Paddock paradise voor ieder paard geschikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:02

Pipodipo schreef:
Een PP is nu eenmaal niet ontworpen voor het welzijn van het paard, maar is bedacht om zorghandelingen te beperken en weg te nemen. Dus juist de dingen waar je normaal gesproken het oog en inzicht van de stalmeester erbij had om voer en beweging te optimaliseren voor een paard, is er nu een tag en een computer.

:+

Ik denk dat je je iets beter in moet lezen voordat je je mening geeft. Een paddock paradise is in essentie ontworpen om de natuurlijke leefomgeving van een paard na te bootsten. En niet om zorghandelingen weg te nemen. -O- Sterker nog het is een heel zorgintensieve manier van paardenhouden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:09

Wat versta je onder een PP? Het oorspronkelijke concept, nl. de weides wat afwisselender maken en meer de natuurlijke omgeving van een paard nabootsen? Of hetgeen ervan gemaakt is, veel verharding en zand, geen of nauwelijks weide en de paarden het jaar rond op hooi? In het eerste geval denk ik dat je het merendeel van de paarden er blij mee kan maken. In het 2de geval is de leefomgeving van de paarden net heel onnatuurlijk, gaan de paarden zich vervelen en mekaar opjagen ("spelen" volgens sommigen). Als er dan nog veel paarden op een kleine oppervlakte staan gaat dat voor een aantal paarden echt niet werken.
En dan is er nog het verschil tussen een paar paarden samen of een grote groep. Als je paarden samen hooi laat eten is dat eigenlijk een heel onnatuurlijk iets. In de natuur zoeken paarden hun kostje bij elkaar op een grote oppervlakte. Als paarden samen hooi eten is dat meer de manier van eten van een roofdier, nl. veel voedsel geconcentreerd op 1 of meerdere plekken, als een 'buit'. Van nature uit is dat een manier van eten die niet bij paarden past, en dat geeft stress. Al je bv. 2 oude gemoedelijke paardjes samen hebt staan valt dat nog wel best mee, maar hoe heterogener de groep is, hoe moeilijker dat wordt. Degenen die het laagst in rangorde staan hebben daar last van. Maar ook de meest dominante paarden hebben daar stress van. Filosofische middenmoters kunnen daar nog het best mee overweg.

Marlu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:11

Of een paddock paradise geschikt is voor ieder paard hangt ontzettend af van het beleid wat het pp hanteert. Ruimte, voer en een passende kudde zijn echt cruciaal hier in naar mijn idee.

Zo voeren wij onbeperkt hooi en stro, verdeeld over meer dan genoeg slowfeeders (wij zorgen er voor dat de pony's maximaal 10kg hooi per dag kunnen eten en altijd onbeperkt stro is, zodat ze altijd kunnen eten maar ze niet gaan staan bunkeren bij een plek). Verder is ruimte ontzettend belangrijk zodat alle paarden gelijktijdig met droge voeten kunnen staan/liggen of kunnen schuilen zonder stress, gecombineerd met een slimme indeling zodat paarden makkelijk weg kunnen. Verder steken wij veel tijd in het vinden van nieuwe kudde-genootjes en zoeken we specifiek pony's met ongeveer hetzelfde formaat, voerbehoefte en matchend karakter. Onze kudde bestaat uit 8 D/E-pony's die op een hectare staan, dus ze moeten het allemaal echt in meer of mindere mate met elkaar kunnen vinden.

Op deze manier moet het voor ieder paard echt goed kunnen passen denk ik! Maar het vergt dus wel een goed uitgedacht beleid en opzet.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 14:17

Isabel_k schreef:
Hij wordt ook niet té dun. Als dat het geval is ben ik heel snel weg. :j Ik merk alleen dat hij sneller invalt ten opzichte van de koudbloeden op stal.

Het klopt inderdaad dat je op sommige plekken geen dekens et cetera mag. Helaas zit ik wel aan dekens gebonden in verband met een slechte rug bij vocht en zomereczeem. :j

Ik ook.. bij beiden paarden.. Mijn grote maakt geen vacht aan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 14:18

little_birdy schreef:
Goh ik denk eerder dag je gewoon een slechte stal hebt getroffen ipv alles op een paddock paradise te gooien ...

