hengst...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:36

Castreren of als je de mogelijkheid hebt bij een groep drachtige merries in de wei gooien.
Dan krijgt hij pas echt klappen
Was voor mijn hengst ook de enige mogelijkheid, het werd me te duur om steeds nieuwe bezems aan te schaffen.
Inmiddels loopt hij braaf aan een halster mee over de weg, van en naar het weiland met merries zonder ook maar te denken om te bijten of vervelend te zijn.
En als ie bijt, sla ik hem. Waar ik hem ook kan raken en zo hard mogelijk met alles wat ik snel kan pakken.
Ook op zijn hoofd. Laat hem maar eens bang worden. Laat hem maar eens begrijpen dat er met mensen niet gespeeld wordt en al helemaal geen machtspelletjes. Laat hem maar eens terug deinsen als jij de stal in komt.
Beter dan andersom...
Een brutale hengst wordt niet zomaar kopschuw. En hij zal blijven klieren totdat hem duidelijk is gemaakt wie de baas is.
En dan nog moet je oppassen, hij zal het steeds blijven proberen. Soms na een week, soms na een maand.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:31

Het is wel een magisch woord he, castreren: Simsalabim...ballen eraf en mijn hengst bijt niet meer!!! ??? Dames, zo werkt het toch niet. Jonge ruinen gedragen zich ook vaak zo. Kort geleden heb ik mijn 2-jarige laten ruinen omdat ik toch geen plannen heb om met hem te gaan dekken. Ook hij zit in zijn "orale" fase zoals wij dat noemen. Een kwestie van consequent zijn, niet door gelijk hard te meppen, maar door hem te irriteren, bijv. door als hij happerig wordt hem "weg te wapperen" met je handen (voor zijn ogen steeds harder totdat hij reageert door een stap terug te doen). Wat dat harde meppen betreft: een dominant paard kan heel geirriteerd raken en daardoor juist agressiever/heftiger reageren! En hij trekt zijn hoofd eerder weg dan dat jij je hand opgeheven hebt hoor...Inderdaad, consequent zijn is de oplossing, en respect voor jou creeren los je niet alleen op met pijn. Hij moet ook snappen waarom hij gestraft wordt. (actie/reatie) Je moet toch ook een soort vertrouwensband met hem krijgen. Zo los je ook die "maaipootjes" op, mag best wel een tik/trap tegen zijn been krijgen als hij dit doet, maar wel gelijk. En wat het losgooien tussen (drachtige) merries betreft: daar heb ik slechte ervaringen mee! Juist door het hengstengedrag (achterop springen bijvoorbeeld) heeft hij flinke meppen gekregen waaronder een "chip" op zijn knie. Kon ik mooi zo snel mogelijk weg laten halen in Utrecht (doe je dat niet dan krijg je giga-problemen). Hij speelt lekker met een oudere ruin, die hem goed opvoedt en grenzen stelt. Voor hem de beste oplossing. Hou vol! Veel met hem bezig zijn, dan wennen jullie aan elkaar en gaat het corrigeren gauw automatischer!! Succes!!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:35

Mijn hengst was op zich nog heel goed te hanteren toen ik hem liet castreren en was toen 3,5.
Maar met een week hinnikte hij al niet meer naar andere paarden, voorheen wilde hij ook nog wel eens naast je steigeren wanneer hij de wei in mocht. Ook dat was met 2 weken over. Happen precies zo.
En dit was dan nog een lieverdje...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:05

radicalM schreef:
Het . Hou vol! Veel met hem bezig zijn, dan wennen jullie aan elkaar en gaat het corrigeren gauw automatischer!! Succes!!

En dit heb je in welke aflevering van de Pennie gelezen?

sorrie!

