Doe het zelf stal als stal voor eerste eigen paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: Doe het zelf stal als stal voor eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:02

Dat maakt het een stuk makkelijker... als je geen wedstrijden rijdt maakt dat echt wel uit.
Niet qua hoeveelheid werk, maar het is niet iets makkelijker te managen...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 21:07

Ik heb echt alleen maar boshobbel ambities. En in de buurt van die stal liggen 5 vrij grote bossen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:13

Bij een doe het zelf stal, heb je waarschijnlijk altijd met de anderen te maken.
Wie doet wat wanneer, je hebt elkaar nodig als je niet kan.
Je moet overeenstemming met elkaar hebben hoe het reilt en zeilt op stal.
Je moet het treffen met de stalgenoten, dat iedereen zo'n beetje op 1 lijn zit en zich houdt aan de afspraken. (je kan namelijk vreselijk pech hebben hiermee)

Op een all in stal heb je daar allemaal niet mee te maken, dan heb je geen andere zorgen dan je eigen paard.
Je hoeft niet elke dag te komen, je paard wordt gewoon verzorgd.

Allebei is wel wat voor te zeggen natuurlijk, net wat voor jou mogelijk is en wat bij je past.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 21:20

Ja dat klopt inderdaad. Eerst eens even wachten waar als eerste iets vrij wordt tegen de tijd dat ik ga zoeken.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:16

Hoi maddoxx, ik had bij mijn eerste eigen paard een stal wat ook vrij veel doe het zelf was.
Ik moet zeggen het was een grote ramp

stal bleef vies (al was dat meer omdat ik te weinig stro kreeg)
Voeren was een regelrechte ramp, mijn paard was routine gewend en vaste voertijden.
Hij heeft in 3 maanden 2x slokdarm verstopping gekregen door te kort ruwvoer en onregelmatig voeren (en dus ging schrokken als hij wel wat kreeg)

oftewel als je een doe het zelf stal kiest.
Kijk dan even hoe de basis zaken zijn geregeld het zij met de eigenaar of de andere stal klanten.
Ik weet inmiddels dat dingen mooier kunnen lijken dan dat ze zijn.

Daarnaast vond ik het heel moeilijk om bij blessures/ziekte beelden er ''helemaal'' alleen voor te staan.
Er waren wel lieve stalgenootjes maar die hadden eigenlijk ook niet voldoende kennis.
op een ''luxere'' pension stal is er vaak toch wel wat meer basis kennis aanwezig mbt to dingen die je in het begin denkt te weten maar in de praktijk blijkt het soms anders XD

Denk dat het wel echt ligt aan jezelf en je paardje.
mijn paard kwam van een luxe stal en was manege paard. Zowel zijn training/buiten speel als voer routine stond vast.
en hij ging naar een doe het zelf stal zonder enige routine

Daarna een tussenweg gevonden met pension eigenaren met verstand van paarden (en veel routine)
Mensen die mee denken vond ik toch wel erg fijn in het begin.
En je kan je compleet richten op je net nieuwe paardje, zonder dat je je zorgen hoeft te maken of je paard wel gezond blijft m.b.t. genoeg voer/bodembedekking etc.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 10:36

Bedankt voor de info!
Ja, je moet het inderdaad ook maar net treffen met waar je staat. Het is in ieder geval goed om even beide mogelijkheden te horen, zeg maar.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:39

Ja en echt meerdere keren bij stalling langs gaan om te kijken!
Ik ben nu (helaas) op zoek naar nieuwe stalling vanwege sluiting ivm pensioen van de eigenaresse.
Maar ik ga zeker 4x kijken op andere tijden/dagen gewoon om sfeer te proeven en te zien hoe zaken er bij staan met bijv veel regen. En tijdens voertijd / uitmest tijd :D

1x fout gemaakt door te snel een stal te kiezen, doe ik nooit meer XD

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 10:48

Bedankt voor de tips! Ja dat ben ik zeker ook van plan.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:59

Wat leuk dat je een eigen paard gaat kopen zeg!