Ik vind en denk dat bijna ieder paard na gewenning in een paddock paradise kan staan .
Wel in een stabiele kudde met genoeg voer en genoeg wen periode ...

Denk wel dat een paard sociaal gedrag geleerd moet hebben. Mn voormalige dekhengst kent het kudde gedrag niet.. omdat tie daarin nooit heeft gestaan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 14:20

Pipodipo schreef:
Een PP is nu eenmaal niet ontworpen voor het welzijn van het paard, maar is bedacht om zorghandelingen te beperken en weg te nemen. Dus juist de dingen waar je normaal gesproken het oog en inzicht van de stalmeester erbij had om voer en beweging te optimaliseren voor een paard, is er nu een tag en een computer.

Deze snap ik niet helemaal?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 14:21

Ir111 schreef:
Leo schreef:
Ik geloof dat een PP voor ieder type paard kan werken, mits de voorwaarden kloppend zijn. Zowel in de opzet, de ruimte, het voerbeleid en de zorg waarmee paarden worden gematcht.
Helemaal mee eens.

Veel argumenten gelden voor 1 specifiek pp, bv te weinig ruimte of te weinig voerplekken. Dat maakt niet dat je paard niet in een pp kan, dat maakt dat je paard niet in dat specifieke pp kan. Dat heeft dus niks met een pp in de breedste zin van het woord te maken.

Het voorbeeld van TS slaat op 1 pp. Dat is iets heel anders dan de vraag die ze als titel van dit topic heeft.

Ik heb t laatste stuk weerlegt. Dat kan je lezen. Dat ik zag dat er te weinig gevoerd werd, te weinig ruimte en de kudde niet goed samen gesteld was.. Niet per se dat een P p niet werkt. Ik zelf zou er alleen nooit meer aan beginnen, omdat t voor Mn beiden paarden niet werkt.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 14:22

Isabel_k schreef:
Pipodipo schreef:

Ik denk dat je je iets beter in moet lezen voordat je je mening geeft. Een paddock paradise is in essentie ontworpen om de natuurlijke leefomgeving van een paard na te bootsten. En niet om zorghandelingen weg te nemen. -O- Sterker nog het is een heel zorgintensieve manier van paardenhouden.

Ik denk dat het idd meer tijd kost!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:26

Gizeppie schreef:
Amanda schreef:
Het is echt per paard verschillend.
In een ideale situatie (stabiele groep, genoeg ruimte, schuilplaatsen, voldoende eten en eetplaatsen altijd 1 meer dan het aantal paarden, enz.) zou ieder paard het kunnen. Maar in de praktijk werkt het gewoon niet zo. De factor die het meest wisselt op een pensionstal is de groep. Als je een paard hebt dat zich makkelijk aanpast en/of heel sociaal is, dan komt dat wel goed. Maar anders heeft de introductie veel tijd nodig of het past niet altijd.

Ruimte en eten zou op iedere pensionstal stabiel en goed moeten kunnen zijn. Dus als díe basis goed is, heb je vooral met de factor 'kudde' te maken.

Wat ook heel belangrijk is, is de introductie. Neem daar echt de tijd voor en gooi een paard niet een dag of 2 gewoon bij de groep. Bouw dit op. Eerst ernaast om aan de nieuwe omgeving te wennen, dan eens met 1 paard (met matchend karakter) kennis maken, dan met een ander paard, enz. Dat kan wel een maand nodig hebben.
Mijn haflinger staat nu in een HIT, maar hij werd pas echt bij de groep gegooid, toen hij zelf vond dat dat nodig was (oftewel, hij ontsnapte gewoon naar de groep toe). Hij kende toen het eetsysteem, wist waar de voerbox was, had al kennisgemaakt met een aantal paarden samen in zijn opbouwpaddockje. Hij ging zich vervelen na een week of 2 en liet duidelijk blijken bij de groep te willen. Toen was het ook totaal geen probleem meer. Een ander paard heeft daar 4 weken over gedaan, weer een ander een week. Dat kan bij ieder paard anders zijn.

