Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tinkies7 schreef:Mij lijkt het ook helemaal zo gek nog niet, zeker met weiland in de zomer moet dit gewoon kunnen. Veruit de meeste 'paddocks' in Nederland zijn veel kleiner dan wat jij nu voor ogen hebt. Met z'n tweeën op 36x25 m kunnen ze toch even een sprintje trekken als ze willen! Als je gaat rijden kan dat toch ook met deze afmetingen? Dus waarom zo niet![]()
Uiteraard is de meest ideale omgeving voor een paard anders, maar we zijn niet allemaal groot grond bezitters en het blijft Nederland.. Geen uitgestrekte vlaktes etc. Ik zou dolblij zijn met een paddock van dit formaat voor twee paarden!
Onwijs tof dat je dit kunt realiseren TS, veel plezier in de toekomst met paarden aan huis!
tengeltje11 schreef:Omdat veel paarden het slechter hebben,hoef je zoiets toch niet ok te vinden?
Bijna altijd op die paddock en enkele uren in de zomer op de wei vind ik niet ok.
Ok dat ze in de winter op een beperkte ruimte staan,door natte weilanden is zoiets normaal envaak geen andere optie,maar tijdens het weideseizoen moeten ze dan toch deftige plek krijgen en dat is niet gelijk aan enkele uurtjes per dag.
TsarinaZ schreef:hier ben ik weer,
eerder vertelde ik al dat wij een huis gekocht hebben. de vorige eigenaars hebben hier momenteel 2 paarden staan. wij zouden er in Mei in gaan. Nu is mijn vraag of het doenbaar ik qua bewegingsruimte.
Het gaat over grote stallen van 4m20 of 3m10 dus deze zijn zeker ruim genoeg, achter de stal ligt dan de paddock. hier staan de paarden winter en zomer op, de paddock is volledig zand en is 25m op 36m. de vrouw die er nu woont voederd haar paarden dus winter en zomer continue hooi en ze mogen ook het gras van de "tuin" eten wanneer het te lang word. Ook is er achter het huis een weiland van de buren waar ze haar paarden in de zomer overdag soms bij mag zetten. deze regeling wil ik zeker ook proberen maken met de buurman en evenuteel horen of ik (tegen eventuele vergoeding) mijn paarden in de zomer overdag op de weide mag plaatsen.
Persoonlijk lijkt mij dit haalbaar; ik heb een merrie van 1m55 en in Mei komt er een shetlander of weidemaatje bij. Mijn merrie mag ook niet te veel gras dus daarom vind ik het ook niet zo erg. ik wil natuurlijk wel het beste voor mijn paard dus hier toch even jullie mening. ze zouden in de zomer binnen en buiten kunnen wanneer ze willen en in de winter snachts op stal. Ik ben vandaag langs het huis geweest en de paddock blijft ook droog met heel slecht weer zoals de afgelopen weken, enkel de uitloop van de stal is modderig de rest is droog en ligt hoger.
tips en meningen zijn zeker welkom maar hou het netjes ik wil altijd het beste voor mijn dieren.
edit; Ik zoek sowiso een oplossing voor de droge maanden waar ze af en toe op de weide gaan mogen. met af en toe bedoel ik een paar uur per dag. Mijn merrie heeft gezondheidsproblemen en mag ook niet hele dagen op gras staan. hou hier rekening mee.
Anoniem schreef:simongek schreef:Dat valt wel mee. Kleine mesthoop en we brengen het met de trailer weg. 5 min rijden vanaf het huis.
Grote balen hooi in een oude box en ongeveer 10 a 15 balen vlas op voorraad.
Niet iedereen heeft hectares land. Bij ons in de regio zo goed als niemand. Ja de boeren voor de koeien.
Maar dan ben je haast iedere week aan het rijden?
Dat lijkt mij echt vreselijk. Je hebt toch paarden om te rijden etc. Niet om heel de tijd te slepen met mest en voer... je moet het leven zo makkelijk mogelijk maken en soms is dat op een pensionstal.
Nikass schreef:Vraagje aan de bokkers die dit niet vinden kunnen: We hebben het hier over een pony en een shetlander, die niet teveel gras mogen. Wat voor verblijf zouden ze dan idealiter moeten krijgen als het geen paddock met schuilstal zou mogen zijn?
