Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
capopjekop schreef:Het heeft beide voor- en nadelen. Pensionstal neemt een stukje zorg en verantwoordelijkheid uit handen. Anderzijds moet je maar net de perfecte stal vinden binnen je budget die paarden houdt zoals je graag ziet.
Hier lopen ze 24/7 buiten. Ik mest de weide 's morgens en 's avonds, voeren 's morgens en 's avonds. Water is nu gelukkig wel met de slang dus geen arbeidsintensieve taak meer.
Voor mij is dat geen probleem want ik houd er niet van om lang van huis te zijn. Maar voor een ander is dat wellicht wel een issue. Een dagje geen zin is geen optie, ook als je ziek bent moeten de beesten verzorgt worden.
Iets wat ik waardeer maar wat dus ook weer geeft dat de partner er gewoon snel in betrokken raakt. Als ik op mijn jonge paard zit en die een "ik ben jong en ik wil wat." dagje heeft dan staat mijn man toch ook in de buurt voor het geval dat ie me uit het zand moet komen rapen.
Of als mijn paard dat beter hoort te weten debiel begint te doen op de struik van de buren.... Als dat vroeger op weide was kreeg hij hoogstens mee dat ze "een beetje fris" waren.
Nu kom ik daar niet meer mee weg. 
Regen, wind, ijs, sneeuw, het is niet altijd zomer.
(en zelfs in de zomer is het niet altijd zomers.)
nee nee grapje!
en heb gezegd dat als hij voor mij kiest dat hij er dan dus automatisch x-aantal paarden bij krijgt
proven02 schreef:Ik zou absoluut gaan voor pension en niet aan huis.
Maar dat hangt er helemaal vanaf wat voor persoon je bent, wat je wil, hoe je week eruit ziet etc.
Ikzelf maak me snel zorgen en zou mijn paard nooit alleen laten zonder toezicht, nog geen uur. Ze zal maar net ergens blijven hangen of met koliek liggen dat wil ik niet op mijn geweten hebben dat ik het niet op tijd zie.
De stal waar ze nu staat loopt ALTIJD iemand rond, de staleigenaren laten de paarden nooit alleen. Daarnaast staat ze met haar vriendinnen in een kudde, iets wat ik haar nooit zou kunnen bieden thuis (ik ga immers niet ineens 10 paarden nemen). Verder vind ik de aanspraak op stal ook erg fijn, als ik me ergens zorgen om maak, ergens over twijfel, of gewoon gezellig wil kletsen dan kan dat meestal wel, ondanks dat het een kleinschalige stal is.
Ik zou niet anders willen. Tuurlijk aan huis heeft ook veel voordelen maar het weegt voor mij niet op tegen de voordelen aan een pensionstal.
Ik heb ook cameras hangen en kan eender waar alles bekijken. Kijk ook elk uur haha upendo schreef:Pensionstal in mijn geval.![]()
Ik heb er lang overna gedacht en hoe idyllisch het ook allemaal lijkt, je geeft je volledige vrijheid op bij paarden aan huis.

Qimm schreef:proven02 schreef:Ik zou absoluut gaan voor pension en niet aan huis.
Maar dat hangt er helemaal vanaf wat voor persoon je bent, wat je wil, hoe je week eruit ziet etc.
Ikzelf maak me snel zorgen en zou mijn paard nooit alleen laten zonder toezicht, nog geen uur. Ze zal maar net ergens blijven hangen of met koliek liggen dat wil ik niet op mijn geweten hebben dat ik het niet op tijd zie.
De stal waar ze nu staat loopt ALTIJD iemand rond, de staleigenaren laten de paarden nooit alleen. Daarnaast staat ze met haar vriendinnen in een kudde, iets wat ik haar nooit zou kunnen bieden thuis (ik ga immers niet ineens 10 paarden nemen). Verder vind ik de aanspraak op stal ook erg fijn, als ik me ergens zorgen om maak, ergens over twijfel, of gewoon gezellig wil kletsen dan kan dat meestal wel, ondanks dat het een kleinschalige stal is.
Ik zou niet anders willen. Tuurlijk aan huis heeft ook veel voordelen maar het weegt voor mij niet op tegen de voordelen aan een pensionstal.
En 's nachts dan? Paarden zijn niet achterlijk, die kunnen prima zonder toezicht rondlopen...
tengeltje11 schreef:@Proven,maar een pensioneigenaar slaapt toch ook?
als je paard om 02.00u 's nachts zware koliek krijgt,kan ze evengoed 's morgens dood liggen,dan heeft die eigenaar toch evenmin iets gemerkt?
Ayasha schreef:Je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat op pension, de knollen 24/7 in de gate gehouden worden. Maar als je daar rustiger van slaapt.... Je kan ze niet tegen alles beschermen.
Qimm schreef:100% aan huis, heb het zo ingericht dat ik er max 30 minuten per dag aan kwijt ben met verzorging. Elke dag even poepscheppen a 15 minuten, 1x per dag slowfeeder volproppen 2x per dag schep brokken in de bak.
Maar best case scenario dus.) kan ik prima met twee uurtjes per dag de verzorging doen. Dan hebben ze hooi, vers water, twee maal per dag voer en is de weide gemest.
mest afvoer is IMO geen "dagelijks klusje" en men vroeg naar dagelijkse verzorging toch?