Ervaringen containerboxen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:24

Ik heb ooit (kort) op een stal gestaan waar ook containerboxen gebruikt werden. Erg klein voor het gemiddelde paard (die persoon had er pony's in staan). Tenzij je de gehele container als één box gebruikt of hooguit in tweeën. In de zomer kookte je er zelf al in, dus de paarden gingen dan zeker niet op stal en bleven 27/7 buiten. Hoe het in de winter was, geen idee. Ik was vrij snel vertrokken daar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:30

Smoorheet in de zomer, dan wil je er echt geen paard in hebben, je kan je hand dan branden aan het metaal.
Hier staat mijn "containerpaard" zomers in de wei en haar container is niet dicht, zit aan uitloopje.

En er passen volgens mijn paarden als het regent gewoon 3 paarden in. (Oke, grapje en ik heb kleintjese van 1.41 resp. 1.565)
Afbeelding

Vajramani

Re: Ervaringen containerboxen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:41

Ik heb ook een tijdje gebruik moeten maken van een container stal. Ook ivm bouw van een nieuwe schuur. Optimaal is het niet nee, ze zouden bij mij er ook voor een korte periode in staan. Alleen werd die korte tijd een paar jaar. Ik had er zelfs 3 in staan. Mijn container had een soort van hooihok voorin. We hebben de deuren opengezet en een wand er tegenaan gemaakt. Aan de andere kant van de container hebben we nog een noodstal gemaakt. 4 paarden tijdelijk op een pensionstal zetten werd een dure aangelegenheid. Dit was dus voor ons de beste oplossing. ruim was het niet, zomers kon het er warm worden. 's winters viel het mee. Wel hadden we er een afdakje aangemaakt. Maar ik geloof niet dat mijn paarden echt een hekel aan de stal hadden. Paarden waren 1.62, 1.65 en 1.71

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 21:22

Dank voor jullie ervaringen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:22

FCSA schreef:
Dank voor de foto :) Kan het dan ook voor twee paarden apart of staan ze dan bij elkaar?

Je kun 2 tenten met de kopse kante naar elkaar toe zetten met 2 a 3 meter er tussen. Dan kun je het dak overlappen zodat de 'gang' eronder droog blijft én ze elkaar kunnen zien.

Feromisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:45

Mijn paarden hebben hier nooit in gestaan.

Maar ik zou het niet doen.

Als tijdelijke oplossing ideaal maar niet voor langere tijd. bloedheet, de wanden worden ook bloedheet en het lucht ook minder goed door, wat juist zo belangrijk is voor een paard.
Mestlucht blijft er ook langer in hangen.

Wel als je hem soort van open laat staan zodat je paard 24/7 weidegang heeft. Om droog te staan tijdens regen/sneeuwbuien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 00:18

Ik vind die van Dubbeldun echt het mooiste, maar ik ben erg voor ruime opening, altijd open voor keus etc.

Overigens hadden ze in onze container wel een houten vloer getimmerd en dat was helemaal waardeloos. Ging rotten door al het vocht ook.

Ik zou het alleen doen als je maar 3 zijdes gebruikt en een grote afdak maakt die nog eens een aantal meters naar voren komt, zodat ze echt goede lucht circulatie hebben.

Uiteraard gaan paarden er wel braaf in staan als je dat per se wil. Ken wel meer mensen die ze sla boxen gebruiken en dan is het simpel; Je zet de paarden erin, deur dicht en klaar.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 01:00

superpony schreef:
Uiteraard gaan paarden er wel braaf in staan als je dat per se wil.

Zelfs dat zou ik niet durven garanderen. Wij hebben een containerstal staan als schuilstal, maar wat hebben ze er een hekel aan. Volgens mij heeft dat vooral met geluid te maken, alles aan dat ding maakt herrie, vooral ook als het weer is om te schuilen. Dat doen ze dan ook zeer zelden daar. We hebben nog een 'gewone' schuilstal waar ze wel graag gebruik van maken, dus het is niet dat ze niet liever droog staan. In de stal opsluiten om te voeren of een paar nachtjes voor een keuring hebben we wel eens geprobeerd, maar wat een drama. De ene weigert pertinent om naar binnen te gaan, een andere kwam eens over de onderdeur naar buiten zeilen en een derde heeft eens een hele nacht tegen de deur staan timmeren. _-:( Ik weet niet of wij nou zulke bijzondere beesten hebben, maar ze zijn het er duidelijk over eens dat een container misschien voor studenten is, maar niet voor paarden.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 04:44

