Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:31

mirim schreef:
Suzanne F. schreef:
Nu al hooien? Is dat niet veel te vroeg? Kuil je het in? Want echt hooi lukt nu nog niet.

Het is niet van mij. Ik snap het eigenlijk ook niet.

Het ging in grote plastic balen van het land.
Het zal beslist geen hooi zijn en zelfs geen voordroog denk ik.

Vanwege de schaarste vorig jaar mocht dit jaar bij uitzondering productiegras worden ingezaaid op braakliggend land ipv groenbemester. Dat gras wordt nu dus als de sodemieter ingekuild (koeienkuil) zodat de mais er straks weer in kan (na bemesten en onderploegen van het gras). Hier was er ook al gemaaid, maar dat was ook op land dat normaalgesproken alleen met groenbemester wordt ingezaaid.

BarbaLala

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:35

Ik hoop meer hooi en minder hoge prijzen.
Zie hier balen van 20 kg voor 7,5 a 8 euro per stuk gaan waar het vorig jaar nog rond de 4 euro lag.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 08:23

En hoe staat het er voor?
Ik zie hier in de omgeving wel voordroog van het land komen maar pakken hooi nog niet

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 08:26

Hier gisteren ook alles in pakken gestoken. Ook voordroog. Hele mooie snede :) 27 ronde balen van +- 90cm op 110cm.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 08:33

wij hebben gister van ons land 42 kleine balen hooi afgehaald, vrijdag gemaaid en nu al hartstikke droog!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 08:34

Maaike_Ma schreef:
wij hebben gister van ons land 42 kleine balen hooi afgehaald, vrijdag gemaaid en nu al hartstikke droog!

Hier hetzelfde. Waren heerlijke dagen voor het gras! Hier in de buurt was iedereen aan het hooien haha

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 08:42

Bij mij op stal een grote landbouw aanhanger vol met hooibaaltjes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 08:44

Wat betalen jullie nu voor kleine baaltjes droog hooi van dit jaar?
(Ik zit in het westen vh land, randstad/kust)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:12

Gisteren zo'n 100 stuks kleine pakjes hooi van het land gehaald. 50 stuks die over waren opgestapeld. Donderdag gemaaid, zondag ingepakt.

Wij hebben er in totaal 50 verkocht voor nog geen 4 euro per pak.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:15

Hoeveel wegen jullie kleine baaltjes dan?
Ik zie prijzen passeren momenteel van 2.5-4.5 per pak, en gewichten van 12-20 kilo (in willekeurige volgorde, dus ook prima 12 kilo pakken voor 4 euro (=0.33€/kg))
ik vind 0.15€/kilo ideaal, maar tot 0.2€/kilo nog doenbaar.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:17

Moonlight17 schreef:
Gisteren zo'n 100 stuks kleine pakjes hooi van het land gehaald. 50 stuks die over waren opgestapeld. Donderdag gemaaid, zondag ingepakt.

Echt hooi zonder plastic?
Dat zou ik niet durven met 4 dagen land :o
Het gras heeft tijd nodig om af te sterven, nu gaat dat proces in de baal verder met kans op broei.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:20

Wisselen soms een beetje van gewicht.
Maar een zak paardenbrok wegen ze wel. Dus schat zo ergens tussen de 15 en 20 kilo wegen.

Hooi zonder plastic

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:26

Ik betaal al jaren € 4,- per baaltje van 18 - 20 kg, in de schuur geleverd. Dat zou dit jaar niet anders worden, denk ik zo.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:33

suffie schreef:
Moonlight17 schreef:

Echt hooi zonder plastic?
Dat zou ik niet durven met 4 dagen land :o
Het gras heeft tijd nodig om af te sterven, nu gaat dat proces in de baal verder met kans op broei.

Als het met een kneuzer gemaaid is kan het prima, dat scheelt een dag. Het land en het gras is kurkdroog de zon heel fel en die wind erbij prima hooi weer. Ik heb helaas niet gemaaid nog. De schapen hebben er vrij lang op gelopen en door de kou en droogte is het ook slecht gegroeid. Maar er zal binnenkort wel weer een droge week komen hoop ik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:35

Wij betaalden altijd €4,-, vorig jaar omhoog gegaan naar €5,- en nu naar €5,25.
Mooi hooi van weinig bemest land ingezaaid met paardengrasmengsel en in de randstad.
Wordt aan stal gebracht.

Ik vind het best duur, maar als we het niet doen betekent het dat we met de trailer overal en nergens kleine hoeveelheden moeten gaan halen voor de hele stal, dat is ook geen doen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:54

Nouvel schreef:
Wij betaalden altijd €4,-, vorig jaar omhoog gegaan naar €5,- en nu naar €5,25.
Mooi hooi van weinig bemest land ingezaaid met paardengrasmengsel en in de randstad.
Wordt aan stal gebracht.

Ik vind het best duur, maar als we het niet doen betekent het dat we met de trailer overal en nergens kleine hoeveelheden moeten gaan halen voor de hele stal, dat is ook geen doen...

