wie heeft zijn eigen paard zelf ingereden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 13:58

vanaf dat ik een half jaar rijd (du-uh) rijd ik paarden in!
Waarom?
het trok me aan, ik kreeg de kans en die greep ik.
Geen begeleiding, ik werkte bijna altijd alleen.
Ik weet het niet, maar zolang je rustig en met je verstand handelt, gaat er niet zo heel snel iets fout. Ik houd van het vertrouewen dat je krijgt van een groen paard, van de vooruitgangm die met sprongen tegelijk gaat en van het resultaat.

Inmiddels heb ik denk ik een stiuk of 10 paarden en ponies "op mijn naam staan", hengsten, merries en ruinen. Voornamelijk voor anderen, maar mijn eigen paardje heb ik ook zelf ingereden. En er is er niet 1 waar ik ooit iets negatiefs over gehoord heb.

Het is het leukste dat er is!

EN hoewel ik het niet per definitie goedkeur, denk ik dat Desiree en Steef gelijk hebben en dat er best wel kleine kinderen zijn, die het kunnen, want het is boven alles een gevoel dat je moet hebben, evenals doorzettingsvermogen.

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-01 14:25

inderdaad sommige kinderen kunnen het wel
Als ik soms kleintjes zie rijden echt schitterend!!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 16:55

Citaat:
Op 2001-09-19 12:35, schreef * Ellen *:

Volgens mij is het beter eerst een paard te heben gehad waar je zelf wat van geleerd hebt en daarna een paard te kopen die je zelf vanalles zelf kunt leren.

tuurlijk mee eens ik ben zelf nooit verder dan de L gekomen nu zit ik voor het eerst met een 5 jarige in de M die ik alles moet aanleren terwijl ik dit zelf ook moet leren maarja ik heb niet het geld om ff een leuk Z paard te kopen.Bovendien zou ik het niet eens anders willen ik vind het leukste een paard inrijden het verder rijden is ook wel leuk maar toch wat minder

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 17:14

Mijn paard was alleen zadelmak toen ik hem kreeg, ik heb hem verder zelf ingereden. Hij was toen net drie jaar. Ik heb een jaar nodig gehad om hem op te voeden en vertrouwen te krijgen. Daarna ben ik wedstrijden gaan rijden. Binnen 11 maanden was ik M2 startgerechtigd.
Omdat ik het nu heel druk heb met allerlei activiteiten met mijn hengst (die ik niet zelf heb ingereden...) heb ik nu even geen tijd om te starten, ik hoop in november ofzo weer door te gaan..

Groetjes Suzanne

flopsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 17:36

ja, ikke!! donya had een zadel opgehad toen ik haar kreeg, maar er had nietmand op gezeten. het duurt allemaal wat langer dan bij iemand met meer ervaring, maar het komt wel stap voor stap. ik heb veel hulp gehad en les van andere mensen afgelopen tijd, omdat ik toch erg bang was iets verkeerd te doen. (ben pas 13!) tot nu toe gaat alles heel netjes, ze is een jaar onder het zadel en kan de basis gewoon netjes. (stap, draf,galop, loopt nagevelijk op de goede manier, en erg ontspannen). Nou ligt dat ook wel aan donya, omdat ze altijd erg braaf bij alles is, veel toelaat en d'r best doet het goed te doen. maar ik moet eerlijk zeggen dat als ik iemand van mijn leeftijd een paard/pony in zie rijden, dat ik wel zoiets heb van waar ben je mee bezig, er kan veel mis gaan laat het nou gewoon door een ervaren iemand doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 18:08

