Binnenkort paardenbedrijf aan huis. Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GPSWDL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 18:45

Mizora schreef:
Gerekend met een stalhulp op minimumloon, want we willen niet op stagaires draaien en ook als we het zelf gaan doen, willen we de uren wel betaald krijgen, komen we met dagelijks mesten uit op 10 uur per paard per maand, in ons geval wel met 12/7 buiten, te veel leed gezien bij pensionklanten met 24/7 buiten o.a. waarbij afharden betekende dat het jonge dier broodmager werd omdat het zichzelf niet kon warm krijgen, daar beginnen we niet meer aan.

Wij hebben de locatie eerst verhuurd en gemiddeld konden we toch al snel aan 300-400€ reparatiekosten per maand denken over het jaar gemiddeld (daar viel ook bakonderhoud onder, maar ook als er slordig met de spullen werd omgegaan waardoor een paard achter een lus van het schrikdraad bleef haken en dus 50m omheining sloopte, het paard zelf had gelukkig niets ernstigs). Hadden we het langer verhuurd, had de omheining van de buitenbak vervangen moeten worden, de bodem was 2 jaar terug gedaan.

Wij hebben onze 4000m2 weiland verbouwd naar een PP, en waren daar zo'n 15.000 euro aan kwijt. Daar konden maximaal 6 paarden op (1200m2 omloop, 2800m2 gras, dat kwam neer op een paar uur per dag zomers).

Uiteindelijk zaten we, met arbeidsloon, investeringskosten, onderhoudskosten stallen, voer/strooisel paarden, en verlies aan privacy aan zo'n 600-750€/maand om realistisch te draaien.

Dat is wel heel veel inderdaad. Gelukkig heb ik nog nooit zoveel reperatie kosten gehad per maand, maar wellicht gaat dat veranderen met meer elektrische apparatuur als solarium en stapmolen.

Ineke2

Re: Binnenkort paardenbedrijf aan huis. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:48

Je kunt er ook voor kiezen om de stapmolen en solarium apart te berekenen van het stalgeld.
Bijvb een stapmolen tarief per x of voor een abbonement van 3-5x per week.

GPSWDL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 18:54

IsabelleN schreef:
Pensionstalling etc. is prima zo te realiseren denk ik. Maar opfok? In mijn visie moeten jonge paarden het jaarrond op veel hectares rond kunnen rennen. Dat verlaagt de wormdruk en geeft gezonde paarden met een goed fundament.
Je ziet tegenwoordig veel veulens en jonge dieren op veel te kleine kampjes. Dat geeft later blessures en ander leed.

Jonge paarden kunnen prima in de winter buiten mits ze veel hectares genoeg gras hebben en niet onder de wormen zitten. Wij rekenen 2 paarden per hectare, gaat altijd super.

Prijzen moet je goed doorrekenen. De meeste pensionhouders rekenen hun eigen arbeidstijd niet mee!

Bij ons is het een dunne lange weide geen vierkant dus zij hebben ontzettend veel ruimte om languit te rennen en dat doen ze ook wel eens. Ze hebben elkaar nooit in de weg gestaan ook niet op ons vorige stuk weiland waar wij al pensionklanten hadden en overigens ook een dunne lange weide was. Kleine kampjes zal niet gauw ontstaan tenzij wij er inderdaad teveel paarden zouden plaatsen maar het ligt ook aan grote en leeftijd. 2 per hectare vinden wij wel heel weinig/niet perse nodig, ja misschien voor wormenbesmetting maar kwa ruimte kan dat toch prima kleiner voor 2 veulens, jaarlingen of twenters? Wij hebben inderdaad een grotere kans op wormenbesmetting ook omdat ze er het gehele jaar staan zonder strookbegrazing maar wij ontwormen strikt en tot nu toe gaat dat altijd goed. Maar er zullen best mensen zijn die dat een probleem vinden en besluiten hierdoor er niet erbij te komen staan.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:06

Mijn eerste eis is minimaal 8 uur per dag weidegang jaarrond. Dan kun je wel een stapmolen, solarium en weet ik veel wat nog meer hebben, maar als de basis er niet is dan zijn al die extra luxe dingen er ook voor niks.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:16

Isabel schreef:
Mijn eerste eis is minimaal 8 uur per dag weidegang jaarrond. Dan kun je wel een stapmolen, solarium en weet ik veel wat nog meer hebben, maar als de basis er niet is dan zijn al die extra luxe dingen er ook voor niks.

