Paard op pensioen, hoe doe jij het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:42

Ik wilde onze oude merrie met pensioen zetten, ze werd stijf, had wat langer nodig na een rit met de kar door het bos enzovoorts, ze was inmiddels 22, je gaf het haar niet, zag er nog goed uit, mooie rug, amper grijs haar. Toch merkte ik dat ze het er niet mee eens was, niets meer doen. Haar weer opgepakt, terug naar een redelijke basisconditie zodat ze weer mee kon met een bosritje aangespannen. Zij gaf het goed aan er nog niet aan toe te zijn. Onze andere ruin vindt het prima.
Verder doe ik het hetzelfde als Ibbel, per paard is het verschillend. Je kent je paard vast goed genoeg om het in te kunnen schatten!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:56

Wij huren een weiland in het bos en daar staat onze 21 jarige ruin met een super actief wedstrijd verleden nu lekker paard te zijn. Heel af en toe rijden we nog een rondje buiten en dat vind hij leuk en prima, maar hij vind het ook heerlijk om nu op de wei te staan dag en nacht. Hij stond altijd op een pensionstal met alles super luxe maar geen weidegang. Hij kan alles en doet ook alles, maar hoeft niet vaak meer.
Hij heeft zijn 2 shetvriendinnen en voelt zich echt de grote kerel.

olijf

Re: Paard op pensioen, hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:35

Mijn 9 jarige? was met 6 jaar afgekeurd, maar als je niets aan haar vroeg ging het nog goed.
Via via een adres in Frankrijk gevonden en daar staat ze nu al bijna 3 jaar.
Eerst overdag buiten en de nachten op stal. Nu sinds vorige zomer dag en nacht buiten.
(42ha opgedeeld in paar stukken)
In een kudde met allemaal oudjes, haar beste vriendje is 23 :*
Ik ga twee a drie keer per jaar op bezoek, dan haal ik haar wintervacht eraf en beetje tutten.
En zodra haar lijf aangeeft dat het niet meer gaat, laat ik haar gaan.
Ik denk dat dit voor haar de beste oplossing is qua klimaat, ondergrond en verzorging.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:38

Hier is paard vorig jaar overleden, na paar jaar op pensioen. Heeft bij een bevriende boer op stal gestaan, nadat hij vanwege gezondheidsredenen niet meer bereden mocht worden.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:39

Zou ik eens mogen vragen hoeveel jullie ongeveer bereid zijn om te betalen voor een paard met pensioen per maand?

Ik betaal nu 250 euro all inclusive aan stalling/eten/dienst per maand.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:43

Mijn merrie is nu in haar 2e pensioenjaar, volgende maand wordt ze 24.
Ik wandel en "longeer" nog wel een beetje, maar niet veel meer inspannends.
Ze vind het leuk om nog het idee te hebben dat ze wat doet, maar lichamelijk durf ik het niet meer aan haar weer vol in het werk te zetten na terugkerende kreupelheid. Ik heb haar liever nog 10 jaar hier op rust dan dat ik haar naar de klote rijd en vervroegd afscheid moet nemen.
Er zijn 4 dingen veranderd nu ze ouder wordt;
1. Ze valt in de winter in dus heeft nu dekens nodig.
2. Ze maakt ondanks een zeer goed gebit proppen van haar hooi.
3. Ruwvoer kan ze niet meer goed verteren waardoor ik haar standaard seniores priores bijvoer. Dat zorgt er tevens voor dat ze op gewicht blijft in de winter.
4. Ik denk dat ze licht artrose heeft want met beweging geven merk je dat het opstarten meer tijd kost.

Ik betaal een klein vermogen aan stalling, eigenlijk voor 3 paarden. En daar komt nog ruwvoer en "brok" bij los van de huur, maar heb wel alles in eigen beheer dus dat is erg prettig. Ze staat met mijn andere pony samen (zie profiel), op termijn wil ik een 3e paard aanschaffen omdat ik het rijden toch wel heel erg mis inmiddels.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 10-04-19 12:48, in het totaal 4 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:44

CalipsoLover schreef:
Zou ik eens mogen vragen hoeveel jullie ongeveer bereid zijn om te betalen voor een paard met pensioen per maand?

ik was 150e per maand kwijt :)
edit: exclusief brokken, inclusief onbeperkt hooi, wortelen en 24/7 in een goed onderhouden wei met een schuilstal die ook echt goed warm was.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:05

