Paard aan huis of "perfecte" stal 30 minuten rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:49

Mijn overwegingen zouden zijn:
- kun je iets kopen waar je het écht naar je zin kunt maken (met de tijd). Dus juiste plek en echt genoeg grond voor jouw manier van paarden houden. Heel realistisch zijn daarin. Kun je bijvoorbeeld een huidige perfecte stal genoeg benaderen?
- hoeveel is de gezelligheid van een stal onderdeel van jouw plezier met je paard? Als je eens 3 dagen alleen op stal bent? Hoe voel je je dan? Ga desnoods eens een week bewust op een ongewoon tijdstip dat er niemand is.
- wat vind je partner er van? Het is bijna onvermijdelijk dat die er in mee gesleept gaan worden. Je kunt dit bijna niet gescheiden houden.
- Hoe graag/ vaak en lang wil je op vakantie en weekendjes weg? Het kán. Maar het is echt wel meer geregel. Kun je er bijvoorbeeld mee leven dat er tijdelijk iemand in je huid woont.
- Zijn jullie 'klussers' of heb je genoeg extra geld om dingen te láten doen. Er is altijd werk rondom paarden te doen. Dat moet je leuk vinden of je moet het kunnen betalen om het uit te besteden.

Ik heb ze inmiddels 5 jaar aan huis staan. En nee, het is niet altijd rozengeur en manen schijn. Maar ja: het is onze leukste keuze ooit. Nooit spijt van.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:07

capopjekop schreef:
Het heeft beide voor- en nadelen. Pensionstal neemt een stukje zorg en verantwoordelijkheid uit handen. Anderzijds moet je maar net de perfecte stal vinden binnen je budget die paarden houdt zoals je graag ziet.

Dat blijft natuurlijk altijd een punt. Er blijven altijd kleine dingetjes die je zelf liever net iets anders gezien had. Perfect bestaat bijna niet. Toch ben ik heel erg tevreden over de stal waar mijn paardje nu staat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:17

Ik heb ze jaren aan huis gehad, daarna op pension op een grotere stal en daarna op een weide zo'n 15km van huis, gelijktijdig had ik ééntje op een kleine privé pensionstal. Nu heb ik er twee aan huis en twee staan op de weide. Ik wil ze niet meer op pension, niet groot, niet privé, gewoon in eigen beheer. Nog liever op weide (waar het water opgevangen wordt en in de zomer is het dus met bidonnen als het extreem droog is.) dan op een pensionstal.
Aan huis is luxer dan op de weide natuurlijk. Stromend water (grondwater, op weide zit het water zo diep -op 60m nog geen water- dat het met een handpomp geen doen is en geen mogelijkheid tot elektriciteit dus daar is een grondwater pomp geen optie..). Je gaat naar buiten, je voert en je komt weer binnen een kop koffie drinken. Maar zoals reeds gezegd is het idd ook wel veel werk. :) Hier lopen ze 24/7 buiten. Ik mest de weide 's morgens en 's avonds, voeren 's morgens en 's avonds. Water is nu gelukkig wel met de slang dus geen arbeidsintensieve taak meer.
Weg gaan voor meer dan één dag is moeilijk want iemand moet de paarden voeren. :) Voor mij is dat geen probleem want ik houd er niet van om lang van huis te zijn. Maar voor een ander is dat wellicht wel een issue. Een dagje geen zin is geen optie, ook als je ziek bent moeten de beesten verzorgt worden. :)

Als ze aan huis staan is het trouwens inderdaad onvermijdelijk dat de partner er ook mee te maken krijgt. Ik probeer dat zoveel mogelijk te beperken, mijn man is nl. gestopt met de paarden en dat wil ik respecteren maar hij kan het stiekem zelf niet altijd laten om dan toch een handje toe te steken. :+: Iets wat ik waardeer maar wat dus ook weer geeft dat de partner er gewoon snel in betrokken raakt. Als ik op mijn jonge paard zit en die een "ik ben jong en ik wil wat." dagje heeft dan staat mijn man toch ook in de buurt voor het geval dat ie me uit het zand moet komen rapen. :+ Of als mijn paard dat beter hoort te weten debiel begint te doen op de struik van de buren.... Als dat vroeger op weide was kreeg hij hoogstens mee dat ze "een beetje fris" waren. :+ Nu kom ik daar niet meer mee weg. _O-

