In bevroren paddocks/buitenbak zetten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:54

Bij mij op stal worden alle paarden gewoon buiten gezet, altijd. Nooit problemen gehad. Paarden zijn ook allemaal gewend om elke dag de wei op te gaan. Mijn paard voelt het zelf heel goed aan en doet voorzichtig op de harde bobbelige grond. Er blijft geen enkel paard bij ons op stal binnen staan om de harde bodem.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:56

Met dit weer gaan die van mij alsnog tussen 07:00 en 09:00 richting de paddock en komen tussen 18:00 en 20:00 weer naar binnen. Vorig jaar zijn er echt een paar gure dagen geweest met zware vorst en hele harde wind dan gaan ze alsnog een dagdeel naar buiten omdat ze het allemaal gewend zijn breken ze namelijk de boel af als we ze op stal laten staan. Paddock is helaas niet zo mooi vlak als ik zou willen maar ik heb gezien dat ze zich beiden mega aanpassen erop.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:57

Onze paarden staan 24/7 buiten, maar we proberen ervoor te zorgen dat de buitenbak helemaal recht is voor het gaat vriezen. Dan kunnen we namelijk alsnog met een aantal paarden gewoon rijden. Natuurlijk wel in redelijkheid, geen springparcourtjes enzo, maar een rustige training is goed te doen. De paarden passen zichzelf zo goed aan op de veranderende bodem, bijna beter dan wijzelf

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:57

AnnoNiemand schreef:
Ja tuurlijk gaan ze gewoon buiten. Hou op met die betutteling zeg. :=

Ze passen zich zelf wel aan aan de bodem en gladheid. Als je er tenminste geen ijzers onder timmert waardoor ze nul gevoel met de bodem meer hebben.

Dus dat.
24/7 buiten, gaat hartstikke prima.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:58

Ze staan al buiten maar nu worden ze wel losgelaten op de wei in de sneeuw.
Ze scheuren nog net zo hard door de bocht als zonder sneeuw/ bevroren ondergrond.
Ze weten niet beter.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:09

Mijn paarden (2x 19 jaar en 1x 2 jaar) gaan elke dag naar buiten van ca 8:30 (soms 5:00 als ik vroeg moet werken) tot ca 23:00.

Voor die van 2 jaar wil ik zo veel mogelijk buiten hebben, vandaar dat ze 's avonds zo lang buiten staan.

Weer of geen weer, ijzers of geen ijzers.
Ze gaan gewoon naar buiten.
Behalve bij een ernstige storm/regen gaan ze minder lang naar buiten, maar alsnog minimaal 8 uur.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:11

Hier ook gewoon naar buiten in de paddock. Paard redt zichzelf wel, ook al is de paddock niet helemaal recht. Hij is er pas met alle sneeuw wel achtergekomen dat de weg naar de paddock gevaarlijker is dan de paddock zelf, hij dacht namelijk de bocht de stal uit richting paddock vol gas te kunnen nemen. Dat kon niet en resulteerde in een doffe klap van een slordige 600 kg tegen asfalt. Paard was gelukkig vooral nijdig dat zijn ego gekreukt was :+ Niks aan over gehouden, hij stond op, schudde zich uit, en liep doodkalm naar de paddock waar hij alle frustratie eruit gooide door op de plaats te gaan staan bokken en piepen.

wemkelover

Re: In bevroren paddocks/buitenbak zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:18

Ik ga niet rijden of longeren in de bak. Maar als het echt lekker vriest dan mag mijn bijrijdpaard altijd het land even op. Probleem is dat de eigenaar de paarden zelf niet naar buiten doet, hij geeft ze voer sochtends en gaat naar het werk. Dat is wel jammer. Winters staan ze dus veel op stal en zomers 24/7 buiten.
Ik kom meestal om de dag, dus ja dan gaat ze ff naar buiten. Soms met nog een paar. Maar ik ga niet alle paarden naar buiten doen omdat ik daar ook geen tijd voor heb. En met die jonge ongeleide projectielen begin ik zelf niet aan. Ik merk dat ze zelf wel oplet, ik merk juist aan de paarden die als porselein behandeld worden vaker wat hebben, dan als je ze gewoon als paard behandeld.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:30

Benthhh schreef:
AnnoNiemand schreef:
Ja tuurlijk gaan ze gewoon buiten. Hou op met die betutteling zeg. :=

Ze passen zich zelf wel aan aan de bodem en gladheid. Als je er tenminste geen ijzers onder timmert waardoor ze nul gevoel met de bodem meer hebben.

Dus dat.
24/7 buiten, gaat hartstikke prima.

Precies!

Het is juist gevaarlijker om ze veel binnen te houden en dan soms een uurtje buiten te zetten. Dan gaan ze juist gekke dingen doen waardoor ze benen breken.