Mijn eerste pony ook op een doe het zelf stal. Ik had liever achteraf op een wat luxere pension stal gestaan en later naar een doe het zelf stal gegaan. De voorzieningen waren niet al te best. Nu op dezelfde doe het zelf stal nog en samen met de andere pension klanten de voorzieningen opgeknapt op kosten van de baas. Maar nu is het een fijne plek met heel veel vrijheid op je eigen ding te doen en dat zou ik nu wel over een pensioenstelsel verkiezen. Ik kan heengaan wanneer ik wil, zelfs snachts als ik dat zou willen maar daar staat tegenover dat ik wel alle zorg over de paarden heb. (ben nu de enige pension klant) Ik ben dus minimaal twee keer per dag een half uur op stal en dit niet je maar net willen. Het is nu maar net of je de tijd en zin er voor hebt :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:13

Laat je niet tegenhouden door die reacties van ''dat is toch helemaal niks voor jou'' en ''daar weet jij toch niks vanaf''. Alles valt te leren. Helemaal als je op een stal staat waar je eens advies kunt vragen als je twijfelt of je je zorgen maakt over je paard.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat jij zelf een idee hebt hoeveel vrije tijd je hebt voor je paard en dat je een inschatting maakt hoeveel tijd je kwijt bent aan de dagelijkse zorgtaken en hoeveel tijd er nog over blijft om te rijden e.d.

Als je krap zit in je tijd is een doe het zelf stal waarschijnlijk wat moeilijker. Heb je een hekel aan uitmesten, dan gaat het je misschien wel erg tegenstaan om dagelijks te gaan. Zelf vind ik uitmesten helemaal niet vervelend bijvoorbeeld.
En bij vakantie of ziekte, heb je dan iemand achter de hand of kan een stalgenoot dan incidenteel eens helpen?
En inderdaad zou ik eens gaan sfeerproeven. Kijken of je je op je gemak voelt daar.

Zelf ben ik begonnen met 2 pony's direct aan huis. En dat is prima gegaan. Sinds gisteren staan ze op een pensionstal in een paddock paradise (vanwege onze verhuizing). Als ons nieuwe stekje klaar is komen ze weer naar huis. Nu hoef ik dan niet meer uit te mesten en dat is stiekem wel eens lekker. Maar over het algemeen vind ik het uitmesten helemaal niet erg. Vooral met lekker weer vind ik het therapeutisch werken :') {:}

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:21

Ik sta ook op een doe het zelf stal met mijn 2 paarden of beter gezegd 'doe het samen'. En zou eigenlijk nooit meer anders willen. Nee ik heb ook geen luxe maar mijn paarden hebben de tijd van hun leven 24/7 buiten in de zomer en in de winter met een maatje op de paddock de hele dag met slowfeeders. Las net iets over dat als je geen wedstrijd ambities hebt dit prima is. Ik heb dikke vette wedstrijdambities maar die wil ik net ten kosten laten gaan van mijn paarden dus hop naar buiten. Ik moet toegeven dat ik het ook wel rustgevend vind lekker mijn stallen mesten en poepscheppen etc haha!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 11:24

Ik heb vaker op stal geholpen met alle stallen uitmesten. Ik kan niet zeggen dat het mijn lievelingsbezigheid is, maar dit zijn dan ook 10 stallen en een paddock. Een stal en een wei lijkt me dus niet zo heel erg. Ik weet echter niet hoe groot de stal en wei is, en zou eigenlijk graag willen vragen of ik er dan tzt (mocht er plek zijn tegen de tijd dat ik een paard koop) een soort uitloopstal van zou kunnen maken. Of een schuilmogelijkheid op het weitje zetten. Maarja, dan staat mijn paard alleen 24/7 op de wei, dus dan weer even kijken of er nog iemand op stal is die zijn of haar paard erbij zou willen zetten. Maar dat is toekomstmuziek.

