Duidelijke handleiding vlasstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oppotten of niet ? 10kg/vierkante meter ?

Oppotten
31 (43%)
Niet oppotten
15 (20%)
10kg / vierkante meter
4 (5%)
<10kg / vierkante meter
5 (6%)
>10 kg/ vierkante meter
17 (23%)

Totaal aantal stemmen: 72

FleurSandro

Re: Duidelijke handleiding vlasstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:59

Ik heb alleen goede ervaring met vlas als je een schoon paard hebt... Anders zou ik gewoon voor stro kiezen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:06

Flooreke schreef:
Met alles wat ik hier lees moet er dus sowieso meer vlas in de stal.
Volgende vraag: laat ik het huidige bruine vlas dan liggen en gebruik ik als onderlaag ?
Of haal ik alles eruit en begin ik opnieuw met 7 pakken vers vlas ?

Bruine vlas laten liggen als onderlaag en dan een paar pakken schone erover doen.

Mijn ervaring is dat ééntje die veel draait en keert in de stal en vaker binnenstaat, er op elke bodembedekking een smeerboeltje van maakt.
Dus dan maar even een wat minder nette stal, maar wel proberen om een goede dikke onderlaag te vormen. Die moet vast gaan liggen zodat hij ze niet zo makkelijk meer omwoelt.

Voor de rotstraal, probeer eens kopersulfaat. Kopersulfaat op een verbandje, klein beetje water erbij en onder de hoef tapen voor een nachtje.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:07

FleurSandro schreef:
Ik heb alleen goede ervaring met vlas als je een schoon paard hebt... Anders zou ik gewoon voor stro kiezen

Ik heb een heel vies paard, dominant en plast veel. Staat toch echt het beste op vlas mits je niet bezuinigd op hoeveelheid. Zal dus wel per paard verschillen wat het beste past.

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 11:14

Als ik het goed begrijp blijft de bovenlaag dus wél bleek van kleur ?
En hoe haal je de natte plekken dan uit de stal ? Dan haal je ze uit de onderlaag ?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:21

Ik wil wel foto's maken voor je als je dat fijn vindt van de mijne?

Ik ben halfjaar terug begonnen, 4 pakken erin. Week later natte plek eruit en nieuw pak erop.
Ik doe afhankelijk van hoeveel ze buiten staat 1 of 2 keer in de week natte plek eruit. Als ik dat doe (meestal 1 kruiwagen vol natte rode/donkerbruine drab) dan gaat er weer een vol nieuw pak overheen nadat ik alles recht heb getrokken.

Ik heb dus altijd nog " viezer" vlas liggen wat ik dan weer als bodem gebruik voor ik het nieuwe erop strooi.
Als ze minder binnen staat gaat er midden in de week niets uit en een half pak overheen.

Maar altijd als ik er en kruiwagen uithaal gaat er dus ook direct een nieuw pak op, ook als het lijkt alsof er nog genoeg inligt doordat ik alles weer recht heb getrokken.

Mijne is ook een varken op stro, vreet alles in nacht op en de rest is dan zeiknat... :roll:
Vlas is echt een oplossing voor ons. Maar ze draait idd niet zoveel dus onderlaag kan wel mooi settelen en vocht opnemen.
Elke dag worden wel de drollen eruit geschept en trek hem vaak in de avond zelf nog even recht gezien ze alles naar zijkanten loopt :')

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 11:26

wendy1987 schreef:
Ik wil wel foto's maken voor je als je dat fijn vindt van de mijne?

Ik ben halfjaar terug begonnen, 4 pakken erin. Week later natte plek eruit en nieuw pak erop.
Ik doe afhankelijk van hoeveel ze buiten staat 1 of 2 keer in de week natte plek eruit. Als ik dat doe (meestal 1 kruiwagen vol natte rode/donkerbruine drab) dan gaat er weer een vol nieuw pak overheen nadat ik alles recht heb getrokken.

Ik heb dus altijd nog " viezer" vlas liggen wat ik dan weer als bodem gebruik voor ik het nieuwe erop strooi.
Als ze minder binnen staat gaat er midden in de week niets uit en een half pak overheen.

Maar altijd als ik er en kruiwagen uithaal gaat er dus ook direct een nieuw pak op, ook als het lijkt alsof er nog genoeg inligt doordat ik alles weer recht heb getrokken.

