Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 20:04

Bij de fokker kwam ie trouwens maar 2 uurtjes buiten. Ze hadden maar 1 paddock daarzo geen rijbak enzo zomers wel wei

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 20:05

Montgri schreef:
Binnen welke afstand zoek je een opfok als ik vragen mag? Want er zijn ook opfoks ( of opfokken? Uhm geen idee) die 24/7 hebben en verschillende leeftijden in een kudde. En relatief dicht in de buurt van Zwaag. Echter moet het ook financieel gezien passen natuurlijk :P

In wijdewormer kan ik terecht

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:11

Lastig! Toen ik mijn veulen van toen 8 maanden kocht heb ik hem naar de Eiffel in Duitsland gebracht. Geweldige opfok, 24/7 buiten met groepen leeftijdsgenootjes en wat oudere oppaspaarden. Charlie bleek echter een heuse houdini, dus nadat hij herhaaldelijk bleef ontsnappen heb ik hem naar huis moeten halen toen hij ruim een jaar was. Hij is toen op de pensionstal waar ik een paar paarden reed beland, maar alleen omdat hij daar 24/7 in een gemengde kudde kon met allerlei leeftijden, rassen en zowel ruinen als merries. En er stond wat jong spul, waaronder een net 3-jarige. Nu is hij 5,5 en super evenwichtig, sociaal en makkelijk. Vanaf dag 1 is hij door de chefs van de kudde onder hun hoede genomen, mocht altijd met iedereen eten en nu is hij tweede in lijn. Ik wil een jonkie toch echt wel zoveel mogelijk buiten hebben, 6-9 uur zou voor mij te weinig zijn. Leeftijdsgenootjes is fijn, maar ik vind het vooral van belang dat er meer speelse jonge dieren in de groep zijn. En die mogen best een paar jaar ouder zijn.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 20:14

Ja maar zo is het groepje van mij ook zo veel mogelijk naar buiten. Ons groepje is staat eigenlijk het meest lang buiten vergeleken met andere groepjes die maar 3 uurtjes per dag buiten staan. Of zelfs korter

De Eiffel heb ik trouwens ook wat van gehoord alleen maar goeie verhalen maar vind dat helaas te ver aangezien ik hem dan nog wel regelmatig wil bezoeken

DiantaM

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:27

Tja eigenlijk wil je hem daar houden.

Maar voor een opgroeiend paardenkind is 18 uur alleen in stal gewoonweg zielig. In een goede opfokstal staan ze in groepen in grote loopstallen waardoor ze veel meer bewegen en veel meer sociaal contact hebben. Dus nee, ik zou hem niet laten staan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:33

Ik vind persoonlijk dat 'opfok' zwaar wordt overschat voor wat betreft 'goed' voor een paard. Zijn er ook genoeg die met blessures of trauma's terugkomen.
Het is bewezen in onderzoek dat paarden beter opgegroeien in een gemengde (qua leeftijden) omgeving dan in een groep met allemaal youngsters.
Ik zou hem lekker laten staan waar hij staat. Van de zomer lekker de wei op. Komt helemaal goed.
Zou hem wel van de zomer laten castreren, is allemaal zoveel makkelijker in omgang (als het geheel is ingedaald natuurlijk, heb je niets over te zeggen :+ ).
En je hebt je mannetje lekker thuis.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:38

Hier een paar jaar terug voor dezelfde keuze gestaan. uiteindelijk besloten om hem toch niet naar de opfok te brengen maar te laten staan. Heerlijk paard geworden die al ontzettend veel kende.

Ook goed voor een jong paard om opgevoed te worden door wat ''oudere'' paarden

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:58

Op zich niets mis mee om paard te laten staan waar die staat, maar 18u op stal in zijn uppie gedurende minimaal 5 maanden per jaar?????????????

Er is vast een opfok die wel in de buurt zit die past binnen jouw eisen of een groep die in elk geval minimaal 12u per dag buiten staat of een loopstal heeft gedurende de nacht.