Ik heb nog twee andere stallen op het oog, beide volpension en 240 en 260 euro per maand. Maar die zijn wel op 20 minuten fietsen. Nu staan mijn verzorgpaarden op de 240 stal, dus ben ik het wel gewend, maar zo heel dichtbij als de doe het zelf stal is het niet.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:25

Ja je hebt inderdaad doe het samen en; ''doe het zelf en zoek het zelf uit'' (ook als er iets mis/aan de hand is) stallen XD

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:06

Ligt er ook een beetje aan hoeveel 'doe het zelf' het inhoudt. Is het alleen het uitmesten dat er bij komt, of moet je ook er alleen voor zorgen dat je paard wordt buiten / binnen gezet. Wordt er wel gevoerd, of moet je alle voerbeurten ook zelf doen? Is er hooi aanwezig of ben je zelf verantwoordelijk voor het halen van hooi en het bepalen van hoeveel je paard krijgt? Dat is allemaal best een verschil.

Alleen uitmesten valt het allemaal wel mee. Ik vind het zelf erg prettig omdat het toch een hoop ook over je paard zegt. Je kan, als je zelf uitmest, al een hoop zelf in de gaten houden. Een paard uit de stal trekken en alleen maar hoeven te rijden zou ik zelf niet meer willen. Juist de dingen er om heen doen mij zoveel meer inzicht krijgen over mijn paard, haar beter te begrijpen en ook meer te 'bonden'. Maar alles zelf moeten doen lijkt mij bij een eerste eigen paard best pittig. Het zelf moeten bepalen wat en hoeveel je paard eet is soms best een zoektocht en het kan heel fijn zijn dat een ervaren stalhouder dat in handen heeft. Evenals de voerbeurten, want meerdere keren per dag voeren moet je wel net voor in de gelegenheid zijn. bij ons heb ik wel eens mensen behoorlijk zien worstelen met het zelf voeren en vooral het bepalen hoe en wat, terwijl sommigen al langer paarden in bezit hadden. Het zijn toch weer extra taken en zorgen erbij, en dat moet je wel willen en tijd voor hebben :)

Zelf sta ik op een doe het zelf en dan ook echt alles doe het zelf. Soms overleg en hulp met stalgenoten, maar 9 van de 10 doen alles zelf; zelf hooi kiezen, hooi bestellen, hoeveelheden bepalen, zelf voeren, zelf bodembedekking halen voor in stal, binnen/buiten zetten, uitmesten en dan komt er ook nog een stukje onderhoud paddock & weide (paaltjes, draadjes, stukjes afzetten) bij. Best een hoop extra werk naast alleen maar rijden. Ik wil niet anders meer, maar het is wel echt veel werk extra en dat moet je wel net willen en kunnen.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:24

Ik heb niet alles gelezen maar ik verwacht dat als je hier tijd voor hebt het geen probleem moet zijn, ik neem aan dat je ook wel een beetje wilt weten wat je paard gevoerd krijgt etc, als je een eigen paard koopt zul je je toch moeten verdiepen in wat je voert en dat soort dingen. Ik ben zelf 17 en heb sinds september 2017 mijn eerste eigen paard, deze staat aan huis 24/7 in de weide, mijn ouders hebben niks met paarden dus alle verantwoordelijkheid ligt bij mij, ik heb zelf ook alles qua voer, dekens etc uitgezocht, en bovendien doe ik de verzorging zelf, dus voor school uitmesten en voeren en s’avonds natuurlijk ook, hierbij komt ook kijken dat je goed hooi moet regelen en halen, moet bepalen hoeveel je voert, en ga zo maar door. Mij valt het ontzettend mee, je moet er wel tijd in steken om je in bepaalde dingen te verdiepen maar (ik vond dat iniedergeval) dat is ook leuk en interessant.
Succes!

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:39

Wat leuk en spannend je eerste eigen paard!
Het ligt er echt helemaal aan wat jij zelf fijn vind.

Ik heb ook een tijd op een doe het zelf stal gestaan (behalve het binnen en buiten zetten dat werd wel gedaan). En ik sta nu op een all in stal.