Maar dat gaat niet in de winter in de randstad. Moet je ook niet willen met klei / veengrond want dat betekend diep wegzakken in de blub met blessures tot gevolg.

Buiten op zand en verharding met toegang tot hooi en water is in de winter echt een beter plan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:22

Ineke2 schreef:
Isabel schreef:

Maar dat gaat niet in de winter in de randstad. Moet je ook niet willen met klei / veengrond want dat betekend diep wegzakken in de blub met blessures tot gevolg.

Buiten op zand en verharding met toegang tot hooi en water is in de winter echt een beter plan.

Ook in de randstad is dat te vinden

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:26

Ineke2 schreef:
Isabel schreef:

Paardlief hier staat IN Den Haag 24/7 op land hele jaar door met zijn shetlander vriend, dus kan zeker wel. Wei ziet er het hele jaar door prima uit!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:30

Voegt een stapmolen iets toe trouwens als ze al 24/7 kunnen bewegen?

Ik kom niet uit de randstad dus ik weet niet hoeveel je aan mijn menig hebt. Maar ik vind 300 euro of meer best veel. Je hebt namelijk geen binnenbak en ze kunnen niet op het gras. Nu weet ik dat dat laatste sowieso een dingetje is in de randstad. Maar zeker in de zomer zou ik ze gewoon op gras willen hebbe. Iemand hierboven zei dat gras overgewaardeerd is. Maar dat vind ik dus echt niet, heb het zelf ervaren met mijn paarden. Ik vind kunnen grazen dus echt wel belangrijk. Zo niet gaan ze zich wel eerder vervelen wat zich kan uiten in stoeien/stijgeren etc met elkaar. Als je een groep van 10 paarden hebt of 2 x 5 is de kans groot dat er in ieder geval één bij zit die de rest van de groep opjut. Qua blessures niet echt wat je wilt hebben natuurlijk, zeker niet bij sportpaarden. En dan is 24/7 best lang voor een paard als die constant opgejut wordt maar eigenlijk niet weg kan. Ik ben helemaal voor zoveel mogelijk buiten en sociaal contact. Maar misschien toch eens kijken of groepjes van 2/3 niet beter is. Kun je de karakters wat meer op elkaar afstemmen.

Is er trouwens echt geen mogelijkheid om trailerstalling te realiseren. Als je op sportpaarden richt dan heb je waarschijnlijk straks klanten die regelmatig op wedstrijd gaan of ergens gaan lessen en die gebruiken dan toch echt een trailer.

GPSWDL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 19:31

Isabel schreef:

En de rest van de uren? Op stal? Voor ons is de basis dat ze de hele dag kunnen bewegen, goed in beweging zijn en onbeperkt ruwvoer ter beschikking hebben. En of dat in een weiland is of verhard/paddock dat is voor ons een tweede. Paarden zijn in beide gevallen gelukkig en als het goed is gezond. Wij bedoelen dan ook niet een manege paddock als in een klein bakje maar een weilandsgrote paddock. Wij zien genoeg paarden nu nog op een hele grote weide met een bult ruwvoer die alsnog dus alleen op 1 plek van de weide staan. Dan is een stapmolen voor extra zekerheid in beweging toch fijn. Of paddock paradise om toch wat meer in beweging te houden. Veel weilanden zijn amper meer voedingsstoffen uit te halen nu in de winter, sommige paarden staan er maar sneu bij dan denken mensen ze staan toch op de wei, maar er staat duidelijk niks meer op waar ze wat uit kunnen halen, staan ze alsnog weg te pieteren. Tuurlijk heb je op sommige plekken mega veel ruimte waar het misschien wel kan het hele jaar door maar dat is hier in de randstad volgens ons nergens en wij hebben dat ook weinig gezien behalve bij vrienden waarvan de paarden in een natuurgebied staan.

GPSWDL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 19:47

Daantj__ schreef:
Voegt een stapmolen iets toe trouwens als ze al 24/7 kunnen bewegen?

