Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:34

Zo te lezen heb ik echt erg veel geluk met de stal waar ik sta.

Zal zeker regio afhankelijk zijn, maar ik schrik wel van de bedragen > 250 per maand per paard!

Hier nog geen prijsstijging aangekondigd... maar kan nog komen natuurlijk. :)

Sta voor 170 per maand per paard en mag onbeperkt hooi voeren. :o

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:34

Het is eigenlijk heel simpel: wil of kun je het niet meer betalen, dan ga je toch op zoek naar een andere stal?
Ik lees hier een hoop speculaties en aannames, maar ik denk dat een heleboel paardeneigenaren geen idee hebben wat de kosten zijn die een pensionhouder heeft. Het is niet alleen hooi, stro, brok. Verzekeringen, onderhoud, hypotheek, etc, en als het meezit bouwt hij misschien nog een pensioen op.
Paarden houden is een hobby, een luxe die geld kost, en die je uit kan oefenen zoals jij dat wilt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:36

marionblo schreef:
Het is eigenlijk heel simpel: wil of kun je het niet meer betalen, dan ga je toch op zoek naar een andere stal?
Ik lees hier een hoop speculaties en aannames, maar ik denk dat een heleboel paardeneigenaren geen idee hebben wat de kosten zijn die een pensionhouder heeft. Het is niet alleen hooi, stro, brok. Verzekeringen, onderhoud, hypotheek, etc, en als het meezit bouwt hij misschien nog een pensioen op.
Paarden houden is een hobby, een luxe die geld kost, en die je uit kan oefenen zoals jij dat wilt.

Nou, ik vind als je al meer dan 350 euro betaalt dat enkel het argument 'paarden kosten geld, deal with it', niet zomaar iedere prijsstijging rechtvaardigt. Het moet wel schappelijk en rechtvaardig blijven. Mensen gaan een contract met je aan: voor dat bedrag krijg ik dit in ruil. Dat wil niet zeggen dat je geen prijsstijgingen mag doorvoeren, maar dit klinkt wel heel willekeurig. Even 20 euro erbij kletsen en we komen op een lekker rond bedrag van 400 euro uit. Niemand die eigenlijk weet of het paard van TS echt 20 euro meer aan hooi kost. En wees maar zeker dat die prijs niet omlaag gaat, moest volgend jaar wel een goed oogstjaar zijn. Ik denk dat het dat is wat mensen frustreert: als het over pensiongeld gaat, is op veel stallen 'the only way up'. :+

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:52

Precies dat Gini. Ik denk ook dat het goed is dat je als consument een beetje kritisch bent. Dat houdt een pensionhouder ook scherp. Je hoeft geen zeur of geldwolf te zijn, maar een beetje doorvragen maakt wel dat mensen blijven nadenken.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:57

Hier ook prijsstijging door duurder hooi. Gelukkig alleen 10,- extra per maand.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:00

Cioccolato schreef:
Dus moeten ze verlies gaan draaien op het voer?

De enigen die ooit verliezen als het om voer gaat zijn de paarden. Er zullen gerust stalhouders zijn die minder volume of mindere kwaliteit gaan voeren deze winter om de klanten niet te verliezen door stijgende prijzen.

TS ik snap dat je het niet leuk vindt om meer te moeten betalen voor je stalling. Maar het klinkt wel als een erg fijne stal, waar ze goed willen blijven kunnen voeren en de oplossing daarvoor niet bij de paarden maar bij de pensionklanten zoeken.

Mijn hooi is 120% duurder geworden. En de weide die ik nu huur is ruim 600% duurder dan de wei waar ze eerder dit jaar stonden. Heb er ook meer faciliteiten en ruimte, dat wel. Maar paarden houden is niet goedkoop.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:09

Toch vind ik de verschillen wel erg groot. De stal waar ik hiervoor in de winter stond ging begin dit jaar naar de 370. Ik kon de gok niet nemen om nog een prijsstijging te doorstaan. Sta nu 10 km verder voor 235.
Wel zelf mesten nu. Maar wel incl alles.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:18

beter een verhoging dan slechte kwaliteit voer wat ik soms zie liggen,...

