Twee paarden aan huis > derde erbij? Ervaringen/meedenken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 22:54

BopjeBo schreef:
Hier 2 paarden aan huis en geen probleem als ik met 1 op pad ga.

Nooit problemen gehad of zijn ze er geleidelijk aan gewend geraakt?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:56

Hier gaat twee prima. Gewoon een veilige box met berg hooi en dan langzaam wennen om langer alleen te zijn.
Ze hinniken wel en draaien wat rond, maar ze zijn verder okay.

Het is meestal maár voor een paar uurtjes, de rest van de dag hebben ze elkaar

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:59

Hier ook een derde erbij genomen voor als ik met de ruin weg was. Het maakt voor mijn merrie echter niet uit hoeveel paarden er met haar achter blijven, zodra er eentje weg gaat dan begint ze te brullen tot dat paard weer terug is. Ook bij paarden die ze eigenlijk niet eens aardig vindt... :+ Inmiddels staan er 4 en ik mag er niet één meenemen van haar.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:01

Ik had precies dezelfde problemen en opties open :D Het alleen blijven ging hier echt totaal niet, ik wil ook gewoon rustig een paar uur/dag deel het bos in kunnen met 1 paard. Bij mij zijn er uiteindelijk 2 mini's bij gekomen, zo blijft er echt nooit 1 alleen achter en hebben ze wat meer kudde (mijne leven ook in kuddeverband 24/7 buiten). Mijn groters wil ik ook niet veel op gras, dus daar had ik geen zorgen om.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:02

Het is paard afhankelijk, heb er hier 6 in de achtertuin, 3 kunnen er alleen staan en 3 absoluut niet. Gewoon uitproberen met kleine periodes en zien hoe het loopt. Niet te lang mee wachten maar er meteen een gewoonte van maken

betadine

Re: Twee paarden aan huis > derde erbij? Ervaringen/meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:21

Hier ook 2. Als ze te moeilijk doen steek ik ze tijdelijk ook apart op de paddock/wei. Mijn merrie plakt altijd heel erg aan andere paarden. Met mijn vorige ruin heeft het dus ook wel wat training gekost eer ik haar alleen zonder een hoop gedoe naar buiten kreeg. Beetje bij beetje ging dat steeds soepeler. Nu houd ze het voornamelijk op een partijtje brullen en versnellen op de terugweg :+ met mijn huidige ruin begon het ook weer. Heb ze toen even uit elkaar gehaald. Na het werk of buitenrit mochten ze dan wel soms bij elkaar en ondertussen staan ze ook weer voltijds bij elkaar. Ze blijft nog steeds niet graag alleen, maar blijft nu wel veel beter onder controle.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 08:04

Mn ene paard had ik al, die stond op een pensionstal. Ben toen bij mn vriend gaan wonen en kon het paard aan huis staan, even tijdje alleen gestaan en dat ging prima. Had er een veulen bij gekocht die in opfok stond wat niet goed ging, toen de stallen helemaal af waren deze naar huis gehaald. Heb altijd mn jonge paard alleen kunnen laten als ik met mn oudere paard ging rijden. Nu is mn oudere paard met pensioen en gaat het prima als ik met mn jonge paard op pad ga om te rijden. Als ze heel druk zijn kun je ze beter veilig in de box zetten met een portie hooi als je weg gaat, op gegeven moment wennen ze daar aan en weten ze wel dat het andere paard terug komt na een bepaalde tijd. Succes ermee

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:09

Ik heb er momenteel 3 aan huis staan, twee ruinen en een merrie. Mijn gepensioneerde ruin kan het slechtst alleen blijven, dus ook met een ouder paard heb je zeker geen garanties.
Als ik er 1 uit haal (maakt niet uit dewelke), beginnen de twee anderen te crossen en te brullen, tot ik terug ben. De twee ruinen gaan niet zo goed samen, maar zelfs die kunnen er niet tegen als de andere ruin even weg is. Nog een paard erbij is hier absoluut geen optie, dus ze zullen het toch moeten leren.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:17

