Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

CalipsoLover schreef:Zou ik eens mogen vragen hoeveel jullie ongeveer bereid zijn om te betalen voor een paard met pensioen per maand?
Ik betaal nu 250 euro all inclusive aan stalling/eten/dienst per maand.

BarbaLala schreef:Mijn merrie is nu in haar 2e pensioenjaar, volgende maand wordt ze 24.
Ik wandel en "longeer" nog wel een beetje, maar niet veel meer inspannends.
Ze vind het leuk om nog het idee te hebben dat ze wat doet, maar lichamelijk durf ik het niet meer aan haar weer vol in het werk te zetten na terugkerende kreupelheid. Ik heb haar liever nog 10 jaar hier op rust dan dat ik haar naar de klote rijd en vervroegd afscheid moet nemen.
Er zijn 4 dingen veranderd nu ze ouder wordt;
1. Ze valt in de winter in dus heeft nu dekens nodig.
2. Ze maakt ondanks een zeer goed gebit proppen van haar hooi.
3. Ruwvoer kan ze niet meer goed verteren waardoor ik haar standaard seniores priores bijvoer. Dat zorgt er tevens voor dat ze op gewicht blijft in de winter.
4. Ik denk dat ze licht artrose heeft want met beweging geven merk je dat het opstarten meer tijd kost.
Ik betaal een klein vermogen aan stalling, eigenlijk voor 3 paarden. En daar komt nog ruwvoer en "brok" bij los van de huur, maar heb wel alles in eigen beheer dus dat is erg prettig. Ze staat met mijn andere pony samen (zie profiel), op termijn wil ik een 3e paard aanschaffen omdat ik het rijden toch wel heel erg mis inmiddels.
CalipsoLover schreef:Zou ik eens mogen vragen hoeveel jullie ongeveer bereid zijn om te betalen voor een paard met pensioen per maand?

Koper schreef:CalipsoLover schreef:Zou ik eens mogen vragen hoeveel jullie ongeveer bereid zijn om te betalen voor een paard met pensioen per maand?
Voor de wei die ik huur (exclusief hooi, voer enz) betaal ik nu 100 euro in de maand, voor 2 paardjes.
Als mijn shet alleen zou overblijven en dus ergens in pension oid zou moeten hoop ik toch wel voor 150 inclusief alles klaar te zijn. Ook afhankelijk van welke diensten er worden geboden. Maar een plek met bak, spuitplaats enz. heb ik allemaal niet nodig.
[***] schreef:@ tandlozemum : hoe doe jij dat op haar tempo? Aan de hand waarvan bepaal je wat ze wel nog wil/kan? Dat vind ik een hele moeilijke...
En alles zonder zadel want mevrouw blieft geen zadels meer.
Ze komt altijd bij iedereen knuffelen en speelt graag alsof ze nog een piepjong paard is. Voor mij alleen maar tekenen dat ik de goede keuze heb gemaakt!tandlozemum schreef:[***] schreef:@ tandlozemum : hoe doe jij dat op haar tempo? Aan de hand waarvan bepaal je wat ze wel nog wil/kan? Dat vind ik een hele moeilijke...
Gelukkig laat mijn merrie dat duidelijk merken. Als ik aan kom en ik roep haar komt ze bijna altijd naar mij toe. Komt ze niet, maar kijkt wel op, zodat ik wel weet dat ze me gehoord/ gezien heeft. Dan heeft ze geen zin in mij en laat ik haar lekker staan. Met het ‘werken’ hetzelfde. Als ik ga clickeren en ze wilt niets doen, stop ik ermee. Is ze lekker enthousiast en kan ik de oefeningen gewoon vragen, dan stop ik vanzelf naar een tijdje (meestal als me tasje met brokjes op is). Met wandelen gaat het ook zo. We kunnen verschillende rondjes doen, klein, groot etc. Ik laat haar gewoon lopen, dus zij bepaald welk rondje we lopen. En ze kiest ook regelmatig voor een grote ronde. Heeft ze echt geen zin merk ik dat al als we naar de poort wandelen, dan gaat ze stil staan. Fietsen zeg ik op een gegeven moment, draf! En als ze wilt gaat ze draven en gaat ze weer terug in stap als ze het genoeg vind. Gaat ze niet draven is het ook goed en blijven we stappen.
Ik denk wel dat je er een type paard voor moet hebben. Ik heb ook nog een ruin (9 jaar en gezond) bij hem hoef ik dit niet te doen hij is niet zo duidelijk met aangeven, en ook wat lui aangelegd
zij kiest de route en de afstand, en als ze niet wil dan loopt ze weg na t borstelen.. [***] schreef:Misschien gewoon wat meer naar hem luisteren dan.. Heb dan ergens toch steeds het idee als ik niet doorvraag dat we uiteindelijk nergens meer gaan komen...

Maar als je het niet probeert weet je het natuurlijk ook niet. 
CalipsoLover schreef:Idem ditto, mijn paard is dus met vervroegd pensioen. Wij kunnen nog wel vanaf de grond werken en wat gaan wandelen maar dat zijn mijn ambities niet en ik ga licht uitgedrukt echt kapot als ik niet fanatiek dressuur kan rijden.
I feel you! Heb voor mijn merrie (ze was mijn vroegere verzorgpony) mijn dressuur ambities aan de wilgen gehangen toen ik haar kocht, en met liefde hoor. Maar ik mis de dressuur sindsdien onwijs. En nu ze met pensioen is wordt dat alleen maar meer merk ik, droom regelmatig over dat ik dressuur rijd op een machtig sportpaard 
En als dat niet kan dan is 20 km op 4u tijd ook prima voor mij, maar dat we wel ergens naartoe kunnen ...
Hoe doen jullie dat? Laat je letterlijk kiezen? Ook als ze zich daarbij mogelijk pijn doen? Gok wel dat ze het zelf wel beseffen/voelen, maar toch ...