Daarnaast is de voerbehoefte ook een ding. Niet ieder paard redt het alleen op hooi. Sommigen hebben gewoon gras nodig, of je moet veel gaan bijvoeren. Mijn haflinger doet het prima, maar ook die moest ik in de zomer bijvoeren, omdat beweging en voer niet in verhouding stonden. Hij trok de ritten van 15-30km, 2/3x in de week + paar keer korte training gewoon niet op het sobere voeren. Maar toen ik dat in de gaten had, trok dat gelukkig weer bij met bijvoeren. Andere paarden redden het juist in de winter niet alleen op hooi, met name oudere paarden en paarden met een zwakke weerstand. Ook dan is bijvoeren nodig.

Een paard goed houden op een PP of Hit Actief betekent nog steeds blijven kijken naar je paard, tijd geven, langzaam introduceren, voer aanpassen waar nodig, enz.

Mijn grote paard red het niet op alleen hooi of gras. Die moet ook wat daarnaast krijgen, anders valt hij in. Denk idd dat het per paard verschilt.

Ik voer ook nog steeds bij. In de winter sober, zoals ik hiervoor ook deed (vitaminebrokje, lijnzaadbrokje, magnesium en muesli die laag is in suikers om te mengen, anders eet hij het niet :roll: ).
Incidenteel krijgt hij een beetje slobber (Bergwiesen mash) na een lange rit.
Als ik straks weer in de zomer meer ga doen, dan krijgt hij ook nog een grasbrok bij en vaker slobber. Hooi wordt dan opgehoogd. Dat is dan weer het voordeel van een Hit Actief t.o.v. een PP.
In een PP met bijvoorbeeld onbeperkt hooi zal dat er weer anders uitzien. Maar er zijn er bij de mijne ook genoeg die het prima doen zonder bijvoeren.

Het voordeel van een tag en een computer is dat je precies weet hoeveel je paard eet en samen met kijken naar je paard dus kan bepalen wat de hoeveelheid per voerbeurt is.
Niks gemak van een stalhouder, maar een handig systeem als hulpmiddel om je paard nóg beter te managen ;)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:32

Isabel_k schreef:
Pipodipo schreef:

Je hebt gelijk hoor, door het verhaal van de TS kreeg ik een beeld van een hit-actief voor ogen. Ik heb mijn bericht op de vorige pagina aangepast.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:33

het hangt volgens mij af wat je begrijpt onder paddock paradise.
Als je kijkt naar de grotere stallen waar er 15-20 paarden in een groep staan, met slowfeeders of automatische voersystemen en in verhouding een beperkte ruimte, dan denk ik dat dergelijke systemen enkel geschikt zijn indien alle paarden ongeveer evenredig dominant zijn. Zodra er dominantere en niet dominante of gebrekkige dieren aanwezig zijn, zal je problemen krijgen.

Als je praat over een paddock paradise met een tracksysteem en opgebouwd zoals een pp, maar met iets van 3-5 paarden, waar je ook dagelijks elk individu kan bijvoeren indien nodig, dan denk ik wel dat elk paard daarin kan aarden.
Met minder dieren is er ook minder stress/concurrentie en kan je gemakkelijker voldoende voerplekken aanbieden dan bij grotere groepen.

