Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pillow schreef:Gypsy schreef:Als je met strookbegrazing werkt en hooi bijvoert kan dat prima. En dan na het afgrazen kunstmest op het weiland.
dit werkt idd het beste, iedere dag een meter nieuw en de tweede draad op het kale ook weer een meter er achteraan. Als je op het eind bent kun je weer vooraan beginnen.
mooneye15 schreef:Vorig jaar hebben er tijdens de zomermaanden wel 4 koeien opgestaan en dan redde we het prima met het gras enkel op het einde was het wel goed afgeheten. Zouden koeien minder eten dan paarden? Want 4 paarden erop zetten zou ik echt niet doen op dat stukje...
mooneye15 schreef:Vorig jaar hebben er tijdens de zomermaanden wel 4 koeien opgestaan en dan redde we het prima met het gras enkel op het einde was het wel goed afgeheten. Zouden koeien minder eten dan paarden? Want 4 paarden erop zetten zou ik echt niet doen op dat stukje...
Gnis schreef:Volwassen koeien kunnen ook uitgeschaard worden, bijvoorbeeld tijdens de droogstand of voor opfok. Maar het is aannemelijk dat het jongvee is.
Ze kunnen er lopen tot het op is, 4 stuks op een hectare kan dus wel degelijk. En op is niet zo leeggevreten als bij een paarden wei.
Gnis schreef:Volwassen koeien kunnen ook uitgeschaard worden, bijvoorbeeld tijdens de droogstand of voor opfok. Maar het is aannemelijk dat het jongvee is.
Ze kunnen er lopen tot het op is, 4 stuks op een hectare kan dus wel degelijk. En op is niet zo leeggevreten als bij een paarden wei.
tamary schreef:mooneye15 schreef:Vorig jaar hebben er tijdens de zomermaanden wel 4 koeien opgestaan en dan redde we het prima met het gras enkel op het einde was het wel goed afgeheten. Zouden koeien minder eten dan paarden? Want 4 paarden erop zetten zou ik echt niet doen op dat stukje...
Koeien grazen door hun tong om een plukje gras te vouwen en het dan tegen de ondertanden af te snijden. Ze hebben dus een minimale graslengte nodig om goed te kunnen grazen. Paarden die wel boventanden hebben, kunnen gras veel korter afgrazen tot onder de groeikern van de plant en dan duurt het herstel veel langer.
pillow schreef:Gnis schreef:Volwassen koeien kunnen ook uitgeschaard worden, bijvoorbeeld tijdens de droogstand of voor opfok. Maar het is aannemelijk dat het jongvee is.
4 op een hectare kan, dat zei ik ook, maar dit stuk is 3700m2