Mijn ervaring met doe het zelf is vooral de verplichting elke dag te gaan. Spontaan na mijn werk een borrel met collega's of met iemand afspreken kon nooit want ik moest altijd nog langs stal voor sluitingstijd. Ook als je ziek bent/een weekendje weg gaat/vakantie/uitje moet je altijd iets regelen. Vaak lukt dat wel met stalgenoten, maar ik vond het niet ideaal om dat continu te vragen/af te stemmen voordat ik kan besluiten iets te gaan doen (daarnaast heb ik ook nog de ervaring dat mensen zeggen dat ze voor je voeren, maar dan na sluitingstijd appen dat ze het niet hebben gedaan omdat je paard er wel prima bij stond- ja echt...)

Maar goed het ligt eraan hoe je dagelijks leven er nu uit ziet en hoeveel tijd je over heb. Heb je nu veel ruimte over (wat volgens mij zo is als je 3 verzorgpaarden heb) dan is het wellicht makkelijker voor je om elke dag langs te gaan, zelfs als je een andere afspraak erbij heb.

Sowieso ben je natuurlijk niet verplicht daar jaren te staan, als je na een tijd denkt dit bevalt niet dan kan je alsnog verhuizen naar een andere stal, het is sowieso even zoeken in het begin.

Heel veel plezier alvast met je eerste eigen paardje straks!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:58

Ga eerst eens na wat je allemaal zelf moet doen. Want ik het begin duren die klusjes natuurlijk een eeuwigheid. Maar je wordt er steeds sneller in.

Toen ik op de doe het zelf stond deed ik het volgende.

09:00 uur voeren
09:05 drollen uit de wei halen
09:30 hooi klaar leggen in de wei en water bak vullen
09:50 paard buiten zetten
09:05 stal mesten
09:20 voer voor de volgende rondes klaar zetten

18:00 voer in stal klaar leggen
18:05 paard binnen zetten.
18:15 voer voor 22:00 uur klaar zetten deze werd om en om gevoerd door de stadgenoten.

Ook had iedereen zijn eigen wei naar ze konden wel neuzen en elkaar zien. Je was dus echt op jezelf aangewezen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:58

Je kan het ook anders zien, als je zelf mest zie je meteen hoe zijn drollen zijn of is de stal natter/droger dan anders, is het een zooitje of juist niet, hoeveel heeft je paard gegeten aan hooi (als je dat zelf moet regelen)
Oftewel vaak zie je meteen hoe het met je paard gaat, en moet je de paddock ook mesten ed hetzelfde verhaal.

Ik sta ook op doe het zelf
In de ochtend en avond(22.oo) wordt er gevoerd
1 binnen of buitenzet beurt per week en degene die binnenzet voert en gooit hooi af.
Degene die buiten zet veegt ook meteen het erf en de stallen.
Zo hou je de prijs laag en heb je allemaal verantwoordelijkheid.
En bij ons kan je evt een beurt afkopen of ruilen. En stel je gaat op vakantie kan je ook kopen dat je stal/paddock wordt gemest en hooi bijgevuld enz.

De dag van mijn beurt plan ik zo dat ik niet rij ofzo of het moet echt heerlijk weer zijn.
In de zomer zodra de paarden 24/7 op het land staan vervallen de beurten en heb je alleen met je weidegenoten te maken om het weiland poepvrij te houden, en mijn paard staat samen met 2 anderen deels in het land en deels op de paddock ivm IR en dat regelen we onderling en kunnen we echt niet dan kopen we hulp in.
Trouwens dat inkopen moet je niet aan enorme bedragen denken hoor.

En ja je hebt te maken met stalgenoten maar op all in stal ook alleen op andere manier.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 14:36

Thanks voor de uitgebreide antwoorden! Hier heb ik echt heel veel aan!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:50

Ik vind doe het zelf te veel stress
als je ziek bent of andere plannen hebt moet je maar net lieve stalgenoten hebben of een moeder etc die even kan inspringen....

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:55

Ik stond met mijn eerste eigen paard ook gewoon op een doe het zelf stal, daarnaast had ik ook nog gewoon school etc.
Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoeveel tijd je er in wilt steken, s'ochtends ging ik op weg naar school langs stal om even buiten te voeren en buiten te zetten, dat kostte me 15 minuten max, en terug uit school fietste ik er weer langs om te rijden, uit te mesten, binnen te halen en te voeren. Als je niet gaat rijden kan dat alles in minder dan een uur.