Ik heb een grote merrie van 19 jaar, kan absoluut niet alleen staan. Toen ze thuis kwam wonen heb ik een minishet gekocht, veulen, en deze vanaf de eerste dag op stal gezet als ik ga rijden. Plukje hooi, en ze wacht netjes tot ik terug ben. Ik kan met de shet rond de stal lopen, longeren in de wei e.d., zolang de merrie maar weet dat we in de buurt zijn. Voor mij een prima oplossing.
De minishet kan ik eerder van de land halen en staat met een graasmasker. De merrie voer ik extra na het rijden, in de stal, en dan is de minishet buiten in de aangrenzende paddock.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:23

Ik ben zelf vrij nuchter en heb nooit moeilijk gedaan. Zorg voor een veilig hek en/of stal waar de kans op blesseren zo klein mogelijk is en gewoon gaan. Mijn shet was binnen no time gewend dat ze alleen was als ik met de ander weg was. Ongepland kwam ik met een 2e shet thuis van de markt maar als ze met zijn 2e achter blijven wordt er ook gerend en gehinnikt, maar dat stopt vanzelf en kan niet zoveel kwaad.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 10:37

Dank voor al jullie (heel verschillende) ervaringen!
Ik hoop dat de Holsteiner er snel aan zal kunnen wennen zonder de boel (of zichzelf := ) af te breken.

Is er trouwens een verschil tussen mini's en shets w.b. dik worden / risico op HB?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:41

Ik heb er 3, maar dan is er ook regelmatig 1 alleen. Ik zou er geen extra paard voor aanschaffen. Ze leren het vanzelf. :o

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:10

Die van mijn heeft het nooit geleerd. Helemaal hysterisch. 2 jaar lang 3x per week met mijn andere paard op buitenrit, maar hij leere het nooit. Zelfs een keer kreupel geweest daardoor. Ik zou voor een shet gaan

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:16

Ik heb ook 2 shetten bij mijn paard op onze weide staan. Niet voor het rijden aspect maar wel gewoon als vriendjes zeg maar.

Bij mij gaat dit perfect qua voeren en gras. Ze staan in de zomer gewoon 8-9 uur per dag mee op het gras en in de winter op onbeperkt hooi. Nog nooit problemen mee gehad. Mijn ruintje is nu 7 en heb ik als 2 jarig hengstje gekocht en mijn bijna 3 jarig hengstje heb ik gekocht na het afspenen.
Ze zijn ook super sociaal en heel makkelijk met andere paarden, kunnen gerust op stal terwijl ik met mijn paard bezig ben, samen of apart in de stal.

De wei shetproof maken is wel een dingetje. Al blijven de mijne nu wel heel simpel binnen de paddock ook al ligt de wei er vlak naast zelfs als de stroom er een keertje af is.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:22

Ik heb er ook 2, niet aan huis maar wel in eigen beheer. Paarden zijn kuddedieren dus geen enkel paard vind het tof om alleen te blijven. Zet de onrust op stal als zij of hij te nerveus is. verder zou ik me er niet te druk om maken. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:17

TS met je huidige paarden zou ik inderdaad ook kijken voor twee jonge warmbloedruinen of -hengsten.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:36

FCSA schreef:
@bigone: een pensioenpaard heeft inderdaad onze voorkeur. Liefst in eigendom van iemand anders, zodat het niet heel kostbaar wordt als het dier medische hulp nodig heeft ivm ouderdom. Wordt dat gedaan, een constructie waarbij de eigenaar niet zoveel betaalt voor stalling maar wel de medische kosten?

@troi: dat hangt denk ik een beetje van het type derde paard af. Onze Lusitano kan prima alleen achterblijven. Als we er daar twee van zouden hebben, was er geen probleem geweest. Dus een derde paard dat relaxed en rustig is, is misschien voldoende. Maar er zijn 4 stallen dus 2 pensioenpaarden is in principe mogelijk :)

Meld wel aan de pensioner wat je plannen zijn. Ik zou echt niet happy worden als mijn paard met regelmaat alleen staat.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:43

Geen idee of er veel verschil zit tussen mini's of shetters qua hb of eczeem.
Ik heb toen mijn paard aan huis kwam 2 mini's gekocht (nmprs) deze hebben altijd zonder problemen zomers 24u/p.d op de wei gestaan.
Ja ze werden beide wel wat dikker dan gewenst, maar het bleef binnen de perken.
1 is inmiddels nu verkocht en we hebben er sinds vorig jaar een Tinker bij.
Hier maakt het ook niet uit welke van de 3 ik uit de wei haal, ze hinneken en rennen allemaal. :')