Ik kom niet uit de randstad dus ik weet niet hoeveel je aan mijn menig hebt. Maar ik vind 300 euro of meer best veel. Je hebt namelijk geen binnenbak en ze kunnen niet op het gras. Nu weet ik dat dat laatste sowieso een dingetje is in de randstad. Maar zeker in de zomer zou ik ze gewoon op gras willen hebbe. Iemand hierboven zei dat gras overgewaardeerd is. Maar dat vind ik dus echt niet, heb het zelf ervaren met mijn paarden. Ik vind kunnen grazen dus echt wel belangrijk. Zo niet gaan ze zich wel eerder vervelen wat zich kan uiten in stoeien/stijgeren etc met elkaar. Als je een groep van 10 paarden hebt of 2 x 5 is de kans groot dat er in ieder geval één bij zit die de rest van de groep opjut. Qua blessures niet echt wat je wilt hebben natuurlijk, zeker niet bij sportpaarden. En dan is 24/7 best lang voor een paard als die constant opgejut wordt maar eigenlijk niet weg kan. Ik ben helemaal voor zoveel mogelijk buiten en sociaal contact. Maar misschien toch eens kijken of groepjes van 2/3 niet beter is. Kun je de karakters wat meer op elkaar afstemmen.

Is er trouwens echt geen mogelijkheid om trailerstalling te realiseren. Als je op sportpaarden richt dan heb je waarschijnlijk straks klanten die regelmatig op wedstrijd gaan of ergens gaan lessen en die gebruiken dan toch echt een trailer.

Ja wij vinden dat wel toevoeging hebben. Ook een fijn idee voor mensen dat ze een dag kunnen overslaan. Het hoeft ook niet maar wij willen eigenlijk wel dat de optie inbegrepen is. Daarbij willen wij ook meer richten op (onze) sportpaarden. En ze bewegen wel maar ook niet heel veel zo 24/7 buiten in gevangenschap. Daarbij natuurlijk onbeperkt ruwvoer. Het maakt ze net even wat fitter.

Kleinere groepjes zijn inderdaad een idee en optie! Gaan wij verder over nadenken.

Het moet alleen niet te apart worden allemaal, vaak is het ook wennen, en wij bieden al per groep 2 schuilstallen aan en de mogelijkheid voor meer ruwvoerplaatsen dus met bijvoorbeeld een max aan 5 paarden is daar voor een ieder wel even een plek te vinden. Dan moet je echt een vervelende opjager hebben maar die zal ook in een groep van 3 niet fijn zijn. Wij hebben op grotere groepstallingen gestaan en voor sommige paarden is het ondanks dat er veel en veel meer ruimte was toch niet echt de plek (zeker in het begin) en soms duurt het wel weken voor ze een beetje durven. Zeker met een vervelende opjager en/of een paard zonder manieren. Daar moet je wel op blijven letten in gevangenschap kan je ze sowieso niet aan hun lot overlaten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:58

Vjestagirl schreef:
Ineke2 schreef:

Mag je zeggen waar, maar dan wel in omgeving Spijkenisse en een goede buitenbak met verlichting erbij en goed ruwvoer erbij.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:20

Ik kan mij helemaal vinden in het eerste antwoord van ilse_123.
24/7 buiten is erg gewild, zeker in die regio. 10 paarden op 1 ha zand/verhard kan prima als je een soort pp of bewegingspension idee realiseert. Zorg wel dat je paarden bijeen hebt met ongeveer dezelfde ruwvoer behoefte, anders wordt het erg schipperen en regelen.
Ik vraag me dan alleen af of hengsten en merries wel voldoende afstand tot elkaar kunnen hebben. Sowieso denk ik dat hengsten houden in een groep waarin gewisseld wordt, lastig is.
Voeren van krachtvoer kan idd met zakken/emmers om het hoofd, of in stands.
Je zult wel flink moeten investeren in zand, verharding/roosters en omheining.
Ik vraag me af of het met 10 paarden haalbaar is om er één fatsoenlijk salaris uit te halen, laat staan twee. Bedenk ook dat je heel veel privacy inlevert, en dat je het nooit iedereen naar de zin kan maken. Dat een pensionstal dus niet alleen een fysieke belasting is, maar ook een mentale.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:23

hoe dik is de laag eelt op je rug :+ , als je het financieel niet hoeft te doen heb ik 1 tip, nooit aan beginnen

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:28

Ik vind je idee voor groepshuisvesting super! Lijkt me een geweldige toevoeging in de randstad. Ik vraag me alleen af hoe je het wil gaan doen met een ruinen/hengstengroep en een merriegroep. Hoeveel afstand gaat er tussen de twee verblijven zitten? Ik zie toch wel risico qua onrust bij de eerste groep. Zijn het enkel je eigen paarden dan is het anders, maar met wisselingen in de groep door wisselingen van pensionners lijkt het me niet heel praktisch.