het is een extreem jaar. ik snap wel dat het duur is voor klanten. maar snap de pensionklanten ook wel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:21

Gini schreef:
Nou, ik vind als je al meer dan 350 euro betaalt dat enkel het argument 'paarden kosten geld, deal with it', niet zomaar iedere prijsstijging rechtvaardigt. Het moet wel schappelijk en rechtvaardig blijven. Mensen gaan een contract met je aan: voor dat bedrag krijg ik dit in ruil. Dat wil niet zeggen dat je geen prijsstijgingen mag doorvoeren, maar dit klinkt wel heel willekeurig. Even 20 euro erbij kletsen en we komen op een lekker rond bedrag van 400 euro uit. Niemand die eigenlijk weet of het paard van TS echt 20 euro meer aan hooi kost. En wees maar zeker dat die prijs niet omlaag gaat, moest volgend jaar wel een goed oogstjaar zijn. Ik denk dat het dat is wat mensen frustreert: als het over pensiongeld gaat, is op veel stallen 'the only way up'. :+

Hoezo moet het schappelijk en rechtvaardig blijven? Als de sportschool vanaf morgen zijn prijs verdubbeld mag dat ook gewoon. Hetzelfde geld voor een pensionstalhouder, al vraagt hij vanaf morgen 800 per maand. Dat mag.

Slim is het niet, want jij mag dan opzeggen en waarschijnlijk heb je dan geen klanten meer.

Maar dat is nog altijd de keuze van de pensionstalhouder toch :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:24

Precies, ruitje.
Het staat iedereen vrij een andere stal te zoeken als je het niet eens bent met de verhoging.
Ik heb liever dat het stalgeld omhoog gaat dan dat mijn paard niet genoeg of geen goede kwaliteit ruwvoer krijgt.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:33

Gini schreef:

Ik zeg niet dat je overal mee moet dealen, je kan een altijd andere stal zoeken.
En wat is schappelijk of rechtvaardig? Weet jij hoeveel de pensionhouder er onder aan de streep aan over houdt?

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:36

Kyno schreef:
Zo te lezen heb ik echt erg veel geluk met de stal waar ik sta.

Zal zeker regio afhankelijk zijn, maar ik schrik wel van de bedragen > 250 per maand per paard!

Hier nog geen prijsstijging aangekondigd... maar kan nog komen natuurlijk. :)

Sta voor 170 per maand per paard en mag onbeperkt hooi voeren. :o

Ik betaal 350 :D Excl. uitmesten en krachtvoer. En er is echt in de buurt wel goedkoper te vinden, zelfs wel voor de bedragen die jij noemt, maar dan wil je niet weten wat en hoe weinig ze te vreten hebben. Ja de mijne staat op een 5 sterren hotel voor paarden, maar de ergenis en stress die ik van de goedkopere stallen heb waar ze vaak weinig en beroerd vreten krijgen en altijd gezeik is, dat is mij het geld wel waard.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:44

En precies om die reden ben ik een groot voorstander van een kale huurprijs en een aparte afrekening service en hooi/stro. je weet zo precies wat je hebt en wat het kost. De stallingshouder loopt weinig risico want hij kan de kosten van inkoop hooi/stro netjes doorrekenen aan de klant en voor de klant is het inzichtelijk wat hij betaald. Risico dat er gevoerd wordt met de hand op de knip is klein omdat de klant zelf bepaald hoeveel er gevoerd wordt.

Misschien zit ik ook gewoon in de verkeerde regio om hier goed over mee te kunnen praten. ik sta op vol-pension met uitloopstal en paddock+rijbak voor 200euro + onbeperkt goede kwaliteit hooi van eigen land.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:17

ruitje schreef:
Gini schreef:

Hoezo moet het schappelijk en rechtvaardig blijven? Als de sportschool vanaf morgen zijn prijs verdubbeld mag dat ook gewoon. Hetzelfde geld voor een pensionstalhouder, al vraagt hij vanaf morgen 800 per maand. Dat mag.

