Sclimpre schreef:Wat versta je onder een PP? Het oorspronkelijke concept, nl. de weides wat afwisselender maken en meer de natuurlijke omgeving van een paard nabootsen? Of hetgeen ervan gemaakt is, veel verharding en zand, geen of nauwelijks weide en de paarden het jaar rond op hooi? In het eerste geval denk ik dat je het merendeel van de paarden er blij mee kan maken. In het 2de geval is de leefomgeving van de paarden net heel onnatuurlijk, gaan de paarden zich vervelen en mekaar opjagen ("spelen" volgens sommigen). Als er dan nog veel paarden op een kleine oppervlakte staan gaat dat voor een aantal paarden echt niet werken.
En dan is er nog het verschil tussen een paar paarden samen of een grote groep. Als je paarden samen hooi laat eten is dat eigenlijk een heel onnatuurlijk iets. In de natuur zoeken paarden hun kostje bij elkaar op een grote oppervlakte. Als paarden samen hooi eten is dat meer de manier van eten van een roofdier, nl. veel voedsel geconcentreerd op 1 of meerdere plekken, als een 'buit'. Van nature uit is dat een manier van eten die niet bij paarden past, en dat geeft stress. Al je bv. 2 oude gemoedelijke paardjes samen hebt staan valt dat nog wel best mee, maar hoe heterogener de groep is, hoe moeilijker dat wordt. Degenen die het laagst in rangorde staan hebben daar last van. Maar ook de meest dominante paarden hebben daar stress van. Filosofische middenmoters kunnen daar nog het best mee overweg.
Mee eens. Jammer dat veel pp's voornamelijk uit zand tracks bestaan en niet veel weide hebben. Of het werkt is inherent aan hoe het is opgezet: veilige omheiningen, veel ruimte (dus ook brede paden) een stabiele, zorgvuldig samengestelde kudde, voldoende goede schuilmogelijkheden enz.
En dan hangt het nog van het paard af of het er in past.
Neemt niet weg dat ik het concept an sich heel mooi vind, maar het juist uitvoeren ervan is nog niet zo simpel.
Het lastige aan groepshuisvesting vind ik de verschillende behoeftes van de individuele paarden, met name qua voeren en schuilen. Als je daar een oplossing voor weet te verzinnen kan het echt een "Paradise" worden denk ik.