deken op drachtige merrie hoe afbouwen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: deken op drachtige merrie hoe afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:15

Mijn tonnetje paste aan het eind van de winter nog prima onder de deken.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 08:57

jowien schreef:
Ze heeft hem pas een week op?
Dan gauw af doen en af laten. Haar lichaam is er dan nog nauwelijks aan gewend en het is nu vrij warm.
Ze maakt vanzelf meer vacht want de dagen worden nog steeds korter. Als ze op stal staat ook de dagen korter maken door het licht eerder uit te doen en later aan.
Verharen naar zomervacht regelt zichzelf naar daglengte en kou (bij kou stopt het een poos of gaat langzamer).

Dit dus.
En vooral niet standaard gaan klooien met 0 grams dekens. Daardoor verliest de vacht zn natuurlijke warmhoud methode.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:05

Voor wat betreft het niet meer passen van de dekensingels. Hier is een hele simpele oplossing voor: even zelf verlengers maken. Ik knip altijd van oude dekens de singels en fournituren af. Vervolgens maak ik van een singel met schuifgesp er nog aan een mini singeltje met aan de ene kant de mannetjes-sluiting en aan de andere kant de vrouwtjes-sluiting. Deze mini-singel kun je vervolgens tussen je -te korte- singel en de sluiting op de deken doen. Ik doe altijd wel tape of van dat plakverband op de sluitingen tussen de singel, zodat het hier niet los komt.
Onze drachtige merries die onder dek staan, staan altijd onder een 100 grams. Drachtige merries hebben een hogere lichaamstemperatuur, dus ze hebben het al snel te warm. Na de bevalling gaan de dekens af. Ze zijn dan veels te druk met het veulen en hebben het dan niet koud. Mocht het weer niet fijn zijn, dan is dat niet zo'n probleem, want een jong veulen doe je dan een paar keer per dag 10 minuten naar buiten. Ze mogen immers niet gaan liggen op koude/natte grond.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:19

Hier ook een drachtige merrie. Ze krijgt buiten een 100grams deken op. Binnen krijgt ze die alleen op als het echt flink koud is 's nachts. Ze had met de eerste koude dagen toch wat stijve rugspieren dus dan toch binnen ook maar een deken op. Wintervacht heeft ze eigenlijk niet. Ze wordt nog fanatiek gereden (wedstrijden), als dit niet zo zou zijn zou de deken er helemaal af blijven denk ik.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:52

hoogendroog schreef:
Voor wat betreft het niet meer passen van de dekensingels. Hier is een hele simpele oplossing voor: even zelf verlengers maken. Ik knip altijd van oude dekens de singels en fournituren af. Vervolgens maak ik van een singel met schuifgesp er nog aan een mini singeltje met aan de ene kant de mannetjes-sluiting en aan de andere kant de vrouwtjes-sluiting. Deze mini-singel kun je vervolgens tussen je -te korte- singel en de sluiting op de deken doen. Ik doe altijd wel tape of van dat plakverband op de sluitingen tussen de singel, zodat het hier niet los komt.
Onze drachtige merries die onder dek staan, staan altijd onder een 100 grams. Drachtige merries hebben een hogere lichaamstemperatuur, dus ze hebben het al snel te warm. Na de bevalling gaan de dekens af. Ze zijn dan veels te druk met het veulen en hebben het dan niet koud. Mocht het weer niet fijn zijn, dan is dat niet zo'n probleem, want een jong veulen doe je dan een paar keer per dag 10 minuten naar buiten. Ze mogen immers niet gaan liggen op koude/natte grond.

Ik vind dit een beetje een vreemde beredenering.

1.Dus als je merrie geen wintervacht heeft krijgt ze het niet koud als ze in -5 staat (ja ook op stal is het dan koud) bijvoorbeeld in maart , omdat ze te druk is met haar veulen? Lijkt me merkwaardig.

2. Onze merries gaan de eerste dag sowieso een paar uur naar buiten en vaak als het veulen een dag of 3/4 is staan ze net zo lang buiten als de rest in de kudde.Genoeg tijd voor een merrie zonder wintervacht om flink koud te worden. Uiteraard kijkend naar het weer, maar waarom mag een veulen niet op een natte grond liggen? Zou wat zijn voor in de natuur, die staan dag en nacht buiten.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:04

Gezien je de deken nog maar een week op hebt, zou ik hem er juist nu nog weer af halen.
Het is nu zowel overdag als 's nachts best wel warm.
Zodra het dan weer kouder word heeft ze zomaar een pak haar opgebouwd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:05

Je paard gaan vanzelf vacht aanmaken als je de deken nu er af haalt. Zorg voor voldoende ruwvoer zodat het kacheltje van binnen uit blijft branden.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:10

Mijn merrie (drachtig gekocht, draagtijd bij koop onbekend) staat onder een regendekentje buiten en haar veulen komt tussen februari en maart al. De dekensingels gaan bij mij niet te kort worden, dus hangt maar net af van de deken.