Als je een abonnement bij de sportschool hebt, mag de prijs die je contractueel overeengekomen bent echt niet zomaar de hoogte ingejaagd worden terwijl het abonnement nog loopt. Een pensionhouder mag niet zomaar doen wat die wil: je hebt een contract met je klanten, een zakelijke verbintenis. Dat in de paardenwereld veel gedoogd wordt omdat er naast het zakelijke ook heel veel emotie bij verbonden is + er nog steeds te weinig op papier vastgelegd wordt, maakt nog niet dat het mag.

Maar goed, TS, dokken of andere stal zoeken, meer opties zijn er niet. Daar ben ik het wel mee eens. Jammer genoeg.

cadansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:17

Ik vind bedragen boven de 300 euro echt belachelijk veel.
Ik zit gelukkig in de regio Groningen en betaal 190 euro all-in met een binnenbak. (Prima kwaliteit hooi overigens) Dit is ook niet omhoog gegaan door de slechte oogst. Ik vind het ook apart dat ze het hier blijkbaar wel voor dit geld kunnen doen, maar in andere delen van het land niet... De hooi- stroprijzen zijn overal in het land wel redelijk hetzelfde lijkt mij.
De pensionhouder mag de prijs ook niet willekeurig omhoog gooien volgens dit artikel:
https://www.horses.nl/articles/mag-een- ... -verhogen/

Je moet dan ook zeker niet zomaar akkoord gaan met zo'n verhoging. Ik vind de hoogte van de hooi- en stroprijzen daarnaast ook meer een risico van de stalhouder dan van de pensionklant.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:24

marionblo schreef:
Ik zeg niet dat je overal mee moet dealen, je kan een altijd andere stal zoeken.
En wat is schappelijk of rechtvaardig? Weet jij hoeveel de pensionhouder er onder aan de streep aan over houdt?

Nee, dat weten we niet. En dát is juist wat ik aanklaag. Stalhouder doet een prijsverhoging en de rest is mysterie. Is de prijsverhoging gerechtvaardigd? Is het hooi duurder geworden? En zo ja, 20 euro? Per paard? En als het hooi volgend jaar goedkoper wordt, komt er dan een verlaging? Als dat helemaal duidelijk is en het is allemaal eerlijk, dan zou ik er geen probleem mee hebben om extra te betalen.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:24

cadansje1 schreef:
Ik vind bedragen boven de 300 euro echt belachelijk veel.
Ik zit gelukkig in de regio Groningen en betaal 190 euro all-in met een binnenbak. (Prima kwaliteit hooi overigens) Dit is ook niet omhoog gegaan door de slechte oogst. Ik vind het ook apart dat ze het hier blijkbaar wel voor dit geld kunnen doen, maar in andere delen van het land niet... De hooi- stroprijzen zijn overal in het land wel redelijk hetzelfde lijkt mij.
De pensionhouder mag de prijs ook niet willekeurig omhoog gooien volgens dit artikel:
https://www.horses.nl/articles/mag-een- ... -verhogen/

Je moet dan ook zeker niet zomaar akkoord gaan met zo'n verhoging. Ik vind de hoogte van de hooi- en stroprijzen daarnaast ook meer een risico van de stalhouder dan van de pensionklant.

De grondprijzen en veel andere lasten zijn in de Randstad wél hoger. Dus dat een pensionplek daar gemiddeld meer kost, vind ik niet zo gek.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:25

Ik betaal het hele jaar 150 euro. In de tijd dat ze op het land staan ( dit jaar van half mei tot 29 november ) betaal ik dat dus ook. Dat zorgt ervoor dat de kosten van de stalmaanden mooi laag blijven. Ik krijg voor dat bedrag een box met 6 pakken stro, ik moet zelf mesten en als ik meer stro wil kan ik dat per pak van 6 euro bijkopen. De pensionhouder kocht die pakken in voor 3 euro per pak en die kosten zijn vast omhoog gegaan maar de 6 euro voor ons is hetzelfde gebleven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:34

Eenzijdig artikel. Goed, dan ga je niet akkoord. En dan?

Gini, ik ben het met je oneens. En mijn sportschool ook helaas :') .

Voor 190 zijn wij morgen nog failliet :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:45

ruitje schreef:

Gini, ik ben het met je oneens. En mijn sportschool ook helaas :') .

