Help! Paard ineens 24/7 op de wei!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:27

anjali schreef:
Dat is een ouderwetse manier van paarden houden. Dat was hier vroeger ook zo,net als de koeien. Een half jaar dag en nacht op stal en dan in het voorjaar,zodra er genoeg gras is, een half jaar dag en nacht op de wei.Dan moet je het type paard hebben wat daar tegen kan.Op zulke weiden waren er meestal niet eens schuilstallen. De pony die ik vroeger had werd in het najaar doodziek van de regen en de kou. Ik heb hem toen noodgedwongen verhuisd naar een stalling veel verder weg,waar hij wel gezond bleef.

Vroeger hadden de paarden er ook minder last van omdat de paarden vroeger werkpaarden waren en gemiddeld 8 uur per dag hard aan het werk waren.
Nu mogen ze een uurtje aan het "werk" waar ze niet eens moe van worden.
Daarom mankeren onze paarden veel sneller wat.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:39

pien_2010 schreef:
Dit is afhankelijk van het soort paarden dat je hebt. Heb je een merens, haflinger, tinker, lusitano of ander sober paard, dan zou ik het nooit doen. Dat gaat gewoon fout, dat is zeker.

Dat is wel heel erg kort door de bocht. En dus ook niet waar.

Selka

Re: Help! Paard ineens 24/7 op de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:46

Ben ik met je eens Mara2000, mijn Haflinger en Shire kun je zo de wei opgooien. De shet daarentegen....

Overigens ben ik voorstander van rustig opbouwen en zou ik de shet sowieso een graasmasker opdoen.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:52

Ook eens met Mara2000, 2 fjorden hier. De een geen enkel probleem (maar die stopt ook regelmatig met eten), de andere is met alles standje stofzuiger en vreet door zelfs met buikpijn. Helaas doet hij graasmaskers ook af in een tel. Dus dat is lastig.

MikaDavina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 10:54

Nee wist dit helaas niet eerder. Was geheel onverwachts. De man deed alles, maar door onverwachts een operatie lukt dit niet meer. Zijn vrouw is bang voor paarden en ziet ons liever vandaag dan morgen vertrekken. Paard van haar man is gisteren naar een handelaar gegaan.

Meer opbouwen lukte niet vanwege mijn eigen drukke schema. Maar mag nu van mijn bazin elke dag eerder weg om mijn paard op het land te zetten. Erg blij mee!

De shet is in principe niet mijn probleem. Maar echt t maatje van mijn paard dus wil dat het voor de shet ook goed verloopt. Graasmasker haal ik vandaag voor hun shet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:09

Komt vast wel goed als je het nu kan uitbreiden en een graasmasker gaat gebruiken. Wel hele vervelende situatie!

MikaDavina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 10:34

Paard gisteren helaas moeten verhuizen... maar vanmorgen een happy paard in de wei! Klein beetje dunne mest. Maar voor de rest nog geen koliek! Shet stond ook vrolijk met dr masker op vanmorgen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:22

Super, gelukkig dat het goed lijkt te gaan.

Vera55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:17

Ik snap je bezorgdheid wel maar het enige waar ik me druk om zou maken is het fructraan ivm hoefbevangenheid want voor je paard is t heerlijk zo lang op de wei want 3.5 uur is eigenlijk veel en veel te kort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:23

Vera55 schreef:
Ik snap je bezorgdheid wel maar het enige waar ik me druk om zou maken is het fructraan ivm hoefbevangenheid want voor je paard is t heerlijk zo lang op de wei want 3.5 uur is eigenlijk veel en veel te kort

Er staat alleen dat het paard 3,5 uur op de wei stond. Dat wil niet zeggen dat het paard verder op stal stond.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:25

Hoe gaat het nu TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:14

Kendra schreef:
Hoe gaat het nu TS?

Ik ben ook benieuwd of het is meegevallen