Delphi schreef:20x30 is een halve dressuurbak en veel te klein. Op zich kan het prima om ze jaarrond op een paddock te houden, alleen hebben ze dan wel de ruimte nodig om een lekker sprintje te kunnen trekken. Jaarrond op hooi is voor de meesten geen probleem. Sobere rassen doen het er zelfs vaak beter op dan op gras.
Voor 2 pony's jaarrond op een paddock zou voor mij 40x40 acceptabel zijn. Dat zijn twee normale rijbakken. Maar liever zou ik nog voor wat groters gaan.
Wat ook belangrijk is als je gaat kijken voor grond, is wat de bestemming van de grond is. Mag je er paarden op houden? En je kunt voor je woning uit de voeten met een klein stukje bouwgrond, maar bedenk ook dat een stal zo goed als nooit op agrarische grond mag (ook een schuilstal niet). Een stal moet eigenlijk altijd op bouwgrond staan. In of rond stal zal je een goede hooiopslag nodig hebben waar je hooi droog staat.
En wil je ook gaan rijden op de pony? Wil je zelf een rijbak? Daar moet je ook rekening mee houden. Houdt ook rekening met je mestopslag en mogelijkheden tot af (laten) voeren.
Houdt ook rekening met de grondsoort.
Persoonlijk zou ik me ook eens verdiepen in een paddock Paradise systeem. Wij zijn bezig met een woning te laten bouwen op een stukje grond. Daar krijgen we ook een klein stukje grond bij voor de paardjes aan huis. De stallen komen op de bouwgrond grenzend aan de weide. Zo heb ik de mogelijkheid het ook overdag als schuilstal te gebruiken.
Ons stukje wei is 5000m2, 100 x 50 meter is het precies. Hier komen mijn 2 shetlanders op en ik wil gaan kijken voor een E pony of heel klein paard. Als ik dit gras laat worden mijn shetlanders te dik en daarnaast wordt al het gras in het najaar en winter kapot gelopen. Dan wordt het een blubber zooi.
Dus wij gaan een paddock paradise maken. Het deel rond de stallen wordt verhard. En dan kom er helemaal rondom de wei een pad te liggen van 4 (en op sommige stukken 5) meter breed. Dat zetten we uit met houten weipalen en koord met stroom erop. De buitenkant wordt goed stevig gaashekwerk met afstandhouders en ook koord met lint.
Zo kunnen ze rondom de weitjes lopen. Eén rond is 300 meter wat ze afleggen. De oppervlakte van de paden is dan ongeveer 1350 m2. Dat komt neer op op een stuk van 22x60 m. Een grote dressuurbak dus. Alleen doordat het paden worden kunnen ze meer meters maken dan in een paddock van 22x60.
Door op de hoeken hooi te voeren en bij je stal een drinkpunt te hebben, stimuleer je ze veel te bewegen. Ook kun je op een plaats wat wilgentakken voeren e.d.
Met paarden die helemaal weinig gras mogen kun je op zo'n stuk nog allerlei zijpaden en oversteken uitzetten, zodat je maar enkele kleine stukjes gras over houdt.
Wij gaan het alleen rondom de weides doen. In het begin is het gewoon gras, maar dat wordt kaalgegeten en platgelopen en dan wordt het zand. Dat hebben we nu ook en gaat prima. Je zult alleen wel goed moeten kijken wat voor grondsoort het is. Op klei wordt zoiets al veel moeilijker.
Wij krijgen dan in binnenin nog een rijbak van 20x40 en dan 6 kleine weitjes.
Bedankt voor u reactie. Ik zal er zeker eens wat onderzoek nadoen. Ik ben zelf heel slecht met het inschatten van maten waardoor ik denk ik een beetje verkeerd begrepen ben. 40x40 meter klinkt al een stuk beter
gerpiegorp schreef:tengeltje11 schreef:Tegenwoordig lijkt het wel een hype om pony's op postzegels te gaan houden......
Ik zou nooit een paard of pony verkopen naar een postzegel.
Nooit sprintjes trekken,nooit lekker grazen en soezen in het gras,.....
Neen,ik vind het behoorlijk egoïstisch.mensen zonder geschikte plek willen perse pony's houden en droppen ze dan op een postzegel met hooi,ze krijgen voldoende eten,dus het is ok??
Ik deel deze mening

Ik vind dat gewoon zeer dieronvriendelijk. Paarden kunnen nooit een sprintje trekken, lekker het gras op. Nee, alleen hooi en zand en 3 galopsprongen totdat ze aan de overkant zijn. Als ik zie hoe ontzettend gelukkig paarden zijn als ze op gras staan, dan zou ik ze dat nooit willen afnemen omdat ik ze graag op mijn postzegel aan huis wil hebben. Zoek gewoon een leuke stalling bij iemand aan huis en geniet daar van je pony’s.
Duhelo, in dit soort gevallen vind ik het niet kiezen of delen, je kunt er ook voor kiezen om ze niet aan huis te zetten. De vergelijking 24/7 op 3x3 of in een stuk zand van 20x30 vind ik geen goede vergelijking.
Kijk, je hoeft echt geen 3 hectare aan wei te hebben, maar als je paarden 24/7 in een zandpaddock á formaat bak staan vind ik dat gewoon echt sneu. Ik heb zat paarden gezien die in de bak stonden, stuk voor stuk ongelukkige paarden die een beetje voor zich uit staren. Ik zou er dus nooit voor kiezen om ze op zo’n klein stukje te houden. Neem dan een stel kippen en laat die scharrelen, die worden daar wel gelukkig van. Maar dat is mijn bescheiden mening

Bedankt voor je reactie. Geen zorgen mocht ik geen goed stuk grond vinden dat zet ik de pony op een goede pensionstal