Welk merk minitractor?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:20

Laurievc schreef:
We hebben zowel vooraan (gaat niet, kantelt naar voren. Zelfs met pistesleep erachter) als achteraan (paletvork boog om, maar wellicht is die gewoon niet sterk genoeg) geprobeerd. Maar bij ons zit het probleem meer dat dat balen (voordroog +-400kg) 2 hoog gestapeld worden. We gaan ze dus nooit eraf krijgen enkel op de PK's van de tractor. :)

Die PK's zeggen niet alles, wel het formaat trekker. Met een hydraulische potkrik (die je wel eens in sommige 4x4 autos hebt) til je 2000kg op door simpel met hand te pompen.

Ik denk dat je ook verkeerd begint.
Je moet, en zeker met trekkers die klein zijn, ook contragewicht hebben (net als een ouderwetse weegschaal) en daarnaast is de achterhef sterker als de voorlader.

fokfanaat

Re: Welk merk minitractor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:23

ik weet niet precies hoezwaar de balen zijn, kan je met 2 man kantelen.

is een John Deere 3038E

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:25

Varekaj schreef:
Ik volg even!

Ik zou eigenlijk iets willen uitzoeken waarmee ik zoals fokfanaat 1 à 2 (gewikkelde) balen kan verplaatsen van pakweg 350-400kg/stuk, een sleep erachter om de mest op de weide een keer open te trekken en een kleine maaier (niet om te hooien) en dan zo'n bak om bemesting/kalk te verspreiden.
Verder iets waar eventueel een aanhangertje achter kan met een 1000L-watervat. Nu kan dat ook achter mijn auto, maar bij erg slecht weer (zoals nu dus) is dat een ramp om daarmee de weides op te rijden.

Ik denk dat die balen die je nu op het plaatje ziet van fokfanaat lichter zijn als 400kg.

Als je echt dingen wilt verplaatsen dan heb je wel een midiformaat/subcompact nodig, en zeker als je de grote balen met de voorlader moet verplaatsen dan zit je al snel op een +35 a 50 pk trekker.

Die van mij lukt een grote baal achterop dus nog wel, die John Deere van Fokfanaat zal één grote baal ook wel op de achterhef kunnen pakken (wel met gewicht voorop ander gaan de neus de lucht in)
Laatst bijgewerkt door Sideswipe op 01-02-21 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:26

Sideswipe schreef:
Laurievc schreef:
We hebben zowel vooraan (gaat niet, kantelt naar voren. Zelfs met pistesleep erachter) als achteraan (paletvork boog om, maar wellicht is die gewoon niet sterk genoeg) geprobeerd. Maar bij ons zit het probleem meer dat dat balen (voordroog +-400kg) 2 hoog gestapeld worden. We gaan ze dus nooit eraf krijgen enkel op de PK's van de tractor. :)

Die PK's zeggen niet alles, wel het formaat trekker. Met een hydraulische potkrik (die je wel eens in sommige 4x4 autos hebt) til je 2000kg op door simpel met hand te pompen.

Ik denk dat je ook verkeerd begint.
Je moet, en zeker met trekkers die klein zijn, ook contragewicht hebben (net als een ouderwetse weegschaal) en daarnaast is de achterhef sterker als de voorlader.

Ben ik helemaal mee eens hoor. Ondertussen hebben we er onze weg mee gevonden om het met de hand te doen. Ook geen probleem, maar aan ons is de trekker destijds verkocht dat dat geen probleem zou zijn om die met de frontlader te laden. Dat klopt dus niet. Hangt een best zware sleep aan, en zelfs dan kan ie echt niks van voorgewicht houden haha. Belangrijkste was de mesthoop kunnen opscheppen en daar issie perfect voor. :)

De volgende zal dus idd ook een maat groter worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:04

Midibalen kan je hier niet zo snel vinden, het zijn vaak ofwel kleintjes ofwel grote.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:18

Ik laat zelf midibaaltjes persen of bestel ze bij mijn hooileverancier.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:28

Varekaj schreef:
Midibalen kan je hier niet zo snel vinden, het zijn vaak ofwel kleintjes ofwel grote.