Persoonlijk: ik vind het zielig, zo jong en maar 6u buiten per dag. Paard is een bewegingdier en ook nog een sociaal dier. Iets met welzijn?

Waarom adviseren mensen om op de huidige stal te blijven staan met maar zes u buiten voor een paard, zeker zo'n jong paard?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 21:05

trysteffy schreef:
Hoi,

Ik heb bijna 11 maanden oude veulen. En sta nu op een pensionstal met hem aangezien die nog niet terecht kon komen bij de opfok.
Maar nou staat ie met zo veel mogelijk verschillende soorten leeftijden buiten hij komt nooit alleen in een paddock in de ronde kraal wat we hebben komt ie altijd mijn bijrijderpaard (13 jaar oud) of met een ander paard (8 jaar oud volgens mij) te staan.
In de grote zand paddock komt ie met beide of met een 5 jarige paard en paarden met andere paarden nog met verschillende leeftijden. Ze kunnen in de grote zand paddock met max 4 paarden in staan.
In april komt er nog een 2,5 jarige kruising ezel te staan waar die eventueel ook nog mee kan staan.

En nou komt ie ook 6 uur lang buiten of LANGER. En dat zal je ook niet in een opfok hebben denk ik.

Hij komt nu ook heel veel in handen buiten over de weg wandelen lekker poetsen en natuurlijk naar de paddocks word ie gebracht hij krijgt ook onbeperkt kuil.

Door al deze dingen wat ik opnoem zit ik daarom zo in twijfel of ik hem weg zou brengen en ik zal hem ook natuurlijk missen hahaha

Oja in de zomer staat ie niet 24/7 buiten maar van 9 uur sochtends tot half 10 savonds dan of later en zal die niet in een grote kudde staan maar minimaal 2 tot 4

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 21:06

Heb het even dik gedrukt gemaakt vaak is het langer dan 6 uur per dag. En nog zelfs verspreid over de dag ook nog!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 21:10

Willekes schreef:
Op zich niets mis mee om paard te laten staan waar die staat, maar 18u op stal in zijn uppie gedurende minimaal 5 maanden per jaar?????????????

Er is vast een opfok die wel in de buurt zit die past binnen jouw eisen of een groep die in elk geval minimaal 12u per dag buiten staat of een loopstal heeft gedurende de nacht.

Persoonlijk: ik vind het zielig, zo jong en maar 6u buiten per dag. Paard is een bewegingdier en ook nog een sociaal dier. Iets met welzijn?

Waarom adviseren mensen om op de huidige stal te blijven staan met maar zes u buiten voor een paard, zeker zo'n jong paard?

Deze stalling was ook even me enigste hoop omdat ik niet meer terecht kon komen bij de opfok. En heel veel stallen in mijn omgeving geen hengsten accepteren en zeker niet de stallen waar die binnen en buiten word gezet met veel meer. Zijn zelden te zoeken binnen 10 km

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:17

Ik snap niet zo goed dat mensen het zooo verschrikkelijk zielig vinden voor een paard tot 3 jaar, daarna wordt het normaal gevonden.
Ideaal is het niet en je ocd kans kun je ermee verhogen maar als alles verder perfect is dan zou ik niet met dat dier gaan leuren.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 21:20

Sizzle schreef:
Ik snap niet zo goed dat mensen het zooo verschrikkelijk zielig vinden voor een paard tot 3 jaar, daarna wordt het normaal gevonden.
Ideaal is het niet en je ocd kans kun je ermee verhogen maar als alles verder perfect is dan zou ik niet met dat dier gaan leuren.

Dat denk ik indd ook een beetje. En mijn groepje doen enorm hun best ook en ik zelf ook om hem zo veel en zo lang mogelijk buiten Te doen. En altijd met een ander paard er bij dat ie niet alleen staat en lekker kan spellen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:25

Tja de opfok.