Moest ik een pp oprichten als bedrijf zou ik ook kijken om in de winter eerder kleine pp's met telkens 4 dieren per groepje te plaatsen (en dan maar wat minder ruimte zeg maar) dan dat ik 1 grote pp zou maken met 20 dieren.
In de zomer kunnen ze dan ev wel in grotere groepen de grotere weilanden op, dat geeft over het algemeen veel minder probleem op open vlaktes.

dieseltje09

Re: Paddock paradise voor ieder paard geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:59

Het valt of staat met het beleid, met goed beleid kan naar mijn mening elk paard(zonder medisch probleem of ernstige gedrags afwijking) op een PP.
Ik sta zelf ook op een PP achtige plek, dus met track, onbeperkt hooi met slowfeeder, grasland in de zomer etc. Ze staan hier in een clubjes van maximaal 7 paarden per track. En daarbij nog het liefste geselecteerd op karakter, koud/warmbloed en geslacht zodat er echt een fijne gebalanceerde rustige kudde ontstaat waar ieder paard met zijn/haar karakter kan aarde.

Een PP met 30 paarden op een te klein stuk met te weinig voerpunten geeft oorlog en logisch! Daar zal een onderdanige direct de sjaak bij zijn en dus invallen en uiteindelijk wegkwijnen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:05

Een PP met zoveel paarden heeft imo ook niets meer te maken met natuurlijke benadering in de huisvesting. :o Paarden leven in kleine groepjes in de natuur. Ze komen elkaar wel tegen natuurlijk, en dat gaat niet altijd zonder te clashen, maar ze kunnen ook weer van elkaar weg.
Dat het mis gaat in zulke grote groepen, op een afgesloten ruimte, is natuurlijk niet zo gek. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:08

Vergeet ook niet dat de overgang van (deels) stalpaard naar 24/7 buiten ook een hele grote is. Daar hebben ook echt wel veel paarden moeite mee :j
En dan nog het eten vinden, nieuwe kudde, nieuwe omgeving. 24/7 is best een aanslag op een paard als ze dat niet gewend zijn.

De mijne is van stal naar een stal met uitloop/kleine PP met 2 paarden gegaan, daarna een PP met 6 pony's en nu pas in een grotere kudde (15). In een tijdsbestek van 8 jaar. Dat maakte het wennen in de grote groep al vele malen makkelijker, omdat hij het 24/7 én kuddeprincipe al kende.
Was dat niet zo, had hij waarschijnlijk ook veel meer tijd nodig gehad om te wennen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 15:15

Amanda schreef:
Vergeet ook niet dat de overgang van (deels) stalpaard naar 24/7 buiten ook een hele grote is. Daar hebben ook echt wel veel paarden moeite mee :j
En dan nog het eten vinden, nieuwe kudde, nieuwe omgeving. 24/7 is best een aanslag op een paard als ze dat niet gewend zijn.

De mijne is van stal naar een stal met uitloop/kleine PP met 2 paarden gegaan, daarna een PP met 6 pony's en nu pas in een grotere kudde (15). In een tijdsbestek van 8 jaar. Dat maakte het wennen in de grote groep al vele malen makkelijker, omdat hij het 24/7 én kuddeprincipe al kende.
Was dat niet zo, had hij waarschijnlijk ook veel meer tijd nodig gehad om te wennen.

Mijn pony heeft altijd in een kudde gestaan! Ondanks dat hij het gewend was ging het mis..

Mijn grote paard staat nu 12 uur buiten per dag en dat is zat voor hem. Hij staat ook graag weer in zn warme stal. Die moest heeeeel erg wennen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:44

Sommige paarden doen het gewoon ook beter als ze een deel van de dag (nacht) op stal staan :j
Dan komen ze meer tot rust.
Goed dat je naar je paard kijkt :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:44

Maar TS, denk jij niet dat als jij een huis met een mooie wei zou hebben, en je daar je beide paarden neer zou zetten met een altijd vrij toegankelijke schuilstal, paddock, wei en track (dus Paddock Paradise) met meerdere voerplaatsen en genoeg ruimte voor beide dieren om te gaan en staan waar ze willen, zonder krappe stukjes waar ze elkaar klem kunnen zetten, dat beide dieren daar gewoon prima zouden aarden? :)

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:49

Gizeppie schreef:
Ik denk dat het paddock paradise systeem voor hem wel was geslaagd als er meer ruwvoer was gevoerd en er goed gekeken was naar de samenstelling van de kudde en er meer ruimte voor hem was geweest. Dan had hij weg kunnen komen als een ander paard hem weg had willen jagen. Dit was in dit geval niet, daardoor ging hij door de draden uit paniek en zat hij onder de wonden.

