welke bomen en struiken wel of niet langs een wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 09:29

Goed, inspraakavond is geweest en dat viel even fors tegen.
Van de 20 meter blijft slechts 1 meter over voor aanplant van iets hoogs. Daar past dus weinig echt hoog in. Dus we gaan daar voor een meidoornhaagje.

Verderop komt wel een strook voor hogere bomen.
Maar helaas is bijna alles op de lijst giftig (Esdoorns, lijsterbes, Sporkehout en eik)
Er staat ook een fladderiep tussen

Iemand ervaring met de Iep?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:00

Isapaardje schreef:
Van de 20 meter blijft slechts 1 meter over voor aanplant van iets hoogs. Daar past dus weinig echt hoog in. Dus we gaan daar voor een meidoornhaagje.

Maar helaas is bijna alles op de lijst giftig (Esdoorns, lijsterbes, Sporkehout en eik)

Het bovenstaande lijstje zou mij geen zorgen baren. Sommige varianten van de esdoorn worden gelinkt aan vergiftiging, maar vergeet niet dat net als bij de eik en de kastanje het er dan om gaat dat ze enorme hoeveelheden binnen moeten krijgen voordat ze er iets van merken. Ook bevat een plant niet in elk deel dezelfde stoffen of dezelfde hoeveelheid ervan. Herken trouwens wel wat iemand al eerder schreef, dat de zaden nogal uhm, enthousiast zijn. Elk voorjaar (nu) zie ik over groene blaadjes aan een stokje op komen, die loop ik dan uit de bloempotten te trekken. In de wei, waar de esdoorns bij ons er ook naast staan, heb ik daar geen last van. Het lijkt alsof ze er "de kans niet krijgen". Wel blaas/hark ik elke herfst het afgevallen blad bij elkaar en gooi dat in de houtwal (fijn voor de egels). De bladeren en de zaden schijnen in verhoogde mate giftig te zijn. Tegelijkertijd moet ik ook bekennen dat ik die van mij nog nooit een blad heb zien eten, en dat als er blad door het hooi komt, hij hem altijd vakkundig eruit friemelt met zn lippen en "weggooit".

Goed weidebeheer is het belangrijkste. Iemand schreef al dat als de eikels gingen vallen ze het stukje even afzette en dan zoveel mogelijk bij elkaar harkte. Dat is een mooi voorbeeld, en daarmee neem je het zekere voor het onzekere. In onze vorige weide stonden we trouwens in het bos omringt met eik, beuk, kastanje, esdoorn, iep, es, wilg, lijsterbes en vlier, om er even een paar te noemen. Ik heb ze nooit aan de vlier of de lijsterbes zien zitten, en zou hier enkel bang voor worden indien ze verder helemaal niks meer te eten hebben en dus "op zoek" gaan. Tegelijkertijd, ik lees ook uit je verhaal dat ze waarschijnlijk niet over het draad bij de aanplanting kunnen, dan zou ik me al veel minder zorgen maken.

Wat betreft je eigen aanplant in het strookje, in het kader van positieve planten, zou zeker kijken of er een paar geschikte plekken zijn voor wilg. Dat is gewoon een groeiend paardensnoepje. Wij hebben knotwilgen zo neergezet dat ze bij de uiteindes kunnen komen, en er wat aan kunnen knabbelen. En elk voorjaar na het snoeien gooi ik de bult in de weide, in de zomer knip ik hier en daar een tak af, en die gaat ook in de weide. Wilgenbast is erg goed voor ze en zo voorzie je ze ook in hun "knabbelbehoefte".

Isapaardje

Re: welke bomen en struiken wel of niet langs een wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 17:41

Ja maar ik heb al genoeg tuin bij te houden, heb echt geen zin en puf om ook de wei te moeten gaan aanharken als al het blad en zaden gaan vallen.
Dus als het even kan, liever alles veilig, dan hoef ik me nergens zorgen om te maken :)

Wilgjes heb ik al staan en daar snoepen ze alleen van als ze het blad bij kunnen.
Ik heb pas nog geknot en de takken in de uitloop gelegd, maar ze doen er niets mee.
Verwende beesten heb ik … niet lekker genoeg denk ik hahahaha

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:11

Isapaardje schreef:

Staat er geen gewone es tussen?
Die kan je probleemloos planten bij paarden. Wordt vaak verward met esdoorn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 23:51

Nee ik heb de Latijnse namen gekregen. Ging echt om Acer soorten (diverse varianten).
Dus dat zijn esdoorns en geen es.

Maar gelukkig staan er ook goede bomen tussen, dus die zet ik boven aan het verlanglijstje :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 00:12

Lijsterbes is toch niet giftig? Je kan zelfs confituur maken van de besjes als ze rijp zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:30

Lijsterbes is rauw in elk geval wel giftig.

