Ruimte genoeg voor hele jaar door?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:17

Mijn bak / paddock is ongeveer dezelfde afmeting en mijn beesten staan daar dus wel de hele dag op. Ik heb in de zomer echter wel weide beschikbaar, maar de HB gevoelige shetlander mag hier nauwelijks op, pas als de andere 2 dames het kaal gevreten hebben. Ik denk dat het prima, kan, ze kunnen nog prima rondrennen (doen die van mij ook) en zeker als je afwisseling geeft met rijden en wandelen is het prima te doen. Mijn fokmerrie kan niet gereden worden dus daar wordt niet zoveel mee gedaan, tsja af en toe een wandelingetje, maar ook die heeft het prima naar haar zin. Ze hebben wel onbeperkt hooi, de shet niet, die krijgt apart afgemeten en de dames houden hem wel bij de hooibak vandaan... :+ }>

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:24

Ik zou dit alleen acceptabel vinden als je er een ruim weiland bij kunt huren, waar de paarden met droog weer op kunnen staan.
Paarden het hele jaar rond op zo'n kleine ruimte vind ik anders niet acceptabel.

capopjekop

Re: Ruimte genoeg voor hele jaar door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:35

Het zou mijn keus niet zijn. Hier in de omgeving staan ook paarden 24/7 in een kleine saaie paddock. Die zien er echt triest uit. Als je beschikking hebt over een weiland voor droog weer dan kan het wel. Maar 24/7 zou mijn keus niet zijn

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:44

Omdat veel paarden het slechter hebben,hoef je zoiets toch niet ok te vinden?

Bijna altijd op die paddock en enkele uren in de zomer op de wei vind ik niet ok.
Ok dat ze in de winter op een beperkte ruimte staan,door natte weilanden is zoiets normaal envaak geen andere optie,maar tijdens het weideseizoen moeten ze dan toch deftige plek krijgen en dat is niet gelijk aan enkele uurtjes per dag.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 11:27

Tinkies7 schreef:
Mij lijkt het ook helemaal zo gek nog niet, zeker met weiland in de zomer moet dit gewoon kunnen. Veruit de meeste 'paddocks' in Nederland zijn veel kleiner dan wat jij nu voor ogen hebt. Met z'n tweeën op 36x25 m kunnen ze toch even een sprintje trekken als ze willen! Als je gaat rijden kan dat toch ook met deze afmetingen? Dus waarom zo niet ;)
Uiteraard is de meest ideale omgeving voor een paard anders, maar we zijn niet allemaal groot grond bezitters en het blijft Nederland.. Geen uitgestrekte vlaktes etc. Ik zou dolblij zijn met een paddock van dit formaat voor twee paarden!

Onwijs tof dat je dit kunt realiseren TS, veel plezier in de toekomst met paarden aan huis!

dankjewel voor je leuke berichtje! wij wonen in Belgie en hier is het nog moeilijker om aan een groot stuk grond te kopen. De buurman met de weides achter ons huis is ondertussen al in de 70 en natuurlijk hopen we ooit het stukje weiland achter ons huis bij te kopen dan zitten we pas echt goed! maar dat is maar speculatie en dromen :')

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 11:29

tengeltje11 schreef:
Omdat veel paarden het slechter hebben,hoef je zoiets toch niet ok te vinden?

Bijna altijd op die paddock en enkele uren in de zomer op de wei vind ik niet ok.
Ok dat ze in de winter op een beperkte ruimte staan,door natte weilanden is zoiets normaal envaak geen andere optie,maar tijdens het weideseizoen moeten ze dan toch deftige plek krijgen en dat is niet gelijk aan enkele uurtjes per dag.

als men merrie niet heel de dag gras mag ? sorry maar je denkt niet aan de gezondheid. ik zou het ook liever anders hebben maar ze mag nu eenmaal niet hele dagen op gras staan zo simpel is het.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 11:33

TsarinaZ schreef:
hier ben ik weer,

eerder vertelde ik al dat wij een huis gekocht hebben. de vorige eigenaars hebben hier momenteel 2 paarden staan. wij zouden er in Mei in gaan. Nu is mijn vraag of het doenbaar ik qua bewegingsruimte.
Het gaat over grote stallen van 4m20 of 3m10 dus deze zijn zeker ruim genoeg, achter de stal ligt dan de paddock. hier staan de paarden winter en zomer op, de paddock is volledig zand en is 25m op 36m. de vrouw die er nu woont voederd haar paarden dus winter en zomer continue hooi en ze mogen ook het gras van de "tuin" eten wanneer het te lang word. Ook is er achter het huis een weiland van de buren waar ze haar paarden in de zomer overdag soms bij mag zetten. deze regeling wil ik zeker ook proberen maken met de buurman en evenuteel horen of ik (tegen eventuele vergoeding) mijn paarden in de zomer overdag op de weide mag plaatsen.