Dit is dus precies waarom het vaak niet werkt.
Te weinig ruimte en dan krijg je een stress paradise.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 15:51

pmarena schreef:
Maar TS, denk jij niet dat als jij een huis met een mooie wei zou hebben, en je daar je beide paarden neer zou zetten met een altijd vrij toegankelijke schuilstal, paddock, wei en track (dus Paddock Paradise) met meerdere voerplaatsen en genoeg ruimte voor beide dieren om te gaan en staan waar ze willen, zonder krappe stukjes waar ze elkaar klem kunnen zetten, dat beide dieren daar gewoon prima zouden aarden? :)

Nee de voormalig dekhengst sowieso niet. Die rust niet buiten, plast niet buiten. Wel in de stal.. En hij kent t kudde gedrag niet. Bij de grote kudde slaat hij alles aan de hens in een koppel met ruinen zou dit goed gaat (moet t wel matchen een speels jonkie is geen optie, die laat hij niet heel).

De andere ruin zou t prima gaan als hij genoeg land heeft en er een rustig paard tussen staat gaat dit prima. Deed hij hiervoor altijd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:12

Ja, in principe kan elk paard op een pp lopen, want een paard hoort gewoon niet op stal. Op stal heeft ook negatieve consequenties voor lichaam en geest. Lees op Bokt alleen al hoeveel problemen er zijn met paarden.

Maar er gaat heel veel mis;
Ten eerste de basis van de paarden. Paarden worden vaak niet op een geschikte plek geboren, staan dan alleen met hun moeder, vaak al veel op stal, worden te vroeg afgespeend en komen in een slechte opfok te lopen....Voor de communicatie en rolverdeling in een kudde al niet een gewenste start.

Ten tweede moet een pp goed aangelegd worden, dus voldoende eetplekken bieden, beschutting en schuilmogelijkheden, variatie, rustplekken, netjes omgaan met introduceren van een nieuweling etc etc. Je kan het systeem niet afkraken als de mensen het niet goed aanbieden.

Het wordt op sommige plekken aangeboden om op te weinig ruimte meer paarden te zetten. Tot op zekere hoogte kan dat ook, omdat je een hele andere indeling hebt. Op een vierkante wei of paddock heb je een hele andere situatie in de kudde dan als je paden aanlegt, meerdere rustplekken biedt etc.

Als mensen het aanbieden voor pension gaan ze vaak van hun eigen paarden uit qua voerbehoefte bijvoorbeeld. Als zij dan kiezen voor sober houden, moet je daar geen paard bij willen zetten die wat meer nodig heeft. Andersom zelfde. Heb je paarden die op de wei mogen, moet je daar geen paard bij gaan zetten die dat niet mag. Hoewel ook daarover te discussieren valt, omdat een goede paardenweide veel beter geschikt is, ook voor hb en ir paarden bijv dan een grasmat.

Beschutting is ook echt belangrijk. Paarden kiezen niet altijd voor stal. Bij ons kunnen ze bijv de stal in, maar kiezen vaker voor de beschutting van bomen. Het is mij door de jaren heen wel duidelijk geworden dat die een lekker windje geven bij warmte, daar minder vliegen komen en ze ook beter overzicht hebben.

Vaak zijn het de baasjes die juist moeite hebben en niet de paarden. Wij hebben inmiddels steeds ex stal paarden op 24/7 buiten gezet en dat gaat altijd goed. Nu net een week een nieuwe die altijd ś avonds op stal stond en het heel goed snapt, nooit zeurt over naar binnen willen etc. Hij vindt juist duidelijk het rondlopen heel fijn.
Ik zie ze bij slecht weer ook heel anders kiezen dan ik voor hun zou doen. Bij onweer en storm kan een schuurtje ook gevaarlijk zijn en toch zetten we ze daar voor ons eigen gevoel graag in bij regen, onweer etc. Maar zelf kiezen ze daar weinig voor. Soms eventjes, maar echt NOOIT uren lang.
Als ik er nu eentje opsluit probeert een ander die ook te bevrijden :)

Ik heb inmiddels meer mensen de overstap zien maken naar 24/7 buiten en of een pp en stuk voor stuk zien mensen hun paarden positief veranderen.