Ik heb Dennis tot nu toe zelf in gereden. Hij kan stappen, draven, de linker galop en een klein sprongetje.
En ik heb Tammy zadelmak gemaakt en in gereden. Die kan stappen, draven, galoperen(allebei de kanten om maar nog niet op comando) en ook een klein sprongetje.
Dennis hoefde ik eigenlijk niet zadelmak te maken. Er hadden al kinderen op gezeten en ik ben gaan zitten en rijden. Het zadel kwam pas toen ik ong 1 maand reed want die was er nog niet.
Tammy moest ik wel zadelmak maken. Die vond het zo eng dat er iemand op d'r ging zitten. Eerst een zadel op. We hebben er een keer een grote teddybeer op vast gemaakt. Op een gegeven moment ben ik er in de stal(kleine pony en een hoog dak dus dat was geen probleem)op gaan zitten. Ik had wat worteltjes mee en voor haar neer gelegt en ben gaan zitten. Ze liep 2 rondjes en begon te eten. Toen kon je er makkelijker op gaan zitten. Dat heb ik een tijdje 3 of 4x per week gedaan en daarna was het goed.

XXX
Ciska

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 18:15

2 jaar geleden heb ik samen met een vriendin van mij chess ingereden.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 18:18

Ik ben Razinda nu aan het inrijden en tot nu toe is ze ontzettend braaf en leert ze heel snel.

Jur was wel zadelmak en kon wat sturen maar meer niet en vanaf daar heb ik haar naar de Z gereden, was voor mij ook allemaal nieuw, leuke ervaring!

Berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 18:41

Ja ik heb mijn eigen paard ingereden. Zonder een ervaren iemand erbij. Dat ging wel goed maar is toch wel niet zo goed ingeren als het moet(ik kan dat niet zo goed uitleggen). Maar nu heb ik van iemand les en als ze niet te dik is loopt ze super.
En ik ben nou bezig met de pony van mijn zus aan het inrijden. En dat is zon lieve pony Lovers (ik hou haar gewoon voor mezelf *LOL* ) Ze doet geen stap verkeerd want ik ben er een keer afgevallen en teon raakte ze in paniek. Maar het gaat nu echt super.

Groetjes Berna Pling

angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 18:50

Citaat:
Op 2001-09-19 12:35, schreef * Ellen *:

Volgens mij is het beter eerst een paard te heben gehad waar je zelf wat van geleerd hebt en daarna een paard te kopen die je zelf vanalles zelf kunt
leren.

fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 19:03

Uum..ja, ik rijd af en toe wel eens andermams pony's in. Paarden doen ze zelf maar, daar kom ik geen eens op Frusty ( kleintje!!!!)

Wat welshes van een hobbyfokker in de buurt.

En een pony van een vriendin.

O ja, en bij m'n oude verzorgpony heb ik ook de "nieuwelingetjes" (de nieuwe ponys dus....duh) zo goed als ingereden.

De shetlanders bij Willem heb ik zelf ingereden...maar ja, das toch wat anders dan een rijpony.

Was best grappig, ik kreeg er zelfs geld voor Verward
Als 18 ben, en van Mylord af ga, zou ik best een onbeleerd paard willen kopen op hem zelf te beleren, maar dat duurt nog wel even.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 20:10

Ik lees hier dat iedereen zijn paard zelf ingereden heeft.
Nou moet iedereen dat voor zichzelf weten, maar ik vraag me wel af waarom mijn instructeur van allerlei NVDR mensen paarden krijgt om in te rijden.
Als die mensen zich er blijkbaar niet goed genoeg voor voelen, dan zal het toch wel wat moeilijker zijn dan jullie hier zo schrijven.
Bovendien is er verschil tussen inrijden en inrijden. Een paard zadelmak maken of een paard netjes nageeflijk en soepel in balans rijden, daar zit nog wel een hele wereld tussen.
Ik vind persoonlijk dat je zo verschrikkelijk veel aan een paard kunt verpesten dat ik het zelf altijd aan een professioneel iemand zou uitbesteden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 20:35

Ik weet ook zeker dat ik een echte rijpony(of paard) ook nog niet in zou kunnen rijden. Met een shet waarmee je alleen lol wilt hebben is dat toch anders. Dennis is super met buitenritten en in het bos. En dat is ook de bedoeling! Maar buiging of verzameling enzo heeft hij nog nooit van gehoord.
We hebben allebei lol, begrijpen elkaar en ik kan voor de volle 100% op hem vertrouwen en dat is al heel veel waard.
XXX
Ciska

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 20:37

Ik heb Jesper ook zelf ingereden, maar wel onder veel deskundige begeleiding.
Paarden van anderen zadelmak maken heb ik ook wel gedaan, maar dat doe ik ook niet meer. Na Jesper is de lust van het zadelmak maken me wel vergaan. Alleen als ik zelf een groen paard zou hebben zou ik het wel weer doen, voor anderen niet meer. (bekend verhaal geloof ik, Sjuimpje, Nimber.....)