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:43

wij hebben 3 paarden. Gaan vaak met 2 tegelijk rijden en dan blijft nr. 3 alleen achter. Die staat dan voor een uurtje of 2 op stal te hinniken. Tja, dat is nu eenmaal niet anders. Als we met 1 van de 3 weggaan, dan staat het vriendinnetje van degene die wegggaat ook te hinniken (maakt dus niet uit dat er nog een ander bij haar staat). Daar is dus niks aan veranderd, toen er een 3e bijkwam.

Nadeel van de 3e erbij is dat de nieuwe en de leider van de kudde elkaar na 3 jaar nog niet goed kunnen verdragen. S'nachts sluiten we dus 1 van de 2 op om te voorkomen dat ze bij elkaar de stal inlopen en ruzie krijgen. Dat is al meerdere keren tot bloedens toe gebeurd namelijk.
Overdag staan ze ook samen, maar dan staat ook de wei vaak open en is de haat en nijd wat minder, lijkt het.

Maar probleem is dus dat ze mijn oude merrie allebei al kroelmaatje hebben. Die heeft het er dus druk mee af en toe :P .

Ik zou dus geen derde erbij nemen, alleen maar om de ene die achterblijft niet alleen te laten staan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:47

Hi heb niet het topic doorgelezen, maar ik vind drie paarden geen fijn getal. Ik heb er nu ook drie en er is toch altijd een derde wiel aan de wagen vind ik in mijn 'kudde'.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:58

Ik zou idd eerder een mini dan een shet nemen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel, maar over het algemeen sluit de behoefte van shets niet aan op die van grote warmbloedpaarden en moet je bovendien constant rekening houden met hun ontsnap kunsten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:00

Dat ligt mss ook aan je samenstelling. Ik heb twee merries en een ruin en die zijn juist wel hecht. Hans is een beetje de verbindende factor. En onderling kroelen ze alle drie met elkaar. Hier ook zelden tot nooit wondjes. Ze kennen elkaar al jaren en weten elkaars grenzen.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:13

Hier ook twee merries die beide echt liever niet zonder de ander zijn. Staan nu 7 jaar samen.Als er eentje mee gaat op buitenrit, rijles of voor de wagen sluit ik de ander altijd op in de stal. Daar is het veilig wbt. gek doen.
Na wat rondjes lopen en wat schreeuwen is het nu meestal al gauw rustig.
Het grappige is wel dat ze allebei als degene die mee mag ze zich niets aantrekken van de onrust van de achterblijver.

Als ik eens een hele dag met een van de twee weg ben kan iemand van de huisgenoten de ander nu wel na een uurtje of zo naar buiten laten. Indien niemand thuis blijft ze gewoon met een berg hooi binnen.
Ging met de tijd steeds beter.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:35

Heb een tinker en twee shetjes. Ik rij alleen met de tinker, shetjes zijn dus altijd samen. Maar zelfs na 10 jaar maken de shetjes zich nog samen druk tot de tinker terug is :D Genoeg respect voor stroom, dus is het niet anders. Lastiger voor de thuisblijvers dan voor mezelf, haha. Ik zou het gewoon eerst bij de twee laten als een af en toe alleen achter blijft en ze verder lekker samen zijn zie ik geen probleem.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:55

Een een ouder paard van iemand anders? Op pensioen? Die komt denk ik niet dagelijks?

Ik heb 2 rijpaarden en een shetlander op het weiland wat ik huur, moet zeggen dat enkel mijn Arabier gek word als ik er met één weg ga. Ze galopeert langs het hek, en stopt niet tot we terug zijn. Met zowel de shetlander als Roza. Dan boeit het haar ook niet of de shetlander erbij staat of niet, ze heeft alleen oog voor mij die terug komt met het paard(je).

Dus een 3de paard hoeft niet gelijk te betekenen dat het dan rustiger gaat. Proberen kan natuurlijk altijd. Dan zou ik kiezen of voor een jonkie of een ouder pensioenpaardje. Aangezien je aangeeft geen tijd te hebben.