De stapmolen is op zich wel een leuke bonus maar zou ik alleen doen als je sowieso echt voor eigen gebruik wil, als het meer als investering is om pensionners aan te trekken zou ik het niet doen want dan krijg je dat er mijns inziens nooit uit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:33

Ineke2 schreef:
Vjestagirl schreef:

Mag je zeggen waar, maar dan wel in omgeving Spijkenisse en een goede buitenbak met verlichting erbij en goed ruwvoer erbij.

Je realiseert je dat "de randstad" groter is dan de omgeving van Rotterdam hè?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:38

Uiteraard, Maarja ik zit nou eenmaal in die omgeving en daar is een fantsoenlijke stalling met 24/7 weidegang in de winter niet te vinden. Overdag weidegang in de winter ( 4/6 uur per dag) is al erg lastig.

Als ik al een uur in de auto moet gaan zitten enkele reis zet ik mijn paard niet meer in de randstad.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:45

sassefras schreef:
hoe dik is de laag eelt op je rug :+ , als je het financieel niet hoeft te doen heb ik 1 tip, nooit aan beginnen

Dat ben ik wel een beetje met Sassefras eens: ik heb gezien hoe mensen zich kunnen gaan gedragen. De beste klanten die je kunt hebben zijn de types die op tijd betalen, komen voor hun paard, evt. daarna nog een bakkie koffie doen of een praatje maken en die eens helpen met een klusje maar voor de rest meer op zichzelf zijn.
Maar op iedere stal heb je mensen die zich bijzonder thuis gaan voelen en die denken dat ze de boel voor je moeten runnen (en dus dingen gaan doen zonder overleg), of juist mensen die af en toe maar aan komen waaien en voor de rest verwachten dat jij hun paard verzorgd. En de "wat je ook doet, het is niet goed genoeg mensen", die altijd achter je rug om extra voeren, extra dit, extra dat en de rest opstoken. Of mensen die gewoon niet op tijd betalen, waar je iedere maand achter aan moet vangen voor je geld.

Als je je het kunt veroorloven zou ik het ook lekker bij een stalling voor m'n eigen paarden (en misschien wat handelspaarden?) houden.

Ineke2 schreef:
Uiteraard, Maar ja ik zit nou eenmaal in die omgeving en daar is een fatsoenlijke stalling met 24/7 weidegang in de winter niet te vinden. Overdag weidegang in de winter ( 4/6 uur per dag) is al erg lastig.
Als ik al een uur in de auto moet gaan zitten enkele reis zet ik mijn paard niet meer in de randstad.

Dan hoef je niet te beweren dat het in de randstad onmogelijk is, omdat jij het in jouw omgeving niet kunt vinden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:48

Hier is het is niet mogelijk dus is het voor mij onmogelijk. Precies zoals ik het zeg...

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:07

Ilse_123 schreef:
Ahja, je hoeft er ook niet rijk van te worden, als je de kosten van je eigen paarden er zo uit krijgt is het toch leuk meegenomen.

En hier ben ik het niet mee eens. 10 paarden verzorgen en een stukje verderop nog een paar is veel werk. Dat is een halve baan. Met een hoop verantwoordelijkheid, geen 9-5 job, klanten voor wie je altijd klaar moet staan, werken in hitte en kou, en dat 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Dus eigenlijk geen parttime baan....
Dan is het na een tijdje niet leuk meer als je alleen de kosten van je eigen paarden eruit hebt.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:44

als je de kosten voor je eigen paarden moet dekken met de ellende van je pensionklanten ( en natuurlijk is iedereen hier heel aardig :D ) t is nooit goed genoeg, en binnen no time ben je een vreemde op je eigen erf, echt ik heb 10 boxen leeg, ga liever een paar uur meer werken. dan ooit nog een pension klant :Y)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:28

Je moet ten eerste vooral doen wat jezelf in gedachte voor het managen van je eigen paarden hebt TS
En als je dat voor elkaar hebt kun je evt stalling aanbieden aan mensen die het net zo willen.
Ik zou niet speciaal voor ,,anderen,, mijn plannen gaan aan passen als ik jullie was, is onmogelijk namelijk om het iedereen naar de zin te maken en dan gaat bij jullie snel de lol er af.
Er zijn zat stallen waar men voor kan kiezen wat bij ze past en wellicht zijn er mensen die wat jullie dan aanbieden fijn vinden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:46

Een loon halen uit 10 paarden is onmogelijk,als je op zo'n beperkte oppervlakte zit en dus constant volledig moet bijvoeren.
Want je zal investeren,die moeten ook afbetaald worden,en daar ben je de eerste jaren mee zoet,want zoveel is er niet te verdienen,als je het land niet gewoon hebt of erft.