We hebben het hier over een meisje die nu al door haar nog net geen tweejarige hengst gedomineerd word....... Geeft alleen maar ongelukken

Anouk01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:22

De bak bij hun is in de maak Tong uitsteken Maar ze moet hem sowieso niet gaan slaan want dan kan ze hem misschien nooit meer aaien. Mijn buurvrouw strafte haar hond (Oke dat is geen paard) altijd met haar pakje tabak. Iig niet met haar handen! Dat ze Habibi moet laten zien dat zij de baas is is waar. Maar niet met haar handen! Habibi kan heel lief zijn, dat verteld Wendy zo vaak. Maarja..Soms heeft hij tijden....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:24

Gijsekim, wat heb jij toch met de PennY?
Altijd scherm je met dit soort onzinnige teksten, doe toch eens volwassen. Scheve mond

Als Digger bijterig is dan pak ik zijn bovenlip, ga zijn tandvlees masseren, pak zijn tong, etc.
Dit op een hele resolute manier zodat hij er helemaal zat van is. Dan haakt hij altijd meteen af Bloos

Maar jij, Wennie, hebt een groot dominantieprobleem met je hengst. Daar moet je echt snel wat mee doen. Zo te lezen heb je niet echt veel ervaring met hengsten en dan kan het best gevaarlijk zijn.
Ik zou of: iemand met verstand van hengsten erbij halen. Of: ruinen. En zeker: het boek "van veulen tot rijpaard" gaan lezen!
Daar staat heel veel info over het opvoeden van jonge paarden en hengsten in.

Succes OK dan! [/b][/u]

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:27

vera schreef:
Gijsekim, wat heb jij toch met de PennY?
Altijd scherm je met dit soort onzinnige teksten, doe toch eens volwassen. Scheve mond

sorrie kan het soms niet laten..........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:28

Anouk01 schreef:
De bak bij hun is in de maak Tong uitsteken Maar ze moet hem sowieso niet gaan slaan want dan kan ze hem misschien nooit meer aaien. Mijn buurvrouw strafte haar hond (Oke dat is geen paard) altijd met haar pakje tabak. Iig niet met haar handen! Dat ze Habibi moet laten zien dat zij de baas is is waar. Maar niet met haar handen!

Waar wel mee dan bezem, zweep, riek, schoppen......... ???

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:30

Waarom zou je dat beestje in godsnaam hengst houden? Schiet jij er wat meer op? Schiet dat beest er wat mee op? Hopla... die ballen eraf!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:30

RadicalM, een "orale fase" accepteer ik niet bij een paard. Dat doet hij maar bij andere paarden maar niet bij mensen. Het is misschien niet "penny-verantwoord" maar ik blijf graag heel.

Denk je nu echt dat een dominant hengstje van een jaar of 2 onder de indruk is van wapperende handen?
Das juist leuk, misschien kan ik die wel pakken!

Mijn hengst had al gedekt voordat hij dit najaar bij de merries ging. Na 5 minuten was hem duidelijk gemaakt dat hij onderaan in de rang stond en dat daar niet over te discusieren was. Achterop springen? Daar dacht hij niet eens aan. 1 oor naar achteren van een merrie en hij druipt af Haha!
En ja hoor, hij reageert nu ook zo bij mensen. 1x corrigeren en hij weet het weer.

En castreren werkt behoorlijk snel. Waarom een hengst zo pesten met zijn hormonen terwijl dat niet nodig is?
Omdat het stoer is een hengst hebben?
*zucht*

En Gijsenkim, een bezem werkt best goed, alleen wel een goede kwaliteit nemen, die goedkope gaan soms na 3x slaan al kapot...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:31

MarijeR schreef:
En Gijsenkim, een bezem werkt best goed, alleen wel een goede kwaliteit nemen, die goedkope gaan soms na 3x slaan al kapot...

Nagelbijten / Gniffelen Lips are sealed Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:32

MarijeR schreef:
1 oor naar achteren van een merrie en hij druipt af Haha!
En ja hoor, hij reageert nu ook zo bij mensen. 1x corrigeren en hij weet het weer.

Doe jij dan ook je ene oor naar achteren *LOL*

Citaat:
En Gijsenkim, een bezem werkt best goed, alleen wel een goede kwaliteit nemen, die goedkope gaan soms na 3x slaan al kapot

Laten we deze tekst maar niet serieus nemen..... Huilen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:33

MarijeR schreef:
En castreren werkt behoorlijk snel. Waarom een hengst zo pesten met zijn hormonen terwijl dat niet nodig is?
Omdat het stoer is een hengst hebben?
*zucht*

Dat vind ik nou ook! Wat is voor jou de toegevoegde waarde van een hengst? Voor de hengst zelf is het iig frustrerend zat ivm de hormonen. Een paard in het algemeen is al moeilijk genoeg in de opgang, laat staan een hengst!

Citaat:

Haha! Haha! Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:36

vera"]
[quote="MarijeR schreef:
1 oor naar achteren van een merrie en hij druipt af Haha!

