Rizette schreef:Een paard is niet gebouwd om te eten uit een net. Het is gebouwd om met het hoofd laag aan de grond het gras af te snijden en ook in diezelfde houding te kauwen. Dus hooi uit een bak aan de grond te eten zonder belemmeringen.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens trouwens.
Wel wat betreft de "eethouding" maar niet dat dit enkel verwezenlijkt kan worden door een bak hooi op de grond te zetten. Een bak hooi op de grond met metalen rooster vind ik een ander verhaal, zoals ik al eerder zei heb ik hier wisselende ervaringen mee door wat ik om me heen zie. Paardjes verderop eten uit uit een bak met rooster, allebei op leeftijd maar geen ongebruikelijke slijtage. Verderop in de straat juist het tegenovergestelde verhaal, dus de manier van eten speelt denk ik ook een grote rol.
Je kunt een net ook laag hangen, doe ik zowel in de weide als in de loopstal, die van mij staan gewoon met de neus omlaag bijvoorbeeld. En dat net is niet alleen maar om het "langzaam eten" te bevorderen, maar ook om het zand eruit te houden, vooral in de winter.
Tegelijkertijd heeft het paard in het wild ook niet constante toegang tot enorme rijke hoeveelheden grasland (juist niet, daarom ook het gesjouw van de ene naar de andere plek). Constante toestroom van veel hooi, zeker zo makkelijk te grijpen, kan voor sommige paarden dan ook daadwerkelijk klachten geven. Zelf zie ik het langzamer eten veel meer als een nabootsing van natuurlijke omstandigheden, en mijn twee sobere kerels doen het daar ook goed op.