Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Montgri schreef:Binnen welke afstand zoek je een opfok als ik vragen mag? Want er zijn ook opfoks ( of opfokken? Uhm geen idee) die 24/7 hebben en verschillende leeftijden in een kudde. En relatief dicht in de buurt van Zwaag. Echter moet het ook financieel gezien passen natuurlijk
).trysteffy schreef:Hoi,
Ik heb bijna 11 maanden oude veulen. En sta nu op een pensionstal met hem aangezien die nog niet terecht kon komen bij de opfok.
Maar nou staat ie met zo veel mogelijk verschillende soorten leeftijden buiten hij komt nooit alleen in een paddock in de ronde kraal wat we hebben komt ie altijd mijn bijrijderpaard (13 jaar oud) of met een ander paard (8 jaar oud volgens mij) te staan.
In de grote zand paddock komt ie met beide of met een 5 jarige paard en paarden met andere paarden nog met verschillende leeftijden. Ze kunnen in de grote zand paddock met max 4 paarden in staan.
In april komt er nog een 2,5 jarige kruising ezel te staan waar die eventueel ook nog mee kan staan.
En nou komt ie ook 6 uur lang buiten of LANGER. En dat zal je ook niet in een opfok hebben denk ik.
Hij komt nu ook heel veel in handen buiten over de weg wandelen lekker poetsen en natuurlijk naar de paddocks word ie gebracht hij krijgt ook onbeperkt kuil.
Door al deze dingen wat ik opnoem zit ik daarom zo in twijfel of ik hem weg zou brengen en ik zal hem ook natuurlijk missen hahaha
Oja in de zomer staat ie niet 24/7 buiten maar van 9 uur sochtends tot half 10 savonds dan of later en zal die niet in een grote kudde staan maar minimaal 2 tot 4
Willekes schreef:Op zich niets mis mee om paard te laten staan waar die staat, maar 18u op stal in zijn uppie gedurende minimaal 5 maanden per jaar?????????????
Er is vast een opfok die wel in de buurt zit die past binnen jouw eisen of een groep die in elk geval minimaal 12u per dag buiten staat of een loopstal heeft gedurende de nacht.
Persoonlijk: ik vind het zielig, zo jong en maar 6u buiten per dag. Paard is een bewegingdier en ook nog een sociaal dier. Iets met welzijn?
Waarom adviseren mensen om op de huidige stal te blijven staan met maar zes u buiten voor een paard, zeker zo'n jong paard?
Sizzle schreef:Ik snap niet zo goed dat mensen het zooo verschrikkelijk zielig vinden voor een paard tot 3 jaar, daarna wordt het normaal gevonden.
Ideaal is het niet en je ocd kans kun je ermee verhogen maar als alles verder perfect is dan zou ik niet met dat dier gaan leuren.

VanHuisUit schreef:Ik vind persoonlijk dat 'opfok' zwaar wordt overschat voor wat betreft 'goed' voor een paard. Zijn er ook genoeg die met blessures of trauma's terugkomen.
Benzz schreef:Er zitten best wat nadelen aan, aan een veulen op te groeien in een volwassen kudde. Als we het alleen al over voeding hebben, een veulen heeft onbeperkt voedsel nodig van goede kwaliteit en een volwassen kudde groeit dicht met dat eetpatroon. Daarnaast het spelen wat de hengsten onderling doen, daarmee leren ze wat hun grenzen zijn en wanneer ze erover heen gaan. In een groep met ouderen zullen ze dat nooit leren omdat ze altijd de underdog zijn en bij wie gaan ze het dan proberen....................juist bij de mens.
Mijn ervaring ( en heb er echt al heel veel gehad) is dat paarden uit de opfok veel prettiger in omgang zijn dan paarden die thuis gehouden zijn in een gemengde groep en met veel mensenaandacht.
Cioccolato schreef:Heb ze ook niet samen in stallen, daar hou ik helemaal niet van en vind ik een grote afknapper van opfokken in de winter. Vooral als ze veel energie krijgen in combinatie met toch weinig beweging in de winter op veel opfok stallen. Bij sommigen komen ze dan helemaal niet buiten.