Kwaliteit en "zekerheid" staat bij mij altijd voorop. Dus dan zou mijn keuze ook zijn 5,25 per baal. En dan krijg je voor het hele jaar genoeg?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:39

Jeps, probleem is alleen stalgenootjes die liever voor goedkoper gaan...
Ik geef ook liever dit dan maar uit voor zekerheid, maar we moeten samen inkopen...
Als we voldoende inkopen wil hij ze voor €5,- per baaltje doen.
Ze worden op stal gebracht, zelf instapelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:27

Nouvel schreef:
Jeps, probleem is alleen stalgenootjes die liever voor goedkoper gaan...
Ik geef ook liever dit dan maar uit voor zekerheid, maar we moeten samen inkopen...
Als we voldoende inkopen wil hij ze voor €5,- per baaltje doen.
Ze worden op stal gebracht, zelf instapelen.

Ja lastig dan... :)
Ik betaal al jaren dezelfde prijs omdat ik ook al jaren bij dezelfde boer afneem. Hij heeft een leuke maandelijkse aanvulling op zijn inkomen van mij en ik heb altijd goede producten van hem. Ik kijk ook niet eens meer naar goedkoper.

Voor afgelopen jaar had hij voor mij voldoende hooi en stro en wat hij buiten mijn portie had om te verhandelen is ook wel voor een hogere prijs verkocht, dan gaat hij ook gewoon met de marktwaarde mee.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:35

Ik vind het gras niet zo heel hard groeien om eerlijk te zijn maar dan heb ik het over de weides waar mijn paarden op lopen en die worden enkel 1 x bemest in het vroege voorjaar.

Ik heb nog 4 grote balen liggen van vorig jaar. Hoop dat de prijzen dit jaar normaal gaan zijn

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:38

Popstra schreef:
Ik vind het gras niet zo heel hard groeien om eerlijk te zijn maar dan heb ik het over de weides waar mijn paarden op lopen en die worden enkel 1 x bemest in het vroege voorjaar.

Ik heb nog 4 grote balen liggen van vorig jaar. Hoop dat de prijzen dit jaar normaal gaan zijn

Gaat van de week nog een flink beetje regenen, dus dan gaat het wel weer groeien. Als er maar tenminste een goede 1ste en 2de snee van af komt.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:45

Hier besloten om binnenkort ook maar te gaan hooien. Heb er niets aan/voor gedaan omdat dit een last minute besluit is om het land goed en netjes te krijgen/houden. De paarden houden het niet bij met eten.
Gaat om +/- 6250 m2 wat we kunnen gebruiken om te hooien en toch nog genoeg gras voor de paarden over te houden.

Land is eerder wel bemest met varkensmest maar zal qua opbrengst niet zijn wat het had kunnen zijn natuurlijk.

Als het weer kort is wil ik het weer laten bemesten en tegen onkruid laten spuiten. De sproeier er op en dan zal de opbrengst vast beter zijn dan het nu gaat zijn.

Heb ik mooi al voer voor komende winter en het land bijgehouden.
Mocht iemand nog tips hebben, altijd welkom! Ik heb er echt nog geen verstand van :+.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:54

Ik hoop ze in voor 2,5€ per baaltje 9-12 kg, zelf gehaald v/h veld ongeveer een 130 stuks voor 1 paard. Kom van oktober tot eind april toe. Ben woonachtig in België. Paard heeft ook weide ter beschikking, maar afgelopen jaar was de grasmat hopeloos. Nu staat het mooi dik, heb ik er waarschijnlijk rond de 100 nodig.

5 euro per baaltje, dan ga ik ervan uit dat we het over 20 kg balen hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:30

Hier niet gemaaid. Op zondag persen ze niet en op maandag/dinsdag werd regen voorspeld. Die kwam al zondagavond met een klap onweer.

Hier nog wachten op mooi stabiel droog weer. Het gras staat al erg lang. Toen het droog was groeide het niet, daarna vrij koud weer dus ook niet geschikt om te hooien.

Zucht...
Hopelijk komt het goed.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:48

Hier al jaren van de zelfde leverancier. Kwam iets te kort maar kon gelukkig van de boer waar mijn dochter koeien voor melkt 6 grote balen kopen. Hier in de buurt was het moeilijk om wat te vinden.
Buren hebben kleine pakjes hooi van 20 kilo gekocht voor 6/7 euro. Moesten hiervoor ook best een stuk rijden.

Heb nu 60 grote ronde balen, dacht 400 kilo maar weet niet zeker, besteld voor dit jaar. Krijg ze aan huis geleverd en worden zelfs binnen gezet door hun. Ik betaal al jaren dezelfde prijs. (Ik betaal 40 euro per baal)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:13

Wij hebben ondertussen onze 2de snede gras voor de koeien gemaaid en ingekuild, voor het gras is het al een prima seizoen geweest :j

Gisteren ook onze eerste snede echt hooi bij elkaar gereden. Uit natuurgebied gras was niet bemest en stond al in bloei :) Er zijn 21 hele mooie pakken (250kg/pak) van 3ha afgekomen...
Donderdag gemaaid en zondag alles geperst, best snel inderdaad. Normaal laten we het langer liggen, plan was eerst om te wikkelen, maar door de wind en de felle zon was alles al super droog. We meten het vocht gehalte altijd als het in de pakken zit, dat zat rond de 8 à 9 procent, dus dat is gewoon prima!

Wil het hooi wel nog laten testen voor we ervan gaan voederen :) Heb nu nog 3 pakken (stroformaat) zitten van vorig jaar. Dus dit hooi kan ook nog ruim 8 weken rusten voordat we het geven :j En tegen dan hebben we hopelijk nog een deel eerste snede gemaaid in het natuurgebied :D