Wij zijn in 2012 begonnen met onze "kudde" bij mijn schoonouders. De paarden waren toen de tijd 26 (3 stuks) en eentje van 19. Mijn eigen paarden (die van 19 en eentje van 26) waren toen nog onder het zadel. We reden toen de tijd nog lekker veel buiten. Langzamerhand werd dit steeds minder, maar nooit bewust de paarden op pensioen gezet. In 2016 hebben we helaas afscheid moeten nemen van de jongste. Vorig jaar is een van de oudjes overleden. Nu zijn er nog 2 van 33 over. Zelf rijd ik niet meer op mijn pony, maar als er een kindje is die graag wilt rijden pakken we hem nog wel om een rondje te maken en dat vind die heerlijk. Voor de rest lopen ze 24/7 buiten hebben een heerlijke overkapping en inloopstal en hebben absoluut niets te klagen! Mijn pony is na het overlijden van zijn maatje in 2016 juist enorm vooruit gegaan in gezondheid, toen we eindelijk (dankzij het overlijden van de andere) de juiste voeding voor hem vonden.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:06

BarbaLala schreef:
Mijn merrie is nu in haar 2e pensioenjaar, volgende maand wordt ze 24.
Ik wandel en "longeer" nog wel een beetje, maar niet veel meer inspannends.
Ze vind het leuk om nog het idee te hebben dat ze wat doet, maar lichamelijk durf ik het niet meer aan haar weer vol in het werk te zetten na terugkerende kreupelheid. Ik heb haar liever nog 10 jaar hier op rust dan dat ik haar naar de klote rijd en vervroegd afscheid moet nemen.
Er zijn 4 dingen veranderd nu ze ouder wordt;
1. Ze valt in de winter in dus heeft nu dekens nodig.
2. Ze maakt ondanks een zeer goed gebit proppen van haar hooi.
3. Ruwvoer kan ze niet meer goed verteren waardoor ik haar standaard seniores priores bijvoer. Dat zorgt er tevens voor dat ze op gewicht blijft in de winter.
4. Ik denk dat ze licht artrose heeft want met beweging geven merk je dat het opstarten meer tijd kost.

Ik betaal een klein vermogen aan stalling, eigenlijk voor 3 paarden. En daar komt nog ruwvoer en "brok" bij los van de huur, maar heb wel alles in eigen beheer dus dat is erg prettig. Ze staat met mijn andere pony samen (zie profiel), op termijn wil ik een 3e paard aanschaffen omdat ik het rijden toch wel heel erg mis inmiddels.

Idem ditto, mijn paard is dus met vervroegd pensioen. Wij kunnen nog wel vanaf de grond werken en wat gaan wandelen maar dat zijn mijn ambities niet en ik ga licht uitgedrukt echt kapot als ik niet fanatiek dressuur kan rijden. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:12

CalipsoLover schreef:

Voor de wei die ik huur (exclusief hooi, voer enz) betaal ik nu 100 euro in de maand, voor 2 paardjes.

Als mijn shet alleen zou overblijven en dus ergens in pension oid zou moeten hoop ik toch wel voor 150 inclusief alles klaar te zijn. Ook afhankelijk van welke diensten er worden geboden. Maar een plek met bak, spuitplaats enz. heb ik allemaal niet nodig.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:16

Koper schreef:
CalipsoLover schreef:

Voor de wei die ik huur (exclusief hooi, voer enz) betaal ik nu 100 euro in de maand, voor 2 paardjes.

Als mijn shet alleen zou overblijven en dus ergens in pension oid zou moeten hoop ik toch wel voor 150 inclusief alles klaar te zijn. Ook afhankelijk van welke diensten er worden geboden. Maar een plek met bak, spuitplaats enz. heb ik allemaal niet nodig.

Ik heb op dit moment ook maar 1 paard, dus kan hem niet ergens op een weide gaan droppen.. :/ Woon ook in een dure buurt met weinig weides/pensionstallen. Natuurlijk zou ik ook nooit meer dan 150 euro betalen voor een shet. Ik heb een groot paard, waar ook meerdere paarden op pensioen staan. Fijne plek, mag niet klagen...