Wij hebben ooit (tijdelijk) een containerstal als inloopstal gebruikt voor onze paarden. Wij voerden ook achterin de container. Op zich was het een prima oplossing, maar het is inderdaad wat krap in de diepte. Ik zou het niet als vaste stal gebruiken. Deze container stond goed geplaatst waardoor hij niet smoorheet werd, en we hadden hem altijd volledig open staan waardoor er ook gewoon lucht doorstroming was.

Het is zeker wel een tijdelijke oplossing, maar ik zou er wel uitloopjes aan maken, en iets van ramen in maken. Zodat ze zelf kunnen kiezen waar ze kunnen staan en er genoeg luchtdoorstroming is. Verder zou ik maar een stal maken in een container van 6 meter. 2 stallen daarin is echt krap....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:05

goeroe schreef:
superpony schreef:
Uiteraard gaan paarden er wel braaf in staan als je dat per se wil.

Zelfs dat zou ik niet durven garanderen. Wij hebben een containerstal staan als schuilstal, maar wat hebben ze er een hekel aan. Volgens mij heeft dat vooral met geluid te maken, alles aan dat ding maakt herrie, vooral ook als het weer is om te schuilen. Dat doen ze dan ook zeer zelden daar. We hebben nog een 'gewone' schuilstal waar ze wel graag gebruik van maken, dus het is niet dat ze niet liever droog staan. In de stal opsluiten om te voeren of een paar nachtjes voor een keuring hebben we wel eens geprobeerd, maar wat een drama. De ene weigert pertinent om naar binnen te gaan, een andere kwam eens over de onderdeur naar buiten zeilen en een derde heeft eens een hele nacht tegen de deur staan timmeren. _-:( Ik weet niet of wij nou zulke bijzondere beesten hebben, maar ze zijn het er duidelijk over eens dat een container misschien voor studenten is, maar niet voor paarden.

Ja, je hebt ook helemaal gelijk!

Doelde meer op mensen die zeggen dat het prima is. Ja, als je de paarden erin zet, deur sluit en ze blijven staan is het prima. Maar als je even verder kijkt en denkt, is het gewoon niet ideaal. Om ze als stal bruikbaar te maken, zou je er best veel aan moeten doen en dan nog...

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:09

Hier gebruiken we ook een container als inloopstal. Echter is bij die van ons het dak geïsoleerd en de zijwanden volgens mij van hout. Ik vind het daardoor wel meevallen qua hitte in de zomer. Vaak voelde het in de stal koeler dan buiten met de hitte van afgelopen jaar. Hier stond trouwens wel de deur continu open (de standaard deur in zeecontainers) en aan de zijkant nog een opening waar ze door naar buiten kunnen kijken, waardoor er wel continu ook luchtdoorvoer is. Om er vaste boxen in te maken vind ik qua breedte echter wel te smal.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:37

Wij hadden tijdje geleden ook een noodoplossing nodig in de vorm van een containerstal. Ze zijn inderdaad erg klein, daarom hadden wij er ook wel inloopjes aan vast zitten. Ze zijn wel ook erg donker (maar wij hadden er ook geen lamp hangen en je moet wel iets van rubbermatten er in leggen, omdat ze anders uitglijden en het een kabaal maakt als ze door de stal lopen, maar verder zijn het prima stallen. Een van de paarden had het daar meer naar zijn zin dan in onze gewone stallen (maar hij zou daar nu alleen staan en het kostte ons meer werk met bijvoorbeeld hooi voeren en dergelijke want dat ligt opgeslagen in de gewone stallen)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:15

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 12:44

Barvrouwke schreef:
Dit zal wel een dure oplossing zijn, maar dan heb je wel grotere boxen.
http://plooistallen.be/nl/home/verplaat ... -plooistal

Inderdaad mooi, maar wel duur!

We hebben besloten om tweedehands concoursboxen (units) te nemen, die zijn 3x3m en worden minder heet/glad etc.

