3700m2 voor 2 paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Re: 3700m2 voor 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:11

Track maken rondom kan prima, en dan van de binnenweide steeds een verschuivend deel aanbieden. Als je het lint op de track een meter of 8 te lang maakt, dan kun je met 2 prikpalen steeds een postzegel in U vorm opschuiven. Ben je rond, dan kun je het overige deel in stripjes aanbieden. Zo deden wij het met een nog veel kleiner stukje. Bijvoeren met hooi is dan uiteraard nodig.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 00:46

pillow schreef:
Gypsy schreef:
Als je met strookbegrazing werkt en hooi bijvoert kan dat prima. En dan na het afgrazen kunstmest op het weiland.

dit werkt idd het beste, iedere dag een meter nieuw en de tweede draad op het kale ook weer een meter er achteraan. Als je op het eind bent kun je weer vooraan beginnen.

Mijn verhaal was mss wat ingewikkelder, maar ik bedoelde precies hetzelfde :o

mooneye15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 07:33

Vorig jaar hebben er tijdens de zomermaanden wel 4 koeien opgestaan en dan redde we het prima met het gras enkel op het einde was het wel goed afgeheten. Zouden koeien minder eten dan paarden? Want 4 paarden erop zetten zou ik echt niet doen op dat stukje...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:15

mooneye15 schreef:
Vorig jaar hebben er tijdens de zomermaanden wel 4 koeien opgestaan en dan redde we het prima met het gras enkel op het einde was het wel goed afgeheten. Zouden koeien minder eten dan paarden? Want 4 paarden erop zetten zou ik echt niet doen op dat stukje...

Ja klopt, ik dacht dat een landbouwer me eens gezegd heeft dat je om hetzelfde stuk ongeveer het dubbel aantal koeien kan houden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:12

mooneye15 schreef:
Of zou het slimmer zijn om ze enkel overdag buiten te laten zodat ze wel gewoon nog een mooie hoeveelheid gras kunnen eten overdag?

Nou slim... ik vind het eerder armoedig. Maak dan een uitloopje voor ze zodat ze 's nachts ook zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten willen staan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:23

Heb je nog de mogelijkheid om ze tijdelijk ergens anders te zetten? In dat geval zou ik het gewoon in 1 stuk laten en na een paar weken paarden er af, alles maaien en slepen, een week of 2 laten bekomen en dan de paarden terug er op. Zo niet, idd 's nachts binnen. Hou er wel rekening mee dat je in de zomer beter het ritme omkeert, nl overdag binnen en 's nachts buiten.
Een klein stuk teveel opdelen is geen goed plan. Dan houden de paarden niks over om eens goed hun beentjes te strekken. Dan kom je in de spreekwoordelijke postzegel terecht.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:33

mooneye15 schreef:

Paarden zijn meestal niet de beste keuze als je een mooie grasmat wil behouden. Paarden grazen het eigenlijk te kort af. Als ik zie wat erbij ons aan gras uitgetrokken wordt. En dan heb ik het nog niet eens over het rondvliegend gras/zand als ze eens een sprintje trekken. En nadeel is dat je dan weer makkelijk onkruid krijgt op plaatsen die kaal zijn.
En ook weersomstandigheden tellen mee. Met nat weer lopen ze meer kapot maar met droog weer gaat het gras weer langzamer en duurt het herstel langer.
Denk dus dat koeien gewoon netter zijn en het gras minder beschadigen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:24

Dat zijn vast geen volwassen koeien geweest, dat kan haast niet. Ik heb altijd geleerd dat je 4 koeien of paarden op 1 hectare kunt houden. Volledig. Dus voor dit stukje haal geen 2 paarden. Maar dit zijn D pony's dus het wordt krap, maar het moet kunnen. Alleen in de zomer dan, want s'winters trappen ze het alleen maar kapot.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:32

mooneye15 schreef:

Koeien grazen door hun tong om een plukje gras te vouwen en het dan tegen de ondertanden af te snijden. Ze hebben dus een minimale graslengte nodig om goed te kunnen grazen. Paarden die wel boventanden hebben, kunnen gras veel korter afgrazen tot onder de groeikern van de plant en dan duurt het herstel veel langer.

Gnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:33

Volwassen koeien kunnen ook uitgeschaard worden, bijvoorbeeld tijdens de droogstand of voor opfok. Maar het is aannemelijk dat het jongvee is.
Ze kunnen er lopen tot het op is, 4 stuks op een hectare kan dus wel degelijk. En op is niet zo leeggevreten als bij een paarden wei.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:02

Ik zou een paddock maken bijv 15x25, liefst met een track zodat ze wel lopen. En ze dan een aantal uur laten grazen op wisselende stukken. Dan kan het prima gaan. Ik zou wel sproeien/bemesten zodat je optimale grasgroei hebt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:11

Gnis schreef:
Volwassen koeien kunnen ook uitgeschaard worden, bijvoorbeeld tijdens de droogstand of voor opfok. Maar het is aannemelijk dat het jongvee is.
Ze kunnen er lopen tot het op is, 4 stuks op een hectare kan dus wel degelijk. En op is niet zo leeggevreten als bij een paarden wei.

4 op een hectare kan, dat zei ik ook, maar dit stuk is 3700m2

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:21

Gnis schreef:

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:48

tamary schreef:
mooneye15 schreef:

Koeien grazen door hun tong om een plukje gras te vouwen en het dan tegen de ondertanden af te snijden. Ze hebben dus een minimale graslengte nodig om goed te kunnen grazen. Paarden die wel boventanden hebben, kunnen gras veel korter afgrazen tot onder de groeikern van de plant en dan duurt het herstel veel langer.

Dan is er nog wel verschil in het soort gras en het groeipunt daarvan. Koeiengras is niet te vergelijken met een mengeling voor de paardenwei.

Gnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 22:22

pillow schreef:
Gnis schreef:

Ja zag dat ik het ook verkeerd had.
4 stuks jongvee op klein stukje grond met goede kwaliteits gras kan zeker een goede paar maand een paar jonge koeien van gras voorzien.
Maar dat is idd niet een hele zomer. En vooraf goed bemest.

Het kan wel. Maar met veel moeite. Of je dat voor langere duur met een paar paarden kan is zeker de vraag.
Maar wat is er mis met een grote paddock en daarnaast strip begrazing?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 07:47

Gnis schreef:
Maar wat is er mis met een grote paddock en daarnaast strip begrazing?

Verveling !

Gnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:27

Oh nou dat is niet mijn ervaring. In die tijd dat ze niet op het gras staan Kun je werken met een slowfeeder. Ik heb er een laten maken destijds. Een waar ze rustig uren aan zaten te eten.
Uiteindelijk eten ze graag. Zorg dat je het e.e.a. Goed verspreid. Om uit te nodigen dat ze lopen.

Daarnaast nog een paar uur op de weide. Had ze zelf destijds wel op meer grond. Wandelde elke dag met ze. Nu hebben we wel meer grond, maar mijn voorkeur zal altijd zijn om ze niet 24/7 op een volle weide te hebben. Maar een combi van weidegang met iets minder vol gras en paar uur paddock met slowfeeder.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 12:39

Wij hebben 1 hectare en vorig jaar liepen er 2 paarden en 2 pinkjes op.Dag en nacht.Toch hebben we ze nog bij moeten voeren met hooi.En er is niet gehooid.Normaal kan dat 2 keer en lopen er ook nog een paar weken 4 koeien met kalfjes bij(super leuk).Denk er ook aan dat de paarden bij een natte zomer de wei kapot lopen.