Zelf mestonderzoek doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:54

Popstra schreef:
Hier werkt de DA helemaal volgens het boekje helaas...
Mest onderzoek a 20€ en daar komt je wormenkuur nog bovenop. En dat maal 7

Ik heb na de cursus een certificaat gekregen en voor onze da is dat voldoende

magda_90 schreef:
Voor diegene die nu zelf testen, ben ik toch wel nieuwsgierig, van hoeveel momenten controleer je de mest per keer? Pak je één mestbal, of meerdere die verspreid liggen of wacht je op verse van één moment of verse van meerdere momenten?

Ik vraag dit omdat ik dit enorm zie opkomen, wel de mest onderzoeken maar vervolgens geen rekening houden met het feit dat de eieren niet constant worden uitgescheiden. Bij één meting kun je enorm makkelijk een vals negatief antwoord krijgen - en daardoor niets doen terwijl je wel iets moet doen.

Ik ben nu erg benieuwd of dit stukje door de jaren heen ook is opgepakt of dat het nog steeds fout gaat.

Ik verzamel op dezelfde manier als Chubby (als ze nog op stal staan met de nacht is het iets makkelijker haha).
Wel doe ik het maandelijks bij mijn eigen paard, omdat ik het gewoon graag goed in de gaten wil houden.

Santos_05

Re: Zelf mestonderzoek doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:15

Ik check bij 0 - 100 EPG na 4 weken en anders elke 2 weken. Door in Excel bij te houden zie je de trend.

Soms blijft het hele jaar 0 of 25-100 en bij andere paarden loopt het Elke 3 a 4 maand Weer op.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:35

Hier nu bezig met het leren. Dan binnenkort het materiaal bestellen. Bij welke hebben jullie alles aangekocht? Ik overweeg een microscoop met LCD scherm.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:45

kiki1976 schreef:
Popstra schreef:
Hier werkt de DA helemaal volgens het boekje helaas...
Mest onderzoek a 20€ en daar komt je wormenkuur nog bovenop. En dat maal 7

Ik heb na de cursus een certificaat gekregen en voor onze da is dat voldoende

magda_90 schreef:
Voor diegene die nu zelf testen, ben ik toch wel nieuwsgierig, van hoeveel momenten controleer je de mest per keer? Pak je één mestbal, of meerdere die verspreid liggen of wacht je op verse van één moment of verse van meerdere momenten?

Ik vraag dit omdat ik dit enorm zie opkomen, wel de mest onderzoeken maar vervolgens geen rekening houden met het feit dat de eieren niet constant worden uitgescheiden. Bij één meting kun je enorm makkelijk een vals negatief antwoord krijgen - en daardoor niets doen terwijl je wel iets moet doen.

Ik ben nu erg benieuwd of dit stukje door de jaren heen ook is opgepakt of dat het nog steeds fout gaat.

Ik verzamel op dezelfde manier als Chubby (als ze nog op stal staan met de nacht is het iets makkelijker haha).
Wel doe ik het maandelijks bij mijn eigen paard, omdat ik het gewoon graag goed in de gaten wil houden.

Ik vind het interessant. Wil het ook wel leren

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:41

Drie al die in de buurt van Breda interesse zouden hebben, dan ikzelf en misschien mijn dochter. Maakt 5- geen idee met hoeveel je moet zijn om zoiets te organiseren. Bij ons zou het ook wel kunnen. Strijbeek tussen Breda en Tilburg zeg maar, tegen de Belgische grens.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:53

Is het rendabel om zelf mestonderzoek te doen?
Ik begrijp dat je een microscoop moet kopen, cursus volgen en vast nog meer materialen?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:30

Lori schreef:
Hier nu bezig met het leren. Dan binnenkort het materiaal bestellen. Bij welke hebben jullie alles aangekocht? Ik overweeg een microscoop met LCD scherm.

Doen! Zeker als je meerdere mestonderzoeken na elkaar bekijkt. Anders wordt je er helemaal scheel van.
Bijkomend voordeel is dat je niet in een vreemde houding boven de kijker hoeft te hangen.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:51

Als er een cursus zou zijn in regio Nijmegen heb ik ook interesse om mee te doen! Wel afhankelijk van de kosten uiteraard maar ik vind dat wel heel interessant.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:03

Als er een cursus in de regio ZH of Utrecht georganiseerd zou worden heb ik ook wel interesse

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:12

Ik heb ook wel interesse voor een cursus, alleen dan meer richting Enschede hahah. Nijmegen is wel wat ver maar dat kan evt ook nog wel :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:29

Via mesttest kost een cursus € 89.
Aanschaf microscoop + toebehoren vanaf € 269
Dus zeg even afgerond € 360
gaan uit van een gemiddelde van € 15 voor een mestonderzoek te laten doen. Na 24 keer testen heb je deze kosten eruit.

Op termijn heb je alleen af en toe de kosten van flotatiezout € 6,95
Maar met dit zout kan je best veel testen doen.

Via mesttest.com https://fectest.com/product-categorie/cursus/

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:40

24 keer testen red ik denk ik niet meer met mijn met 23-jarige. Maar wie weet wil ik de cursus nog wel een keer doen :).

Iemand omgeving Groningen/Assen die voor mijn paard de mest regelmatig zou willen testen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:49

Sting schreef:
24 keer testen red ik denk ik niet meer met mijn met 23-jarige. Maar wie weet wil ik de cursus nog wel een keer doen :).

Iemand omgeving Groningen/Assen die voor mijn paard de mest regelmatig zou willen testen?