Hier ook, of kleine baaltjes met touwtjes eromheen....of meteen die grote krengen waar de aanhanger al bij voorbaat begint te steunen en zuchten... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:48

Mijn vaste leverancier heeft alleen nog kleine baaltjes. Maar ik zou voor de zekerheid ook graag wat grotere balen willen hebben in de toekomst. Idem met strobalen trouwens.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:02

Ik vind die midi ideaal, je hebt in de zomer ook niet zo snel dat je er schimmel in krijgt omdat het eerder op is dan een hele grote baal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:09

Klopt :j 12 jaar terug had ik wel een leverancier met midibalen, was superhandig. Maar die is ermee gestopt en sedert dien geen goeie meer gevonden. Diegene die ik nu heb heeft super kwaliteit voor hele mooie prijs, altijd voorraad genozg, super service. Maar helaas alleen kleine pakjes

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:12

Wij hebben inmiddels ook een andere trekker gekocht ipv de Kubota.

Deze is een stuk groter en sterker. Pakt gewoon een grote baal met de voorlader.

Afbeelding

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:24

Wat is dit voor merk? En waar heb je deze gekocht? Is precies wat ik zoek namelijk :D (en heb je misschien de prijs voor mij? Mag uiteraard ook via PB).

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:54

Wat je ook aanschaft, zorg dat je hem goed achter slot en grendel verbergt, onze kubota minitractor is pas gestolen... :(

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:05

xmarliez schreef:
Wat is dit voor merk? En waar heb je deze gekocht? Is precies wat ik zoek namelijk :D (en heb je misschien de prijs voor mij? Mag uiteraard ook via PB).

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar :o

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:25

xmarliez schreef:

Happinez schreef:
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar :o

Dit is een lastige categorie trekkers om te zoeken (in NL in ieder geval) heb ik ondervonden.
De meeste particulieren hebben een echte minitractor en diegene die een wat grotere trekker hebben komen niet op de "markt" terecht omdat die aan hun wensen voldoet.

Soms die je wel wat demomodellen voorbij komen als je regelmatig zoekt.

Dit is een TYM en is hier gekocht:
https://www.heumo.nl/verkoop/10-x-tym-j ... ader-bj15/

Ik was al een tijd op zoek en wilde liever een Europees merk of een Japans A -merk maar dan kom je er toch achter dat nagenoeg het meeste onder de 60 PK toch uit azië vandaan komt.

In het geval van TYM, komt uit Korea en maken sinds de jaren 60 al tractoren voor diverse merken. Zo is dit model ook al verkocht als:
- JCB (maar dan geel gespoten)
- De gehele Lamborghini Green Pro serie zijn TYM's(maar dan wit gespoten)
- De gehele Zetor range onder de 40 pk zijn TYM's (maar dan met andere logo's erop.

Dit zijn dus dezelfde als de T433:
Lamborghini (TYM)
Afbeelding

JCB (TYM)
Afbeelding

Zetor Utilix (TYM)
Afbeelding

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:31

Bedankt voor de info! Nu wil ik m :')

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:50

Zo heb ik er afgelopen week ook eentje gekocht, een Mitsubishi MT200. Ik ben superbenieuwd. Volgende week wordt 'ie geleverd. Blij mee!

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:01

neile schreef:
Zo heb ik er afgelopen week ook eentje gekocht, een Mitsubishi MT200. Ik ben superbenieuwd. Volgende week wordt 'ie geleverd. Blij mee!

Ook een mooie trekker! Lijkt wel wat op mijn vorige kubota qua formaat. Met de achterhef zou je heel misschien nog net grote balen kunnen pakken (als je dan gewicht in je bak doet)

Vriendelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:25

Vraagje aan de mensen die zo’n minitrekker hebben, voldoen ze wel goed om de bak te slepen en om te maaien? Ik ben vooral benieuwd of je er goed een enigzins mulle bak mee kan onderhouden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:53

Ja dat gaat prima. Wij slepen de bak, maaien de wei en hebben hem ook in het verleden gebruikt om te freesen.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:24

Vriendelijk schreef:
Vraagje aan de mensen die zo’n minitrekker hebben, voldoen ze wel goed om de bak te slepen en om te maaien? Ik ben vooral benieuwd of je er goed een enigzins mulle bak mee kan onderhouden.

