Stofvrij alternatief voor strobed dat niet gegeten wordt.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:35

Lola96 schreef:
tienus63 schreef:
Mirjamalvaro@bokt (van paard met stoma) heeft haar hoester op Equibedding strokorrels gezet.
Paars hoest niet meer.

Dank je wel voor je reactie!
Strokorrels heb ik ook bekeken maar deze zetten uit op moment dat ze gegeten worden.
Ik klink vast paranoia maar ben ooit een paard verloren aan koliek, paard heeft een koliekoperatie en al gehad, was echt afschuwelijk, dat is nog niet eens gekomen doordat ze vlas oid gegeten had maar heb daar wel klein traumaatje aan over gehouden, vandaar mijn angst voor het eten van een product dat daar niet voor gemaakt is.
En mijn paarden krijgen echt veel ruwvoer hoor maar heb er 2 bij die blijven eten, als ik er bij hen nog meer ruwvoer in ga stoppen dan worden ze tonnetje rond.
Ze zijn gewend aan hun strobed te kunnen knabbelen als het ruwvoer tegen de ochtend op is, met strokorrels ben ik bang dat de smaak hetzelfde is en ze dit, omdat ze dat zo gewend zijn, toch zullen gaan eten.
Maar dank je wel voor het meedenken!

Wij hebben de paarden al jaren op stropellets staan. Per zak van 20kg gaat er 1 volle grote gieter over (wat is dat, 10 liter??) zodat de pellets uit elkaar vallen. Zo is er geen gevaar bij opeten (ze zijn immers al gezwollen) en zijn ze ook minder aantrekkelijk om op te eten. Ik vind het een super bedding: heel handig uit te mesten (licht werk en je verspilt niets) en het blijft mooi droog, en ook goed voor de hoeven wat ik van vlas absoluut niet kan zeggen.

Edit: en het composteert makkelijk en is Ph-neutraal.

Lola96

Re: Stofvrij alternatief voor strobed dat niet gegeten wordt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 15:47

Net nav jullie reacties toch weer even gegoogeld op de strokorrels.
Maar wat ik me dus afvraag is, als ze uit elkaar gevallen zijn heb je toch gewoon gehakseld stro?
Kun je dan niet net zo goed gehakseld stro gebruiken, of zit daar toch verschil in?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:07

Toch wel hoor. Bij gehakseld stro blijf je met “stukjes” zitten wat je bij de strokorrels niet hebt. Ik vond gehakseld stro niet zo fijn werken, je neemt toch ook stro met de mest mee en nat vormt het toch meer een “papje”. Wanneer de strokorrels mooi verpulverd zijn nadat je ze nat gemaakt hebt, kan je de mestbollen opscheppen zonder dat je de bedding mee hebt.
Euh, weet niet of het duidelijk genoeg verwoord is? Ik ben echt fan :j

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 16:18

Lukasje schreef:
Toch wel hoor. Bij gehakseld stro blijf je met “stukjes” zitten wat je bij de strokorrels niet hebt. Ik vond gehakseld stro niet zo fijn werken, je neemt toch ook stro met de mest mee en nat vormt het toch meer een “papje”. Wanneer de strokorrels mooi verpulverd zijn nadat je ze nat gemaakt hebt, kan je de mestbollen opscheppen zonder dat je de bedding mee hebt.
Euh, weet niet of het duidelijk genoeg verwoord is? Ik ben echt fan :j

Helemaal helder Lukasje, dank je wel!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:44

Ik gebruik zelf Equibedding sinds het eind 2016 op de markt is gekomen.

Door het productieproces zijn er geen sporen en schimmels meer in de 16 mm korrel.
Door het persen wordt de korrel zo heet, dat die verdwijnen.

Stal blijft droger en frisser dan met vlas of gewoon stro.

Ik maak zelf de korrel niet meer nat.
Dat deed ik in het begin wel.
Ik gooi ongeveer 100 kg in de stal 3,5 x 3 meter.

Ook weleens gehakseld tarwestro gebruikt, uit grote 450 kg baal of plastic balen, dat stuift enorm.
Op de boerderij voor de koeien hakselen we tarwestro zelf. Dat gehakselde stro gebruiken we in de ligboxen van de koeien, ook dat stuift enorm.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:45

Lola96 schreef:
Heb jij Hempbed met of zonder eucalypthus?

Hempbed is altijd met eucalyptus. Alleen Hemparade is zonder.