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 21:22

Tis maar net wat je met je paard wilt Fitz.
Als ik echt wedstrijden zou willen rijden, dan zou ik het ook uitbesteden. Maar dat mag vaak wat kosten. En daarbij komt nog dat ik nooit serieus zal gaan rijden.
Maar mag ik toch zeggen dat ik mijnpaardjeheel aardig gedaan heb.
Zelfs ondanks mijn onkunnen in de officiele dressuur!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 21:27

Citaat:
Op 2001-09-19 21:10, schreef Fitzroy:
Ik lees hier dat iedereen zijn paard zelf ingereden heeft.
Nou moet iedereen dat voor zichzelf weten, maar ik vraag me wel af waarom mijn instructeur van allerlei NVDR mensen paarden krijgt om in te rijden.
Als die mensen zich er blijkbaar niet goed genoeg voor voelen, dan zal het toch wel wat moeilijker zijn dan jullie hier zo schrijven.
Bovendien is er verschil tussen inrijden en inrijden. Een paard zadelmak maken of een paard netjes nageeflijk en soepel in balans rijden, daar zit nog wel een hele wereld tussen.
Ik vind persoonlijk dat je zo verschrikkelijk veel aan een paard kunt verpesten dat ik het zelf altijd aan een professioneel iemand zou uitbesteden.

Tot nu toe is mijn ervaring met de profs errug slecht teminste hier in de buurt het moest snel,snel en toen dat niet lukte met grof geweld en toen dat niet ging was het een slachtpaard.
Ik ben het er op zich heel erg mee eens dat er een verschil is tussen inrijden en inrijden.
Bij ons op de ponyclub laten ze leerlingen inrijden maar dan vinden ze het best als een pony harder loopt als je harder drijft en stopt als je harder trekt en natuurlijk links gaat als je aan de linker teugel hangt.
Ik persoonlijk rijd mijn paarden niet zo in.Ik wil ook zeker niet zeggen dat ik een prof ben maar ik heb het zeker niet slecht gedaan met Lodewijk bv 5 jaar en M en ik weet zeker dat ie met een goede ruiter al verder was geweest want ja inrijden kan ik wel maar die knopjes erop zetten...
Tot de L okee dat heb ik al eens gedaan maar nu de M knopjes die moest ik ook leren.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 21:33

t is maar net wat je met een paard wil. en hoe snel.
ik heb een tinker. en ik hoef niet hoog in de dressuur te komen. en dan vind ik t leuker om te kunnen zeggen dat wat ik bereikt heb dat we dat samen gedaan hebben. dan dta iemand anders haar dat geleerd heeft. tuurlijk als ze erg moeilijk had gedaan had ik t uitbesteed maard at doet ze tot nu toe niet dus waarom zou ik?

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 21:38

MArjo, je zegt het precies zo als ik het graag had willenzeggen, met dit zinnetje:

*knip* .....dan vind ik t leuker om te kunnen zeggen dat wat ik bereikt heb dat we dat samen gedaan hebben. dan dta iemand anders haar dat geleerd heeft *knip*

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 21:39

De mijne was zadelmak toen ie hier kwam en verder niks.
Ik kon zelf ook vrij weinig, zij kon stap, draf, galop en dat was het. Nu, na ongeveer vier jaar ga ik haar Z1-dressuur starten, alles zelf gedaan.

M'n vorige pony was ook enkel zadelmak toen hij hier kwam, toen reed ik echt nog slecht (daarvoor op de shet en op de manege). Dat is niet helemaal goed gekomen dus, net als Desiree heb ik hem in het begin best wel verpest.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 22:22

Ik heb Pablo vorig jaar ook zelf ingereden, en dat was het 3e paard. Mijn moeder en ik doen het samen, we longeren alle twee, ik ga er als eerste op en leer dus de basis aan. Met Pablo ben ik er lang alleen mee door gegaan omdat hij soms onbehoorlijk kon bokken. Nu rijden we hem samen en dat gaat prima. Ik heb hem net voor de eerste keer L2 gestart en we gaan deze winter voor het eerst springen. De eerste maanden hebben we geen les gehad, zodra hij redelijk rechtuit kon lopen en de hulpen begreep zijn we begonnen met dressuurles en na driekwart jaar ook met springen. Ik heb zelf al hoger gereden (met dressuur en springen) en dat maakt de 'knopjes' erop zitten idd makkelijker zoals Nimber zegt. Maar training blijft vooral basiswerk.

Fitz,
ik vind juist het aanrijden zo leuk omdat ze dan zo enorm snel leren en je een echte band kunt opbouwen. Bovendien vind ik het uitbesteden ook een kostbare aangelegenheid. Overigens hebben we dit jaar een zelfgefokt veulen wel door iemand naders laten inrijden omdat ik dat niet durfde. Haar moeder heb ik ook zelf ingereden en dat is dus niet lekker gegaan, en deze lijkt wel op haar moeder. Dus ik ben me wel bewust van mijn beperkingen.
Overigens is NVDR rijden nog geen garantie voor een jong paard kunnen inrijden, dat heeft ook wat met niet bang zijn te maken en gewoon 'handig' kunnen rijden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 22:57

Eh Reddy007 het 5 jarige paard waar Nimber het over heeft IS een zogenaamde 'boerenknol' namelijk een Groninger.

(sorry offtopic maar moest er even uit *LOL* )

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ineke2 op 2001-09-19 23:58 ]</font>

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 07:49

Nimber: gelukkig doet mijn instructeur het in alle rust, ik heb zelden zo'n rustig iemand en zo'n enorme paardenman meegemaakt. Ook moeilijk te laden paarden heeft hij in een paar minuten in de trailer.

Lielle: die NVDR mensen die ik hier bedoel zijn echt wel handig, maar geven zelf aan dat ze willen dat hun paard in alle rust goed ingereden wordt en dat ze een nette basis hebben.

Ach, weet je, ik heb al best wel veel verpeste paarden ter correctie bij ons op stal gezien, dus misschien dat ik het daarom een beetje zwart-wit zie.
Ik geloof best dat ik een paard in zou kunnen rijden, ik zat op mijn 6e ook al op een groene pony, maar dan zou ik het zeker onder begeleiding van mijn instructeur doen. Bovendien als je een behoorlijk bloedpaardje hebt, moet je zo verschrikkelijk snel zijn en dat ben ik gewoon niet. Kwestie van zelfkennis ......

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 08:33

Die NVDR mensen geven hun paarden vaak uit handen omdat ze er zelf geen zin in hebben of tijd voor hebben en omdat ze weten wat voor risico's het met zich mee brengt. Iemand die GP rijdt, kan het zich niet veroorloven om van een groen paard af te vallen met alle gevolgen van dien.

Ik vind dat als je maar weet waar je mee bezig bent, dat het best wel kan. En je moet ook begeleiding hebben. Ik heb Jur naar de Z gereden (en dat is een heel middelmatig paard met zwakke punten qua beweging en bouw en ook haar karakter is alles behalve makkelijk) en ik heb het volste vertrouwen dat het me bij Razinda ook zal lukken, als ze gezond blijft tenminste. Daarbij komt dat ik heel beschermend ben over Razinda, ze is echt mijn zorgenkindje en ik wil gewoon niemand anders op haar rug hebben. Zeker geen professionele ruiter die haar even in een maand tijd dwingt om alles te doen en haar met een slof de krul in trekt. Daar bedank ik voor, ik doe het liever zelf, in alle rust.