Wanneer je denkt dat de dekens haar niet zullen passen straks, dan zou ik inderdaad afbouwen en op een niet te koude dag eraf halen. Dit wel mits ze wel wat vacht heeft ontwikkeld. Als ze dit niet heeft zou ik dekens oplaten...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:11

maajjkee schreef:
Francieen schreef:

Even een vraagje.. ik denk zo met regendeken: een regenpak houd je toch warm als het koud is of regent? Hoezo doet een 0 grams deken dan niks?

Een deken drukt de haren plat, normaal zet een paard die op als hij/zij koud is. Met een regen deken druk je de haren plat maar een regen deken geeft ook niet voldoende warmte dus het gevolg is dat de meeste paarden het daar alleen maar heel koud van krijgen.

en wat als het regent en de haren zitten tegen de huid geplakt. Dan kunnen ze ook niet rechtop en dan krijgen ze ook koud volgens deze theorie?

Ik ga daar niet in mee, als ik zie hoe de regendekens op de paarden liggen, die hangen heus niet aan het lijf geplakt, dus ruimte genoeg om de haren rechtop te zetten, daarnaast kunnen ze ook niet rechtop als het geregend heeft, dus daar verlies je ook de warmte functie ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:29

Ik heb gewoon dekens opgehouden tijdens de dracht en als de temperatuur hoog genoeg was en het droog was dan bleven de dekens af en anders gingen ze weer op, óók als er een veulen naast liep. Gewoon zorgen dat de singels strak genoeg zitten om de buik. Het veulen duikt er heus wel onderdoor om te drinken.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:08

Mijn merries (uitgerekend 1 en 15 maart) hebben nu gewoon een deken op. Met mooi weer lekker in het zonnetje af en verder op. in februari gaan de stallampen langer aan en de dekens af. Ze staan dan ook hoger in het voer wat meer energie geeft.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:42

Francieen schreef:
ApplePapple schreef:
Als ze m pas een week opheeft snel af doen!
Dan zou je eventueel nog je 50 gram kunnen gebruiken als het echt koud is of heel veel regent. 0 gram niet, geeft geen warmte...

Even een vraagje.. ik denk zo met regendeken: een regenpak houd je toch warm als het koud is of regent? Hoezo doet een 0 grams deken dan niks?

Een regenpak houdt mij droog, maar mij niet warm.
En dan nog is daarin een paard met een vacht niet te vergelijken met een mens met een huid.
Door een deken worden de haren plat geduwd, en zodra het dus koud is wil een paard zijn haren overeind zetten. Dat gaat niet meer door de deken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:01

hier staan de drachtige merries gewoon zonder deken buiten, kunnen zich prima warm houden
24/7 buiten, wel schuilgelegenheid, maar laten zich ook gewoon natregenen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:01

Hier ook gewoon mijn dragende merrie onder n deken, vorige dracht ook gedaan en in febr deken eraf gehaald omdat ze in maart moest veulenen (2016, net aangekomen uit de VS (4 febr en veulen werd 19 maart geboren)). Geen enkel probleem gehad met kou oid.

Nu is ze 5,5 maand drachtig en staat ze gewoon onder n deken, ook nu gaat die deken in febr/maart af, ze is in oktober geschoren en 2 weken later bleek ze flink geblesseerd te zijn ;( toen baalde ik n beetje dat ik haar geschoren had maar goed....

Als het weer het toelaat gaat de deken overdag gewoon af, ze staat sowieso op boxrust en maakt ook gewoon vacht aan.

Dekensingels die te kort worden heb ik nog niet meegemaakt en de mijne groeit toch echt hard momenteel... ze word op het laatst ook echt huge maar dan ligt er ook echt geen deken met op ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:23

Het is onzin dat de haren worden platgeduwd door een deken, zo zwaar is een 0-grams regendeken niet en daarbij sluit die zelden strak op het lichaam aan, zeker met de moderne dekens is dat niet het geval, met de ouderwetse zware gevoerde canvas dekens kan ik me er nog iets bij voorstellen maar de waterdichte velletjes die nu regendeken zijn niet. Mijn haren kunnen zelfs overeind gaan staan onder mijn kleding als ik het echt koud heb. :brr:

Maar als het kan de merrie dekenloos laten en evt., als het echt heel hard regent, de regendeken opdoen zodat ze niet zeiknat wordt. Beter is het nog als ze een schuilstal heeft waar ze in kan om te schuilen.
Waarom zou je een merrie overigens geen deken opdoen als er een veulen bij loopt? Als de singels netjes aansluiten aan de buik zou dat toch geen probleem mogen opleveren?
Hier verderop loopt ook een merrie met veulen met deken.