ratten bij stal weg jagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:55

Dat heeft ook met de aanwezigheid van voedsel te maken.
Uiteraard moet je zorgen dat er niks te eten is voor hen.
Hier is het iedere keer al gelukt de ratten weg te krijgen zonder vergif, gewoon door de honden, de katten en de paarden vaak in de stallen te hebben.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:58

hoogendroog schreef:
Rat vangen in vangkooi en dan met kooi en al het water in. Gaan ze met z'n allen een deurtje verder. Diervriendelijk NEE, effectief: JA.
Door het gegil van de rat in de vangkooi, gaan de anderen op de vlucht naar een veiliger heenkomen.

Ik heb nog niet zolang geleden een gillende rat in de tuin gehad, er ging iets mis met het in één keer doodbijten, maar de rest van de familie zit nog gewoon op een paar meter afstand tussen de stenen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 15:58

Er is niks te eten voor ze,hoewel ik het idee heb dat ze de paardestronten uit pluizen,want die liggen iedere keer uit elkaar.
En ik denk dat ze mij wel heel gezellig vinden :+

Palmera

Re: ratten bij stal weg jagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:01

Ik heb ook werkelijk geen benul waar die ratten bij mij van leven.
Ik heb geen eten in de tuin. De honden eten hun portie in 1 keer op en dan berg ik de bakken weer op.
En al mijn eten, hondevoer e.d word binnenshuis bewaard waar ze absoluut niet komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:01

Ik woon in een zeer waterrijkegebied en achter mijn paardenstal is er een stuk(je) bos van de buren.
Dus ratten zijn zo weg (en ook zo weer terug helaas).
Woelratten eten voornamelijk plantaardig (waaronder plantenwortels), dus ook hooi (zowel de stengel als de zaden).
Ik weet niet of de bruine rat dit ook eet (als er niks anders te eten is)?

Bij mij is er dus altijd voer (hooi) en een droge plek (schuur/hooi opslag), dus een ideale plek voor ratten en muizen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:02

Ratten zijn inderdaad slim, eentje eet van iets aparts en gebeurt er niets dan weet de rest dat het veilig is. Vorig jaar had ik ze in de kuilbalen zitten, heel vervelend en vooral duur. Ik heb een flinke pot vette pindakaas vermengt met gewone korrels muizengif ( zakjes bij de welkoop, rode korrels) en een drie bakken neergezet. Dat vonden ze zo lekker dat ik vijf dagen later vier monsterratten vond. En nu nog niet weer gezien.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:24

Daarom hebben ze hier gif dat langzaam inwendige bloedingen veroorzaakt. Dan gaan ze niet meteen dood, pas na een paar dagen.
Helaas ken ik ook zat mensen wier hond of kat het ook gegeten heeft. Dankzij de opnerkzaamheid van het baasje leven sommigen nog. Maar anderen zijn een zeer pijnlijke dood gestorven.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:26

de frettenclub komen vast graag weekendje jagen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:35

Ratten krijg je helaas niet zo makkelijk weg. Wij hebben ze ook in de stal gehad. Wij zetten in de stallen geen gif omdat we uilen hebben en ook honden die in de stallen zitten.

Inmiddels hebben we er 21 gevangen en het lijkt nu rustig. Zelf geen fan van die dingen die geluid of trillingen maken. Kan ook de dieren verjagen die je wil houden. En of ze ook echt goed werken vraag ik me af. Ooit iets gehad tegen de mollen maar dat had ook geen effect.

De laatste paar ratten waren erg slim. Maar met veel geduld krijg je ze wel een keer. Je hebt ze alleen niet op een paar weken weg. De nesten gaan ook razend snel. De volwassen ratten pak je niet snel. De jonkies een stuk makkelijker. De honden hebben er ook wel een aantal gevangen maar dat waren allemaal jonge ratjes.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:43

Hier ook, altijd worden er jonge ratten gevangen. Ze veschansen zich ieder jaar in de hooiopslag, ondanks dat er twee katten rondlopen en ook eentje er regelmatig door de dag slaapt, zijn ze er nog. Ik zie ze niet, maar weet dat ze er toch zitten en me heel hard uitlachen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:49

Idd jachthonden (het liefste Jack Russels of andere terriërs) een paar dagen achter elkaar uitnodigen.
Heel effectief!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:51

Brainless schreef:
Sclimpre schreef:
Gewoon voor zoveel mogelijk activiteit zorgen. Ze zullen niet van de ene dag op de andere weg zijn, maar uiteindelijk gaan ze toch wel rustiger oorden opzoeken.
Meer Jack Russels is natuurlijk ook altijd een leuk plan :j

Ze liepen van de zomer zelfs over de (drukke) camping heen waar ik bivakkeerde.

Ratten zijn juist (snel) gewend aan mensen, in de stad zitten er meer dan in het buitengebied :+

Een tijd gelden op een stalling nog eentje gespiest die wel heel tam was.....of suïcidaal. Hoe-dan-ook hij zal inmiddels wel gereincarneerd zijn.....

Als je Jack Russels gebruikt zet er dan meer in dan slechts 1. Arme beest rent zich een hartverzakking met een beetje goeie overlast-situatie.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:58

Zorg dat je takkenhopen, houtstapels en andere schuilplaatsen verwijderd. Zorg dat je geen voer morst (of ruim het op) en gebruik eventueel vangkooien. Wij vangen de ratten soms en brengen ze weg.

Katten helpen wel goed, hun geur houdt ratten al op afstand.