Lola96 schreef:
Zal de eucalypthus geur het niet juist aantrekkelijk maken om op te eten?

Heb je het wel eens geroken?? :') Dat eten ze niet, en is ook zeker niet aantrekkelijker om te eten. Het is echt scherp van geur. Dr staat een haf naast en die kan onderlangs ook aan de Hempbed komen, zelfs die eet er niet van.
Ik heb ooit 1 gehad die vrat zo ongeveer alles, van Hemparade tot aan strokorrels (natgemaakt en met azijn er overheen maakte geen verschil) die bleef van de Biobase (Hennep met eucalyptus) af.

Hooi krijgen ze hier in een hooinet (ik heb voordroog). Maar ik heb bij die merrie ook een periode een simpele bak gebruikt in de stal waarin ik het hooi gooide.
Ik hoef nooit compleet nieuw te beginnen met balen in een stal. Ze is een griezelig schoon paard. Grote box en achterin heb ik geen bedding liggen. Daar mest ze. Ik haal elke dag even de ballen eruit en dan 1x per 2 weken de natte plek die er net voor ligt en dan gooi ik er 1 pak overheen. En de mijne staan op zand met rubbermatten erop. Ook dat werkt anders dan wanneer je een betonbodem hebt. In een stal met beton, zou ik zorgen in ieder geval een laag van een 10 a 15 cm te hebben. Hoeveel pakken dat zijn hangt dus af van de maat van de stal.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 19:05

rina schreef:
Lola96 schreef:
Heb jij Hempbed met of zonder eucalypthus?

Hempbed is altijd met eucalyptus. Alleen Hemparade is zonder.

Lola96 schreef:
Zal de eucalypthus geur het niet juist aantrekkelijk maken om op te eten?

Heb je het wel eens geroken?? :') Dat eten ze niet, en is ook zeker niet aantrekkelijker om te eten. Het is echt scherp van geur. Dr staat een haf naast en die kan onderlangs ook aan de Hempbed komen, zelfs die eet er niet van.
Ik heb ooit 1 gehad die vrat zo ongeveer alles, van Hemparade tot aan strokorrels (natgemaakt en met azijn er overheen maakte geen verschil) die bleef van de Biobase (Hennep met eucalyptus) af.

Hooi krijgen ze hier in een hooinet (ik heb voordroog). Maar ik heb bij die merrie ook een periode een simpele bak gebruikt in de stal waarin ik het hooi gooide.
Ik hoef nooit compleet nieuw te beginnen met balen in een stal. Ze is een griezelig schoon paard. Grote box en achterin heb ik geen bedding liggen. Daar mest ze. Ik haal elke dag even de ballen eruit en dan 1x per 2 weken de natte plek die er net voor ligt en dan gooi ik er 1 pak overheen. En de mijne staan op zand met rubbermatten erop. Ook dat werkt anders dan wanneer je een betonbodem hebt. In een stal met beton, zou ik zorgen in ieder geval een laag van een 10 a 15 cm te hebben. Hoeveel pakken dat zijn hangt dus af van de maat van de stal.

Ik ben al bijna de hele dag aan het googelen en informatie aan het inwinnen maar weet zeker dat ook Hempbed zonder eucalyptus te krijgen is, als mijn man morgen de auto kan missen, die van mij trekt de trailer niet, dan ga ik Hempbed halen om te proberen, eerst zonder eucalyptus en als dat goed bevalt dan kan ik altijd nog eens een pak met eucalyptus meenemen om te zien of ze dat eten.
In een ander topic hier op bokt las ik van iemand wiens paard de variant met eucalyptus at en die zonder niet, daarom ben ik er een beetje huiverig voor.
Ik heb betonnen bodems in de stallen en wil zeker wel een laag van 20 cm hebben, de stallen zijn 3 x 6 en ben uitgegaan van 20 pakken in een stal om mee te beginnen, denk je dat dit ongeveer klopt?
Qua uitmesten is het denk vergelijkbaar met vlas? Ik werkte op een stal waar een aantal paarden op vlas stonden en daar haalde ik eens per week de natte plekken eruit en die haalde ik ook nooit helemaal leeg, vooralsnog ga ik ervan uit dat dit met hennepstrooisel ook niet nodig zal zijn.
Sinds mn paarden op grote stallen staan zijn ze eigenlijk ook niet vies meer, ik merk wel dat als ze de ruimte hebben om hun hopen te ontwijken ze dat ook wel doen, voorheen op een stal van 3 x 3 waren ze echt veel smeriger.
Ik heb op het land ook hooibakken maar op een of andere manier willen mijn paarden niet uit bakken eten hahaha het eerste dat ze doen is de bak omkiepen of het hooi eruit gooien, net als met de haybars, ik heb er ook eentje die echt pissig wordt als hij het hooi uit een slowfeeder net krijgt, kan ik me ergens nog wel voorstellen, ik wil mijn eten ook niet uit een klein gaatje moeten peuteren dus voor de paarden die niet op ijzers staan zal ik het in een gewoon hooinet doen met grote mazen.
Voor het hoestende paard ben ik er nog niet uit hoe ik dat ga doen, hij staat op ijzers en is een kunstenaar met zn voorbenen dus een net is geen optie voor hem en vanwege zijn hoest sowieso beter om zijn voer laag aan te bieden, als iemand daar nog ideeen over heeft hoor ik dat heel graag!
Denk erover om voor hem toch maar zo'n slowfeeder bak aan te schaffen met zo'n rek erop.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:14