Persoonlijk lijkt mij dit haalbaar; ik heb een merrie van 1m55 en in Mei komt er een shetlander of weidemaatje bij. Mijn merrie mag ook niet te veel gras dus daarom vind ik het ook niet zo erg. ik wil natuurlijk wel het beste voor mijn paard dus hier toch even jullie mening. ze zouden in de zomer binnen en buiten kunnen wanneer ze willen en in de winter snachts op stal. Ik ben vandaag langs het huis geweest en de paddock blijft ook droog met heel slecht weer zoals de afgelopen weken, enkel de uitloop van de stal is modderig de rest is droog en ligt hoger.

tips en meningen zijn zeker welkom maar hou het netjes ik wil altijd het beste voor mijn dieren.

edit; Ik zoek sowiso een oplossing voor de droge maanden waar ze af en toe op de weide gaan mogen. met af en toe bedoel ik een paar uur per dag. Mijn merrie heeft gezondheidsproblemen en mag ook niet hele dagen op gras staan. hou hier rekening mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:23

Vraagje aan de bokkers die dit niet vinden kunnen: We hebben het hier over een pony en een shetlander, die niet teveel gras mogen. Wat voor verblijf zouden ze dan idealiter moeten krijgen als het geen paddock met schuilstal zou mogen zijn?
Of hoe groot zou de paddock minimaal moeten zijn om het acceptabel te maken?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:27

Anoniem schreef:
simongek schreef:
Dat valt wel mee. Kleine mesthoop en we brengen het met de trailer weg. 5 min rijden vanaf het huis.

Grote balen hooi in een oude box en ongeveer 10 a 15 balen vlas op voorraad.

Niet iedereen heeft hectares land. Bij ons in de regio zo goed als niemand. Ja de boeren voor de koeien.

Maar dan ben je haast iedere week aan het rijden?
Dat lijkt mij echt vreselijk. Je hebt toch paarden om te rijden etc. Niet om heel de tijd te slepen met mest en voer... je moet het leven zo makkelijk mogelijk maken en soms is dat op een pensionstal.

Dat is het houden van paarden in eigen beheer nu eenmaal. Veel met stront bezig weinig met de paarden

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:52

TS, je kan je paddock ook wat aantrekkelijker maken met bijv een heuveltje of gevulde trekker banden. Of wat balkjes. En als het mag, eetbare planten/bomen en een kruiden tuintje of bak.

Mensen hebben gewoon een verkeerd beeld van paarden, want het is zo aangeleerd. Paarden op stal en dan op de wei. Paardjes blij, mogen eindelijk beentjes strekken en vreten, dus happy paarden.

Dan zien ze paarden 24/7 op een paddock die relaxed zijn, hele dag elkaar en hooi hebben en die paarden zijn dan zielig, of hebben een saai leven....Onzin!! Ze hebben gewoon die explosies niet van stal naar wei mogen, maar spelen, slapen, kroelen en eten, zoals een paard hoort te doen, niks meer, niks minder.

Als je een dergelijke kleine ruimte hebt, is je beweging en afwisseling van werk wel belangrijk. Ik zou gaan buiten wandelen of rijden en shet ernaast meenemen. Is hartstikke leuk en goed voor ze.

Omdat onze paarden niet op stal staan, hebben wij helemaal niet zoveel mest. We hebbenw el vlas in de open stallen, maar die pot ik op. Haal aleen mest eruit en de rest ligt op bestraat plein of zandpaddock en pad.

Hooi halen we om de 2 of 3 weken. Is even paar uurtjes werk, maar meer opslag hebben we niet. Die ene dag kan je wel overslaan met rijden of werkje doen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:21

Voor mij persoonlijk vind ik een halve hectare toch echt wel het minimale en dan nog zo aangelegd dat het niet 1 grote vlakte is maar met afwisseling door middel van bijvoorbeeld een heuvel, bosjes etc.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:27

Nikass schreef:
Vraagje aan de bokkers die dit niet vinden kunnen: We hebben het hier over een pony en een shetlander, die niet teveel gras mogen. Wat voor verblijf zouden ze dan idealiter moeten krijgen als het geen paddock met schuilstal zou mogen zijn?

Maar het begint volgens mij al bij al de paarden die niet meer op gras kunnen.
Dat is ook meestal een probleem gecreerd door mensen die te veel paarden op beperkte oppervlakte zetten en dan massaal gaan bemesten,waardoor de paarden niet meer op het gras kunnen door 101 problemen.

Zet al die paarden die niet op gras kunnen,eens 24/7 op een natuurgebied weide(die dus erg arm is), en je zal bitter weinig paarden over houden die daar ook niet meer op het gras kunnen.