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:16

[***] schreef:
@ tandlozemum : hoe doe jij dat op haar tempo? Aan de hand waarvan bepaal je wat ze wel nog wil/kan? Dat vind ik een hele moeilijke...

Gelukkig laat mijn merrie dat duidelijk merken. Als ik aan kom en ik roep haar komt ze bijna altijd naar mij toe. Komt ze niet, maar kijkt wel op, zodat ik wel weet dat ze me gehoord/ gezien heeft. Dan heeft ze geen zin in mij en laat ik haar lekker staan. Met het ‘werken’ hetzelfde. Als ik ga clickeren en ze wilt niets doen, stop ik ermee. Is ze lekker enthousiast en kan ik de oefeningen gewoon vragen, dan stop ik vanzelf naar een tijdje (meestal als me tasje met brokjes op is). Met wandelen gaat het ook zo. We kunnen verschillende rondjes doen, klein, groot etc. Ik laat haar gewoon lopen, dus zij bepaald welk rondje we lopen. En ze kiest ook regelmatig voor een grote ronde. Heeft ze echt geen zin merk ik dat al als we naar de poort wandelen, dan gaat ze stil staan. Fietsen zeg ik op een gegeven moment, draf! En als ze wilt gaat ze draven en gaat ze weer terug in stap als ze het genoeg vind. Gaat ze niet draven is het ook goed en blijven we stappen.

Ik denk wel dat je er een type paard voor moet hebben. Ik heb ook nog een ruin (9 jaar en gezond) bij hem hoef ik dit niet te doen hij is niet zo duidelijk met aangeven, en ook wat lui aangelegd :o

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:21

Mijn merrie van 12 heb ik vorig jaar op pensioen gezet wegens luchtwegproblemen. Ik wilde haar het werk niet meer aandoen, maar voornamelijk het op stal staan kon gewoon niet meer. Daarop besloten om haar te verhuizen naar een paddock paradise (kleinschalig) waar ze lekker 24/7 buiten kan wandelen en frisse lucht heeft. Sindsdien heeft ze eigenlijk vrijwel niet meer gehoest, maar feit blijft dat ze van binnen gewoon niet 100% gezond is. Om deze reden doe ik dus ook weinig met haar, behalve in de weekenden wel eens wat buitenritjes, wandelen of een keertje voor de lol wat dressuur of springen. Alleen wanneer het ons beiden uitkomt, het is en blijft een merrie he :D En alles zonder zadel want mevrouw blieft geen zadels meer.

Naar mijn idee is ze enorm veranderd qua karakter. Ze voelt zich duidelijk heel erg op haar gemak nu ze 24/7 buiten kan spelen met vriendjes en onbeperkt ruwvoer krijgt. Het was sowieso al geen makkelijk dier met haar pittige verleden, maar dat lijkt ze zelf inmiddels vergeten te zijn :)) Ze komt altijd bij iedereen knuffelen en speelt graag alsof ze nog een piepjong paard is. Voor mij alleen maar tekenen dat ik de goede keuze heb gemaakt!

Qua kosten zit ik op gemiddeld 150-175 euro per maand denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:06

tandlozemum schreef:
[***] schreef:
@ tandlozemum : hoe doe jij dat op haar tempo? Aan de hand waarvan bepaal je wat ze wel nog wil/kan? Dat vind ik een hele moeilijke...

Gelukkig laat mijn merrie dat duidelijk merken. Als ik aan kom en ik roep haar komt ze bijna altijd naar mij toe. Komt ze niet, maar kijkt wel op, zodat ik wel weet dat ze me gehoord/ gezien heeft. Dan heeft ze geen zin in mij en laat ik haar lekker staan. Met het ‘werken’ hetzelfde. Als ik ga clickeren en ze wilt niets doen, stop ik ermee. Is ze lekker enthousiast en kan ik de oefeningen gewoon vragen, dan stop ik vanzelf naar een tijdje (meestal als me tasje met brokjes op is). Met wandelen gaat het ook zo. We kunnen verschillende rondjes doen, klein, groot etc. Ik laat haar gewoon lopen, dus zij bepaald welk rondje we lopen. En ze kiest ook regelmatig voor een grote ronde. Heeft ze echt geen zin merk ik dat al als we naar de poort wandelen, dan gaat ze stil staan. Fietsen zeg ik op een gegeven moment, draf! En als ze wilt gaat ze draven en gaat ze weer terug in stap als ze het genoeg vind. Gaat ze niet draven is het ook goed en blijven we stappen.