Daarnaast opfok op 2 ha,en dan nog een groep merries en hengsten/ruinen?
Sorry,dat is vragen voor problemen.
Waar gaan deze paarden komen te staan in de winter als het te nat wordt?
De oppervlakte os te klein,hengsten zouden naast de merries staan,komen problemen van,sowieso.

Ik zou die 2 ha houden om eigen goed hooi van te winnen.
Ga je meer mee winnen dan enkele opfokpaarden.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:20

We hebben een melkveebedrijf midden in de randstad met ongeveer 45 hectare land (dus ruimte zat) en mogen van de gemeente 15 pensionpaarden als tweede lijns inkomstenbron houden. Na veel denk- en rekenwerk kwamen we tot de conclusie dat het bedrijf beter 100% koeienbedrijf kan blijven en ik mn inkomen makkelijker verdien als ik mn vaste baan buitenshuis erbij houd.
Puur vanwege de investeringen die gedaan moeten worden om een accomodatie te kunnen bieden maar ook weer terug verdiend moeten worden. De dagelijkse verzorging van die pensionpaarden echt wel een dagtaak is die doorberekend moet worden in je stallingsprijs. En die mag ook niet te hoog worden, gemiddelde stalling kost in onze regio € 300-400 per maand. Krijg nu al vaak genoeg de vraag om stalling van mensen die goedkoop bij een boer willen staan omdat het overal zo duur is. En je hebt met klanten te maken die ook allemaal eigen wensen en eisen hebben, moet je mee om kunnen gaan. Pensionklanten komen dagelijks op je erf om iets met hun paard te doen, hebben bijrijders of nemen mensen mee (bijv kids). Als ik je verhaal zo hoor is de accomodatie redelijk aan de krappe kant voor al je plannen, en denk dat je helaas toch groter moet dan 10 pensionpaarden om er ook echt een inkomen aan over te houden, want kosten maak je genoeg zoals hooi stro en voer inkopen, accomodatie onderhoud, mestafvoer etc.
Maar dat is mijn mening natuurlijk, als je er voor wilt gaan moet je dat natuurlijk gewoon doen :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:47

GPSWDL schreef:
Wij gaan in februari verhuizen en hebben dan stallen, weiland en rijbak aan huis. Een stuk verderop hebben wij al weiland. De bedoeling is beetje bij beetje meer rond te gaan komen van het paardenbedrijf.

Op dit moment hebben wij als stel beide twee goed lopende bedrijven waar wij langzamerhand (gedeeltelijk) afstand van willen gaan doen om te gaan focussen op iets waar we samen tijd in kunnen steken en wat wij samen leuk vinden.

Citaat:
Wij willen het bedrijf kleinschalig houden. Juist niet op basis van zoveel mogelijk op een klein stuk.

Rondkomen van het paardenbedrijf en kleinschalig houden gaan niet samen. Zeker niet als je al die investeringing wil doen. Als je op de 1ha die je thuis hebt 10 paarden zou zetten is het daar al heel vol, gras weg dus het hele jaar door hooi voeren. Min de 4 eigen paarden zijn dat 6 betalende paarden. Neem aan 350€/maand is dat 2100€ inkomsten. Reken bv. 400€/maand voor hooi, stro, vlas etc. Blijft er 1700€ over. Blijft te betalen : belastingen, water, elektriciteit, afschrijving van de investeringen, brandstof voor de tractor, onderhoud en herstellingen van alles. Helemaal aan het eind van de rit zouden er dan nog 2 lonen moeten betaald worden...

Zo te horen heb je een hele fijne plek voor 4 paarden. En je hebt 4 paarden. Perfect toch? Lekker voor jezelf en voor je paardjes houden. Als je de extra wei niet meer nodig hebt zou je die kunnen verhuren.

Dat er belangstelling is voor een stalling zonder weiland geloof ik zeker. In de buurt van steden heb je een stedelijk publiek. Veel van deze mensen zijn confort gewoon en hebben ander prioriteiten dan hun paard op de wei te zetten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:16

Ik zou eens goed berekenen, wat je wilt / moet verdienen om alle kosten te dekken en hoeveel je dan maandelijks hiervoor moet omzetten, is het aantal paarden dan realistisch?
neem ook mee afschrijving op je materieel/paarden/kosten aan bodemonderhoud ed