Opzeg van weidehuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:48

Wat een vervelende verhuurder TS. In principe hoeft ze jou het geld niet terug te geven, maar dan heb jij inderdaad recht om het land te gebruiken en eventueel hooien tot eind juni. Dingen verwijderen/repareren die je hebt aangebracht kan ze vragen, tip : koop vloeibaar hout en vul daar de gaatjes in het hout mee. Rotte weidepalen/draad zou ik zeker niet gaan vervangen, dat is echt haar taak als eigenaar.

Gezien haar vervelende houding zou ik gewoon voet bij stuk houden, als zij het geld niet teruggeeft blijf jij de weide tot juni gebruiken en kan er niemand anders komen staan. Wil ze dat jij eerder vertrekt, kan ze jou overtuigen door het geld terug te geven (waarschijnlijk kiest ze voor deze optie aangezien ze de nieuwe huurders al heeft uitgenodigd). Zo hou je zelf de touwtjes in handen

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 23:00

Tja...als ik het zo hoor dan gaat het ook als je wat dingen repareert en/ of terugplaatst lastig worden om bedrag volledig terug te krijgen..

Je staat in je recht om wei te gebruiken tot Juni...als zij beslist om er eerder huurders op te zetten heb jij natuurlijk ook rechten...dus daar zou ik op in zetten
..zij jou houden aan contract dan jij haar houden aan contract...

Natuurlijk onzin dat zij zegt geen tijd te hebben voor gesprek...ik zou zonder teveel de verstandhouding te willen schaden hier wel heel duidelijk aangeven dat je niet akkoord gaat met regeling!

Hutcherson

Re: Opzeg van weidehuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 01:28

Dan gewoon de weide aanhouden tot juni en laten zoals het is. Je hebt verbetwringwn toegebracht die de eigenaar graag wil behouden maar ik zou echt niet nog verder gaan investeren in palen.
Kun je mooi nog hooien en verkopen en dan ga je daarma gewoon, toedels. Ze kan dan toch geen borg meer inhouden. Jij hebt je hooi en doooorrr

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 06:39

Pff... als ik dit zo hoor betwijfel ik of je je geld überhaupt terug gaat krijgen. Dit klinkt voor mij alsof ze daarna wel weer iets nieuws verzint waardoor je niet of gedeeltelijk je geld terug krijgt.

Ik had er of voor gekozen de wei aan te houden tot juni, de gaatjes netjes dicht maken en de palen laten voor wat het is. Imo heeft de verhuurder dan een probleem omdat ze de nieuwe mensen af moet zeggen.

Of ik zou alles terug brengen naar begin staat en haar het geld lekker laten houden. Met de woorden zo ben ik het gaan huren en zo krijg je het ook weer terug.

Toch denk ik met in je achterhoofd houdend dat je momenteel hoog zwanger bent, je beter af bent met optie 1. Maar de vraag is natuurlijk of de verhuurder zomaar akkoord gaat daarmee.

Lastig..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:38

Simpel, eind juni heeft ze geen pressiemiddelen meer om jouw al die dingen te laten vervangen.

Je kan haar voor de keus stellen, of nu zo opleveren en jou geld geven, of 1 juli opleveren zonder geld maar met extra hooibeurt voor jou.

Zij wil 2x geld vangen voor hetzelfde, want die rotte palen gaat ze echt niet vervangen van jouw geld voor de nieuwe huurder, dat mag die persoon gewoon zelf doen.

Wat ik dan niet begrijp is dat jij de regenpijp en deur hebt weggehaald, de kans dat die 1 op 1 elders passen is klein. Ik had dat gewoon laten hangen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:44

Ik snap het probleem even niet hoor.
Je bent hoogzwanger, en kan zelf niets doen+ je huurbazin probeert je zwaar te naaien.

Lekker die wei aanhouden tot juli.
Dan mag zij de nieuwe huurders afzeggen en heb jij drie maanden langer om eens te gaan bedenken hoe je dit gaat oplossen.
Want die dakgoot mag ze hebben (waarom uberhaupt verwijderen?)
Maar als ik voor mij paard platen maak in de schuilstal en zij wil die overnemen, mag ze er lekker voor betalen.

Als ze spelletjes wil spelen, moet je haar dat plezier gewoon gunnen.
Even appen: ik houd de wei aan tot juni, bedankt!
En dan lekker concentreren op andere leukere dingen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:48

Kan je niet stellen dat zij al jouw aangepaste zaken mag houden (want jij hebt er platen voor geplaatst, jij hebt een berging gecreëerd etc) in ruil voor dat jij niet het houtwerk hoeft te herstellen?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:49

Volgens mij ga je dit sowieso verliezen. Als je het aanhoud en er staat geen beest meer van jou op, kan het zomaar dat als je een keer langs rijdt, er andere paarden, koeien,schapen op staan.