Vochtdoorlatend

De ene stal heeft matten van 5 cm dik met dikke rubber noppen soort halve bollen eronder dat loopt lrima weg
De andere stal heeft matten met groeven erin
Daar blijft makkelijk wAt onder staan
Maar niet zodanig dat t vieze stink zooi wordt.
Maak ze jaarlijks keer schoon met hoge druk
Matten eruit keer heb ik onlangs weer gedaan
Ik heb ze 2e hands gekocht.
225 euro per stal ongeveer kwijt
3 op 3,50 en 3 op 3.75
Evs verkoop bemiddeling op MP
Was incl levering

Lola96 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Rubber matten
Stroeve stal matten
Met daarover laagje shavings
Puur om de natte plekken te absorberen
Ik heb de matten zodat mijn paard altijd comfortabel kan gaan liggen en makkelijk kan op staan weer .
De shavings omdat dat vanuit stal gaat
Stro korrels zijn ook mooi spul
Alleen de 1e dag niet comfortabel
Duurt 1 a 2 dagen voor ze mooi uit een vallen

Shavings zijn houtkrullen toch? Daar kom ik niet mee weg wat betreft de afvoer, mijn buurman rijd onze mesthoop uit over zijn maisland en houtkrullen verteren daar niet genoeg voor.
Rubber matten ben ik idd ook naar aan het kijken, ik dacht voor de helft dan strooisel in te leggen om ze toch een bed te geven en de andere helft alleen het rubber, daar zijn de stallen groot genoeg voor.
Nu val ik weer in een heel ander onderwerp maar heb jij vochtdoorlatende matten of waterdichte?
Het is best een investering en ik wil van tevoren daarom even wat stallen gaan bekijken die zulke matten gebruiken.
Mijn stallen hebben wel een afvoerputje maar lopen niet af en ben bang dat als ik vochtdoorlatende matten neem, het eronder een smerige bende geeft en bij waterdichte matten vraag ik me af of er dan niet altijd nattigheid op ligt wanneer je er geen bodembedekking in hebt.
Ik heb wel hele mooie koematrassen gezien, die zijn dik en zacht, en uit 1 stuk, zonder naden, maar wel een hele investering, daar wil ik achteraf geen spijt van krijgen dus moet ik me eerst nog wat beter op orienteren.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:27

Lola96 schreef:
Laurievc schreef:
Mijn paarden staan op gehakseld (tarwe)stro. Mogen ze in principe gewoon van eten, simpel uit te mesten en niet al te duur :)

Dank je wel voor je reactie Laurie!
Is gehakseld tarwestro net zo stofvrij als hennepstrooisel?

Die vergelijking kan ik niet maken haha. Maar ik zie eigenlijk nooit echt stof in mijn stallen hangen

Equibedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:16

Lola96 schreef:
tienus63 schreef:
Mirjamalvaro@bokt (van paard met stoma) heeft haar hoester op Equibedding strokorrels gezet.
Paars hoest niet meer.