Voor 190 zijn wij morgen nog failliet :')

Het gaat zelfs niet over wel of niet eens zijn. Een contract mag je wettelijk gezien niet eenzijdig aanpassen. That is the law. :D
Zou je voor 380 euro per paard ook failliet gaan? :+

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:48

ruitje schreef:

Dat staat er ook in:
'Indien de pensionstalhouder in overleg treedt met de klant en kenbaar maakt het stalgeld te willen verhogen, plaatst hij in principe een nieuw aanbod. Op het moment dat de klant dit aanbod niet aanvaardt (en dus niet instemt met de prijsverhoging) wil dit echter niet zeggen dat de oude overeenkomst daarmee is komen te vervallen.
Vaak zal het er in de praktijk op uitdraaien dat partijen toch op een gegeven moment uit elkaar gaan indien er discussies ontstaan omtrent het aanzienlijk verhogen van het stalgeld. Beide partijen kunnen de overeenkomst immers opzeggen.
'

Dus niet alleen een eenzijdig artikel, maar je hebt het dus wel degelijk maar te accepteren tenzij je een nieuwe stal wil zoeken ;-)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 01:10

Het is bagger jaar met hooi maar we hebben ook hele goede jaren met hooi gehad.
Je moet een buffertje opbouwen met dat voergeld, zodat je het een beetje uit kunt smeren over een paar jaar. Dan kun je na een jaar of 3 gaan bijstellen als dat nodig is.
Veel paniekvoetbal.

Bij ons is het van de 140 naar de 160 gegaan in een jaar tijd.
Allemaal voor dingen waarvan ik denk, huh dat heb je toch al lang doorberekend in de prijs, dat hoort toch bij de bedrijfsvoering?

( Alles buiten, zandpaddock met een ruinen en een met merries en van april tot oktober weidegang, buitenbak )

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 01:19

J_emma schreef:
ruitje schreef:

Dat staat er ook in:
'Indien de pensionstalhouder in overleg treedt met de klant en kenbaar maakt het stalgeld te willen verhogen, plaatst hij in principe een nieuw aanbod. Op het moment dat de klant dit aanbod niet aanvaardt (en dus niet instemt met de prijsverhoging) wil dit echter niet zeggen dat de oude overeenkomst daarmee is komen te vervallen.
Vaak zal het er in de praktijk op uitdraaien dat partijen toch op een gegeven moment uit elkaar gaan indien er discussies ontstaan omtrent het aanzienlijk verhogen van het stalgeld. Beide partijen kunnen de overeenkomst immers opzeggen.
'

Dus niet alleen een eenzijdig artikel, maar je hebt het dus wel degelijk maar te accepteren tenzij je een nieuwe stal wil zoeken ;-)

Dit dus.

Kun je het er nog zo niet mee eens zijn. Uiteindelijk heb je 2 opties, betalen of weg gaan.

Of nee: optie 3, het er niet mee eens zijn en een pensionstalhouder hebben die jou voor minder laat staan, of de prijsverhoging niet doorzet. Die optie is ook nog een mogelijkheid uiteraard. Waarbij beiden denk ik een begin van het einde is van de sfeer op je stal.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 01:20

HIer in Amerika, stalling kost 600-650 dollar voor een stal met 12 uur wei en buitenbak. Binnenbak erbij zit je al gauw tegen de 1000 dollar aan. Stapmolens zitten daar overigens niet bij. Baal hooi is op dit moment tussen de 6-8 dollar. Met heel goed zoeken kun je ze voor 4 krijgen. Maar dan is de kwaliteit niet goed. Veel stallen eisen ook 1 a 2 lessen per week a 50-75 dollar per uur met iemand die misschien net een L-parcours of proef kan rijden, maar vaak niet eens dat hebben gereden.
Zo zie je maar weer, alles is relatief.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 01:25

Moet je er ook wel bijvertellen dat het gemiddelde maandinkomen van een inwoner van de USA ook een stuk hoger ligt.
Daarnaast is het in het licht van dit topic een beetje gek als een Nederlandse stalhouder een prijsverhoging zou aankondigen met de woorden: niet zeuren, in Amerika betalen ze 600 euro voor stalling. :+