Ik heb lijsterbes gewoon langs de paddock staan maar ze eten het echt niet.

Bedoel je niet vlierbes? Ook die moet je koken, maar de bloesem en bes zijn wel eetbaar.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 13:15

Het ligt er ook aan in welke hoeveelheden natuurlijk ze iets wel of niet binnen krijgen.

Er staan hier diverse eiken in de buurt, ook pal langs de wei, en ze vreten er aardig wat van op als de eikels gaan vallen. Maar omdat ze het zo langzaam opbouwen, denk ik dat het geen probleem is verder (al haal ik uiteindelijk ook een hoop weg hoor).

En er staan ook diverse prunussen, thuja (die ook altijd bruine takjes verliezen bij wind en die zijn ook giftig), laurierkers en esdoorn in de huidige strook om de wei (van de andere buren). Zelfs taxus aan de oostkant.
Ik ben dus altijd wel alert, en zal vast niet voorkomen dat ze iets binnen krijgen van het een of het ander.
Maar vrees als er nog een strook bij komt met enigszins giftige planten, het een te grote opeenstapeling gaat worden en dan kan net dat ene wat op zich niet al te giftig is, toch de doorslag gaan geven voor ziek worden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:18

Wat je ook veel tegenkomt langs weides is varen en klimop. Ook niet handig. Dus mocht dit langs je weide groeien, dan gelijk weghalen. En natuurlijk nachtschades, zoals Vingerhoedskruid.
Qua bomen is Wilg een hele goede om te laten staan, maar dat wist je waarschijnlijk al. Is namelijk naast een leuk speel-gebeuren ook natuurlijke paracetamol voor paarden.

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:27

De veldesdoorn is niet giftig. Dat is de Acer campestre.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:36

Zo lang je zorgt voor voldoende aanbod van goed eten, zal het wel loslopen.
Wanneer de weide schraal wordt, is het wel zaak wat op te letten.
Veel giftige planten eten paarden niet, tenzij noodzaak of dat het er als snoeiafval ligt (vooral taxus is dan link!).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 23:44

Het betreft 2 shetlanders. Die snaaien alles naar binnen, honger of niet :+

En ja de aangeboden esdoorn was de veldesdoorn inderdaad.
Dus oké, die zou dan nog gaan, maar ik heb inmiddels een aardige verzameling van echt veilige bomen en struiken, dus ze moeten daar maar uit kiezen :)

En ja er zou ook een vlinderkruidenstrook pal langs de wei worden ingezaaid die zichzelf dmv uitzaaien in stand zou houden.
Maar ik vrees dat men daar ook rustig kruiskruid en distels tussen laat komen, dus ik heb ook gevraagd om die strook niet aan te leggen.
Begrijp dat het voor hen eenvoudiger onderhoud is, maar bij goede aanplant heesters zal er vrijwel geen (on)kruid onder gaan groeien.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:37

Shenavallie schreef:
Wat je ook veel tegenkomt langs weides is varen en klimop. Ook niet handig. Dus mocht dit langs je weide groeien, dan gelijk weghalen. En natuurlijk nachtschades, zoals Vingerhoedskruid.
Qua bomen is Wilg een hele goede om te laten staan, maar dat wist je waarschijnlijk al. Is namelijk naast een leuk speel-gebeuren ook natuurlijke paracetamol voor paarden.

In belgie is een varen beschermd dus die mag je helemaal niet weg doen.Maar ik heb hier nog nooit een paard varen of klimop zien eten.
Net als braam wat wel eetbaar zou zijn daar blijven ze hier jammer genoeg keurig van af.
Als paarden genoeg te eten hebben laten ze alle slechte dingen best wel staan.Ik zou alleen maar echt bang zijn van taxus omdat ze daar zo weinig van nodig hebben om dood van te gaan. Mijn nicht haar paard is gestorven door iemand die snoeiafval met taxus er tussen op de wei had gegooid.Paard heeft de kliniek nog gered maar toen was het snel gedaan met haar.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 13:24

Mijne eten echt alles, ook al hebben ze doorlopend hooi.
Dus ja, ook prikkende bramen en distels gaan naar binnen alsof ze leren tong hebben.
Gelukkig zijn ze in kruiden wat selectiever.
Ik heb ook Jacobskruiskruid in de wei (helaas, krijg het er nog steeds niet 100% uit), maar dat eten ze nooit.
Taxus zag ik gister tot mijn schrik in het hekwerk groeien (kennelijk ergens een zaadje opgekomen en over het hoofd gezien door mij). Lastig weghalen, omdat ik niet aan de andere kant van de gaas kan komen.
Dus nu wel kunnen afknippen, maar niet verder dan ca. meter met een lange stok kunnen wegschuiven.