Ik denk wel dat je er een type paard voor moet hebben. Ik heb ook nog een ruin (9 jaar en gezond) bij hem hoef ik dit niet te doen hij is niet zo duidelijk met aangeven, en ook wat lui aangelegd :o

Interessant, dat klinkt als die van mij.. En daardoor twijfel ik dus aan alles. Soms draaft hij de sterren van de hemel, soms houdt hij het na 3 passen voor bekeken. Wandelen wil hij wel maar als ik een pad in wil stopt hij, een ander pad is dan wel weer ok. Soms loopt hij vanzelf naar buiten, andere keren wil hij niet voorbij de poort. Etc.

Misschien gewoon wat meer naar hem luisteren dan.. Heb dan ergens toch steeds het idee als ik niet doorvraag dat we uiteindelijk nergens meer gaan komen...

Hier staan ze voor 250 volpension. Een gedeelte van het voer zit erin, extra's (vitaminen ed) koop ik zelf maar geven ze wel.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:26

Als wij gaan wandelen bepaald mijn paard ook hoor :) zij kiest de route en de afstand, en als ze niet wil dan loopt ze weg na t borstelen..

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:09

[***] schreef:
Misschien gewoon wat meer naar hem luisteren dan.. Heb dan ergens toch steeds het idee als ik niet doorvraag dat we uiteindelijk nergens meer gaan komen...

Is dat erg?
Mijn bejaarde (kwpn van 27) wil al paar jaar het erf niet meer af zonder zijn (net overleden) vriendin. Waarom zou ik dan pushen als hij én ik daar geen lol aan beleven?

Nu is hij al een paar jaar met pensioen en staat in de wei/paddock met 2 andere paarden. Hij gaat er eigenlijk alleen uit voor hoefsmid of dierenarts. Hij weet dat hij verder niet mee hoeft, dus hij komt wel even kijken bij het hek, maar gaat daarna gerust weer verder eten etc.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:43

Ik wil hierboven even inpikken.

Ik merk dat mijn 15-jarige nog veel plezier haalt uit wandelen, maar toch wel wat stress heeft van verkeer etc. Ik wandelde vroeger heel graag, maar op dit moment haal ik er zelf geen plezier meer uit. Ik ben alleen bezig met druk maken of ik hem pijn doe of niet. Verder doe ik hem eigenlijk geen vlieg kwaad met hem op de weide te laten, paard heeft de tijd van zijn leven op dit moment. Als ik hem wil borstelen of iets van grondwerk wil doen is hij ook enkel bezig met schrapen en roepen naar zijn vriendjes op de weide. Dan verlies ik ook mijn goesting en motivatie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:37

@ Dispar_Vulgo : dat is inderdaad helemaal niet erg, maar dan moet ik zelf wel veranderen en stoppen met plannen maken. Want als je ergens naartoe wil werken zijn zo'n dingen niet echt een optie, kan wel eens een dagje, maar niet standaard zeg maar. Het is inderdaad zo dat beide partijen het leuk moeten vinden :j Maar als je het niet probeert weet je het natuurlijk ook niet.

Ik heb zo'n beetje het idee dat als ik hem echt zelf laat bepalen dat we wel gaan wandelen, tot aan de weides .. en dat zal het dan wat zijn. Spijtig genoeg kan hij niet elke keer de weide op, hij kan niet tegen zoveel gras. Dus eens een half uurtje kan best wel, maar kan dit geen 4x per week doen. Weet niet of hij echt uit zichzelf zal zeggen 'en nu gaan we een volledige ronde door het veld doen'. Maar wie weet .. ;)

Ik heb trouwens het idee dat hij de laatste tijd ook meer stress heeft/schrikkeriger is. Zou dit ook met de ouderdom te maken kunnen hebben? Heb al vanalles als oorzaak gezocht (inclusief mezelf en de dingen die ik doe/vraag), maar ik kom er niet achter. Zou het er gewoon bijhoren omdat hij niet goed in z'n vel zit ofzo?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:39

CalipsoLover schreef:
Idem ditto, mijn paard is dus met vervroegd pensioen. Wij kunnen nog wel vanaf de grond werken en wat gaan wandelen maar dat zijn mijn ambities niet en ik ga licht uitgedrukt echt kapot als ik niet fanatiek dressuur kan rijden. :+