Maar dan zit je terug op hetzelfde probleem.
Die paarden horen op onbemeste,schrale weides,dus veel oppervlakte nodig om een paard voldoende schraal gras te bieden en die plek is er meestal niet.

Dus jammer als TS de paarden in eigen beheer heeft,ze dan niet uitkijkt naar een ruime plek en die weide schraal gaat houden,dan ben ik behoorlijk zeker dat beide dieren gewoon volop in het gras kunnen.
Maar dat is niet de makkelijkste oplossing.....

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:31

Eens met lizy29, een halve ha is zowat het minimum. Als je paarden op een kleine oppervlakte houdt krijg je allerlei ongewenste gedragingen. Mekaar het leven zuur maken, overal op knagen, etc. Zie ook dit topic ; [OPG] Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen
Wat scheelt er met je paard dat ze niet op gras mag?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:43

tengeltje11 schreef:
Nikass schreef:

Dat is ook meestal een probleem gecreerd door mensen die te veel paarden op beperkte oppervlakte zetten en dan massaal gaan bemesten,waardoor de paarden niet meer op het gras kunnen door 101 problemen.

Zet al die paarden die niet op gras kunnen,eens 24/7 op een natuurgebied weide(die dus erg arm is), en je zal bitter weinig paarden over houden die daar ook niet meer op het gras kunnen.

Die paarden horen op onbemeste,schrale weides,dus veel oppervlakte nodig om een paard voldoende schraal gras te bieden en die plek is er meestal niet.

Dus jammer als TS de paarden in eigen beheer heeft,ze dan niet uitkijkt naar een ruime plek en die weide schraal gaat houden,dan ben ik behoorlijk zeker dat beide dieren gewoon volop in het gras kunnen.

Wat lekker makkelijk gedacht.

Bij ons kan het gewoon niet maar als wij meer land hadden mocht hij er nog niet op.

Een cushing paard met zomereczeem. Ja laten we die volop in het gras zetten. Wij hebben onbemest land(klein stukje) dat is al mans zat.

En zelfs dan is het soms nog teveel. Bijv dagen met veel vliegjes etc. Dan gaat hij soms de hele dag op stal.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:48

Ik heb paarden gehad op die afmeting paddock en ze stonden er heerlijk bij hoor! Dus ik zou het lekker doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:24

Onze 4 staan prima samen. Lopen onwijs veel, eten op diverse plekken, vaak samen, soms apart. We hebben het niet ales 1 grote vlakte ingedeeld en is groter dan wat TS heeft, maar geen halve ha nog. Ze staan er wel 24/7 en kunnen hele dag en avond bewegen en kiezen wat ze willen en met wie.

Wij hebben buitenom hekwerk en tussen tuin en paddock, plein, stallen lint en er staat niet eens stroom op.

Als ik de wei open zet, komen ze er zelf weer vanaf en eten graag het hooi uit de netten.

Alleen mn merrie van 26 moet echt af en toe haar ei kwijt en dat doen we dan even met spelen in de bak of ze jaagt de 3 mannen op die wel of niet zin hebben om mee te doen. Juist door geen voerkant stuk aan te bieden, gaan wie niet willen ergens anders apart staan. Maar vaak zat dat ze even met 3 of 4 samen tekeer gaan en gek doen.

Heb ze op 4ha natuurgebied gehad tussen andere paarden en deden ze echt niet veel anders. Als ik riep kwamen ze ook gewoon en bleven altijd met zn 4en bij elkaar ook. Enkele andere paarden probeerden wel aan te sluiten, omdat ze stabiel zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:07

Nikass schreef:

Voor twee pony's zou ik minsten 1500 m² willen zien, en dat vind ik dan echt het minimum. Als paarden niet op gras mogen, zul je het verblijf creatief moeten invullen.
Paarden hun hele leven op een zandstukje houden dat nog eens niet de afmetingen van een Olympische dressuurbak haalt, nee, dat kan ik naar mijn mening nooit goedkeuren, welke ziektes en gebreken je paard ook heeft.
Niet iedereen heeft hectares grond, klopt. Maar als we dat als argument gaan gebruiken, dan mag ik mijn konijn ook in een klein kooitje houden, want niet iedereen heeft nou eenmaal een tuin.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:40

tengeltje11 schreef:
Nikass schreef:

Dat kan zijn, en ik denk ook dat je gelijk hebt, maar daar heeft ts nu weinig aan, want ze kan moeilijk een heel natuurgebied voor zichzelf realiseren.

Overigens heb ik ook ergens gelezen (dus misschien klopt het niet hoor, het klinkt alsof jij er meer verstand van hebt dan ik :+ ) dat gras dat bemest is en daardoor groeit minder fructaan bevat dan gras met een gebrek aan voedingsstoffen?