Maar zoals pol013 ook al zegt; kan je er tegen alleen met de paarden bezig te zijn? Ik vind dat heerlijk (dat ik nooit alleen was stoorde mij enorm op pensionstallen.) maar ik weet dat veel mensen dat vreselijk vinden. En onderschat echt niet dat er inderdaad áltijd iets te doen is.... Ik ben echt geen friemelaar of iemand die enorm neurotisch is maar zolang het licht is (en en beetje aangenaam.) ben ik veelal buiten bezig. Ik heb afgelopen zomer wel eens in de weide mijn Mcdo-hamburger staan op eten om 22:30 ongeveer (het was al redelijk donker inmiddels.) omdat mijn man het toch wel tijd vond dat ik wat at. :')

Toen alles hier onder het ijs zat heb ik gevloekt als een dokwerker (gezien ik elke drie passen bijna op mijn gezicht ging.) en als het veel regent dan zijn de verzorgtaken een stuk minder aangenaam maar ook dat hoort er bij. :) Regen, wind, ijs, sneeuw, het is niet altijd zomer. :) (en zelfs in de zomer is het niet altijd zomers.)

Dat moet je wel allemaal willen doen. IK vind het dat waard maar het is niet alleen maar lekker tutten. :)

Qimm

Re: Paard aan huis of "perfecte" stal 30 minuten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:20

100% aan huis, heb het zo ingericht dat ik er max 30 minuten per dag aan kwijt ben met verzorging. Elke dag even poepscheppen a 15 minuten, 1x per dag slowfeeder volproppen 2x per dag schep brokken in de bak.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:32

Aan huis kan ideaal zijn, maar moet wel bij je levenstijl en dat van je partner passen.
Maar zorg dat je je er goed op oriënteerd dat je wensen (qua stalling/paddock/bak er al aanwezig is of gebouwd mag worden. Bovendien moeten er natuurlijk minimaal 2 paarden kunnen staan.

30min verderop staan lijkt me ook niet ideaal. Zeker niet als je nu zo fijn staat. Je weet niet of de volgende stal idd beter is. Is het geen optie om een trailer te kopen zodat je makkelijk toch naar een leuk buitenrit gebied kan.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:08

Aan huis!
Ik heb de paarden nu ruim 1,5 jaar thuis staan en ik zou niet meer terug willen naar pension. Het kost tijd, maar ik ben blij dat ik nu gewoon alles zelf in de hand heb.

Wij proberen het ons wel zo makkelijk mogelijk te maken, zodat ik niet dagelijks uren bezig ben met de verzorging van de paarden. Dan is het ook makkelijker om iemand te vinden die het een paar dagen kan overnemen als je even weg wil.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:20

Al diegene die een partner hebben die niet wilt helpen...andere partner zoeken _O- nee nee grapje!

Toen ik en mijn man een koppel werden heb ik wel heel duidelijk gezegd dat paarden mijn leven waren. Ik adem paard. :D en heb gezegd dat als hij voor mij kiest dat hij er dan dus automatisch x-aantal paarden bij krijgt O:)
Nu ik mag absoluut niet klagen, ik doe het grootste deel maar hij heeft er ook geen probleem mee om daar bij te springen waar en wanneer nodig.
Moest hij totaal nooit willen inspringen vrees ik dat onze relatie nooit had stand gehouden want denk dat dat automatisch voor wat wrijvingen hier en daar zou zorgen.

Zoals ik al zei staan mijn paardjes aan huis. In de winter pal achter het huis, heb een stal met drie boxen waar ze in kunnen en een stuk waar ze buiten kunnen. Deel met Paddock tegels ( van die roosters die ze ook gebruiken voor kiezeltjes over de doen maar dan speciaal voor paarden) zodat ze een stuk hebben waar ze steeds droog kunnen staan. 2 grote 800 liter vaten, 1 voor water en 1 voor hooi (slowfeeder) hier gaan we proberen een rijbak/Paddock aan te leggen en de andere helft gras wat paardvriendelijke struiken en bomen. Water is grondwater via elektrische pomp hier thuis. Hooi is gewikkeld, echt zo droog als hooi maar laten het inwikkelen zodat het buiten kan liggen.
De zomerwei ligt op 5-10 minuten wandelen van hier of met de auto een paar minuten. Daar een put laten slaan waarop ik dan een benzine pomp kan koppelen (snelkoppeling) voor water, geen handmatig gepomp meer dus want dat was niet te doen voor drie paarden. Er staat een schuilhok. Stroom met een zonnepaneel voor de stroomklok. De wei word meestal bemest door een super vriendelijk boer in de buurt als wij dat willen ook omdoen en opnieuw inzaaien doet hij voor ons tegen een kleine vergoeding als het nodig is.
Onze mest mogen we bij hem op het land droppen.