Dank je wel voor je reactie!
Strokorrels heb ik ook bekeken maar deze zetten uit op moment dat ze gegeten worden.
Ik klink vast paranoia maar ben ooit een paard verloren aan koliek, paard heeft een koliekoperatie en al gehad, was echt afschuwelijk, dat is nog niet eens gekomen doordat ze vlas oid gegeten had maar heb daar wel klein traumaatje aan over gehouden, vandaar mijn angst voor het eten van een product dat daar niet voor gemaakt is.
En mijn paarden krijgen echt veel ruwvoer hoor maar heb er 2 bij die blijven eten, als ik er bij hen nog meer ruwvoer in ga stoppen dan worden ze tonnetje rond.
Ze zijn gewend aan hun strobed te kunnen knabbelen als het ruwvoer tegen de ochtend op is, met strokorrels ben ik bang dat de smaak hetzelfde is en ze dit, omdat ze dat zo gewend zijn, toch zullen gaan eten.
Maar dank je wel voor het meedenken!

Ik kan mij indenken dat je een beetje huiverig bent tav vreterij, maar bij een goede "eerste" behandeling van de korrels is er echt niks aan de hand.
Wij doen het instrooien en daarna met een tuinslang met douchekop nat maken totdat ze uit elkaar gaan. Goed tegen de stof en de bodembedekking is gelijk klaar.
Bodem van 16mm strokorrels wordt een bodem van rond de 15 cm (stal 3 x 3.5 en 5 zakken van 20 kg)
Daar komt bij dat het nogal wat ruimte bespaart qua opslag

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 09:16

Dank voor de reacties!

Ik heb het hoestende paard gister over gezet op Hempbed en ik mis nu het srobed al.
Heb er 18 zakken in gegooid (stal van 3 x 6) en nog lag er maar een laagje van een cm of 10 in.
Als ik hoor van mensen dat ze er op een stal van 3 x 3 maar 3 of 4 zakken in gooien, snap ik echt niet, dan ligt je paard gewoon op het beton, tenzij je rubbermatten in hebt liggen.
Hij eet het gelukkig niet en heeft wel gelegen maar op de plek waar hij speelt met de buurman was de laag opzij geschoven en daar baal ik van, hij staat ook op ijzers en ik wil gewoon absoluut geen beton zien dus ga er vandaag maar weer aantal zakken bij gooien....
Ik hoop dat de onderlaag wat steviger gaat liggen nog maar denk niet dat dit 'm gaat worden voor ons.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 09:24

Dank voor de reactie Equibedding.

Je schrijft, bij een goede eerste behandeling is er niks aan de hand.
Is dat in de zin van, dan eten ze het niet, of in de zin van, dan kan het geen kwaad als ze het eten?

Ligt deze onderlaag wel stevig of ga ik net als bij Hempbed beton zien doordat het verschuift?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 12:45

Ik heb een tijd strokorrels gebruikt en diverse merken geprobeerd.
Sommige vallen iets sneller uit elkaar dan anderen, maar bij allemaal had ik het probleem dat áls ze uit elkaar gevallen waren én het was erg warm buiten dat het een grote stuifboel werd.

Mijn COPD-hoester - waar ik ze voor had- werd er zeker niet happy van. Verder merkte ik dat de hoeven snel volliepen met geplet korrelstruif wat een keiharde laag in de hoef opleverde (te vergelijken met die sneeuwklonten). Hierdoor werden de hoeven ook erg droog, wat weer scheuren in de hand werkte en het liep pijnlijk (paard heeft ook een HB-achtergrond).

Dus na 2 potten Ventipulmin de boel er uit gehaald en weer terug naar een laagje houtkrullen tegen het opspatten en een HIT-softbed.
Die ligt ondertussen al vanaf feb-2006 en heeft zijn geld dus wel opgebracht :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 12:55

Ik heb wel vaker gezien dat een paard die nieuw op vlas komt te staan, daar de eerste dag van wilt eten. Bij Velvet was het perfect met zijn hoesten en luchtwegen.

Bij ons op stal staat alles op vlas, en enkelen krijgen er een plakje stro voor te knabbelen erbij naast het hooi.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 13:33

DubbelDun schreef:
Sommige vallen iets sneller uit elkaar dan anderen, maar bij allemaal had ik het probleem dat áls ze uit elkaar gevallen waren én het was erg warm buiten dat het een grote stuifboel werd.

Mijn COPD-hoester - waar ik ze voor had- werd er zeker niet happy van. Verder merkte ik dat de hoeven snel volliepen met geplet korrelstruif wat een keiharde laag in de hoef opleverde (te vergelijken met die sneeuwklonten). Hierdoor werden de hoeven ook erg droog, wat weer scheuren in de hand werkte en het liep pijnlijk (paard heeft ook een HB-achtergrond).

Dus na 2 potten Ventipulmin de boel er uit gehaald en weer terug naar een laagje houtkrullen tegen het opspatten en een HIT-softbed.

