Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
superpony schreef:Je zou een gespecificeerde rekening kunnen vragen wat wat kost. Een stal die het wit doet, kan die gewoon netjes opstellen voor je. Dan weet je waar de verhoging zit.
Het is netjes als een stal het nu verteld, dat die verhoging dan per 1 April zou ingaan. Niet op 5 Februari vertellen dat je 1 Maart meer moet betalen. Dat is niet netjes, ook ivm met evt opzegtermijn. Ten slotte willen ze ook niet dat jij op 5 Feb opzegt voor 1 Maart.
Als je het dan niet eens bent met de stijging, kun je verder kijken naar andere stallen.
Het hooi en stro probleem is best plaatselijk en door de media ook erg aangewakkerd. Wij betalen sinds het najaar iets meer voor hooi, maar er is echt zat. Het hooi van vorig jaar was juist hartstikke mooi. Stro prijs is zelfde gebleven, maar gebruiken wij amper.
Vlas zelfde. gebruik 1 pak er 2 weken ofzo. ( open stallen )
BTW verhoging wisten ze al langere tijd. Net als hooi en stro prijzen, dus er is behoorlijk mis gerekend als ze nu steeds moeten stijgen.
Is er niet meer verandert?
joyce B schreef:Bij een prijsstijging die ruim van te voren doorgegeven wordt heb je de mogelijkheid je stal op te zeggen met je opzegtermijn. Als de verhoging te kort van te voren door wordt gegeven mag je over het algemeen opzeggen zonder opzegtermijn.
In beide gevallen kun je bij een prijsstijging er voor kiezen om te verhuizen. Weigeren te betalen zalninbde praktijk betekenen dat de stalhouder jou de huur opzegt. Dat recht heeft hij ook met inachtneming van het opzegtermijn.
Cowgirl schreef:Dan zou ik toch eens gaan kijken voor een andere plek.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje sneaky gedoe elke 3 maanden een prijsverhoging.
Ik zou een beetje de indruk krijgen dat er dan dingen niet op orde zijn.
Maar je stal houder is natuurlijk vrij om het te doen, al doet hij het elke maand met 25 euro.
Pally schreef:Ik heb (tijdelijk) op een stal gestaan die bijna maandelijks verhoogde. Stal was niet duur, want inprinciepe stonden ze 24/7 buiten. Maar met mijn paard extra ging het gras wel heel snel en moest er meer hooi bijgevoerd worden. Prima, snap ik. Vervolgens kwamen ze snachts binnen, dus dat koste hun dan stro. Moest ik ook meer gaan betalen en zo nog paar dingen. Verder wel hele lieve mensen die het beste met de paarden voor hadden, maar ik ben er wel weg gegaan. Ook omdat ik dichter bij huis wat had gevonden.
Mijn huidige staleigenaar zat ook met stijgende kosten, maar hij heeft het stalgeld juist omlaag gegooid en moeten we zelf voor voer en strooisel zorgen.
superpony schreef:Je zou een gespecificeerde rekening kunnen vragen wat wat kost. Een stal die het wit doet, kan die gewoon netjes opstellen voor je. Dan weet je waar de verhoging zit.
Het is netjes als een stal het nu verteld, dat die verhoging dan per 1 April zou ingaan. Niet op 5 Februari vertellen dat je 1 Maart meer moet betalen. Dat is niet netjes, ook ivm met evt opzegtermijn. Ten slotte willen ze ook niet dat jij op 5 Feb opzegt voor 1 Maart.
Als je het dan niet eens bent met de stijging, kun je verder kijken naar andere stallen.
Het hooi en stro probleem is best plaatselijk en door de media ook erg aangewakkerd. Wij betalen sinds het najaar iets meer voor hooi, maar er is echt zat. Het hooi van vorig jaar was juist hartstikke mooi. Stro prijs is zelfde gebleven, maar gebruiken wij amper.
BTW verhoging wisten ze al langere tijd. Net als hooi en stro prijzen, dus er is behoorlijk mis gerekend als ze nu steeds moeten stijgen.
Gizeppie schreef:Ik moet zelf al voor mijn eigen krachtvoer zorgen.. (zit tussen de 60 en 80 euro in de maand).. En overige dingen betaal ik aan stalkosten.. Je kunt je voorstellen dat ik dan rond de 300 euro al uitgeef in de maand (zonder smid en andere kosten). Als ze weer omhoog gaat kan ik hem beter dichtbij halen, want moet wel een tijdje rijden.. Ik heb wel een perfecte ruime bak en de paarden komen lang buiten (dat is niet overal).
Pally schreef:Gizeppie schreef:Ik moet zelf al voor mijn eigen krachtvoer zorgen.. (zit tussen de 60 en 80 euro in de maand).. En overige dingen betaal ik aan stalkosten.. Je kunt je voorstellen dat ik dan rond de 300 euro al uitgeef in de maand (zonder smid en andere kosten). Als ze weer omhoog gaat kan ik hem beter dichtbij halen, want moet wel een tijdje rijden.. Ik heb wel een perfecte ruime bak en de paarden komen lang buiten (dat is niet overal).
Ik betaal €100 stalgeld. Daarbovenop komt hooi wat mijn vriendin en ik samen inkopen. Baal kost €27.50 en we doen er ong 6 dagen mee. (Van t zomer staan ze in de wei dus dan langer) Krachtvoer kost me ong €20 per maand en 1x per week baal vlas à €5,50
Die van ons komen zo lang buiten als we zelf willen. Vriendin zet ze buiten en ik binnen.
verootjoo schreef:superpony schreef:Je zou een gespecificeerde rekening kunnen vragen wat wat kost. Een stal die het wit doet, kan die gewoon netjes opstellen voor je. Dan weet je waar de verhoging zit.
Waarom zou een stal je een specificatie geven van hun kosten? Al willen ze verhogen omdat ze een zwembad in de tuin willen maken... het mag gewoon. En de klanten mogen dan kiezen of ze meer willen betalen, of een andere stal willen zoeken.
kiki1976 schreef:Wat ik van mijn stalhouder begreep is dat ze nu net zoveel betaald voor hooi als vorig jaar. En zelfs is ze overgestapt naar een andere leverancier omdat haar oude ermee stopte aan het einde van de herfst.
Afgelopen zomer met de droogte zijn we ivm het hooi bijvoeren wel € 10 omhoog gegaan. Maar dat kwam omdat het gras schaars was op de weide (ondanks dat ze veel aan het beregenen was) en er extra bijgevoerd moest worden.
Little_Gift schreef:Stro en hooi verhoging is zo'n stom excuus hé... want immers, als het het jaar erop weer daalt, dan is er ook geen ene stalhouder die zakt in prijs.
Als ze niet meezakken met de daling in prijs, dan moeten ze ook niet meestijgen met de stijging in prijs.