Zal zeker regio afhankelijk zijn, maar ik schrik wel van de bedragen > 250 per maand per paard!
Hier nog geen prijsstijging aangekondigd... maar kan nog komen natuurlijk.

Sta voor 170 per maand per paard en mag onbeperkt hooi voeren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marionblo schreef:Het is eigenlijk heel simpel: wil of kun je het niet meer betalen, dan ga je toch op zoek naar een andere stal?
Ik lees hier een hoop speculaties en aannames, maar ik denk dat een heleboel paardeneigenaren geen idee hebben wat de kosten zijn die een pensionhouder heeft. Het is niet alleen hooi, stro, brok. Verzekeringen, onderhoud, hypotheek, etc, en als het meezit bouwt hij misschien nog een pensioen op.
Paarden houden is een hobby, een luxe die geld kost, en die je uit kan oefenen zoals jij dat wilt.
Cioccolato schreef:Dus moeten ze verlies gaan draaien op het voer?
Gini schreef:Nou, ik vind als je al meer dan 350 euro betaalt dat enkel het argument 'paarden kosten geld, deal with it', niet zomaar iedere prijsstijging rechtvaardigt. Het moet wel schappelijk en rechtvaardig blijven. Mensen gaan een contract met je aan: voor dat bedrag krijg ik dit in ruil. Dat wil niet zeggen dat je geen prijsstijgingen mag doorvoeren, maar dit klinkt wel heel willekeurig. Even 20 euro erbij kletsen en we komen op een lekker rond bedrag van 400 euro uit. Niemand die eigenlijk weet of het paard van TS echt 20 euro meer aan hooi kost. En wees maar zeker dat die prijs niet omlaag gaat, moest volgend jaar wel een goed oogstjaar zijn. Ik denk dat het dat is wat mensen frustreert: als het over pensiongeld gaat, is op veel stallen 'the only way up'.
Gini schreef:Nou, ik vind als je al meer dan 350 euro betaalt dat enkel het argument 'paarden kosten geld, deal with it', niet zomaar iedere prijsstijging rechtvaardigt. Het moet wel schappelijk en rechtvaardig blijven. Mensen gaan een contract met je aan: voor dat bedrag krijg ik dit in ruil. Dat wil niet zeggen dat je geen prijsstijgingen mag doorvoeren, maar dit klinkt wel heel willekeurig. Even 20 euro erbij kletsen en we komen op een lekker rond bedrag van 400 euro uit. Niemand die eigenlijk weet of het paard van TS echt 20 euro meer aan hooi kost. En wees maar zeker dat die prijs niet omlaag gaat, moest volgend jaar wel een goed oogstjaar zijn. Ik denk dat het dat is wat mensen frustreert: als het over pensiongeld gaat, is op veel stallen 'the only way up'.
Kyno schreef:Zo te lezen heb ik echt erg veel geluk met de stal waar ik sta.
Zal zeker regio afhankelijk zijn, maar ik schrik wel van de bedragen > 250 per maand per paard!
Hier nog geen prijsstijging aangekondigd... maar kan nog komen natuurlijk.
Sta voor 170 per maand per paard en mag onbeperkt hooi voeren.
ruitje schreef:Gini schreef:Nou, ik vind als je al meer dan 350 euro betaalt dat enkel het argument 'paarden kosten geld, deal with it', niet zomaar iedere prijsstijging rechtvaardigt. Het moet wel schappelijk en rechtvaardig blijven. Mensen gaan een contract met je aan: voor dat bedrag krijg ik dit in ruil. Dat wil niet zeggen dat je geen prijsstijgingen mag doorvoeren, maar dit klinkt wel heel willekeurig. Even 20 euro erbij kletsen en we komen op een lekker rond bedrag van 400 euro uit. Niemand die eigenlijk weet of het paard van TS echt 20 euro meer aan hooi kost. En wees maar zeker dat die prijs niet omlaag gaat, moest volgend jaar wel een goed oogstjaar zijn. Ik denk dat het dat is wat mensen frustreert: als het over pensiongeld gaat, is op veel stallen 'the only way up'.
Hoezo moet het schappelijk en rechtvaardig blijven? Als de sportschool vanaf morgen zijn prijs verdubbeld mag dat ook gewoon. Hetzelfde geld voor een pensionstalhouder, al vraagt hij vanaf morgen 800 per maand. Dat mag.
marionblo schreef:Ik zeg niet dat je overal mee moet dealen, je kan een altijd andere stal zoeken.
En wat is schappelijk of rechtvaardig? Weet jij hoeveel de pensionhouder er onder aan de streep aan over houdt?
cadansje1 schreef:Ik vind bedragen boven de 300 euro echt belachelijk veel.
Ik zit gelukkig in de regio Groningen en betaal 190 euro all-in met een binnenbak. (Prima kwaliteit hooi overigens) Dit is ook niet omhoog gegaan door de slechte oogst. Ik vind het ook apart dat ze het hier blijkbaar wel voor dit geld kunnen doen, maar in andere delen van het land niet... De hooi- stroprijzen zijn overal in het land wel redelijk hetzelfde lijkt mij.
De pensionhouder mag de prijs ook niet willekeurig omhoog gooien volgens dit artikel:
https://www.horses.nl/articles/mag-een- ... -verhogen/
Je moet dan ook zeker niet zomaar akkoord gaan met zo'n verhoging. Ik vind de hoogte van de hooi- en stroprijzen daarnaast ook meer een risico van de stalhouder dan van de pensionklant.
ruitje schreef:Eenzijdig artikel. Goed, dan ga je niet akkoord. En dan?
Gini, ik ben het met je oneens. En mijn sportschool ook helaas.
Voor 190 zijn wij morgen nog failliet
ruitje schreef:Eenzijdig artikel. Goed, dan ga je niet akkoord. En dan?
J_emma schreef:ruitje schreef:Eenzijdig artikel. Goed, dan ga je niet akkoord. En dan?
Dat staat er ook in:
'Indien de pensionstalhouder in overleg treedt met de klant en kenbaar maakt het stalgeld te willen verhogen, plaatst hij in principe een nieuw aanbod. Op het moment dat de klant dit aanbod niet aanvaardt (en dus niet instemt met de prijsverhoging) wil dit echter niet zeggen dat de oude overeenkomst daarmee is komen te vervallen.
Vaak zal het er in de praktijk op uitdraaien dat partijen toch op een gegeven moment uit elkaar gaan indien er discussies ontstaan omtrent het aanzienlijk verhogen van het stalgeld. Beide partijen kunnen de overeenkomst immers opzeggen.
'
Dus niet alleen een eenzijdig artikel, maar je hebt het dus wel degelijk maar te accepteren tenzij je een nieuwe stal wil zoeken