Mijne is ook een varken op stro, vreet alles in nacht op en de rest is dan zeiknat... :roll:
Vlas is echt een oplossing voor ons. Maar ze draait idd niet zoveel dus onderlaag kan wel mooi settelen en vocht opnemen.
Elke dag worden wel de drollen eruit geschept en trek hem vaak in de avond zelf nog even recht gezien ze alles naar zijkanten loopt :')

Zou geweldig zijn als je wat foto's zou willen maken. Dat geeft me echt wat houvast om te vergelijken met die van mij.
Ik denk dus inderdaad dat ik nu het huidige laat liggen en ga aanstampen en daar een pak of 3 overheen gooi.

Hetgeen me gewoon nog steeds niet zo duidelijk is, is wanneer je beslist dat een natte plek eruitgaat ?
Want logischerwijs is de hele onderlaag toch een 'natte plek'. Misschien te verduidelijken met een foto ? :?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:37

Ik haal wekelijks de natte plek eruit en dan gaat er vaak 1 nieuw pak bij in (1 kruiwagen eruit = 1 pak erbij). De natte plek komt niet aan de oppervlakte, dus de bovenlaag is nog steeds gewoon de kleur zoals het in het pak zit.
Bij schone paarden is dat vaak 1 natte plek schuin achterin. Voor de viezere paarden is dat even zoeken, ik schraap het schone vlas eraf en dan gooi ik het schone vlas op bulten en haal ik het vieze weg. Alles wat rood/oranje verkleurd is en wat je echt met de (wel fijne tanden) mestvork vast kunt houden, gaat eruit.
Ik mest dagelijks uit en gooi voor de nacht de mest nog in de hoek.
Ik heb nog rubber matten eronder, maar in mijn stallen 4,5mx3m als ik ze helemaal uitmest heb ik 3 pakken vlas erin en dan na een halve week nog een pak erbij. Mijn paarden eten hun hooi buiten de stal, krachtvoer voer ik op de grond, dat maak ik dus vlas vrij.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:43

Vanwege hoeveel stro die er bij fokmerrie door heen vloog en mesthoop die evenhard groeide, jaren geleden overgestapt op vlas.
Vlas ging er ook snel door heen bij dit paard, andere paard weer terug gezet op stro. Vanwege de sterke geur die we steeds in de stal hadden.
Wellicht ook doordat er een betonnen vloer onder de stal zit.
Helaas kreeg paard telkens white line disease en heeft zelf op ijzers moeten staan zodat hoeven konden helen.

Ik gooide 5-6 balen vlas in de stal, stal is 3 x 3,5 mtr.
Dagelijks mestballen eruit halen.
Na krap 14 dagen kon ik er iedere week baal bij ingooien en na week of 6 tot 8 kon ik de stal leeg halen.
En die ammoniak geur was niet te harden als ik bij de onderlaag kwam.

Inmiddels tevreden gebruiker van strokorrels//pellets.
Hoefkwaliteit weer prima, nauwelijks ammoniak geur bij uitmesten als ik onderlaag eruit haal.

De voordelen van stro en vlas gecombineerd vind ik.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:11

Ik ga vanavond foto's maken van begin mesten tot eind mesten voor je. :))
Incl alle stapjes die ik dan dus doe.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:16

wendy1987 schreef:

Ik heb er een die veel plast en niet altijd even rustig op stal is zeg maar. Ik zal vanavond ook eens zien of ik alle stappen vast kan leggen :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:23

Stal van 3 X 4, ben begonnen met 5 pakken vlas, eerste begin bij geheel nieuwe laag:
dagelijks de mestballen eruit, vlas wat verzadigd is wordt rood/donker rood van kleur, deze laag haal ik eens per week er uit, bij een geheel nieuwe laag kan dit ongeveer een 2 weken duren. Dat wat ik er uit haal aan nat vlas vul ik ook weer aan om een dikke laag te behouden. De bovenlaag haal ik naar de lege plek en maak de bovenlaag weer egaal, hier over heen strooi in de nieuwe vlas uit.
Afhankelijk van het paard ( de ene ruin bij ons is een smeerkees red ik het niet met 1 baal per week in de winter en onze andere ruin is erg netjes red ik het wel met 1 baal per week) en hoeveel uren ze op stal staan red ik het in de winter bij de ene stal met 1 baal met opstrooien om de dikke laag te behouden. Zodra ze langer naar buiten gaan merk ik dat ook in de grootte van de natte rode laag in de stal, die wordt dan snel minder.
Het is van belang dat de laag echt dik genoeg is, een te dunne laag werkt niet bij mij, dan merk ik dat vooral de smeerkees er een nog grotere bende van maakt. Wel haal ik bij de laatste voerbeurt voor de nacht de ballen mest er nog een keer uit, dat scheelt ook erg veel met het door elkaar lopen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:29