Groepjes van dezelfde leeftijd en als als ze 3 jaar zijn komen ze thuis en staan ze ineens in een box, dat is pas zielig. Eerst een berg vrijheid en dan ineens is het klaar -O-
Die eifel is ook leuk maar ik vind het dan weer zielig om zo'n dier na 3 jaar naar huis te halen waar hij dan op stal komt. En dat zal het gros zijn aangezien de PP/HitActief stallen nog niet zo breed gezaaid zijn.

En ja minimaal 6 uur buiten is niet ideaal...voor geen een paard.

Maar 20 jaar geleden wist ik zelf niet beter. Dus mijn veulen stond s'nachts in de box en overdag buiten(in de winter, zomer 24/7 buiten).
Altijd op pension en in een gemengde kudde. Hij speelde met een jonge shet en na de castratie ging hij in de grote groep en was zijn beste speelmaatje een ruin van een jaar of 10. En zelf had ik wat aan mijn stalgenoten die veel met veulens in de weer waren kwa opvoeding.

Hij is nu 21 , gezond, nooit been problemen (op ongelukje na), zeer sociaal en fijn in de omgang omdat hij in zijn jeugd regelmatig ff in handen was en een rondje over de weg deed.

De opfoks die ik ken zijn gewoon grote stallen...daar valt geen sprintje te trekken. Ook is alles stro dus geen harde ondergrond. En ik zit niet zo heel ver van TS af.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:34

Opfok daar heb ik met mijn veulen geen goede ervaringen mee gehad.
Hij kwijnde er weg. Ik was er 3 keer per week en per keer zag ik mijn prachtige veulen minder worden.
Na 5 weken heb ik hem opgehaald en op de pensionstal gezet, waar mijn oude paard ook staat. Er is een paddock bij vergroot en daar staan ze nu samen. Die kleine heeft de paardentaal goed leren kennen door mijn oude man. Ze gaan de nacht op stal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:35

VanHuisUit schreef:
Ik vind persoonlijk dat 'opfok' zwaar wordt overschat voor wat betreft 'goed' voor een paard. Zijn er ook genoeg die met blessures of trauma's terugkomen.

Dit vind ik ook, zeker bij hengsten kan het er pittig aan toe gaan. Daarbij is de ene opfok de andere niet, en niet overal is het goed geregeld.

ts kan hij straks in de zomer wel 24/7 op de wei, waar je nu staat?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 21:46

Nee zoals in me OP staat in de zomer van 9 uur sochtends want ze krijgen daar voor nog gewoon brok en hooi/kuil en daarna gaan ze het land op. En we moeten zelf binnen halen en mijn groepje is van zolang mogelijk dus voor 10 uur savonds (voor sluitingstijd van de stal) halen wij onze paarden binnen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:54

Wat vindt jij een grote paddock? Kan hij daarin goed galopperen met andere paarden? En heb je in de zomer dan wel de hele dag weidegang of ook enkel paddocks?

Gras en veel bewegen vind ik zelf wel heel belangrijk voor een paard. Helemaal voor een paard in de groei.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 22:00

Ja hij kan in de grote paddock een sprintje trekken met de grote paarden en lekker bokken enzo. Zomers is er gewoon weidegang en mag ook gewoon in het land kuil neerleggen of slowfeeders

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:04

Er zitten best wat nadelen aan, aan een veulen op te groeien in een volwassen kudde. Als we het alleen al over voeding hebben, een veulen heeft onbeperkt voedsel nodig van goede kwaliteit en een volwassen kudde groeit dicht met dat eetpatroon. Daarnaast het spelen wat de hengsten onderling doen, daarmee leren ze wat hun grenzen zijn en wanneer ze erover heen gaan. In een groep met ouderen zullen ze dat nooit leren omdat ze altijd de underdog zijn en bij wie gaan ze het dan proberen....................juist bij de mens.