De hoeveelheid ervaring en de enorme hoeveelheid kennis die heb opgedaan door op die stal te staan is immens, ik zou dat echt niet anders hebben gewild.
Ik zou nu, nóóit op volpension willen staan. Het voordeel van 'doe het zelf' is dat je ook alles zelf kan bepalen en kan doen op een manier die jij goed vind. Daarnaast krijg je er ook een extra sterke band van met je paard, jij bent tenslotte degene die hem zijn eten geeft ;)

In geval van nood of als ik op vakantie ging kon ik altijd terug vallen op stalgenootjes, mijn ouders of eventueel vrienden, maar dit is in werkelijkheid zeer zelden nodig geweest.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 15:10

Bedankt voor de ervaringen!

Deze stal is wel echt een hele doe het zelf stal. Dus je huurt stal en weide, en doet de rest helemaal zelf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:18

Maddoxx schreef:
Ik heb vaker op stal geholpen met alle stallen uitmesten. Ik kan niet zeggen dat het mijn lievelingsbezigheid is, maar dit zijn dan ook 10 stallen en een paddock. Een stal en een wei lijkt me dus niet zo heel erg. Ik weet echter niet hoe groot de stal en wei is, en zou eigenlijk graag willen vragen of ik er dan tzt (mocht er plek zijn tegen de tijd dat ik een paard koop) een soort uitloopstal van zou kunnen maken. Of een schuilmogelijkheid op het weitje zetten. Maarja, dan staat mijn paard alleen 24/7 op de wei, dus dan weer even kijken of er nog iemand op stal is die zijn of haar paard erbij zou willen zetten. Maar dat is toekomstmuziek.

Afgezien van wat de gemeente op dit punt accepteerd, is het nieuw komen en meteen eisen stellen de manier om je ongeliefd te maken, wees hier dus heel voorzichtig mee.

1 stal uitmesten is lang niet zoveel werk (tenzij je een echte smeerkees weet te kopen) als meerdere, zeker niet bij elke dag bijhouden. Wei is meer werk alleen al ivm afstanden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 15:20

Het is geen harde eis hoor, gewoon een vraag die ik er zal gaan stellen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:34

Kun je niet een kijkje gaan nemen daar en praten met mensen die daar al staan? Die kunnen je uiteindelijk het beste vertellen wat het inhoud.

Ik heb op een stal gestaan waar ik dagelijks 12 stallen moest uitmesten, de wei bijhouden en de paarden (er stonden er 26 op dat moment) moest voeren en binnen zetten. Ik kreeg hier niet voor betaald, stalling was wel 'goedkoop' (€120 geloof ik), maar dat stond niet in evenwicht met wat ik allemaal voor de stalbaas deed, wel veel van geleerd overigens. Ik zou daar zelf niet meer aan beginnen, ik had namelijk ook geen tijd en energie meer over om überhaupt iets met mijn of een ander paard te doen.
Nu sta ik op een stal waar ik alleen mijn eigen stal (uitmesten, hooi en water vullen) en mijn eigen weitje hoef bij te houden. Vaak neem ik dan ook het weitje van het paard wat naast de mijne staat mee, de kruiwagen is tenslotte dan ook nog niet vol. Binnen en buiten zetten wordt gedaan, maar vaak ben ik er nog als ze worden binnen gezet, dus dan doe ik het of ik help mee. Als ik echt alleen mijn stal en weitje doe ben ik binnen 15 minuutjes klaar.
Met een échte doe het zelf stal is het waarschijnlijk de bedoeling dat jij zelf ook de paarden binnen en buitenzet, ik verwacht gezien er zoveel paarden staan dat ze een schema hebben van wanneer wie de paarden binnen/buiten zet. Als er meerdere mensen daar rondlopen kunnen zij je vast ook prima helpen mocht je ergens niet uitkomen. :D