Het is altijd mogelijk om goede, droge paden en een mooie paddock aan te leggen. Mensen investeren ook in rijbakken die hele jaar rond te rijden zijn, dus het is ook zeker mogelijk om droge paden en paddocks aan te leggen. Maar men moet wel willen.

Er zijn altijd paarden die het wat slechter doen, afvallen etc. Vaak door een slechte basis, niet de beste plek waar ze terechtkomen of echt verstoorde darmflora door jaren slecht gevoerd en gehouden worden. Vaak grijpt men dan gewoon te snel in. Het kan dan tijd ndig hebben.

En de slechte plekken verpesten het voor de goede, maar dat is met traditionele pension net zo. 24/7 buiten of een pp betekent niet je paarden naar buiten pleuren, in de blub laten lopen en het ze laten uitzoeken. De goede plekken hebben veel controle, voeren goed, onderhouden de boel etc.

Qua gezondheid is het altijd beter, maar veel mensen moeten daaraan wennen. Voor benen, darmen etc is bewegen echt vaak het belangrijkste.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:46

Gizeppie schreef:
pmarena schreef:

Nee de voormalig dekhengst sowieso niet. Die rust niet buiten, plast niet buiten. Wel in de stal.. En hij kent t kudde gedrag niet. Bij de grote kudde slaat hij alles aan de hens in een koppel met ruinen zou dit goed gaat (moet t wel matchen een speels jonkie is geen optie, die laat hij niet heel).

De andere ruin zou t prima gaan als hij genoeg land heeft en er een rustig paard tussen staat gaat dit prima. Deed hij hiervoor altijd.

Je hebt in mijn voorbeeld een vrij toegankelijke schuilstal waar hij naar eigen inzicht naartoe kan gaan en kan rusten en plassen, dus dat is dan toch geen probleem? En het is je eigen terrein dus je bepaalt zelf wat voor paard(en) er wel of niet bij komen te staan. Dan moet het toch prima te doen zijn en kan een PP toch ook gewoon geschikt zijn voor je hengst :)

Het gaat mijns inziens niet om even simpel gezegd een wei met een track er omheen, dat hij dat niet aan zou kunnen. Maar je noemt allerlei andere dingen die op zich niet zo veel per-sé met een PP te maken hebben :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:05

Sclimpre schreef:
Wat versta je onder een PP? Het oorspronkelijke concept, nl. de weides wat afwisselender maken en meer de natuurlijke omgeving van een paard nabootsen? Of hetgeen ervan gemaakt is, veel verharding en zand, geen of nauwelijks weide en de paarden het jaar rond op hooi? In het eerste geval denk ik dat je het merendeel van de paarden er blij mee kan maken. In het 2de geval is de leefomgeving van de paarden net heel onnatuurlijk, gaan de paarden zich vervelen en mekaar opjagen ("spelen" volgens sommigen). Als er dan nog veel paarden op een kleine oppervlakte staan gaat dat voor een aantal paarden echt niet werken.
En dan is er nog het verschil tussen een paar paarden samen of een grote groep. Als je paarden samen hooi laat eten is dat eigenlijk een heel onnatuurlijk iets. In de natuur zoeken paarden hun kostje bij elkaar op een grote oppervlakte. Als paarden samen hooi eten is dat meer de manier van eten van een roofdier, nl. veel voedsel geconcentreerd op 1 of meerdere plekken, als een 'buit'. Van nature uit is dat een manier van eten die niet bij paarden past, en dat geeft stress. Al je bv. 2 oude gemoedelijke paardjes samen hebt staan valt dat nog wel best mee, maar hoe heterogener de groep is, hoe moeilijker dat wordt. Degenen die het laagst in rangorde staan hebben daar last van. Maar ook de meest dominante paarden hebben daar stress van. Filosofische middenmoters kunnen daar nog het best mee overweg.