Wij hebben in onze boerderij bij vlagen last van enorme ratten; de meeste worden echter gevangen door de steenmarters.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:15

Wij hebben dit jaar helaas ook last van ratten en hebben naast vallen zo'n ultrasound ding gekocht. Het helpt hier niet.. Vind gif zo lastig ivm de honden die over het terrein overdag lopen. Onze jack zou ze graag willen pakken, maar de ratten laten zich niet zien wanneer hij buiten is. In het begin hadden we af en toe een rat in de val te pakken, maar daar lijken hun vriendjes van geleerd te hebben, die zijn nu al tijden leeg. Wel hebben we er inmiddels per ongeluk 4 verdronken in een emmer die onder de waterslang staat :') Twijfel er over om een verdelger te laten komen, maar ben bang dat ze er zo weer zijn. Hier in de buurt heeft iedereen er op het moment zo'n last van.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:17

Ik heb laatst trouwens ergens in een topic een filmpje van een speciale rattenval gezien. Dat ding werkte als een tierelier, maar was niet goedkoop. Het was een soort gesloten box waarbij ze op eten af kwamen en dan naar beneden in een vloeistof vielen waarbij ze heel snel sterven.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:29

Dat was een italiaanse fabrikant die dat leverde. Bah als je die bak dan moet schoonmaken, brrr. Massagraf en ik dacht dat het een alchoholische vloeistof was, mag je dat dan zomaar begraven?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:31

Mijn paarden staan op een boerderij, dus voor ratten een lekkernij.
De paarden hebben een aparte stal, los van de koeien en de opslag.
Ik heb honden en katten in de stal lopen.
De katten voer ik blikvoer in de stal, en dat gaat meteen op.
Al mijn voer zit in afgesloten tonnen. Hooi en stro is een weekvoorraad.
Met hooi doen ze niets, maar stro vinden ze geweldig.
Ik heb sinds vorig jaar een kastje waar je aan de voorzijde een beetje voer stopt.
Als er een rat ingaat, krijgt die zo'n elektrische schok, dat hij meteen dood gaat.
En sindsdien geen rat meer aanwezig.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:34

heb je een link ikkeniet naar zo'n kastje? Ben wel benieuwd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:54

Palmera schreef:
Ik heb ook werkelijk geen benul waar die ratten bij mij van leven.
Ik heb geen eten in de tuin. De honden eten hun portie in 1 keer op en dan berg ik de bakken weer op.
En al mijn eten, hondevoer e.d word binnenshuis bewaard waar ze absoluut niet komen.

Wij hadden vroeger ook ratten in de tuin. Bij ons was niks te eten. Maar de buren voerden vrolijk de vogeltjes terwijl ze wisten dat er overlast was van ratten. We zagen ze dus vrolijk door onze tuin over de schutting gaan :+ . Bij ons was gewoon de beste plek om een nest te maken, onder het houthok. Ze willen best een stukje lopen voor een lekker hapje. En wij maar de schuld krijgen omdat wij kippen hadden. Maar het kippenvoer konden ze helemaal niet bij komen, en in het kippenhok zelf kwamen ze ook niet. Uiteindelijk gevangen met een ouderwetse mollenklem omdat ze het gif niet aten. Ja niet gek natuurlijk als je even verderop wel lekker eten kan krijgen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 23:20

Hevonen schreef:
Zorg dat je takkenhopen, houtstapels en andere schuilplaatsen verwijderd. Zorg dat je geen voer morst (of ruim het op) en gebruik eventueel vangkooien. Wij vangen de ratten soms en brengen ze weg.

Katten helpen wel goed, hun geur houdt ratten al op afstand.

Wij hebben in onze boerderij bij vlagen last van enorme ratten; de meeste worden echter gevangen door de steenmarters.

Onze wei grenst aan het bos,dus takkenhopen en schuilplaatsen genoeg.Waarom die krengen nu ook juist in mijn stal willen gaan zitten >;)
Van de katten zijn dus niet onder de indruk,ik heb zelfs het idee dat de katten ze eng vinden.
Uilen zitten er hier ook,dus zou niet willen dat die vergiftigd worden :oo Ik heb wel voordroog balen liggen tot nu toe zijn ze daar vanaf gebleven.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 23:23

Zou best kunnen dat de katten ze eng vinden. Een rat in het nauw bijt namelijk erg lelijk terug, heb wel eens lelijke wonden van honden gezien die een rat tegen waren gekomen. Hier ligt verder ook geen voer, hooi, de rest in tonnen. Maar wel bosachtige tuin met veel schuilplaatsen. Zitten heel veel roofvogels hier, maar blijkbaar niet genoeg voor de rattenpopulatie.. Of ze zijn te vies, haha.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:30

Er zit vast ander veel lekkerder eten idd :j

Daarom een jack russel die maakt het echt niet uit of de rat terug bijt. Die van ons op stal valt ook rustig een nerts aan (er ontsnapt er nog wel eens 1 bij de buren) en wint daar van. Je wil alleen niet weten hoe hij er daarna uit ziet.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:40

MightyMike schreef:

Volgens mij gaat het om zoiets: https://www.eko1000.nl/

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:50

Dat is wel een hele kast zeg, dat zie ik niet zo zitten met dat alcohol onderin. Ikkeniet had het over een kastje met een elektrische schok, die ken ik nog niet, daar was ik wel benieuwd naar.
Misschien dat een goede strenge winter de populatie wat gaat verminderen, al ben ik bang dat ze dan wellicht lekker warm in huis willen trekken, brr, in de stal is één ding, maar hoop niet dat we ze binnen krijgen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:54

boooo schreef:
MightyMike schreef:

Volgens mij gaat het om zoiets: https://www.eko1000.nl/

Mooi ding!