Mijn ervaring ( en heb er echt al heel veel gehad) is dat paarden uit de opfok veel prettiger in omgang zijn dan paarden die thuis gehouden zijn in een gemengde groep en met veel mensenaandacht.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:08

Benzz schreef:
Er zitten best wat nadelen aan, aan een veulen op te groeien in een volwassen kudde. Als we het alleen al over voeding hebben, een veulen heeft onbeperkt voedsel nodig van goede kwaliteit en een volwassen kudde groeit dicht met dat eetpatroon. Daarnaast het spelen wat de hengsten onderling doen, daarmee leren ze wat hun grenzen zijn en wanneer ze erover heen gaan. In een groep met ouderen zullen ze dat nooit leren omdat ze altijd de underdog zijn en bij wie gaan ze het dan proberen....................juist bij de mens.

Mijn ervaring ( en heb er echt al heel veel gehad) is dat paarden uit de opfok veel prettiger in omgang zijn dan paarden die thuis gehouden zijn in een gemengde groep en met veel mensenaandacht.

En daarnaast bouwen die jonkies in de opfok ook nog eens een hele goed weerstand op.

Hier alleen maar goede ervaringen en fijne paarden terug gekregen van de opfok, ik zou daar dus ook zeker voor gaan.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:11

Je hoeft je paard toch niet in een opfok te doen om hem meer buiten te hebben? (algemene opmerking, niet specifiek naar TS toe).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:15

Ik heb mijn veulens bij elkaar, niet met volwassen paarden maar ik denk dat het wel zou kunnen. Vind het zelf wel prettig dat er iig meer veulens zijn. Dus niet 1 veulen en 6 volwassen paarden.
Ik heb ze ook niet 24/7 op het land momenteel. De volwassen paarden heb ik op de paddock maar de veulens hebben nu wel een groot stuk (nat) land waar ze graag gebruik van maken. Ze zitten dan ook lekker in hun vel!
In de zomer is dat even kijken. Maar ik werd niet vrolijk van de opfok groepen die wel 24/7 buiten stonden te branden in de 30+ zon zonder schaduw. Ik hou het dus liever zelf in beheer. Doe ze gerust 2 keer buiten, dat ze met de heetste zon binnen staan. Ik zie ze dagelijks, zie dagelijks wondjes etc etc.

Heb ze ook niet samen in stallen, daar hou ik helemaal niet van en vind ik een grote afknapper van opfokken in de winter. Vooral als ze veel energie krijgen in combinatie met toch weinig beweging in de winter op veel opfok stallen. Bij sommigen komen ze dan helemaal niet buiten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:18

Cioccolato schreef:
Heb ze ook niet samen in stallen, daar hou ik helemaal niet van en vind ik een grote afknapper van opfokken in de winter. Vooral als ze veel energie krijgen in combinatie met toch weinig beweging in de winter op veel opfok stallen. Bij sommigen komen ze dan helemaal niet buiten.

En juist in die groepstallen leren ze weer enorm veel van elkaar. Zoals hierboven genoemd werd, weerstand maar ook rangorde en vooral ze niet in een glazen kooitje stoppen.

Mbt die 30 graden vorig jaar, ik had de mijne in de opfok lopen en ben ook ff gaan kijken, want ik dacht, phoe het is wel erg warm. Maar die stond gewoon vrolijk te grazen, net als de andere in de groep. En er was er geen een bezweet van de warmte.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:25

Mijn 2,5 jarige staat op een kleinschalige opfok (ik gok rond de 75 paarden) in Raalte met veel toezicht op de paarden, afgelopen zomer toen het zo droog en heet was stonden ze dus niet 24/7 zonder wat te eten (want er was door de droogte gewoon geen gras meer) te branden in de zon, maar lekker koel op stal met onbeperkt hooi en een paar uur per dag buiten. Normaal gesproken zouden ze in het weideseizoen wel 24/7 buiten staan, hele seizoen door met veel gras, maar de stal eigenaren zijn dus heel erg bezig met het welzijn van de dieren, ook met pech ongelukjes en al het andere wat je maar verzinnen kan. Je moet gewoon de juiste plek weten te vinden voor je veulen!

Ik ken hier ook wel plekken waar het heel anders gaat hoor.. Maar gelukkig kun je zelf kiezen waar je je paard neer zet :D