Uiteraard als er iets stuk is of vervangen moet worden is dat voor ons.
Het hooi word eens per jaar gebracht en gestapeld.

Dus eigenlijk valt het heel goed mee.
Het ligt er ook aan hoe je je paarden wilt houden.
Mijn staan normaal altijd buiten. Deze winter mss drie keer op stal gestaan.
Ze worden niet geschoren dus geen "gedoe" met dekens.

T is maar net wat je wilt.
Als ik het goed lees heb je 1 paardje? Hou er rekening mee dat een tweede erbij dan toch wel het vriendelijkste is voor je paardje.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:45

Het is ook maar net hoe moeilijk je het je zelf maakt. Als ik nu een weekendje weg ga moet ik ook iemand regelen voor mijn stallen en voer klaarzetten en toch staan ze in pension ergens. Als ik ze in eigen beheer zou hebben zou mijn ideaal zijn stallen grenzend aan een paddock zodat ze zelf in en uit kunnen lopen en voerplekken die ik maar 1x per dag hoef te vullen met hooi. En voeren in de ochtend en avond kost niet zoveel tijd doe ik nu ook 2x in de week op de pensionstal waar we staan. Dus ja als ik de kans zou hebben zou ik ze graag in eigen beheer willen hebben omdat het mij gewoon heel leuk lijkt uit mijn raam te kijken en ze te zien staan maar nu staan ze ook perfect.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:09

Hier staan ze aan huis. Ik zou ze persoonlijk niet snel in pension zetten, daar ben ik veel te veel control freak voor. Je hebt gewoon alles in eigen beheer en kan per paard beslissen en kijken wat die nodig heeft. Moet wel zeggen dan manlief er voor 200% achter staat. Hij heeft zelf kleinvee en daar help ik dan weer mee...

Ze staan 24/7 buiten, met inloopstal . Ik heb een kleine bak in het midden van de paddock en we huren de weide van de buren. Schoonpa is boer die komt 1 x in de zoveel tijd een ronde baal brengen. Verder hooien we zelf. Het is een way of life, we kunnen er samen van genieten om met de dieren en de verzorging bezig te zijn. We zijn in die zin zelf voorzienend, we hebben een eigen trekkertje voor slepen en mest strooien ed

Als we weg gaan.... dan zet ik een grote mand hooi klaar die kiepert een van de buren dan over het hek, dat is nooit een probleem. Als we een paar dagen weg gaan dan komt er 1 x per dag iemand mesten en alles controleren en die zet dan gelijk hooi manden klaar voor 3 voer beurten, dan is er altijd wel iemand die dat over het hek kan hooien.zelf doe ik alles in slowfeeders maar als er iemand anders moet voeren dan gaat het er een keertje los in.Gaat eigenlijk altijd prima.

Manlief vind het helemaal niet erg om te helpen. Ik doe veel zelf maar op zondag is hij meestal degene die voert. De laatste voerbeurt doet hij meestal ook, omdat hij dan toch nog even een sigaret wil roken voor het slapen gaan...

Succes met je keuze

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:40

Ik zou absoluut gaan voor pension en niet aan huis.
Maar dat hangt er helemaal vanaf wat voor persoon je bent, wat je wil, hoe je week eruit ziet etc.

Ikzelf maak me snel zorgen en zou mijn paard nooit alleen laten zonder toezicht, nog geen uur. Ze zal maar net ergens blijven hangen of met koliek liggen dat wil ik niet op mijn geweten hebben dat ik het niet op tijd zie.
De stal waar ze nu staat loopt ALTIJD iemand rond, de staleigenaren laten de paarden nooit alleen. Daarnaast staat ze met haar vriendinnen in een kudde, iets wat ik haar nooit zou kunnen bieden thuis (ik ga immers niet ineens 10 paarden nemen). Verder vind ik de aanspraak op stal ook erg fijn, als ik me ergens zorgen om maak, ergens over twijfel, of gewoon gezellig wil kletsen dan kan dat meestal wel, ondanks dat het een kleinschalige stal is.
Ik zou niet anders willen. Tuurlijk aan huis heeft ook veel voordelen maar het weegt voor mij niet op tegen de voordelen aan een pensionstal.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:54

proven02 schreef:
Maar dat hangt er helemaal vanaf wat voor persoon je bent, wat je wil, hoe je week eruit ziet etc.

