Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jowien schreef:Ze heeft hem pas een week op?
Dan gauw af doen en af laten. Haar lichaam is er dan nog nauwelijks aan gewend en het is nu vrij warm.
Ze maakt vanzelf meer vacht want de dagen worden nog steeds korter. Als ze op stal staat ook de dagen korter maken door het licht eerder uit te doen en later aan.
Verharen naar zomervacht regelt zichzelf naar daglengte en kou (bij kou stopt het een poos of gaat langzamer).
hoogendroog schreef:Voor wat betreft het niet meer passen van de dekensingels. Hier is een hele simpele oplossing voor: even zelf verlengers maken. Ik knip altijd van oude dekens de singels en fournituren af. Vervolgens maak ik van een singel met schuifgesp er nog aan een mini singeltje met aan de ene kant de mannetjes-sluiting en aan de andere kant de vrouwtjes-sluiting. Deze mini-singel kun je vervolgens tussen je -te korte- singel en de sluiting op de deken doen. Ik doe altijd wel tape of van dat plakverband op de sluitingen tussen de singel, zodat het hier niet los komt.
Onze drachtige merries die onder dek staan, staan altijd onder een 100 grams. Drachtige merries hebben een hogere lichaamstemperatuur, dus ze hebben het al snel te warm. Na de bevalling gaan de dekens af. Ze zijn dan veels te druk met het veulen en hebben het dan niet koud. Mocht het weer niet fijn zijn, dan is dat niet zo'n probleem, want een jong veulen doe je dan een paar keer per dag 10 minuten naar buiten. Ze mogen immers niet gaan liggen op koude/natte grond.
maajjkee schreef:Francieen schreef:
Even een vraagje.. ik denk zo met regendeken: een regenpak houd je toch warm als het koud is of regent? Hoezo doet een 0 grams deken dan niks?
Een deken drukt de haren plat, normaal zet een paard die op als hij/zij koud is. Met een regen deken druk je de haren plat maar een regen deken geeft ook niet voldoende warmte dus het gevolg is dat de meeste paarden het daar alleen maar heel koud van krijgen.
Francieen schreef:ApplePapple schreef:Als ze m pas een week opheeft snel af doen!
Dan zou je eventueel nog je 50 gram kunnen gebruiken als het echt koud is of heel veel regent. 0 gram niet, geeft geen warmte...
Even een vraagje.. ik denk zo met regendeken: een regenpak houd je toch warm als het koud is of regent? Hoezo doet een 0 grams deken dan niks?