Dank allemaal voor jullie ervaringen!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:00

Hier ook ervaring met container stallen op een vorige pension stal.
Deze is tijdens het aanbouwen van 3 nieuwe boxen tijdelijk als onderkomen voor een paard gebruikt. Daarna werd de ene weer gebruikt als zadelkamer en de ander als voerhok.

- Door dat het metaal gaat werken bij hitte en kou krijg je uiteindelijk scheurtjes, het was altijd klam daarbinnen.
- in de zomer zet het metaal uit maar als het savonds afkoelt krimpt het weer, geen enkel paard durfde dicht langs de zadel kamer vanwege de herrie.
- het hout rot binnen no time weg
- zomers was het echt ontzettend heet in de zadelkamer/voerhok, swinters ijskoud.

- en de stallen staan vaak niet direct op de grond, waardoor het de ideale plek is voor ratten of muizen om daar hun nestje te maken. die komen dus door de eerder genoemde scheuren de stal in en bij ons vraten ze alle wortels op en we konden echt geen ton vergeten dicht te doen want dan konden we de hele inhoud van de ton weggooien. Ook hardstikke goor als je een hooinet op wilt hangen of smiddags alvast een schep voer in de voerbakken wilt doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:51

superpony schreef:
Ik vind die van Dubbeldun echt het mooiste, maar ik ben erg voor ruime opening, altijd open voor keus etc.

Overigens hadden ze in onze container wel een houten vloer getimmerd en dat was helemaal waardeloos. Ging rotten door al het vocht ook.

Ik zou het alleen doen als je maar 3 zijdes gebruikt en een grote afdak maakt die nog eens een aantal meters naar voren komt, zodat ze echt goede lucht circulatie hebben.

Uiteraard gaan paarden er wel braaf in staan als je dat per se wil. Ken wel meer mensen die ze sla boxen gebruiken en dan is het simpel; Je zet de paarden erin, deur dicht en klaar.

Hier staat altijd gewoon 1 van de grote deuren open, als mijn 2 paarden in het uitloopje staan, staan beide deuren open (behalve als de buitenzetter dat vergeet), want dan kunnen ze elkaar niet zo makkelijk klem zetten.

Overigens, ligt er op de bodem van die van mij hout en daar heb ik rubber tegels opgelegd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:12

Sjolvir schreef:
superpony schreef:

Hier staat altijd gewoon 1 van de grote deuren open, als mijn 2 paarden in het uitloopje staan, staan beide deuren open (behalve als de buitenzetter dat vergeet), want dan kunnen ze elkaar niet zo makkelijk klem zetten.

Overigens, ligt er op de bodem van die van mij hout en daar heb ik rubber tegels opgelegd.

Wij hadden het altijd open staan.

Toen we die huurde waren ze zwart van de schimmel. Hout was rot en kun je wel rubber op leggen, maar die haal je er ook weleens uit om schoon te maken bijv. Er komt altijd wel wat tussen.

Als je een container wil gebruiken als stal, moet je hem echt geschikt maken door ook goede ventilatie te maken zoals gaten onder het dak bijv.

Maar alles bij elkaar, nee, zou het nooit zelf willen en voor de moeite om het geschikt te maken, heb ik al een mooiere geschikte schuur staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:29

De enige optie die ik me met containerstallen kan bedenken is 2 open-sided containers tegen elkaar aan lassen, een iets aflopend extra dak er op mét een oversteek en een fatsoenlijke vloer er in.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 15:31

Zie hierboven, we zijn eruit: het wordt een 2-paards unit (concoursboxen) :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:39

Ziet eruit als een hele goede oplossing :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:42

DubbelDun schreef:
De enige optie die ik me met containerstallen kan bedenken is 2 open-sided containers tegen elkaar aan lassen, een iets aflopend extra dak er op mét een oversteek en een fatsoenlijke vloer er in.

Ja, je moet dakventilatie hebben.

FCSA schreef:
Zie hierboven, we zijn eruit: het wordt een 2-paards unit (concoursboxen) :)

Goede keus denk ik.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:09

Fijn datje eruit bent FCSA! Hier idd ook ervaring met containers, worden erg warm. Toch stond paardlief hier liever in de mega warme container dan buiten in de volle zon. NU ook containerstal, maar met paddock eraan vast, dus ze kiezen zelf wat ze willen.

Ik ben erg benieuwd naar de stallen die jullie gaan laten plaatsen?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 16:10

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:05

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 17:06