Kan wel zijn dat ze jou wil dwingen dingen te doen, maar als dat niet lukt en de wei is leeg, belet het haar vast niet om er vast andere op te laten. Het is tenslotte van haar, zij kan doen wat ze wil of er moet een degelijk contract zijn op papier.

En iedereen heeft het over hooien, maar dat is ook niet gratis. En is het perceel daar wel groot genoeg voor. En waar ga je het laten, stel dat je het niet in één keer verkoopt.
Een hoop gedoe, waarin je meestal aan het kortste eind trekt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:54

WendyLotte schreef:
Volgens mij ga je dit sowieso verliezen. Als je het aanhoud en er staat geen beest meer van jou op, kan het zomaar dat als je een keer langs rijdt, er andere paarden, koeien,schapen op staan.

Kan wel zijn dat ze jou wil dwingen dingen te doen, maar als dat niet lukt en de wei is leeg, belet het haar vast niet om er vast andere op te laten. Het is tenslotte van haar, zij kan doen wat ze wil of er moet een degelijk contract zijn op papier.

En iedereen heeft het over hooien, maar dat is ook niet gratis. En is het perceel daar wel groot genoeg voor. En waar ga je het laten, stel dat je het niet in één keer verkoopt.
Een hoop gedoe, waarin je meestal aan het kortste eind trekt.

Er is een contract..dan kan de eigenaresse dus niet zomaar andere dieren erop zetten.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 08:02

Hoezeer ik neig naar ook de weide tot juli aanhouden, even realistisch zijn: de eigenaresse zou je inderdaad ook kunnen naaien door de huurder er toch op te laten en dan kan jij gaan ruzie maken over een contract en 185 euro. Wellicht ga je dat niet krijgen, zij weet dat je voor 185 euro ook geen advocaat gaat inschakelen en je neemt je verlies.

Heb je haar adres en telefoon nummer niet? Ik weet niet in hoeverre je de "ikblijfrustigengauitvandegoedheidvandemens"-methode al hebt uitgeput, maar even uit je (terechte!) frustratie komen en proberen te komen tot een redelijk gesprek voor haar én voor jou. Jij water bij de wijn, zij water bij de wijn. Bvb. jij werkt de stal netjes af of hangt je goten terug, die platen blijven hangen en hangt het deurtje terug, zij zevert niet meer over die rotte palen. Dan kan jij eind van deze week je geld terugkrijgen en hoef je niet met een rot gevoel alles te gaan herstellen of je staleigenaar een hak proberen te zetten die je mogelijks toch evengoed zal verliezen.

Want iedereen gaat er maar van uit dat die staleigenaar die nieuwe huurder afzegt, maar wat als die dat niet doet en zaterdag staat daar een kudde in de wei? Dan ben je én je geld kwijt én je hooi en kan je potje gaan ruziemaken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 08:06

Heb je geen jurist oid in je kennis en kring, of advies bij juridisch loket, de mevrouw een aantal dingen stellen: nu jouw geld terug en de wei vrij voor de nieuwe huurders ,of geen nieuwe huurders en jij het hooi er nog af en wei tot eind juni volgens contract. Haar dus wijzen dat zij ook een contract heeft na te komen

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 08:20

Bekijk het ook eens vanuit de kant van de eigenaar.
Je zegt de weide op en wil graag een stuk van de huur recupereren. Ze is akkoord en vindt een nieuwe huurder, waardoor jij een stuk van de huur zal terugkrijgen. Tot zover iedereen blij.
Je hebt de omheining altijd zo goedkoop mogelijk hersteld (prikpalen) maar het is logisch dat een nieuwe huurder geen omheining aanvaardt die voor een stuk uit prikpalen bestaat.
Als ik het goed begrijp had zij voor de hoekpaal het materiaal aangeboden maar is die paal niet geplaatst.
Aan het schuilhok heb je veranderingen aangebracht maar je wil die nu voor eens stuk weghalen.
Waarschijnlijk zou de eigenaar liefst hebben dat het schuilhok in zijn oorspronkelijke staat hersteld wordt. Want de meeste mensen worden niet zo heel blij van veranderingen die door iemand anders gedaan zijn, kijk maar naar de sloopwerken die iedere nieuwe bewoner aan een huis doet. Ze weten dat de kans klein is dat dat gebeurt zonder schade, dus 2de keuze is dat het blijft zoals het is.
Als compromis zou ik voorstellen dat je de stal laat zoals hij is, de dakgoot terughangt en een paar palen voor de omheining koopt als de eigenaar dan de palen plaatst en jou je deel van de huur terugbetaalt. Dan is het aan hen om dat op 3 dagen klaar te hebben. Ik denk dat de eigenaar volledig in haar recht is, behalve dat bij het begin de omheining ook niet in perfecte staat was. Maar als jij bij het begin van de huur de omheining geaccepteerd hebt, kan je daar nu moeilijk op terugkomen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 08:34

Maar zoals ik het begrijo, waren die palen al rot toen zij er op kwam. Dus dat kan je toch niet beschouwen als slijtage door de huurder, als dat er al was voor zij de wei huurde?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 08:38

wel als TS daarmee accoord is gegaan.
Er staat dat het geheel "klaar voor beweiding" opgeleverd moet worden, als die paal rot is en de heining dus niet sterk is is het niet klaar voor beweiding.

