Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Flooreke schreef:Met alles wat ik hier lees moet er dus sowieso meer vlas in de stal.
Volgende vraag: laat ik het huidige bruine vlas dan liggen en gebruik ik als onderlaag ?
Of haal ik alles eruit en begin ik opnieuw met 7 pakken vers vlas ?
FleurSandro schreef:Ik heb alleen goede ervaring met vlas als je een schoon paard hebt... Anders zou ik gewoon voor stro kiezen
wendy1987 schreef:Ik wil wel foto's maken voor je als je dat fijn vindt van de mijne?
Ik ben halfjaar terug begonnen, 4 pakken erin. Week later natte plek eruit en nieuw pak erop.
Ik doe afhankelijk van hoeveel ze buiten staat 1 of 2 keer in de week natte plek eruit. Als ik dat doe (meestal 1 kruiwagen vol natte rode/donkerbruine drab) dan gaat er weer een vol nieuw pak overheen nadat ik alles recht heb getrokken.
Ik heb dus altijd nog " viezer" vlas liggen wat ik dan weer als bodem gebruik voor ik het nieuwe erop strooi.
Als ze minder binnen staat gaat er midden in de week niets uit en een half pak overheen.
Maar altijd als ik er en kruiwagen uithaal gaat er dus ook direct een nieuw pak op, ook als het lijkt alsof er nog genoeg inligt doordat ik alles weer recht heb getrokken.
Mijne is ook een varken op stro, vreet alles in nacht op en de rest is dan zeiknat...![]()
Vlas is echt een oplossing voor ons. Maar ze draait idd niet zoveel dus onderlaag kan wel mooi settelen en vocht opnemen.
Elke dag worden wel de drollen eruit geschept en trek hem vaak in de avond zelf nog even recht gezien ze alles naar zijkanten loopt
Flooreke schreef:Als ik het goed begrijp blijft de bovenlaag dus wél bleek van kleur ?
En hoe haal je de natte plekken dan uit de stal ? Dan haal je ze uit de onderlaag ?
amandananana schreef:Ik ga het zo goed mogelijk proberen te omschrijven.
De bedoeling van vlas is dat het een laag gaat vormen die de bodem van je stal gaat zijn. De eerste dagen zal al het vlas losliggen en wil zijn. Langzaam aan wordt de onderste laag steeds natter en uiteindelijk zal het rood worden, dit betekent dat het verzadigd is.
Hoe ik mijn stal mest:
Elke dag de drollen eruit en al het vlas wat zich op heeft gehoopt rechttrekken en verdelen over de hele stal. De bedoeling is dat het vlas dat nog los is over de natte plekken heen ligt, zodat je paard droog staat.
Een keer per week haal ik een kruiwagen met rood, verzadigd vlas eruit. Ik haal er niet meer dan 1 krui uit omdat anders je laag verloren gaat. Het oude vlas gebruik ik dan om de stal weer recht te trekken en daar bovenop gaat een pak nieuw vlas, wat ik ook weer uitspreid.
Mijn paard kan een viespeuk zijn, maar staat er op deze manier altijd schoon bij.