Jeetje.... dank je wel voor je reactie!!! En hiermee zijn strokorrels voor mij dus geen optie meer!
Ik ben juist op zoek naar een alternatief dat niet stoffig is nu het stro dat wel allemaal is na de droge zomer dus een stuifboel zit ik echt niet op te wachten!
En klonten in de hoeven al helemaal niet want ook ik heb er eentje met gevoelige zolen.
Daar komt bij dat ik sceptisch blijf over dat natmaken, dan denk ik, valt het allemaal wel uit elkaar en hoe gaat dat in de winter als het stevig vriest en je moet zoveel water gebruiken, bevriest het dan niet?
Ik heb er net weer 2 balen Hempbed bij gegooid, liggen er nu gewoon 20 in! Maakt me echt niet uit wanneer het duurder uit komt dan stro maar er ligt nu gewoon een bed in van 110 euro, dat vind ik vrij extreem, daar koop ik 800 kg stro voor.
Ik had het er vanmorgen met mijn man over en wij kwamen idd ook tot de conclusie dat de koematrassen of hitbed dan in verhouding niet zo duur zijn om te proberen!
Houtkrullen kan ik niet afvoeren omdat het uitgereden wordt over maisland, ik hoop eigenlijk gewoon dat de nieuwe oogst stro minder stoffig gaat zijn en hij daarmee weer op stro kan, hij heeft immers nog nooit eerder last gehad daarmee en ze staan op heel goed geventileerde buitenstallen.
Misschien moet ik maar gewoon rubber nemen en de helft van de stal met stro leggen want deze meneer plast en poept alleen op bodembedekking, zand of gras, hij wil zelfs op de stenen niet poepen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:40

In de winter bevriest de bovenste natte laag iets, maar als het paard er op gaat staan dan breekt het wel los.
Als je de mogelijkheid om het stro buiten (op de wind) los te maken voor het de stal in gaat zal dat ook al een hoop stof schelen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:41

Klonten in de hoeven heb ik nooit bij de strokorrels. En heb er 7 paarden op staan. Ook een met geboelige hoeven. :=

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:55

Lola96 schreef:
DubbelDun schreef:

Jeetje.... dank je wel voor je reactie!!! En hiermee zijn strokorrels voor mij dus geen optie meer!
Ik ben juist op zoek naar een alternatief dat niet stoffig is nu het stro dat wel allemaal is na de droge zomer dus een stuifboel zit ik echt niet op te wachten!
En klonten in de hoeven al helemaal niet want ook ik heb er eentje met gevoelige zolen.
Daar komt bij dat ik sceptisch blijf over dat natmaken, dan denk ik, valt het allemaal wel uit elkaar en hoe gaat dat in de winter als het stevig vriest en je moet zoveel water gebruiken, bevriest het dan niet?
Ik heb er net weer 2 balen Hempbed bij gegooid, liggen er nu gewoon 20 in! Maakt me echt niet uit wanneer het duurder uit komt dan stro maar er ligt nu gewoon een bed in van 110 euro, dat vind ik vrij extreem, daar koop ik 800 kg stro voor.
Ik had het er vanmorgen met mijn man over en wij kwamen idd ook tot de conclusie dat de koematrassen of hitbed dan in verhouding niet zo duur zijn om te proberen!
Houtkrullen kan ik niet afvoeren omdat het uitgereden wordt over maisland, ik hoop eigenlijk gewoon dat de nieuwe oogst stro minder stoffig gaat zijn en hij daarmee weer op stro kan, hij heeft immers nog nooit eerder last gehad daarmee en ze staan op heel goed geventileerde buitenstallen.
Misschien moet ik maar gewoon rubber nemen en de helft van de stal met stro leggen want deze meneer plast en poept alleen op bodembedekking, zand of gras, hij wil zelfs op de stenen niet poepen.

wat bijzonder,
ik heb 3 a/b pony's op Hempbed met eucalyptus staan in stallen van 3*3.5 hier gaat een starthoeveelheid in van 3 zakken. de eerste paar weken gaat er bijna elk weekend een zak bij totdat er 6 a 7 in zitten. mijn stallen zijn altijd droog en ze staan bijna nooit op het beton tenzij ze gaan graven. wel heb ik op de voorste meter geen strooisel ivm voeren.

als de stallen vies beginnen te lijken strooi ik een halve zak per keer bij dit is ongeveer 3x per maand per stal.