_O- I feel you! Heb voor mijn merrie (ze was mijn vroegere verzorgpony) mijn dressuur ambities aan de wilgen gehangen toen ik haar kocht, en met liefde hoor. Maar ik mis de dressuur sindsdien onwijs. En nu ze met pensioen is wordt dat alleen maar meer merk ik, droom regelmatig over dat ik dressuur rijd op een machtig sportpaard :')

En wat hierboven staat, paard op eigen tempo laten bepalen is inderdaad een mooi idee als dat mogelijk is.
Helaas is het bij mijn merrie hollen of stilstaan, die heeft zo'n "go", dat ze zichzelf daadwerkelijk stuk loopt, voor ons helaas geen optie daardoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:31

Wanneer ik ga wandelen met mijn merrie holt ze ongeveer 3 kwartier, vol overgave draaft ze de wijde wereld tegemoet. En dan na een half uurtje, drie kwartier, is ze ineens 28 en wil ze hapje-stapje terug naar huis :') <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:02

Oh, ik droom ook hoor .. Daarom niet dat ik dressuur rij op een machtig sportpaard, maar als ik al gewoon 20 km door de bossen kan op een uur of 2 tijd zou ik het al geweldig vinden 8-) En als dat niet kan dan is 20 km op 4u tijd ook prima voor mij, maar dat we wel ergens naartoe kunnen ...

Zat nog te denken over dat 'het paard laten kiezen' etc. Maar zit daar nog met een puntje waar ik steeds tegenaan loop. Want in principe krijgt hij al veel keuze, hij wordt niet letterlijk gedwongen maar ik ga wel gericht te werk en wil wel bepaalde dingen bereiken. Omdat hij ouder is en een geschiedenis van stijfheid ed ben ik van het principe dat een goede opwarming nodig is. Dus minstens 10 minuten stappen, daarna rustig beginnen met wat draven met veel stappen tussenin etc.

Maar soms heeft hij van die dagen (niet vaak, haha) dat hij in de piste komt en beslist dat hij wil draven of andere gekke dingen. En dit durf ik dan niet aan te nemen of aan te moedigen, want dan heb ik schrik dat hij zich overbelast en pijn doet .. Dus dan vraag ik hem te blijven stappen en als het moment dan daar is dat hij volgens mij opgewarmd is wil hij niks meer :+ Hoe doen jullie dat? Laat je letterlijk kiezen? Ook als ze zich daarbij mogelijk pijn doen? Gok wel dat ze het zelf wel beseffen/voelen, maar toch ...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:15

Maar wat wil je nu precies weten [***]?

Wil je weten hoe je een ouder paard aan het werk houdt?
Of wil je weten hoe je bepaalt wanneer het genoeg is en je paard met pensioen 'moet'?

Want wat jij beschrijft is: ik vind dat mijn paard (aangepast) moet werken, en omdat-ie ouder wordt wil ik een goede warm-up, en ben ik bang dat-ie zichzelf blesseert als-ie zelf bepaalt dat die warm-up wel overgeslagen kan worden.

Maar je vraagt (je titel): wat doe je nog met een paard op pensioen?
Het antwoord op die laatste vraag is simpel: niets, paard mag paard zijn in een grote wei met vriendjes. Of, als-ie niet tegen gras kan, in een grote paddock met hooi en vriendjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:31

Ik weet het niet..
Hij kan sowieso geen paard zijn met vriendjes dus of hij van niks doen nu zoveel vrolijker wordt? Maar hem aan de werk houden gaat precies ook niet meer. Dus hem zelf laten kiezen of hij nog iets wil doen lijkt een optie, maar weet niet hoe ik het het beste kan aanpakken.

Mijn hoofd gaat alle kanten uit op dat gebied, ik weet gewoon niet wat het beste is...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:35

Maar waarom kan hij geen paard zijn met vriendjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:07

Omdat hij nooit op de eerste rij heeft gestaan toen de sociale vaardigheden uitgedeeld werden en er heel veel onrust is als hij bij andere paarden staat doordat hij alles wil claimen (ookal is er meer dan genoeg). En buiten het eten ook veel onrust tussen zijn oren want hij moet alles en iedereen in de gaten houden en beschermen (of op z'n plaats zetten als het niet in zijn straatje past).