Ik doe het ook voor de andere bij ons op stal en krijg daar van de stalhouder een vergoeding voor. Levert mij wat op en voor de andere is het goedkoper dan via de da.
Maar idd bij een oudje is het de vraag of je het eruit gaat halen. En toen ik de cursus deed had ik nog 2 paarden.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:00

Flotatiezout voor 5,95 bij de Grenzland in Dl (5kg)

Ik zie het grote voordeel in het individueel en regelmatig kunnen volgen. 3 X per jaar onderzoek is echt te weinig en met 5 paarden kan het dan zeker uit.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:01

Interessant!

Mocht er in de omgeving Eindhoven/Helmond/Someren/Vlierden een cursus gegeven worden zou ik die graag willen volgen :P

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:25

Ik heb ook interesse in de omgeving van Nijmegen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:29

Santos_05 schreef:
Ik zie het grote voordeel in het individueel en regelmatig kunnen volgen. 3 X per jaar onderzoek is echt te weinig en met 5 paarden kan het dan zeker uit.

3x per jaar onderzoek kan prima als je de dieren langere tijd kunt volgen en overzicht houdt. Zeker bij volwassen dieren die een prima immuniteit hebben opgebouwd en met een correct stal/mestbeleid.

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:33

Hier heb ik ook wel interesse in.
Omgeving utrecht/zuid Holland.
Zag al 1 keer diezelfde omgeving voorbij komen. Mochten er nog meer zijn dan kunnen we wellicht iets in deze omgeving opzetten?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:26

Persoonlijk deel ik de mening van Santos_05 3x per jaar vind ik ook te kort.
Dit omdat de eitjes niet constant worden uitgescheiden en je dan makkelijker naast de cyclus test en een valse goede uitslag kan krijgen.

Omenstabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:59

Chubby schreef:
Santos_05 schreef:

3x per jaar onderzoek kan prima als je de dieren langere tijd kunt volgen en overzicht houdt. Zeker bij volwassen dieren die een prima immuniteit hebben opgebouwd en met een correct stal/mestbeleid.

Vergis ik me als ik zeg dat er geen immuniteit tegen wormen bestaat? Eieren krijgen ze binnen dmv het eten van het land. Dat komt niet in hun immuunsysteem terecht/komt hun immuunsysteem niet bij kijken.
Immers gaat het hier niet om een bacterie of virus.

Of zit dit bij paarden anders dan bij mensen en heb ik het bij het verkeerde einde?
(dit is geen aanval maar een oprechte vraag)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:34

Bij een goede darmgezondheid en algemene weerstand van het paard, ontstaat er een balans in de darmen. Daarin zullen enkele wormen voorkomen, maar dat kan geen kwaad.

Het is voor een parasiet/worm helemaal niet handig om de gastheer ziek te maken of zelfs te doden. Dan legt de parasiet/worm zelf ook het loodje ;)

De natuur regelt zulke dingen prima. Maar omdat onze paarden niet kunnen rondtrekken, zullen wij houders wel moeten zorgen voor de juiste omstandigheden om de wormdruk uit de omgeving niet op te laten lopen.

Dus: hygiëne (weide uitmesten/op juiste moment maaien en slepen, verblijf en voerplekken schoon), controle (meten is weten) en slim ontwormen (vaak ontwormen gaat niet samen met een goede darmflora en voorkomen van resistentie).

Omenstabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:51

! Bedankt voor je stuk informatie! Doordat er zoveel gesproken wordt over ontwormen vergeet ik af en toe dat wormen in de natuur een gebruikelijk ding zijn en dat dit over het algemeen ook geen kwaad kunnen.

Ik ga mezelf binnenkort ook maar vertroetelen met een cursus. Lijkt me een stuk heilzamer om de toekomstige paarden op deze manier zelf in de gaten te kunnen houden. Liever zelf vaak (kunnen) meten dan afhankelijk te blijven van een DA hierin.

Bedankt voor alle informatie, allen :D

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:02

Ik heb ook interesse in regio Nijmegen! Ben benieuwd naar kosten van een workshop en materiaal

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:31

Onze Wei heeft een wormbesmetting, net als bijna alle weilanden die niet regelmatig braak liggen en/of gehooid worden.

Binnen de kudde grazen de jongere paarden dichterbij de poepplekken omdat ze lager in rang staan.

Dus onze 24 jarige shet heeft altijd 0. Goede weerstand, darmflora en zorgt dat zij de beste graasplekken heeft.

Ruin 1 is 5 jaar. Mooi constant, iets besmetting (EPG tot 100 in 2108), maar zijn lichaam kan de besmetting goed onder controle houden.

Ruin 2, 8 jaar, heeft soms ineens een piek, maar 2x per jaar ontwormen is prima. In 4 weken van 0 (jan t/m mrt) naar 600 (mei). Dan ben ik blij dat ik die snel spot.

Ruin 3, 4 jaar. Heeft alweer een besmetting zodra de kuur officieel nog zou moeten werken met altijd een trend omhoog. Laatste in de rang, jong, dus moet echt regelmatig gecheckt worden.

Voor mijn situatie is 3 x dus te weinig en zoals Kiki zegt, als het niet constant wordt uitgescheiden of het onderzoek wordt net niet helemaal goed voorbereid, zie je de eitjes niet.

Kosten incl materialen (incl microscoop) 250 euro (2 daagse cursus)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:37

Ik heb wel interesse in regio Utrecht, maar bij te weinig interesse is Nijmegen ook goed te doen :)