Heb je al eens gekeken of je een aanpassing mag doen aan een deel je weide (zeg maar los door de bocht 20x40m) en een rubberlaag mag 'toevoegen' om te voorkomen dat je het land onherroepelijke schade toebrengt door er paarden in de winter op te hebben. Het wordt als winterpaddock bestempeld en beide schors (lastig omdat dit vergaat en niet super goed is voor de paardenvoeten indien te grof) alsook rubber zijn goed hiervoor omdat de toplaag dan stabieler ligt, niet schuift en vooral geen modderpoel veroorzaakt.
ik zou oppassen met 'illegaal' een rijbaak aanleggen. in sommige gemeenten controleren ze flink vanuit de lucht, als ze iets zien wat 'niet klopt' dan sturen ze gewoon iemand langs. dan krijg je en een flinke boete en je moet zorgen dat de rijbak verdwijnt en je staan in de radar wat betekend dat ze extra goed op je letten...
In mijn regio mag je eigenlijk niets zonder vergunning (als we het over schuilstal, paddock, rijbak hebben). dat komt door het bestemmingsplan. Volgens mij kun je ook een afspraak in plannen bij de gemeente om te vragen wat je wel precies mag en dan krijg je ook advies wat wel kans van slagen heeft. het heeft natuurlijk geen zin om 3x een vergunning of een concept in te dienen, dan zakt de moed wel een beetje in je schoenen.
Esterke
Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 13:34
Totaal niet verwacht maar onze aanvraag om een Paddock/rijbak aan te leggen is wonder boven wonder goedgekeurd! Zooo blij nu
Wij lopen tegen hetzelfde aan, ook in België. Wij zouden ook een paddock / rijbak willen aanleggen thuis, maar zitten ook in agrarisch gebied. Ik ben naar de gemeente geweest om info te vragen, maar daar kregen we ook meteen te horen dat een vergunning geen optie gaat zijn. Ze gaf aan dat het eigenlijk altijd een negatief advies krijgt en dus niet toegestaan wordt, en dat de gemeente dat sowieso volgt. Hebben we een mooie vergunde nieuwe paardenstal thuis, en mogen we geen droog stuk maken om de paarden te zetten. En de verhoudingen bij ons in de straat liggen niet overal even goed, dus ik vrees dat de kans dat iemand moeilijk gaat doen, sowieso al groot is.
Maar het laten zoals het is, is eigenlijk geen optie. Het is bij ons ook enorm nat in de winter, dan is er geen doorkomen aan. Zou het een optie zijn om een stuk te draineren, en gewoon het zwarte zand te houden maar dan los te trekken? Dat lijkt me dan het minste risico te hebben. Ik weet dat bij ons in de straat wel iemand een perfect aangelegde rijbak heeft, ga toch eens proberen uitvissen hoe hij dat vergund gekregen heeft.
Ik zou gewoon een aanvraag indienen. Wij hadden ook totaal niet verwacht dat het goedgekeurd ging worden omdat hoe we ook draaide of keerde met een mogelijke bak altijd een stuk op landbouwgebied zouden zitten. Wat misschien geholpen kan hebben bij onze aanvraag, wij hebben het woord rijbak niet gebruikt maar Paddock en aangegeven hoe de grond er bij ligt bij het Belgische weertje plus dat dit voor gezondheid, hygiëne en veiligheid van de paarden plus de verzorgers een noodzaak is. Drainage leggen zou altijd mogen het enige probleem bij zwarte zand is dat dit heel snel verdicht... waardoor je drainage systeem vrees ik een beetje in het niets valt