Afbeelding

Mijn vlas heeft deze kleur. Minimaal 1 pak pw en ben met ongeveer 4 a 5 pakken begonnen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:36

ik heb twee stallen op vlas, in de ene stal lukt het oppotten goed, dat blijft mooi droog en schoon als ik poep eruit haal en schoon er bij doe, de andere pony heeft me toch teveel een ammoniakgeur als ik niet dagelijks het natte er uit haal. Dus bij mij verschilt het per stal! De eerste stal haal ik 1x per week goed leeg.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:37

Ik vind de stal op de foto uit echt te vies.

Mijn stal is 3x6m
Op de bodem liggen rubber matten.
Een lege stal begin ik met zo'n 10 pakken.
Ik schep elke dag de drollen eruit en trek de stal recht.
de eerste week doe ik er geen nieuw pak vlas bij.
Bij de 2e week kijk ik hoeveel ik denk dat nodig is, vaak een half pak.
Daarna wekelijks een pak vlas er bij.

Natte plekken haal ik eruit als ik vind dat ze te hoog worden of het nieuwe pak vlas eigenlijk niet genoeg is en de stal weer snel minder fris eruit gaat zien.

Ik heb dus een kleine potbodem van zo'n 20 cm na een tijd en dat gebruik ik minstens een half jaar als basis. Daarna trek ik hem meestal leeg en begin ik opnieuw. (mocht er nog veel schoon vlas zijn leg ik dat apart en vormt de basis van mijn nieuwe bodem.

Mijn stal ziet er aan de bovenkant altijd uit zoals op de foto van simongek.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:40

3 pakken om te beginnen is echt te weinig. Als ik mijn stal opnieuw opbouwde gingen er 5 tot 7 pakken in een stal van 3,5 bij 3,5. Dan heb je namelijk ook meteen genoeg om de stal weer mooi recht te trekken de dagen erna. Meestal na een dag of 4 a 5 ging het volgende pak schoon vlas erin.
En zoals al gezegd: laat de bodem met rust, enkel de drollen en zodra je rode plekken gaat zien, die eruit halen.

Classico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:44

Zoals hierboven al eerder beschreven is het als er eenmaal een mooie laag is een top bodembedekking.

Ik begin altijd met ongeveer 5 balen in een stal van 3 x 3 voor een pony van 127cm. Eerste weken niet tot nauwelijks extra alleen drollen wippen.

Dan iedere week natte plek verwijderen recht trekken en dan nieuw pak erop.
Dagelijks drollen scheppen.

Is zoveel minder mestafvoer dan met stro. Ik haal stal 1 keer per jaar helemaal leeg om goed te reinigen en te schilderen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:45

Mijn vorige paard stond op vlas,
Ik begon in een 3x3 stal met 6 pakken en dan 1x per week een nieuwe baal erin.
Dagelijks de drollen er uit en verder deed ik hem 2x per jaar leeghalen.
Ik deed vrij weinig aan mijn bodem en was altijd schoon en droog.
Mijn vlas was aan de onderkant zelfs al aan het verteren als ik hem leeghaalde.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:02

Als de stal leeg is begin ik met ongeveer 5-6 pakken. Ik ruim meerdere keren per dag de mest, daarmee voorkom ik dat het door de stal heen wordt gelopen. Bruin vlas laat je liggen want dat kan nog vocht opnemen. Rood vlas kan geen vocht meer absorberen, dat schep je eruit. Schoon vlas wordt vaak naar de zijkant gelopen, dat hark ik als ik klaar ben met uitmesten over het midden zodat er weer een egale laag in de stal ligt. Vervolgens kijk ik of er vlas bij moet. Is de bodem nog dik genoeg? Hoe schoon oogt de bovenkant? Ik hou van schone stallen dus ik strooi het liefst dagelijks een halve baal bij, dan ziet de stal er altijd netjes uit. Soms is bijstrooien nog niet nodig, mijn ervaring is dat je qua verbruik toch minstens op 2 balen per week moet rekenen. Uiteraard hangt dat ook van het stalgedrag van het paard af.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:22

Flooreke schreef:
Als ik het goed begrijp blijft de bovenlaag dus wél bleek van kleur ?
En hoe haal je de natte plekken dan uit de stal ? Dan haal je ze uit de onderlaag ?

