paard aan huis of toch pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:06

Azmay schreef:
Hier aan huis, heb aan huis maar een stukje van 800 vierkante meter maar is wel altijd begaanbaar dus ze staan 24/7 buiten. De oude varkensstal is nu een stukje schuilstal en voerhok.
Ik betaal 90 euro voor een baal hooi van 350kg op het moment (erg duur vind mijn boer zelf) en daar deed ik met 2 E ponys een maand mee. Heb in de schuilstal verder geen stro normaal maar rubber matten maar betaal €35 voor een 2 meter baal stro.

Op de wei rijden doe ik zelden, is vaak te glad want ik zit op kleileem. Rijd altijd lekker buiten door het dorp.
Alles zelf kunnen bepalen is zo vreselijk fijn, weet zeker dat ze goed te eten hebben en controleren kan ik door alleen maar de achterdeur open te doen. Zie ze ook heel veel. Heb nog een pensionstal gezocht een tijdje terug maar ik vrees dat ik het niet beter krijg dan lekker thuis.

Netjes hoor, krijgen die van jou onbeperkt? Ik voer die hoeveelheid voor 1 ranke merrie van 1.65... Grote eter denk ik :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:47

SBravour schreef:
Azmay schreef:
Hier aan huis, heb aan huis maar een stukje van 800 vierkante meter maar is wel altijd begaanbaar dus ze staan 24/7 buiten. De oude varkensstal is nu een stukje schuilstal en voerhok.
Ik betaal 90 euro voor een baal hooi van 350kg op het moment (erg duur vind mijn boer zelf) en daar deed ik met 2 E ponys een maand mee. Heb in de schuilstal verder geen stro normaal maar rubber matten maar betaal €35 voor een 2 meter baal stro.

Op de wei rijden doe ik zelden, is vaak te glad want ik zit op kleileem. Rijd altijd lekker buiten door het dorp.
Alles zelf kunnen bepalen is zo vreselijk fijn, weet zeker dat ze goed te eten hebben en controleren kan ik door alleen maar de achterdeur open te doen. Zie ze ook heel veel. Heb nog een pensionstal gezocht een tijdje terug maar ik vrees dat ik het niet beter krijg dan lekker thuis.

Netjes hoor, krijgen die van jou onbeperkt? Ik voer die hoeveelheid voor 1 ranke merrie van 1.65... Grote eter denk ik :D

Op onbeperkt groeien ze dicht, zijn al vet zat op wat ze nu krijgen :+
Wel onbeperkt ruwvoer, vandaar het stro.

Heb nu een minishet en een van 1.55 en doe een maand met een baal. Gewicht verschilt wel en hoe lang ik er mee doe ook moet ik zeggen.

Ilse_sander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:09

Heeyy :D , ik heb mijn paardje al 3,5 jaar bij een vriendin even verderop staan, niet echt aan huis maar t is zeker geen pension stal. En als ik even wat tips en advies mag geven raad ik je echt aan om je paard aan huis te hebben! het is zo ontzettend fijn! geen regels waar je je aan moet houden alles lekker zelf bepalen, en als ik het zo hoor ben je niet tevreden met die pensionstal, nog een extra reden om hem thuis te hebben;) vlgm betalen we rond de 300 per kwartaal aan voer. bij mij staan ze op rubberen matten dus komt daar geen vlas of stro kosten bij, maar binnenkort gaat hij op vlas. vlgm is dat rond de 6 euro per baal, en dan moeten er in het begin rond de 6 balen in ofzo, en dan iets van 2 per week? hangt af van hoe vies je paardje is natuurlijk! wij hebben aan de stallen een stenen uitloop, waar ze staan als het te nat is voor de wei, echt ontzettend fijn! ze kunnen dan wel gewoon naar binnen maar staan zeker overdag vooral lekker buiten! als je wil kan je er ook zand overheen doen, maar alleen steen werkt voor mij gewoon! ( ze hebben geen hoefijzer trouwens maar door de steen slijten hun hoeven heel langzaam een beetje af wat voor mijn paard zeer fijn is want zijn hoeven groeien super snel!) en op de uitloop zadelen we ook op, heb je gelijk ook een poetsplaats! En ik vind het zelf ook niet crazy meer werk, want uitmesten moet je toch en even biks geven en hooi bijvoeren is niet zoveel werk, ben je 20 min bezig maar ik vind het het waard!
en als je vriendins paard ook daar komt de staan, kunnen jullie een schema mken om het werk te verdelen, zodat je niet alles alleen hoeft te doen! ik raad zeker aan om iemand te zoeken op bijv marktplaats of een andere advertentie, om voor de paarden te zorgen als je weg bent. en ook met de piste is dat denk ik geen probleem toch? volgens mij zei je dat je aan de overkant kan rijden, en in de zomer en lente kan je meestal wel op de wei rijden, koop wat van die plastic paaltjes of pionnetjes kan natuurlijk ook!
ontzettend veel plezier en het gaat wel wat geld kosten ja, maar ik vind het het waard<3 *\o/*

