heel fijn die goed gedraineerde paddock haha alleen voor dit probleem even niet :+

We hebben het ook geprobeerd met een zeiltje voor de waterbak zodat er een soort badje ontstaat maar er is een paard wat hier niet indurft en die drinkt dan dus niet dus dat valt helaas af

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:41

Iedereen zegt inderdaad altijd niet vetten, geen olie gebruiken etc... maar ik doe dit al jaren en mijn paarden hebben nooit last gehad van brokkels of scheuren! De paarden met ijzers niet, ook de paarden zonder ijzers niet. Ik rijd mijn merrie bijna dagelijks en spoel altijd het zweet eraf op de wasplaats en de pezen met koud water. Dan worden de hoeven vanzelf al goed nat, dan 1 of 2 keer per week een laagje hoefolie van Effol erover en daar krijg je pas echt goeie gezonde hoeven van! Ik zou het nooit meer anders doen en merk ook dat wanneer ik een paar weken niet ingevet heb (bijvoorbeeld in de winter als ik ze niet afspoel of als mijn olie op is haha) de hoeven droger worden en minder ‘meegeven’ en dus sneller een chipje of scheurtje hebben. Ik heb echt het idee dat het de elasticiteit ten goede komt.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:04

Hier ook meerdere paarden met droge hoeven, maar met correct bekappen brokkelen ze echt niet zomaar af hoor. Verder hebben we een ''zwem''poel in de paddock, daar gaan ze zelf wel in voor natte voeten en inderdaad de waterbakken laten overstromen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:46

Heleennn schreef:
Iedereen zegt inderdaad altijd niet vetten, geen olie gebruiken etc... maar ik doe dit al jaren en mijn paarden hebben nooit last gehad van brokkels of scheuren! De paarden met ijzers niet, ook de paarden zonder ijzers niet. Ik rijd mijn merrie bijna dagelijks en spoel altijd het zweet eraf op de wasplaats en de pezen met koud water. Dan worden de hoeven vanzelf al goed nat, dan 1 of 2 keer per week een laagje hoefolie van Effol erover en daar krijg je pas echt goeie gezonde hoeven van! Ik zou het nooit meer anders doen en merk ook dat wanneer ik een paar weken niet ingevet heb (bijvoorbeeld in de winter als ik ze niet afspoel of als mijn olie op is haha) de hoeven droger worden en minder ‘meegeven’ en dus sneller een chipje of scheurtje hebben. Ik heb echt het idee dat het de elasticiteit ten goede komt.

Ik doe het precies zo. Alleen geen Effol, maar DuoHoef.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:15

bcd94 schreef:
molfre schreef:
Hmm nou ja, dat ben ik niet helemaal met je eens. Wat is de meerwaarde van vetten en olien in dit geval? Brokkels en scheuren komen van te lange hoeven, niet van droge hoeven. Je lost er dus niks mee op als brokkels en scheuren het probleem zijn. Voor de bekapper of hoefsmid is het wel prettig als de hoeven vochtig zijn geweest, kapt makkelijker.

Wat ik wel raar vind is dat mijn pony in de nattere maanden veel minder last heeft van scheuren/brokkelen terwijl zijn hoeven dan niet korter zijn

Natuurlijk brokkelt een droge te lange hoef makkelijker dan een natte te lange hoef. Dat wil niet zeggen dat een te lange hoef niet het probleem is.
Laatst bijgewerkt door Molfre op 27-05-19 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Chessie

Re: Droge hoeven, wat doen jullie eraan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:30

Wij doen altijd de hoeven goed natmaken en even laten intrekken. Daarna wel olie of vet erop, dan blijft het vocht langer vastgehouden.
Zomergel vind ik ook fijn, dan hoef je niet 'voor te weken'. Daar merk ik echt wel verschil mee.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:47

Mijn paard heeft ook snel last van droge en scheuren in de hoeven. En ik ben helemaal fan van Duo hoef!!
Nu merk ik door de droge grond dat de hoeven van mijn paard ook sneller brokkelen. Voor het rijden zet ik de baksproeiers aan zodat de bak lekker wat nat is en na het rijden ongeveer 10 tot 30 min waterboots om. Zodat ze eerst goed vochtig kunnen worden en daarna goed insmeren met duo hoef. En het handige van die waterboots is dat je er niet de hele tijd bij hoeft te zijn.
https://www.ruiterhart.nl/verzorging-na ... ausen.html

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:04

Hier ook altijd gedoe, elke week beetje vijlen en Duo hoef gebruiken; op tijd beginnen!

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:37

Inderdaad duo hoof, maar ook Hoef & Pees werkt erg goed! Zijn brokjes die je kunt geven, weinig gedoe en erg tevreden over!

Yuumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:41

Goed insmeren met Duo hoef inderdaad!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:48

waarschijnlijk moeten ze gewoon even rondgevijld worden.
Als je goed kijkt zie je dat bij de hoef van mijn merrie
Afbeelding

mikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:02

ninne1 schreef:
Mijn paard heeft ook snel last van droge en scheuren in de hoeven. En ik ben helemaal fan van Duo hoef!!
Nu merk ik door de droge grond dat de hoeven van mijn paard ook sneller brokkelen. Voor het rijden zet ik de baksproeiers aan zodat de bak lekker wat nat is en na het rijden ongeveer 10 tot 30 min waterboots om. Zodat ze eerst goed vochtig kunnen worden en daarna goed insmeren met duo hoef. En het handige van die waterboots is dat je er niet de hele tijd bij hoeft te zijn.

Deze ga ik zeker bestellen. Paard heeft veel te harde hoeven. Lijkt me ideaal. Welke maat heb jij en hoe groot zijn je paard zn hoeven? Misschien een foto voor een idee te krijgen?

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:29

mikaatje schreef:
ninne1 schreef:

Deze ga ik zeker bestellen. Paard heeft veel te harde hoeven. Lijkt me ideaal. Welke maat heb jij en hoe groot zijn je paard zn hoeven? Misschien een foto voor een idee te krijgen?

Ik heb een klein paard met best kleine fijne hoefjes. Ik heb maat L voor en achter. Had zeker niet kleiner moeten zijn. Heb ze liever wat te groot zodat ze wel de hele hoef goed bedekken. Foto heb ik niet, maar als ik er morgen aan denk maak ik er eentje.

Nickietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:44

Staat hierboven ook al...eerst nat maken en dan pas smeren. Vond het ook niet logisch dat nat en daarna vet, maar is het enige dat goed helpt tegen droge hoeven.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:54

Ik vind Duo hoef ook heel fijn werken.