Gini dat was niet mijn argument ;)
Ik ben absoluut voor zoveel mogelijk ruimte en vind algauw iets te klein.
Maar toch kan ik me ts wel voorstellen; het is niet zo volgens mij dat ze dit stukje grond heeft en denkt "wacht eens even, ik koop een paard om erop te zetten"
Nee, ze hééft een pony, weet hoe de meeste pensionstallen zijn in de winter (en aan weidegang in de zomer heeft ze niet zoveel) en maakt nu waarschijnlijk de afweging of zij aan huis, ondanks het beperkte stukje grond, niet méér te bieden heeft.

Sorry ts als ik teveel voor je invul en er compleet naast zit :o

Overigens Gini: hoeveel pensionstallen ken jij waar je per 2 pony's 1500m2 krijgt, het hele jaar door? Kijk ik ben het echt wel met je eens hoor, dat de meeste paarden te weinig ruimte hebben en dat dat zou moeten veranderen, maar je kunt echt alle pensionstallen in de randstad eo opdoeken met zo'n eis ;)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 06-02-19 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:03

Waarom open je dit topic TS? Mensen die het te klein vinden worden afgescheept met het argument “Andere paarden hebben het slechter.”

Als je zelf overtuigd bent van het feit dat dit goed is dan heb je bokt toch niet nodig?

Ook ik vind het te klein en ben het met Lizy eens. Het is ook te klein om een PP op te maken waardoor de paarden alleen een zandbakje hebben waar niks te beleven valt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:04

Ze twijfelt, dat mag toch?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:56

Waar lees jij die twijfel terug behalve in de openingspost? En natuurlijk mag ze twijfelen, net zo goed als ik mij mag afvragen of het zin heeft Bokt te raadplegen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:00

Maar dat is toch aan haar of zij dat zin vind hebben?
Vind dat altijd zo'n dooddoener :roll:

Ik lees wel twijfel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:54

Nikass schreef:
Gini dat was niet mijn argument ;)
Ik ben absoluut voor zoveel mogelijk ruimte en vind algauw iets te klein.
Maar toch kan ik me ts wel voorstellen; het is niet zo volgens mij dat ze dit stukje grond heeft en denkt "wacht eens even, ik koop een paard om erop te zetten"
Nee, ze hééft een pony, weet hoe de meeste pensionstallen zijn in de winter (en aan weidegang in de zomer heeft ze niet zoveel) en maakt nu waarschijnlijk de afweging of zij aan huis, ondanks het beperkte stukje grond, niet méér te bieden heeft.

Niet iedereen is grootgrondbezitter, klopt, ik ook niet. Maar 2 pony's hun hele leven op een stukje houden dat dus nog eens niet de grootte van een Olympische dressuurbak haalt, dat vind ik dan weer het andere uiterste. :o
Zoals in mijn eerste bericht zou ik het heel wat minder erg vinden als het bijgehuurde weiland groot genoeg is en vaak genoeg gebruikt mag worden, maar dan zit je weer met een pony die niet tegen gras kan. En ja, dan zit je in een situatie die niet gemakkelijk is, maar waarvan de pony niet de dupe mag zijn.

Nu ja, iedereen mag zijn paard houden hoe die wilt natuurlijk, maar ik mag ook blijven "vechten" tegen paarden op postzegeltjes van zand. :D

Nikass schreef:
Overigens Gini: hoeveel pensionstallen ken jij waar je per 2 pony's 1500m2 krijgt, het hele jaar door? Kijk ik ben het echt wel met je eens hoor, dat de meeste paarden te weinig ruimte hebben en dat dat zou moeten veranderen, maar je kunt echt alle pensionstallen in de randstad eo opdoeken met zo'n eis ;)

Het gekke is dat er een licht semantisch verschil is tussen "minimum 1500m² voor 2 pony's" en "per 2 pony's 1500m²". Dat eerste heb ik gezegd, dat tweede niet. :)
De randstad. Ik ken het niet, nog nooit geweest, maar het komt inderdaad vaak naar boven in discussies zoals dit. Zo vaak zelfs dat het me onderhand de hel op aarde lijkt om als paard in terecht te komen. :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:00

Ik vind deze discussies altijd wel interessant, zeker als ik dan uit het autoraam kijk en in de praktijk heel veel paarden op amper 10x10 zie staan :x

Ik denk dat een ideale huisvesting veel paarden niet standaard is. Vaak is het toch kiezen of delen in ons kleine natte landje.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:00

maar Azmay,nu is het winter.
ik denk dat de meeste grond gewoon niet geschikt is om paarden met dit natte weer in de weides te laten.

in de zomer zie ik toch vooral paarden op behoorlijk grote weides staan.
tuurlijk soms te veel paarden op het stuk wat beschikbaar is,maar dan hebben ze tenminste voldoende ruimte.