SSDesign

Re: paard aan huis of toch pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 08:41

Hier staan ze sinds begin december aan huis. We hebben daarvoor een (simpele) paddock paradise aangelegd met rijbak die overdag dient als paddock. Schuilstal is nog in de maak.

Ik vind het fantastisch om ze aan huis te hebben. Zelf het voerbeleid kiezen en dus zelf hoeveel hooi. Mijn ideaal was ook onbeperkt voeren en dat ging goed tot het moment dat er 2 pensionpaardjes kwamen die toch wel echt bunkeren... Nu krijgen ze royaal hooi maar niet onbeperkt. Kost ongeveer 65 euro per maand per paard aan goed kwaliteitshooi.

Zoals je las hebben we gekozen voor 2 pensionpaardjes zodat ik niet altijd alleen hoef te rijden en we ook wel eens kunnen vragen of ze in kunnen springen als wij een dagje weg zijn. Verder hoeven zij niks, al hebben we aangegeven dat ieder handje hulp meegenomen is dus ik heb het geluk dat ze toch zeer regelmatig een paar kruiwagens mesten of hooi voeren :)

Van modder en zo hebben wij geen last gehad afgelopen winter. Nou ja.. Op een week uitgezonderd. Gelukkig is onze (heel simpel aangelegde) rijbak altijd droog dus de paarden kunnen altijd droog staan. Toch moet je je niet vergissen in de kosten. Met name de omheining, rijbakverlichting en goede slowfeeders zijn erg duur.

En ja, dan het werk.. Dat zou voor mij soms de enige reden zijn om terug te verhuizen naar pension. Het is veel werk, ik ben s ochtends, s middags en s avonds zeker 15 minuten kwijt met voeren. Maar goed, ik wil wel dat ze een beetje moeite moeten doen dus voer op 4-8 verschillende plekken kleine porties zodat ze veel lopen. Daarnaast het mesten ongeveer 30-40 minuten per dag als ik alles mest. Gelukkig komt dat niet zo vaak voor dat ik alles doe omdat eigenlijk iedereen wel zo lief is om al een kruiwagentje te doen overdag. Doordat ik deze tijd kwijt ben, heb ik minder tijd om te rijden. Gelukkig heb ik wel een fijne bijrijder en geniet ik extra veel als ik wel weer eens lekker het paard op kan stappen :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 09:01

Ik vind het helemaal niet veel werk. Als je alles goed aanlegt en voor elkaar heb vind ik er ook geen nadelen aan zitten. Als het echt pijpenstelen regent mest ik de paddock niet uit en doe ik dat de volgende dag. Ze hebben ruimte zat om niet in de stront te staan. Ik heb geen pensionklanten en zou dat ook niet willen, dat zou ik er eerder een shetlander bij zetten; die eten toch amper wat dus dan vallen de kosten mee. Ik ben ongeveer €85 per paard aan hooi kwijt, maar daar zit er een bij die meer vreet dan een olifant (totaal 2 paarden).