Hop naar buiten met die dieren! Dit weer is heerlijk voor ze.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:30

Hier gaan de paarden het hele jaar door elke dag naar buiten alleen niet wanneer het op dat moment stormt, dan gaan ze wat later. Met dit weer staan ze ook de hele dag buiten in de wei, dat gaat prima, juist omdat ze elke dag de hele dag buiten komen. Alleen rijden doe ik nu niet in een bevroren bak.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:43

Knuppel in het hoenderhok. Bij ons op de pensionstal gaan de paarden wanneer het gevroren heeft en de grond hard en ongelijk is, niet naar buiten. De paarden hebben dus vorige week letterlijk een week binnen gestaan. Een stapmolen hebben we niet. Paarden waren gewoon allemaal super braaf en rustig. Mijn 4 jarige was zelfs een stuk fijner dan wanneer hij gewoon naar buiten gaat.

Mijn paarden die in eigen beheer op mijn eigen stuk land staan, staan gewoon 24/7 buiten met afdak en stal ter beschikking. Die weten zelf wel wat ze doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:56

Hier gaan ze gewoon naar buiten, altijd al gedaan. Het is een paard, geen porseleinen beeld. Lekker op de paddock met een flinke bak hooi. Ze passen zich prima aan, doen niet gek. Ze scharrelen lekker heen en weer tussen de voerplaatsen en de waterbak of staan lekker te slapen. Net als brainless staan ze hier zo veel mogelijk buiten, dus tussen 6 en 8 naar buiten en tegen een uur of 22-23 weer naar binnen. Ik heb het altijd al zo gedaan, met verschillende paarden, en nog nooit problemen gehad. :n

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:57

Gewoon naar buiten, juist van binnen houden krijg je naar mijn mening blessures.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:04

@Yontheke
Lang op stal staan is voor mijn arabier geen optie.
Die krijgt dan flinke stalbenen.

Qua karakter zou het prima kunnen, hij is heel relaxed op stal, maar zijn benen kunnen er niet tegen.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:22

Naar mijn idee is een bevroren ondergrond gevaarlijker voor baasjes dan voor de paarden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:31

Sommige mensen denken dat paarden hulpbehoevende dwazen zijn. Dat zijn ze niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:35

Ik laat ze ook buiten.
Maar zag wel een post van kliniek Equitom van een verbrijzeld kootbeen door zot doen op harde ondergrond. Dus het is zeker niet zonder risico's als je paard graag bokt ofzo.

Maar die van mij gisteren samen buiten gezet hoor. Ze speelden, maar minder ruig dan wanneer ze in de piste mogen spelen.
Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:40

Gewoon maar buiten hier. Als de grond heel bevroren is dan staan ze in de bak en anders paddock en bak. Paddock is nogal hobbelig

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:42

Ik vind het toch wel heel erg om te lezen dat sommige hun paarden maar een 1 tot 1,5 buiten komt!! dat is toch echt niet meer van deze tijd en zo niet paard vriendelijk.

Hier staan ze 24/7 buiten in paddock en wei en 2 open stallen.. ze kunnen zelf bepalen waar ze heen willen. stukje tussen de wei en paddock is nu beetje maanlandschap maar ze passen zich prima aan en lopen daarover heel rustig en voorzichtig.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:44

Mijn paarden lopen op het stukje voor de stal voetje voor voetje.Waar het over gaat in de wei lopen ze weer normaal.En inderdaad voor baasjes is het gevaarlijker.Ook al eens tussen de paarden op mijn rug gelegen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:48

Britta31 schreef:
Mijn paarden lopen op het stukje voor de stal voetje voor voetje.Waar het over gaat in de wei lopen ze weer normaal.En inderdaad voor baasjes is het gevaarlijker.Ook al eens tussen de paarden op mijn rug gelegen.

Jup, mijn paarden liepen vrolijk over een stuk ijs en ik ging onderuit..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:52

Ik heb weleens als een bejaarde met rollator aan de deken van mijn ruin gehangen om niet uit te glijden.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:55

Haha ik ga helemaal met het bovenstaande mee! hoevaak ik wel niet glij door de modder en half aan mijn paard hang en zij onverstoorbaar doorlopen is ontelbaar! uitgegleden in de sneeuw ben ik gelukkig nog niet de afgelopen tijd. De paarden hebben echt veel meer grip dan ik heb.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:55

hier gaan ze ook gewoon naar buiten
of in de paddocks, of in de bak
en als het de ondergrond hard genoeg is, mogen ze lekker in de 'zomer' weide *\o/*

ze passen zich wel aan hoor, en tuurlijk ze moeten niet de hele tijd gaan rennen en vliegen. maar bij mij is het een kleine & bekende kudde.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:03

Mijn paard staat met een peesblessure en zelfs die gaat gewoon naar buiten :D
Er kan altijd iets fout gaan, ook op stal. Als je dat wil voorkomen, dan moet je geen paarden nemen