Ikzelf maak me snel zorgen en zou mijn paard nooit alleen laten zonder toezicht, nog geen uur. Ze zal maar net ergens blijven hangen of met koliek liggen dat wil ik niet op mijn geweten hebben dat ik het niet op tijd zie.
De stal waar ze nu staat loopt ALTIJD iemand rond, de staleigenaren laten de paarden nooit alleen. Daarnaast staat ze met haar vriendinnen in een kudde, iets wat ik haar nooit zou kunnen bieden thuis (ik ga immers niet ineens 10 paarden nemen). Verder vind ik de aanspraak op stal ook erg fijn, als ik me ergens zorgen om maak, ergens over twijfel, of gewoon gezellig wil kletsen dan kan dat meestal wel, ondanks dat het een kleinschalige stal is.
Ik zou niet anders willen. Tuurlijk aan huis heeft ook veel voordelen maar het weegt voor mij niet op tegen de voordelen aan een pensionstal.

En 's nachts dan? Paarden zijn niet achterlijk, die kunnen prima zonder toezicht rondlopen...

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:55

En dan nog is daar een oplossing voor: cameras :D Ik heb ook cameras hangen en kan eender waar alles bekijken. Kijk ook elk uur haha

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:00

upendo schreef:
Pensionstal in mijn geval. :)
Ik heb er lang overna gedacht en hoe idyllisch het ook allemaal lijkt, je geeft je volledige vrijheid op bij paarden aan huis.

Dit is echt een hele goede tip!
Zelf werd ik ineens chronisch ziek.....dan is het uit handen geven veel gemakkelijker en bespaart een hoop zorgen!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:04

'aan huis' vind ik 10 min verder niet onmiddellijk...

voordelen van aan huis vallen dan grotendeels weg,want je kan niet vanuit je raam kijken of alles ok is,in je pyama vlug voeren,of als iets bv niet goed gaat,tijdens tv-pauze vlug nog even gaan kijken.
dat zijn grote voordelen die 'aan huis' biedt,maar 10 min rijden geeft die niet.

dat zit je bv in de winter,als het vriest enorm te klooien met bevroren water en watertonnen in je auto 2x daags,....(aan huis ga je binnen enkele tonnen vullen,vraagt ook wat werk,maar stukken minder werk)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:14

Mijn partner kan prima dealen met het feit dat hij mijn aandacht moet delen met de paarden :j

Maar dat is iets anders dan thuis de hele zorg voor die paarden erbij krijgen.

En ik vind het gemakkelijker om aan stalgenoten te vragen om even iets voor mij te doen als ze toch ook al zelf op stal moeten zijn voor hun eigen paard, dan om mensen te vragen om naar mijn huis toe te moeten komen en wat aan verzorging te moeten komen doen.

Wij gaan nog wel eens een avondje naar vrienden en blijven dan slapen, dat is met paarden aan huis toch lastiger, zelfs als heb je ze 24/7 buiten met inloopstal oid.

En dat zou dus mijn man vooral erg jammer vinden, omdat we dan dus altijd iets moeten regelen als we dat soort avondjes plannen.
Op die manier zou mijn hobby een te grote stempel op zijn leven krijgen en dat is iets waar hij niet op zit te wachten.
Terwijl hij helemaal prima kan leven met het feit dat ik een paardenmeisje in hart en nieren ben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:20

Wanneer het huis je aanstaat en je kunt het betalen, doen. Houd rekening met nog een pony en kijk of het financieel goed kan. Aan huis is wel iets goedkoper maar je hebt ook 24 uur zorg. 4000 vierkante meter kun je een leuk iets van maken, niet helemaal voldoende maar goed genoeg.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:21

Qimm schreef:
proven02 schreef:

En 's nachts dan? Paarden zijn niet achterlijk, die kunnen prima zonder toezicht rondlopen...