Of hoe groot zou de paddock minimaal moeten zijn om het acceptabel te maken?
tengeltje11 schreef:Nikass schreef:Vraagje aan de bokkers die dit niet vinden kunnen: We hebben het hier over een pony en een shetlander, die niet teveel gras mogen. Wat voor verblijf zouden ze dan idealiter moeten krijgen als het geen paddock met schuilstal zou mogen zijn?
Maar het begint volgens mij al bij al de paarden die niet meer op gras kunnen.
Dat is ook meestal een probleem gecreerd door mensen die te veel paarden op beperkte oppervlakte zetten en dan massaal gaan bemesten,waardoor de paarden niet meer op het gras kunnen door 101 problemen.
Zet al die paarden die niet op gras kunnen,eens 24/7 op een natuurgebied weide(die dus erg arm is), en je zal bitter weinig paarden over houden die daar ook niet meer op het gras kunnen.
Maar dan zit je terug op hetzelfde probleem.
Die paarden horen op onbemeste,schrale weides,dus veel oppervlakte nodig om een paard voldoende schraal gras te bieden en die plek is er meestal niet.
Dus jammer als TS de paarden in eigen beheer heeft,ze dan niet uitkijkt naar een ruime plek en die weide schraal gaat houden,dan ben ik behoorlijk zeker dat beide dieren gewoon volop in het gras kunnen.
Maar dat is niet de makkelijkste oplossing.....
Nikass schreef:Vraagje aan de bokkers die dit niet vinden kunnen: We hebben het hier over een pony en een shetlander, die niet teveel gras mogen. Wat voor verblijf zouden ze dan idealiter moeten krijgen als het geen paddock met schuilstal zou mogen zijn?
tengeltje11 schreef:Nikass schreef:Vraagje aan de bokkers die dit niet vinden kunnen: We hebben het hier over een pony en een shetlander, die niet teveel gras mogen. Wat voor verblijf zouden ze dan idealiter moeten krijgen als het geen paddock met schuilstal zou mogen zijn?
Maar het begint volgens mij al bij al de paarden die niet meer op gras kunnen.
Dat is ook meestal een probleem gecreerd door mensen die te veel paarden op beperkte oppervlakte zetten en dan massaal gaan bemesten,waardoor de paarden niet meer op het gras kunnen door 101 problemen.
Zet al die paarden die niet op gras kunnen,eens 24/7 op een natuurgebied weide(die dus erg arm is), en je zal bitter weinig paarden over houden die daar ook niet meer op het gras kunnen.
Maar dan zit je terug op hetzelfde probleem.
Die paarden horen op onbemeste,schrale weides,dus veel oppervlakte nodig om een paard voldoende schraal gras te bieden en die plek is er meestal niet.
Dus jammer als TS de paarden in eigen beheer heeft,ze dan niet uitkijkt naar een ruime plek en die weide schraal gaat houden,dan ben ik behoorlijk zeker dat beide dieren gewoon volop in het gras kunnen.
Maar dat is niet de makkelijkste oplossing.....
Nikass schreef:Gini dat was niet mijn argument![]()
Ik ben absoluut voor zoveel mogelijk ruimte en vind algauw iets te klein.
Maar toch kan ik me ts wel voorstellen; het is niet zo volgens mij dat ze dit stukje grond heeft en denkt "wacht eens even, ik koop een paard om erop te zetten"
Nee, ze hééft een pony, weet hoe de meeste pensionstallen zijn in de winter (en aan weidegang in de zomer heeft ze niet zoveel) en maakt nu waarschijnlijk de afweging of zij aan huis, ondanks het beperkte stukje grond, niet méér te bieden heeft.
Nikass schreef:Overigens Gini: hoeveel pensionstallen ken jij waar je per 2 pony's 1500m2 krijgt, het hele jaar door? Kijk ik ben het echt wel met je eens hoor, dat de meeste paarden te weinig ruimte hebben en dat dat zou moeten veranderen, maar je kunt echt alle pensionstallen in de randstad eo opdoeken met zo'n eis