Voerbeurten als je niet bij je paard woont

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Voerbeurten als je niet bij je paard woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:56

Ik voer 1x per dag krachtvoer. Maar ook mijn pony heeft de hele dag door beschikking over ruwvoer. Het gaat er vooral om dat je krachtvoer niet op een lege maag voert. In jouw geval maakt het dus niet uit wanneer je het voert, omdat de maag niet leeg zal zijn.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:57

Ik voer mijn paarden 1 x per dag krachtvoer, alleen tegen een sgmw aan voer ik 2 x per dag het paard wat mee gaat op wedstrijd. En inderdaad hier nagenoeg onbeperkt ruwvoer.

Ellen162

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:26

Mijn pony stond altijd in een doe-het-zelf pensionstal en de staleigenaar voerde in de ochtend wat er klaarstond en de mijne kreeg in de ochtend en avond muesli, brok en peen en alleen in de avond hooi, in het begin gaf ik haar ook 's ochtends hooi maar dat lag dan altijd helemaal vertrapt door de stal en at ze het niet meer. Als ik's avonds hooi gaf at ze het wel, geen idee waarom ze dat zo deed. Ze stond op stro dus kon wel de hele dag eten als ze wilde, maar ook dat viel mee, ik mestte elke dag uit en had 1 baal stro per week nodig terwijl haar stal altijd lekker dik opgestrooid was. Ze is er heel oud mee geworden, dus slecht zal het niet geweest zijn denk ik dan maar.
Kijk even hoe ze reageren maar volgens mij komen ze niks tekort, menig paard zou jaloers zijn ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 00:33

Ik ben er 1x daags. Voer ik ruim voldoende ruwvoer en 'krachtvoer' krijgen ze als ik wegga. En ja, dat is de ene keer middags en andere keer avonds. Maar mijne krijgen alleen wat muesli en niet noemenswaardige hoeveelheden.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 00:46

Wij hebben ook slowfeeders en we vullen ze sochtends en savonds. Daarmee hebben ze 24/7 ruwvoer.
Daarnaast komen ze in de zomer ook nog op het gras, de een wat langer dan de ander afhankelijk van hoe snel ze (te) dik worden.
Krachtvoer alleen indien nodig en 1 of 2 keer per dag afhankelijk van hoeveel ze krijgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 07:43

Ik geef nooit alleen krachtvoer, maar altijd gemeld met iets van lucerne zodat ze het beter opnemen en minder snel eten.
Hier ‘s morgens eerst dan krachtvoer met lucerne of iets dergelijks. Daarna hooi in de paddock, middag op de wei, 6 uur hooi in de paddock. En rond 9 uur ‘s avonds naar binnen met hooi en als we naar huis gaan krachtvoer, soms is dat een half uur later, soms is dat bijna gelijk.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 08:05

Dank voor alle reacties. Een heel enkele keer heeft hij t ruwvoer wel op. Hij krijgt elke dag hetzelfde ( slowfeeder vol) ik voer rond 8 muslie en als hij op stal komt. Beiden keren met luzerne en inmiddels gaan ze pas tussen 20 en 21 op stal. Ze staan heel de dag op de wei met flink gras. Voor mezelf even loslaten maar hij doet t er erg goed op

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 08:46

Op zich maakt het niet uit, als je maar eerst ruwvoer geeft zodat hij geen krachtvoer op een lege maag krijgt ( en een paar happen ruwvoer is dan al goed). Maar een voerautomaat is natuurlijk ook een optie, die kan je zo instellen dat er op stal een paar keer kleine beetjes voer uit komen.
Wij hadden ze ook (zelf gemaakt) maar gebruiken ze eigenlijk niet meer; paarden bij huis en weinig krachtvoer dus overbodig geworden. Overigens heb ik er nog 1 liggen, kant en klaar, ooit uit Amerika laten komen om te proberen en die werk erg goed maar we wilden toen een systeem waarbij alle apparaten aan elkaar gekoppeld waren qua tijd, werkt op lichtnet en accu ( is evt. ter overname voor een zacht prijsje omdat we die niet meer gebruiken).

Horseloverl

Re: Voerbeurten als je niet bij je paard woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:39

Hoi! Ik had een vraag. Niet perse over de fiber nuggets maar over ruwvoer in het algemeen. Ik heb deze week Mn paard gekregen. En bijna 4 jarige merrie. Ze eet alleen niet zo goed. Haar krachtvoer eet ze super maar het hooi is drama om er genoeg in te krijgen en ze valt nu ook best terug. Is het misschien een optie om extra luzerne of pavo daily plus te geven zodat ze toch haar ruwvoer binnenkrijgt? Dit eet ze beide namelijk super goed! We hebben heel mooi biologisch hooi (dus van onbemest land) super droog en ruikt oom lekker. Ze staat de hele dag op de graspaddock en blijft hier totdat haar gladde ijzers er onderuit gaan. Dit zal deze of volgende week gebeuren. Op deze paddock krijgt ze zoveel hooi als ze op kan maar het blijft meestal bij 4/5 plakjes op een dag terwijl het een paard is van 173. Nu snap ik dat het ook een deel stress is van de verhuizing maar ik wil haar graag zo goed mogelijk ondersteunen in het voer zodat ze zich snel weer goed voelt. Ook is ze geeent deze week wat ook nog een beetje mee kan helpen dat ze wat minder eet. Maar zou het een optie zijn om haar bijvoorbeeld 2/3x op een dag een schep extra daily plus of luzerne te geven?

Ellen162

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:03

Hoi Horseloverl,
Allereerst gefeliciteerd met je paard! Geniet van elkaar, en vele veilige ritten gewenst!
Ik denk zeker dat als je merrie de lucerne goed eet je daar wel wat meer van kan geven, ik weet niet hoe jouw paard erop gaat reageren maar mijn pony had er last van als ik teveel gaf, maar die was ook niet heel groot, 1,40 dus dat scheelt wel. Het ene hooi vinden ze ook lekkerder dan het andere, dus ook dat kan schelen, mijn pony at maar 1 plakje hooi per dag, de rest werd vertrapt en dus gaf ik er ook maar 1 per dag maar had ze nooit last van dat ze zo weinig at.