Ik had een kubota GT21 en die voldeed prima. Die was net een klein maatje groter als een mini, mocht 1000kg tillen in de achterhef.
Een trekker heeft veel koppel. Ik schoof vroeger met de Skoda ( 1,6 diesel, 90PK) wel eens met de trekhaak een grote ronde baal opzij en moest ik echt nog wel gas geven.
Mijn trekkertje met maar 21pk schoof die baal opzij op stationair toerental alsof het een lege kartonnen doos was.
(laat je dus niet misleiden door PK's)

Mocht je gaan kijken voor een minitrekker, hier wat algemene info op basis van mijn eigen ervaringen.

4WD
Ik zou altijd eentje nemen met 4wd (je hebt veel meer te vertellen als je een keertje vast komt te zitten en maakt het verschil tussen loskomen of hulp inroepen :D

Er zijn verschillende soorten versnellingsbakken. Er zijn meer varianten maar grofweg voor mini's zie je vooral Handschakel of Hydrostaat (HST)

Handschakel
De handbak werkt min of meer net als in de auto alleen zet je m stilstaand al in de versnelling dat je wilt gaan rijden en dan rijd je daarmee weg.
Meestal heb je 3 groepen (hoog, midden, laag) en dan 3 of 4 versnelling + een achterruit. Dus je heb je zomaar 12 versnellingen.
Omdat je hier een koppeling hebt tussen de motor en versnellingsbak valt ook je PTO stil als je de koppeling bedient. (PTO is de Power Take Off as, dus waar je grasmaaier mee aandrijft)

Dat kan dus een nadeel zijn als je veel maait en een tuin hebt met hoeken waar je veel moet steken.
Voordeel met de handbak wel logisch als je ook autorijd (omdat je gewoon een gaspedaal, koppelingpedaal en een rempedaal hebt) en dus makkelijk als je lange stukken rijd met een constante snelheid.
Sommige hebben ook een omkeerschakeling naast het stuur, dus in plaats van in de achterruit te zetten met het schakelpedaal (net als de auto) zit er een hendel naast je stuur om in voor of achterruit te zetten.

HST
Bij een HST heb je wel een groepen versnelling (2 of 3) en je hebt twee versnellingspedalen (voor en achteruit.
Dit systeem werkt door middelen van een oliepomp, gas geven (motortoerental) doe je met een hendel naast je stuur en de twee pedalen kun je naar voor of achteren rijden.

Voordeel is dat je met heen en weer rijden (voor en achteruit steken) alleen met je voet moet wisselen van pedaal, en dus beide handen vrij houd om te sturen en om bijvoorbeeld je hefhendels te bedienen.

Ander voordeel is dat je PTO door blijft draaien (er zit geen koppeling in), de motor draait al op toeren die jij hebt ingesteld en het rijden(rijsnelheid) is dus los van je PTO.
Nadeel is dan met dit systeem dat het lastiger is om een constante snelheid te rijden (er zijn ook modellen met een cruisecontrol dus dan heb je dan nadeel niet)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:20

Heb je bij een hand schakel geen handgas? Dat heb ik bij onze normale trekker en dan blijven de toeren hetzelfde ook al laat ik de koppeling los waardoor we dus door kunnen blijven maaien.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:31

xmarliez schreef:
Heb je bij een hand schakel geen handgas? Dat heb ik bij onze normale trekker en dan blijven de toeren hetzelfde ook al laat ik de koppeling los waardoor we dus door kunnen blijven maaien.

Ja dat klopt. Je hebt dan inderdaad ook een handgas, handig als je de aftakas gebruikt als de trekker stilstaat (bijv een takkenversnipperaar)

Ik probeerde het verhaal wat eenvoudig te houden :D. Wat ik bedoelde te zeggen is dat je bij HST meestal alleen handgas hebt.
Dus bij het bedienen van een van de pedalen gaat dan het toerental van de motor niet omhoog. Al zijn er ook weer modellen met "autothrottle" waar je vanuit stationair wel "gas" kunt geven met HST pedalen.

Als bij jullie trekker de PTO door blijft draaien bij ingetrapte koppeling zal het ook wel een grotere trekker zijn (geen minitrekker). Dan is dus de PTO onafhankelijk van de versnellingsbak.

p.s. ik ben geen trekkerexpert en baseer mijn ervaring op basis van een speurtocht en dus van wat er te koop is.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:02

Bedankt voor alle info! Super handig aangezien ik er zelf geen verstand van heb haha! Wij hebben inderdaad een gewone trekker op dit moment dus dan zal dat wel anders zitten ja :o :)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:40

Iemand hier misschien interesse in een mini trekker? Stuur maar een pb voor meer informatie :o