Als je ervan houdt om op lange vakanties te gaan is het natuurlijk wel minder ideaal om paarden aan huis te hebben.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 09:08

bedankt allemaal voor jullie reacties!
ik ga alles eens op een rijtje zetten en er nog eens goed over nadenken!

Hebben jullie toevallig foto's van jullie stal?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 10:38

Wat bij ons super handig is dat de kauwtjes de drollen helemaal uit elkaar plukken voor de onverteerde meusli stukjes in de drol.Ik schop het dan verder uit elkaar.Mest ruimen doe ik bijna nooit in de wei.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 10:56

Hier beiden gehad. Op dit moment staan mijn 2 kleine pony's op een pensionstalling. Ik heb ze inmiddels alweer 8 jaar aan huis gehad. Volgende week gaan we verhuizen en ook op het nieuwe plekje komen ze in de toekomst aan huis. Alleen moeten we de schuur met stallen nog bouwen en de wei is net ingezaaid dus vandaar dat ze nu op een pensionstal staan.
Ik ben dit niet gewend en het valt me soms echt een beetje tegen. Nu pas merk ik hoe vaak ik ze overdag zag en er even naar toe liep. Of lekker even een kop koffie drinken met uitzicht op de pony's.
Ik moet nu echt tijd maken om er heen te gaan, terwijl ik aan huis vaak dingen tussendoor deed. Wel vind ik het op dit moment even lekker dat ik niet uit hoef te mesten. Maar dit komt vooral door de drukte van de verhuizing. Normaal heb ik er meestal geen hekel aan, sterker nog met droog weer en een niet te koude wind vind ik het vaak heerlijk om uit te mesten.

Het voordeel van aan huis vind ik vooral dat je zelf je beleid bepaald en dat je je pony's/paarden veel ziet. Wat ik eerder al las is dat de voorbereidingen voor je paard aan huis kan komen inderdaad het duurste zijn. De wei in orde maken (palen, draad, in mijn geval zelfs gaashekwerk) en de stallen laten zetten. Aan de andere kant zijn dit soort woningen met voorzieningen hier in trek dus wellicht haal je het er bij verkoop weer uit ... dat houd ik mezelf voor zodat het minder duur voelt :')
Het daadwerkelijk aan huis houden vind ik stukken goedkoper.

Op het nieuwe plek ben ik van plan met twee ruime stallen te beginnen. Er komt dan een grote pony/klein paard bij. In de winter wil ik ze 's nachts op stal en overdag altijd buiten. Ik wil een track rondom mijn weide aanleggen waar ze altijd op kunnen en voor de stallen wordt een verhard stuk waar ze altijd droog kunnen staan.
In de zomer wil ik graag van de 2 stallen 1 grote stal maken en dan zonder bodembedekking (alleen rubber matten). Dan wordt het enkel schuilstal en mogen ze lekker 's nachts buiten blijven. Dit scheelt tevens ook in bodembedekking.

Nadeel van aan huis vind ik dat je ook in de regen het werk hebt en het dan minder leuk is. Als je zelf ziek bent heb je iemand nodig om je te helpen of moet je het zelf doen met je ziek lijf. Een dagje weg heb ik altijd gewoon gedaan zonder iemand te regelen. Maar meerdere dagen of langer weg dan zal je iemand moeten regelen.
Maar die ene keer per jaar dat ik eens een beetje moeilijk zit wegen voor mij niet op tegen het plezier van paardjes aan huis.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 23:52

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 11:42

Ik heb besloten om het toch te proberen!

Alleen zijn de plannen wat anders :)

Ik ga een container stalling plaatsen van 2 boxen op een wei :)
dit is momenteel een goedkopere oplossing. Zo geef ik niet al te veel geld uit als het me dan toch niet bevalt en dan kan ik zo'n container nog snel verkopen :D

Ik ben nu opzoek naar zo'n container Weten jullie toevallig iemand die dit 2dehands verkoopt? :)