Doe jij dan ook je ene oor naar achteren *LOL*
[/quote]
Dat nog net niet maar zelf een trap beweging richting hem werkt prima.
En eigenlijk reageert hij de laatste maanden ook prima op mijn stem. En dat is eigenlijk ook mijn bedoeling...

Citaat:
Citaat:
En Gijsenkim, een bezem werkt best goed, alleen wel een goede kwaliteit nemen, die goedkope gaan soms na 3x slaan al kapot

Laten we deze tekst maar niet serieus nemen..... Huilen

Nou een 2 jarige cobhengst die op 2 achterbenen tegenover mij staat, kan ik niet raken met mijn handen of een pakje tabak zoals hier in het topic wordt gezegd.
Daar zijn mijn armen iets te kort voor.
In dat geval pak ik wat in de buurt staat en in de schuur is dat vaak een bezem.
(en dan is kwaliteit toch echt te herkennen want bij de goedkope bezems ligt de borstelkant er vaak af...)

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:49

Sjuimpje schreef:
Mijn hengst was op zich nog heel goed te hanteren toen ik hem liet castreren en was toen 3,5.
Maar met een week hinnikte hij al niet meer naar andere paarden, voorheen wilde hij ook nog wel eens naast je steigeren wanneer hij de wei in mocht. Ook dat was met 2 weken over. Happen precies zo.
En dit was dan nog een lieverdje...

Bij mij precies zo.. alle geintjes die hij had waren binnen de korste keren over. En nu is het een watje eerste klas geworden Knipoog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:53

Onze hengst is al een watje eerste klas. Hij is echt superlief, maar af en toe toch echt wel hengst. Steigeren met buiten zetten, bijten, trappen als je een voetje vraagt. Hij porbeert het elke keer weer. Hij moet dan gewoon even op zijn nummer gezet worden en dan gaat het weer 2 maanden goed.
Ik denk dat dit ook komt omdat hij al vanaf veulen af aan is bezig gehouden. En veel bij mensen is geweest.
Ook de andere paarden hebben hem behoorlijk opgevoed.

Castreren helpt niet altijd, maar meestal wel. Hij zal het wat makkelijker opgeven en met de tijd veel aanhankelijker worden.
Wil je hem toch hengst houden? Zoek er dan alsjeblieft iemand bij die er echt verstand van heeft, om ongelukken te voorkomen.

Anouk01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:59

Ze vind het zonde om hem te castreren...Maar ze twijfelt wel want ze wil later wel wedstrijden rijden, En dat mag met een hengst alleen als je ooit een x Z hebt gereden....En dat heeft ze niet. En dat kan ze nu ook niet doen want ze heeft geen tijd voor wedstrijden. Maarja..Als Habibi wat doet wat niet mag straft Wendy hem ook wel..Maar misschien niet goed genoeg...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:02

Anouk01 schreef:
Maar ze twijfelt wel want ze wil later wel wedstrijden rijden, En dat mag met een hengst alleen als je ooit een x Z hebt gereden....

Volgens mij is dat niet waar hoor! Ik heb dat wel vaker voorbij horen komen.

Anouk01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:03

Hmm Tsja ik weet het ook niet..Maar Wendy heeft mij verteld dat ze daarom twijfelde..

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:04

Tessebes"]
[quote="Anouk01 schreef:
Maar ze twijfelt wel want ze wil later wel wedstrijden rijden, En dat mag met een hengst alleen als je ooit een x Z hebt gereden....

Volgens mij is dat niet waar hoor! Ik heb dat wel vaker voorbij horen komen.
[/quote]

Nee inderdaad. L2 klassering is vereist. Geen Z.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:10

Anouk01 schreef:
Ze vind het zonde om hem te castreren...Maar ze twijfelt wel want ze wil later wel wedstrijden rijden, En dat mag met een hengst alleen als je ooit een x Z hebt gereden....En dat heeft ze niet. En dat kan ze nu ook niet doen want ze heeft geen tijd voor wedstrijden. Maarja..Als Habibi wat doet wat niet mag straft Wendy hem ook wel..Maar misschien niet goed genoeg...