Door het lopen en eventueel zoals nu mee brengen van modder in de stal kan de laag wat donkerder worden van kleur maar niet heel erg veel.
Door de bovenlaag af te pellen laagje voor laagje kom je vanzelf bij de plek waar ze plassen, vaak plassen ze op dezelfde plek, plus je voelt het ook met scheppen, als je de greep in een schone bovenlaag steekt voelt dit niet echt vast/zwaar aan, als je eenmaal bij de rode laag komt is dat vlas vast en compact en daardoor steek je er met een greep ook minder makkelijk in. Bij een droge bovenlaag heeft het vlas nog altijd dezelfde losse structuur als toen je deze er ingooide vanuit het plastic, bij de natte plek is het aan elkaar geplakt en wordt het een koek.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:44

Ik had een echte smeerkees op vlas staan. Begon met 4 pakken in de lege stal. Elke dag de mest en meest natte plek eruit en de bovenlaag goed mengen. Elke week 1 1/2 baal erbij en dan zag het er redelijk uit. Paard stond wel 8 uur of langer buiten.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:51

Ik heb de mijne op houtvezel staan. Om de dag een half pak er bij houd voor nu t beste met iedere dag de mest 1 of 2x er uit en om de dag de natste plek er uit

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:06

amandananana schreef:
Ik ga het zo goed mogelijk proberen te omschrijven.

De bedoeling van vlas is dat het een laag gaat vormen die de bodem van je stal gaat zijn. De eerste dagen zal al het vlas losliggen en wil zijn. Langzaam aan wordt de onderste laag steeds natter en uiteindelijk zal het rood worden, dit betekent dat het verzadigd is.

Hoe ik mijn stal mest:
Elke dag de drollen eruit en al het vlas wat zich op heeft gehoopt rechttrekken en verdelen over de hele stal. De bedoeling is dat het vlas dat nog los is over de natte plekken heen ligt, zodat je paard droog staat.
Een keer per week haal ik een kruiwagen met rood, verzadigd vlas eruit. Ik haal er niet meer dan 1 krui uit omdat anders je laag verloren gaat. Het oude vlas gebruik ik dan om de stal weer recht te trekken en daar bovenop gaat een pak nieuw vlas, wat ik ook weer uitspreid.

Mijn paard kan een viespeuk zijn, maar staat er op deze manier altijd schoon bij.

Ik doe het al jaren exact hetzelfde en dat gaat echt prima.
Vies om te zien is ook wat anders dan dat het nat is he! Voor het oog misschien niet mooi maar zolang de bovenlaag droog is is dat niet erg.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:15

Je hebt ook vlas die niet zo wit is van kleur dus vertekend dan ook .
Vroegere stalgenoot stond op houtmot en wilde de kleur net zo houden als in Utrecht de kliniek (heel schoon dus) en was verbaasd dat dat niet lukte.

Dus wat is belangrijk de kleur of gewoon een schone, droge stal?

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 16:42

wendy1987 schreef:

Super super super, dankjewel !

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:45

Terwijl ik mijn monster uitstap zal ik verslag maken.

Allereerst de stal waar iedere ochtend de mest al uitgeschept wordt:
Afbeelding

De rieken die ik gebruik:
Afbeelding

Ik doe met de fijne riek al het losse spul van de onderlaag af schrapen. De drolletjes heb ik er al uit dan.

Dan houd je dit over:
Afbeelding

Afbeelding

Ik weet inmiddels waar de natte plek zit dus daar schraap ik t vanaf en dan al het losse de hoek in die nooit nat is.

Vervolgens schep ik met de grovere riek het natte eruit :
Afbeelding

Je ziet ook mooi dat de onderste laag echt rood is.

Als ik alle natte plekken eruit heb maak ik de stal weer mooi vlak.
Alles weer mooi recht :

Afbeelding

En dan nieuw pak erover omdat ik er een complete kruiwagen uit heb gehaald:

Afbeelding

Afbeelding

Dat is m. hopelijk beetje duidelijk.

Ik doe dus 2 keer in de week dit. Zomers staat ze langer buiten dus dan doe ik op woensdags alleen ff recht trekken en half pak erbij ipv hele.

Nu gaat er 2 keer in de week heel pak bij. Ondanks dat het lijkt alsof er nog genoeg inligt. Doe ik dat niet dan is die voor zondag echt helemaal zwart en kan ik er 2 pakken alsnog bij gooien..