Ik zou idd overleggen of er evt te middelen is als jij de stal weer in ere hersteld (dus met goot en deur) dat zij de paal regelt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 08:40

Dat moet je hard maken op het moment dat je begint de wei te huren. Blijft natuurlijk lastig als je niet begint van een volledig nieuwe omheining. Maar houten palen vervangen door prikpalen is natuurlijk niet ok qua onderhoud.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 08:45

Ik zou heel simpel zijn.

Zij houd 185 euro..
Jij doet helemaal niets meer.

Of

Jij krijgt je 185 euro terug.
En je plaats deurtje en dakgoot terug. Weidepalen zou ik niet aan beginnen.

En gaat ze moeilijk doen.. dan zorg jij dat jij zondag op je weide staat.. en weigert de nieuwe huurders de toeging.. jij huurt het immers tot juni dan.

Vooral als ze geen mogelijkheid heeft het gesprek aan te gaan. Lekkere simpele is het..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 08:55

ik zou voor die 185 niet eens ergens aan beginnen.
Pak je verlies en trek de deur dicht....

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:02

Kan de nieuwe huurder ts niet betalen voor de periode dat ts de weide nog heeft? Dan zou ts tenminste echt de helft van haar geld ontvangen. Daarna zou de nieuwe huurder per juli de huur aan de verhuurder kunnen betalen.

Ik zou iig aanwezig zijn op de dag dat ze komt.

Norrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:08

Neem mee wat van jou is, en laat het verder lekker zitten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:11

Je bent zwanger en het gaat over 185 euro,het is geld ,maar niet genoeg om een zaak voor te beginnen.
Neem je verlies en ga genieten van je baby.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:17

Hopelijk kom je er uit met de verhuurder. Wat een vervelende situatie.

Ik zou of de wei aanhouden tot juli, dan heeft ze sowieso niks meer om je onder druk te zetten. Als ze de wei dit weekend al wil verhuren ook prima, maar dan wel in de huidige staat. Wellicht kun je dan nog even de gaten opvullen en de deur terugplaatsen maar aan die palen zou ik dan niet beginnen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:37

beatje schreef:
Je bent zwanger en het gaat over 185 euro,het is geld ,maar niet genoeg om een zaak voor te beginnen.
Neem je verlies en ga genieten van je baby.

Dit dus.En heb je tijd om te hooien met een baby van 2 maanden in huis.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:57

Ik zou dan nu de weide gewoon aanhouden tot juni. Daar heb je tenslotte voor betaald en waarschijnlijk geeft ze expres zo'n kort termijn in de hoop dat je het niet red zodat ze die 185 niet terug hoeft te betalen.

Ze zegt nu ineens wel zelf een paaltje te kunnen leveren, maar dat jij die zelf erin moet zetten? Nou laat dr dat paaltje dan maar afleveren bij de weide; heb jij tot juni de tijd om die rotte paal te vervangen en je kan nog een keer hooien.
Die gaatjes dicht maken met kneedbaar hout en dan is dat ook opgelost. Wil ze perse de dakgoot terug? Prima, mits ze die goot dan over koopt.

Zo heb jij alle tijd om de weide in orde te brengen als je die alsnog oplevert in juni, je paard staat er immers toch niet meer op, dus er komt geen mest of gebruikssporen meer bij.

Heb je dan wel niet die 185 terug, maar in elk geval heb jij dan rustig de tijd om alles op orde te brengen en om uit te zoeken of jij wettelijk gezien sowieso verantwoordelijk bent om de omheining te vervangen op jouw kosten. Want dat vraag ik mij af eigenlijk, helemaal omdat je aangeeft dat er al palen rot waren nog voor je er kwam.
En met het hooi kan je misschien nog een groot deel van die 185 terug krijgen door dat hooi te verkopen.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:05

Alles valt of staat met of jij hoogzwanger nog zin hebt in gedoe. Er is natuurlijk altijd de optie om de wei aan te houden tot juni, alles eruit te slopen en de gaten te dichten met vloeibaar hout. Daar zal de eigenaresse niet blij van worden, want die lijkt uit je verhaal juist wel blij met alle aanpassingen die jij gedaan hebt en die moet dan de nieuwe huurder af gaan bellen. Ik zou dit voorstellen aan de eigenaresse, of dít, of je 185 euro terug en je laat dan de aanpassingen zoals ze zijn en monteert opnieuw de dakgoot en het deurtje (wat wil je daar nog mee ivm maatvoering?). Oh ja, vervangen van de paaltjes zou ik dan idd niet aan beginnen, in geen enkel scenario.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:13

Sommige mensen vergeten dat het vervroegen van de einddatum er gekomen is op vraag van TS (zie OP).