Waarom is dat zonde als je niet van plan bent om hem voor de dekdienst in te zetten??
Je mag trouwens met een hengst wedstrijden rijden als je L2 bent geweest. En als je er ooit wedstrijden mee wil rijden zou ik hem zeker laten castreren, dat is veel makkelijker voor jezelf en voor het paard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:12

Ja, vaag om hem hengst te houden voor wedstrijden. Waarvoor? Je krijgt er alleen maar last mee, zeker als hij zo dominant blijft.

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:14

Mijn paard heeft tot en met zijn 4e jaar in een kudde hengsten gelopen waarvan hij duidelijk de leider was op stal en met mensen is hij heel lief hij bijt en slaat niet aanvallen is al helemaal uit de boze voor hem.
Tuurlijk heeft hij mij wel eens een zacht hapje gegeven maar dat werd afgestraft met een flink pets waar ik hem op dat moment raken kon desnoods bovenop zijn bakkes gelukkig is dit niet vaak nodig geweest hooguit 2 keer.
Op stal haalt hij het niet in zijn hoofd om zijn box uit te komen als de deur open staat en ik even weg loop.
Nou is mijn paard erg lief en aanhankelijk en ook erg makelijk das een groot voordeel natuurlijk.
Wat ik vanaf het begin met hem gedaan heb als hij los liep is met mijn hoofd naar hem toe gaan staan ten hoogte van zijn hoofd en een zweepje dwars voor mij langs en dan heel zachtjes tikjes geven zodat hij een stap achteruit doet (niet uit angst echt heel zachtjes) soms moest ik hem even helpen door hem bij het halster beet te pakken nu heb ik hem zover dat hij achteruit loopt als ik naar hem toe loop met mijn arm opzij ik gebruik dit dus ook vaak als ik boos ben.
Wat ik ook nog wel eens doe als hij aan het eteren is (al zou ik jou dat niet aanraden omdat jouw paard nogal dominant is) is achteruit naar hem toe lopen met mijn kont wat achteruit gedrukt alsof ik hem een flinke trap ga geven zoals paarden dat zelf ook doen nou als ik dat doe poept hij echt in zijn broek terwijl ik hem op deze manier dus nog nooit aangeraakt heb.
Bij mijn vorige paarden hielp dit ook altijd erg goed maar let wel met een dominant paard keer nooit je rug naar hem toe doe dit alleen als je paard ontzag voor je heeft en hij je ziet als ranhogere en dan nog hou moet je ej paard steeds in de gaten houden.

Maar inderdaad zoals hier al eerder geschreven is kom je bij mij nogal bang en onzeker over en dat is echt iets wat je niet kunt gebruiken bij het opvoeden van een jonge hengst.
Doe jezelf en je paard een plezier en laat die ballen eraf halen of geef het dier uit handen aan iemand die het "hengstengevoel" heeft.
Veel suc6.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:30

perlee schreef:
Wat ik ook nog wel eens doe als hij aan het eteren is is achteruit naar hem toe lopen met mijn kont wat achteruit gedrukt alsof ik hem een flinke trap ga geven zoals paarden dat zelf ook doen nou als ik dat doe poept hij echt in zijn broek terwijl ik hem op deze manier dus nog nooit aangeraakt heb.

*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* sorry, maar zag het al helemaal voor me Haha! paard kijkt even raar en 'hap!' Lachen

verder ben ik het wel redelijk eens met de meesten. als je niet wil castreren, kan het misschien zijn dat je hulp kan gaan zoeken bij iemand met verstand van hengsten?

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:32

ponyzotje"]
[quote="perlee schreef:
Wat ik ook nog wel eens doe als hij aan het eteren is is achteruit naar hem toe lopen met mijn kont wat achteruit gedrukt alsof ik hem een flinke trap ga geven zoals paarden dat zelf ook doen nou als ik dat doe poept hij echt in zijn broek terwijl ik hem op deze manier dus nog nooit aangeraakt heb.

*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* sorry, maar zag het al helemaal voor me Haha! paard kijkt even raar en 'hap!' Lachen

verder ben ik het wel redelijk eens met de meesten. als je niet wil castreren, kan het misschien zijn dat je hulp kan gaan zoeken bij iemand met verstand van hengsten?
[/quote]

Hihhiii ja het is wel erg uitnodigend he denk dat als ik paard zou zijn inderdaad zoiets zou hebben van he das leuk HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAP Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Haha!
Laatst bijgewerkt door perlee op 04-02-04 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt