Kan jou paard dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:42

Ik zou het niet aandurven om mijn paard aan een longeerlijn vast te binden en weg te lopen. Geen idee hoe hij zou reageren als hij in de knoop komt te zitten, maar uit voorzorg toch maar niet.
Nu moet ik er wel bij vertellen dat mijn paard een kolos is van 1,73 m. Een shet zal bij een evt val (longeerlijn om benen) minder kans op blessures hebben dan een groot paard.
Ja, ik geloof dat ik het bij een shetje wel zou durven......

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 23:53

vergeet niet dat je vanuit de kantine op dit stukje kijkt. 100% zonder toezicht zou ik haar ook niet laten staan

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:54

Lex wil nog wel eens een been over zijn halstertouw doen als hij vast staat.
Hij blijft dan altijd heel geduldig naar de grond staren Haha! totdat ik hem weer kom bevrijden!!

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:01

Heerlijk die "nuchtere" paarden!

Het lijkt me overigens wel een ideale oplossing om je paard zo te laten grazen als de wei even niet te doen is. Vooral als je vanuit de kantine nog toezicht hebt!
Hoevaak sta ik wel niet met mijn paard aan een halstertouw kou te kleumen!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:03

Ilindra"]
[quote="Sjuimpje"]Cooool paard Haha!
[/quote]
Dat moet de Gelderse invloed zijn Schijnheilig
[/quote]
Dat zal inderdaad de Goudsmid invloed zijn.

[quote="Ilindra"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ohja, ik vergeet te vertellen dat Ozep een paar maanden later zijn mooie zo goed als nieuwe Stubben halster aan gort trok, omdat ik de klep van de trailer omlaag deed Haha!

Tja, en dat is dus de andere kant van zijn bloedvoering Extreme duivel
[/quote]
Wellicht de invloed van de Trakhenertak? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:09

Zoiets heb ik een keer met mijn pony meegemaakt. Liep uiteindelijk wel goed af.

Mijn pony bleef in de winter altijd na de ponyclub les bij ons thuis staan ipv op de normale stal, omdat het te donker was om naar huis te rijden. Toen ik mijn zus even vroeg om Rakker vast te houden, vond ze het te lang duren. En bond ze hem vast aan een kruiwagen Scheve mond

Gevolg: Rakker heeft de kruiwagen gesloopt, de hele middag is hij kwijt geweest. Dwars door weilanden, maisvelden en alles. Politie Borculo en Lochem ingeschakeld enz enz.

HIj was gewoon kwijt, hij wilde naar huis namelijk.

Uiteindelijk had iemand hem opgevangen en herkende hem, alleen als de pony van........2 eigenaren daarvoor Scheve mond

Na veel zoeken heb ik hem wel teruggevonden, maar ik was compleet in paniek zeker voor een tienjarig meisje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:11

Mijn paard heeft ook wel eens zoiets meegemaakt. Hij stond gewoon vast voor zijn stal en ik was bij mijn kast aan het andere eind van de stalgang (10 boxen). Aan de muur hing een halster en Lab raakt al hengelend met zijn been in dat halster. Vanaf het andere eind van de stal zag ik het gebeuren en ik zag hem door zijn achterbenen zakken, ik trok een sprintje en vertelde hem onderweg dat hij HOOOOOOOOW moest... en hij bleef staan. Pfoew, toen ik bij hem was liet hij me heel kalm zijn been weer uit het halster vissen en keek ondertussen als Koning Koel om zich heen. Sindsdien haal ik dus dat soort rommel allemaal weg, je weet maar nooit. Er zit heel ver weg wel Gelders in, dus dat scheelt.

Dat moment met Ozep was ook zo'n "de tijd staat even stil en het slechtste scenario schiet door je hoofd moment", maar Oos was heel koelbloedig, alsof ie er op geoefend had Haha!.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:18

Lovely schreef:
Dat moment met Ozep was ook zo'n "de tijd staat even stil en het slechtste scenario schiet door je hoofd moment", maar Oos was heel koelbloedig, alsof ie er op geoefend had Haha!.

Nou inderdaad,
ik handelde wel kalm, weet nog dat ik zoiets zei in de trant van: 'Hoho Ozep" op een rustige fluistertoon, terwijl ik al visioenen had van afgerukte hoeven Bloos!
Ik vind het nog onwerkelijk zoals hij zelf zijn pootje er weer met beleid uit manoevreerde, dat moment schiet nog regelmatig door mijn gedachten.
Bedacht hij deze actie trouwens niet omdat hij door het kleine groomdeurtje Labje zijn hooi wilde inpikken?
(Over cool gesproken, die uitdrukking van Lab toen Ozep zijn hooinet afpakte... *LOL* )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:38

Ozep wilde inderdaad nog iets verder met zijn hoofd/hals door het deurtje naar binnen, waar Lab druk bezig was de hooivoorraad weg te werken, daarom dacht Ozep even een pootje tussen de deur te zetten, maar dat lukte niet helemaal.

Sjahaha, Lab: "asjemenouw Verward".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:44

Nou ik kan je vertellen dat ik niet cool was toen Rakkertje wegliep.

En mijn zus heeft dagenlang slaande ruzie met mij gehad.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:56

haha, nee, toevallig vandaag, een shetlandpony, 35 jaar, dekentje op...
de eigenaresse staat te kijken en zegt: Goh, wat moet paultje toch al die tijd met dat paaltje? hij staat daar nu al een uur! (3 kwartier later) Tess! hij staat er nog steeds!
Pony begint rondjes te draaien om het paaltje....
Nog een paar minuten later....
Naja, denk ik. Laat ik maar eens gaan kijken.

Hehe, wat bleek, meneer zat vast met zijn bilsingel aan het paaltje!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 02:08

Met al die verhalen over paarden die met hun voeten ergens in blijven hangen: het valt te trainen dat ze niet gaan vechten en knokken, maar gewoon blijven wachten tot er hulp komt.

En een tip als je een paard/pony wilt leren dat hij wordt vastgezet aan een ketting/longeerlijn zonder dat hij helemaal vast komt te zitten: Koop een lange tuinslang, snij die in drie stukken en doe daar de ketting/ longeerlijn door. Zo kan de ketting/longeerlijn nooit zo in de knoop om de paardebenen raken dat het paard er niet meer uitkan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 02:50

Cassidy schreef:
Met al die verhalen over paarden die met hun voeten ergens in blijven hangen: het valt te trainen dat ze niet gaan vechten en knokken, maar gewoon blijven wachten tot er hulp komt.

Hoeft niet, deed ie al Haha!.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 04:07

de mijne is soms ook echt een lomperd hoor
gaat hij met zijn hoofd onder het halstertouw door en dan omhoog dan zit dat halstertouw dus om zijn nek en dan blijft hij ook gewoon staan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:37

Lovely"]
[quote="Cassidy schreef:

Hoeft niet, deed ie al Haha!.
[/quote]

Niet ieder paard doet dat. Als je het van jongs af aan meeneemy (en ja, daar hoort ook het verschrikkelijke woord KLUISTEREN bij), dan worden ze er heel gelaten in.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:49

Die van mij hebben dat al van veulen af aan geleerd. En staan in de winter heel veel vast. Zij staan namelijk aan tuur (touw met pin in de grond)
Je moet het ze even leren en in het begin heel voorzichtig zijn, maar daarna, niets dan gemak!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:53

Ik heb Lanna en mijn veulen geleerd om nooit in paniek te raken als ze in een touw of longeerlijn o.i.d. verstrikt raken.

Dat is mijn geluk geweest, toen Lanna met haar hoofd in de hooibal vastzat. Deze zat aan het plafond vast met een touw. Op een of andere manier heeft Lanna kans gezien haar giga hoofd toch tussen die spijlen te prutsen (waarschuwing voor die hooibal dus!).

Ieder ander paard zou volledig in paniek zijn als het hoofd ergens in vast zat, maar Lanna stond rustig te wachten tot iemand haar opmerkte en bevrijdde Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:27

Dennis knoop ik ook overal vast aan een longeerlijn. Maakt hem ook niet uit waar. Vorig jaar bij FlairS op stal kon hij niet los omdat hij onder de hekken door kon dus daar heeft hij ook vast gestaan. Alles was natuurlijk nieuw en overal waren merries dus meneer was zo gek als een deur, maar zich druk maken om die lijn en alle knopen om zijn benen, nee dat zeker niet.