Dat vind jij en dat mag. Ieder mens is anders ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:24

@Proven,maar een pensioneigenaar slaapt toch ook?
als je paard om 02.00u 's nachts zware koliek krijgt,kan ze evengoed 's morgens dood liggen,dan heeft die eigenaar toch evenmin iets gemerkt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:33

Je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat op pension, de knollen 24/7 in de gate gehouden worden. Maar als je daar rustiger van slaapt.... Je kan ze niet tegen alles beschermen. :)

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:42

Tengeltje11, weet niet of je het op mijn reactie hebt hoor. Maar die 10min is te voet. 5 a 10 min afhankelijk van tegen welk tempo :D
Met de auto een minuutje.
En in de winter maanden staan ze wel thuis. Dus geen gezeul met tonnetjes water hoor.
Ook in de zomer zeul ik niet met tonnetjes, heb putwater aan de wei.
Dus ongeveer 6 maanden echt aan huis en 6 maand op een paar minuutjes van huis.

Maar dat achterwege, ik zou nooit meer op een pension willen staan, vind het super zo. :j
En ja had ze ook liever het heel jaar door aan de achterdeur staan maar ben heel blij met wat we hebben. :D

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:47

tengeltje11 schreef:
@Proven,maar een pensioneigenaar slaapt toch ook?
als je paard om 02.00u 's nachts zware koliek krijgt,kan ze evengoed 's morgens dood liggen,dan heeft die eigenaar toch evenmin iets gemerkt?

Klopt daar kan je niks aan doen helaas. Maar als ik de keus heb uit laten we zeggen 16 uur per dag zicht op ze of 3 uur per dag kies ik voor het eerste

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:50

Ayasha schreef:
Je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat op pension, de knollen 24/7 in de gate gehouden worden. Maar als je daar rustiger van slaapt.... Je kan ze niet tegen alles beschermen. :)

Eens, en daarnaast kijken ze ook niet elke dag naar ieder paard individueel of ze er helemaal gezond uitzien, dat doe je zelf met je eigen paarden wel.

Ik heb een heerlijk persion met mensen die ik echt vertrouw, maar ze hebben nog werk/hobbies los van de stal, dus de paarden staan zeker niet heel de dag onder toezicht.

Ik zou me vooral focussen op time manegement wat je keuze betreft.

Vind het wel heel interessant om te lezen hoeveel tijd mensen dagelijks aan hun paarden aan huis besteden. Ik weet niet of ik het ooit zie zitten, maar ik lees ook wel mensen die het op relatief weinig tijd voor elkaar krijgen, knap.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:51

Qimm schreef:
100% aan huis, heb het zo ingericht dat ik er max 30 minuten per dag aan kwijt ben met verzorging. Elke dag even poepscheppen a 15 minuten, 1x per dag slowfeeder volproppen 2x per dag schep brokken in de bak.

Dat is misschien de dagelijkse verzorging.
Maar je vergeet weide en rijbaan onderhoud, klustijd als er iets kapot is, zorgen voor de hooi, stro, brok, mestafvoer.
Dingen waar je bij een pensionstal geen omkijken naar hebt.

Vergeet vooral die tijd en kosten niet mee te tellen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:55

Puur theoretisch, als ik verder dus niet ga tutten of andere onnodige zaken ga doen en ik gewoon door doe (wat in praktijk dus zelden lukt. _O- Maar best case scenario dus.) kan ik prima met twee uurtjes per dag de verzorging doen. Dan hebben ze hooi, vers water, twee maal per dag voer en is de weide gemest. :) mest afvoer is IMO geen "dagelijks klusje" en men vroeg naar dagelijkse verzorging toch?
Rijbaan onderhoud is ook niet iets dat zóveel tijd in beslag neemt als je 'm als enige gebruikt. ;)
Overigens, vergeet bij aan huis zetten ook niet dat je hooi droog zou moeten kunnen op slaan. Je kán ook verpakte balen gebruiken maar die hebben (imo) veel nadelen als je met een beperkt aantal paarden zit en eenmaal open moeten ze ook droog staan of heel snel op zijn. Dus het leven wordt een stuk makkelijker als je een baal droog kan leggen. Dat kan in principe prima in een trailer die je verder niet gebruikt. (gezien hier nog e.e.a in verbouwing is ligt mijn hooi momenteel in de trailer.). Heb je ze op stal dan zal je ook strooisel ergens moeten kunnen op slaan. :)

Bedankt nog voor je charmante pb proven02. Het werd zeer gewaardeerd.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:02

Aan huis
Je geeft idd een stukje vrijheid op, maar heb er zoveel moois voor terug gekregen :j