truselientje schreef:Interessant topic, heb alles eens doorgelezen en heb ook een vraagje, hoe brengen jullie de mest of compost over de weide? Ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen een mestverspreider heeft staan, doen jullie dat dan allemaal met de hand?
Ik heb nu ook de ponies bij huis, en heb een compost/mesthoop gemaakt. Twijfel nog of ik hem laat liggen in de hoop dat ie composteert, of dat ik hem maar over het land gooi waar de ponies de komende maanden toch niet opstaan. Ik ben de eerste hoop nu aan het omzetten, hij heft gigantisch gebroeid de afgelopen tijd, maar er lijkt nu niet veel meer te gebeuren. Er zit ook te weinig ander materiaal in denk ik en hij is vrij nat onderin, maar goed, ik ben druk lerende.
En hoe brengen jullie kalk op het land? Ik heb vorig jaar kalkkorrels gestrooid, maar dat plakte zo aan elkaar dat ik met regelmaat de uitgang van de kunstmeststrooier open heb moeten maken dus dat was geen succes. Er is ook een soort van poedervorm, maar ik zou niet weten hoe ik dat moet uitrijden. Of laten jullie dat door de loonwerker doen?
Mijn wei is 3000m2 en dat is net klein genoeg om veel met de hand te kunnen doen. Ik heb de grond voor het zaaien wat opengewerkt met een verticuteermachine die ik heb gehuurd bij Welkoop. Dat was een flinke klus. De zeeschelpenklak (gewone kalk schijnt minder goed te zijn voor het bodemleven) en het graszaad heb ik in een kruiwagen gedaan en met de hand verspreid. Dat ging prima. Het uitrijden van de compost wil ik in het najaar doen met de trekker, de compost in de bak en dan wel met de hand over het land uitscheppen. Maaien doe ik met een benzine grasmaaier van Makita met mulchplug. Om de grond niet te veel te belasten en dicht te rijden, doe ik zo min mogelijk zware machines. Zo hoop ik een luchtige bodem te krijgen waar het bodemleven welig kan tieren en waar gras dat gezond is voor de paarden diep in kan wortelen.
Bij het maken van compost van de mest is het wel zinvol om andere materialen toe te voegen, dit geeft een veel betere kwaliteit compost. Van het composteren kun je een hele studie maken, er is veel informatie te vinden op internet. Ik haal veel info van de site van Bio-Ron en geef er vervolgens een eigen draai aan, omdat je je toch moet aanpassen aan de beschikbare materialen en opslagruimte. Aan de hoop voeg ik veel van ons gft-afval toe, maar niet te veel bereid voedsel en geen vet. Onderop leg ik takken en ik poer regelmatig met een lichte hanteerbare weidepaal in de hoop om zuurstof in de kern van de hoop toe te laten. In het begin gaat de hoop flink broeien (ik heb tot 65gr gemeten!) wat oa wormeneieren vernietigt. Na de eerste broei wordt de temperatuur steeds wat lager. Dan gaan de wormen aan de slag, want die gaan niet in het hete deel van de hoop.
De paarden krijgen een aantal uren per dag weidegang en hun rantsoen bestaat voor een groot deel uit hooi. Ik geef nu nog deels graszaadhooi en deels 2e snede weidehooi maar als deze voorraad op is, ga ik Duits kruidenhooi bestellen. Schijnt kwalitatief beter te zijn en kwa prijs maakt het nauwelijks uit, dus dat wil ik wel eens proberen. Ik ben op zoek naar de balans tussen betaalbaar, praktisch haalbaar en zo natuurlijk mogelijk weidemanagement. Ik vind het een erg leuk leerproces..