Mee eens. Jammer dat veel pp's voornamelijk uit zand tracks bestaan en niet veel weide hebben. Of het werkt is inherent aan hoe het is opgezet: veilige omheiningen, veel ruimte (dus ook brede paden) een stabiele, zorgvuldig samengestelde kudde, voldoende goede schuilmogelijkheden enz.
En dan hangt het nog van het paard af of het er in past.
Neemt niet weg dat ik het concept an sich heel mooi vind, maar het juist uitvoeren ervan is nog niet zo simpel.
Het lastige aan groepshuisvesting vind ik de verschillende behoeftes van de individuele paarden, met name qua voeren en schuilen. Als je daar een oplossing voor weet te verzinnen kan het echt een "Paradise" worden denk ik.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 08:19

@pmarena

Klopt het buiten staan is niet zo zeer een probleem, maar meer de paarden taal niet spreken. Inmiddels is hij ruin, maar in de omgang is hij toch nog echt een hengst. Hij kan niet bij merries in. Andere ruinen hangt er vanaf welke match er gemaakt wordt. Hij laat veel niet heel. En dat risico loop ik liever niet. Een dominant maatje gaat meestal wel goed. Ik denk dat 24/7 geen ideale huisvesting voor hem is. 12/7 gaat wel prima.

Mijn pony kon overal bij in. Die paste zich goed aan en lag altijd goed in de groep.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:09

Maar 24/7 wat dan precies...? Want met een vrije in en uitloop in de stal kan hij toch zelf bepalen wanneer hij binnen of buiten wil staan, voor vrijwel elk paard is dat dat idealer dan deels opgesloten staan :)

Niet om nu per-sé mijn gelijk te willen halen maar een paard dat zelf kan kiezen of hij binnen of buiten staat...daar kan eigenlijk geen enkel paard een groot probleem mee hebben lijkt mij :)

Mits uiteraard weer die randvoorwaarden goed zijn waardoor paard echt de vrijheid heeft om te gaan en staan waar hij wil. Maar dat is een kwestie van beleid, waar een PP opzet (track om de wei) an sich verder niks aan kan doen :)

Wij hebben hier een wei achter het huis gehuurd en helemaal ingericht als eenvoudige PP.

Zelf een stal gebouwd, die staat altijd open. Paarden kunnen vanuit stal de verharding op lopen. Daarna het zand op en van daar af weer de track rond de wei op. En als er dan 1 van de stukken wei open staat, kunnen ze daar in vanaf de track. Er lopen hier 2 D-ponies en een kleine kabouter.

Dat is een PP constructie en ik zie geen reden waarom dat voor jouw paard niet prima zou kunnen werken :) Het is niet geschikt voor 25 paarden, dan wordt het een ellende voor elk paard. Maar PP staat ook absoluut niet per definitie gelijk aan grote groepen paarden :=

Dat de PP die je kent niet geschikt zijn (vanwege het beleid) dat geloof ik meteen :j

Maar het is zonde als je daardoor het hele concept van een track rond een wei afschrijft want op zich is dat wel super fijn als je dat bvb. eens kan realiseren als je eens op een punt komt dat je het kleinschalig zou kunnen realiseren :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:20

Ik zie wel degelijk dat een hoop paarden meer rust halen uit deels op stal staan Pmarena. Zeker als ze de stal voor zichzelf alleen hebben (met zicht op buren) en de PP schuilstal met anderen moeten delen.

Bij ons liggen ze ook vrijwel nooit op de PP, ook niet als het hooi toevallig op is, ze liggen wel iedere nacht (vaak meerdere malen per nacht) in de box, waar ze ook onbeperkt hooi hebben. Pas lag Egvar in de bak, en we zeiden nog tegen elkaar: "dat is voor het eerst, wat leuk!" foto's gemaakt en alles, even later bleek hij krampkoliek te hebben.