mijn pony's staan dagelijks buiten van 7.30uur tot 19.30uur ongeveer

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 14:10

Petra, hier 20 zakken op een stal van 3 x 6m, gister had ik er 18 in en lag een laagje in van zo'n 10 cm.
Dat vind ik al geen dik bed aangezien ze normaal op zo'n 25 cm dik stro staan.
Ze staan hier op de dag ook buiten tot donker en het is ook niet dat de stal vies is geworden maar hij loopt het opzij en hij staat op ijzers dus daar ben ik niet blij mee.
Ik wil niet dat ze in moeten leveren op hun bed, vind het heerlijk als ik ze languit zie snurken in hun dikke bed en ze zichtbaar zie genieten daarvan, dat er maar 10 cm in ligt met die hoeveelheid is tot hier aan toe maar ik wil echt geen beton zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:48

Lola96 schreef:
Net nav jullie reacties toch weer even gegoogeld op de strokorrels.
Maar wat ik me dus afvraag is, als ze uit elkaar gevallen zijn heb je toch gewoon gehakseld stro?
Kun je dan niet net zo goed gehakseld stro gebruiken, of zit daar toch verschil in?

Aubiose word ook gewoon zonder eucaltyptus verkocht hoor.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:48

Lola96 schreef:
Petra, hier 20 zakken op een stal van 3 x 6m, gister had ik er 18 in en lag een laagje in van zo'n 10 cm.
Dat vind ik al geen dik bed aangezien ze normaal op zo'n 25 cm dik stro staan.
Ze staan hier op de dag ook buiten tot donker en het is ook niet dat de stal vies is geworden maar hij loopt het opzij en hij staat op ijzers dus daar ben ik niet blij mee.
Ik wil niet dat ze in moeten leveren op hun bed, vind het heerlijk als ik ze languit zie snurken in hun dikke bed en ze zichtbaar zie genieten daarvan, dat er maar 10 cm in ligt met die hoeveelheid is tot hier aan toe maar ik wil echt geen beton zien.

oke, hier ook 2 op ijzers.
ze snurken er wat op los hier.

Afbeelding

boxen van 2.5 x 4

Afbeelding
boxen van 3 x3.5

maar is dat spul van Easy Horsebedding http://www.vta-service.de/images/vta_flyer/vta_easyhorsebedding_A5_RZ_NL_4.pdfniet wat om te proberen?

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 16:58

Deze had ik nog niet gevonden van Easy horsebedding.
Maar kan er niet achter komen wat het nou precies is, weet jij dat?

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:27

Lola96 schreef:

Volgens mij is het een houtvezel, voor meer informatie kun je contact opnemen met de persoon in de flyer.

Ik heb het in België gezien tijdens de beurs in het flansers horse expo en het leek mij wel bijzonder.
Afbeelding
Foto die ik toen even heb gemaakt

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:38

Voor onze veel vraten die ook ivm stof niet op stro konden hebben wij eerst strokorrels gebruikt. Deze inderdaad natgemaakt zodat ze uit elkaar vallen, maar toch bleven ze daar bij ons van eten. (haflingers)

Daarna zijn we over gegaan op houtkorrels, eigenlijk die dingen die ze nu overal in de pelletkachels stoppen. Hiermee met een grote hoeveelheid begonnen en dat natgemaakt zodat het uit elkaar valt en dan een zacht bed vormt. Daarna een soort semi-potstal aangehouden. De echt natte plek 1 a 2x per week eruit, mest eruit, maar de rest laten liggen zodat de zachte onderbodem behouden blijft.

Onze paarden hebben 1 hap geprobeert en die toen weer uitgespugd, blijkbaar niet lekker. Zelfs de eerste nacht hadden we een zacht bed omdat je de eerste lading nat maakt, daarna altijd droge korrels bijstrooien, die vallen door het vertrappen en vocht vanzelf uit elkaar.

Voor ons was dit echt de ideale oplossing en niet duur.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 11:23

xxpetraxx schreef:
Lola96 schreef:

Volgens mij is het een houtvezel, voor meer informatie kun je contact opnemen met de persoon in de flyer.

Ik heb het in België gezien tijdens de beurs in het flansers horse expo en het leek mij wel bijzonder.
[ [url=m/CaPduI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto die ik toen even heb gemaakt

Dank je wel Petra! Ik denk niet dat het houtvezel is want dat composteert niet, en dat zou dit product wel doen volgens de flyer.
Was het wel droog? Op de foto ziet het er vochtig uit?

Iemand ervaring met dit spul?