Hij staat juits in gekke situaties(met merries en dergelijke) vast omdat hij anders ontsnapt. Dus hij is aardig wat gewent.
Het is zo verschrikkelijk makkelijk dat ik het ook eigenlijk alle pony's waar ik mee werk leer. Als je ff geen ruimte heb oid knoop je hem gewoon ff ergens vast.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 10:58

Met Jamaica is het gewoon anders.. Van de week stond ik haar te poetsen en had haar aan haar staldeur vast gezet. Tja, iets te lang vast gezet, want ze kwam met haar halster aan de stalsluiting vast te zitten.... Ze trok zowat de staldeur eruit toen ze gelukkig losschoot. Ik kan op zo'n moment hoooooo zeggen tot ik een ons weeg, maar zonder succes

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:02

Ik zet die van mij allemaal rustig zo neer... ze gaan me dan echt staan aankijken zo van, halloooooooooo ik sta vaahaaaaaast, en als ik niet snel genoeg reageer geven ze wel een brul

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:10

Anya schreef:
Dat is mijn geluk geweest, toen Lanna met haar hoofd in de hooibal vastzat. Deze zat aan het plafond vast met een touw. Op een of andere manier heeft Lanna kans gezien haar giga hoofd toch tussen die spijlen te prutsen (waarschuwing voor die hooibal dus!).

Edward (Groninger) heeft dit zelfs wel een keer of vier gepresteerd en heeft steeds rustig gewacht tot ik hem bevrijdde. Maar niet elke situatie is gelijk. Hij heeft ook eens met zijn voet vastgezeten in een voor paarden aangepaste 'schapenruif', wilde waarschijnlijk ermee spelen. Hij heeft dat zware ding meters ver meegetrokken aan zijn been, de ruif is uiteindelijk gekanteld en het wiel waarachter hij vastzat is eraf geschoten. De hele bak lag vol bloed en hij had zware kneuzingen en een gemene, diepe wond op de kroonrand. Hij heeft vier maanden op stal moeten staan.
Ook al zijn ze meestal heel koelbloedig: het blijven vluchtdieren!

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:23

Mijn paard blijft weleens met zijn halstertouw om een paal vastzitten. Dan staat ie echt zo van Help!! Kijkt ie een beetje zielig en dan weet ik dat ie weer es vast zit Haha!

Mijn vorige paard had helemaal een keer wat! Die droeg een muilkorf ( beet dekens stuk en beet paarden, hij stond met 2 paarden in een loopstal, maar wel zielig) en toen is hij een keer met zijn muilkorf achter het slot blijven haken en toen zat ie vast! Ik kom 's middags op stal en ik zie Salsa zo staan van "help", Dus ik maak hem los. Komt de staleigenaar eraan, vraagt wat er aan de hand was. Dus ik leg hem dat uit. Zegt ie: Ik dacht al, wat staat dat paard daar steeds, bleek dat ie de hele morgen en begin van de middag al vast zat! Tja, die maakte zich ook nergens druk om! Maar wel zielig Haha!

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:37

Ik zou niet weten hoe lady zou reageren als ze vast komt te zitten in een longeerlijn, denk dat ze wel in paniek raakt.
Maar met andere dingen is ze juist weer ontzettend rustig Dan staat ze vast op de poetsplaats maar heb ik haar touw te lang gelaten, dan doet ze haar hoofd naar beneden en dan haar voorbeen over het touw heen en dan haar hoofd weer omhoog. Dan staat ze dus op 3 benen. Dan gaat ze je echt aan staan te kijken van: Help me nou, dit staat niet lekker. Maar ze zal dan ook echt niet in paniek raken ofzo

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:42

puk is ook niet van dr stuk te brengen!! hoe vaak mn paardekind niet zodanig onder dr touwtje door is gegaan met dr hoofd...dat ze dus echt geen kant meer op kan! dan hoor je alleen een hele diepe zucht...zo van mam. ik sta vaaaaaaaaaaassst ...en als t mevrouw te lang duurt dan wel schrapen met ons voorbeentje hahaha

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:13

Ons veulen Rick is ook zo'n coole kikker.
Toen hij ong 4 maanden oud was is hij gaan rollen in de bak. Nou is de onderkant open en op ong 50 cm van de grond zit de eerste plank. Omdat hij zo klein was is hij met z'n benen onder die rand gekomen. Gelukkig bleef hij gewoon rustig languit liggen tot iemand hem kwam "redden". We hebben hem toen aan 4 benen gepakt en hem omgedraaid. Daarna hebben we hem aan z'n benen onder het hek vandaan getrokken. Hij is weer rustig opgestaan. En als een echt veulen is hij daarna de bak doorgesprongen. Ik hoop dat hij zo cool blijft..