Oplossing voor paardenmest

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Re: Oplossing voor paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 15:17

@JustMeKV, Helemaal herkenbaar! Loonwerker wil het hier niet doen, dichtste mestverwerkbedrijf ook niet en de andere als je ze mailt of belt kunnen het ook allemaal niet doen. De boeren willen het ook niet ivb wetgeving. Enige dat ik weet dat ik kan wegbrengen is het een half uur a 40min rijden.. kostelijk grapje hoor aan diesel die ook steeds hoger wordt. :n

Hier gaat het dus op 1 hoop en laat ik het maar verteren telkens volledig en blijf zoekertjes zetten in de hoop dat er mensen wat komen halen voor de moestuin. Vorige jaar de rest volledig op de weide kunnen gooien maar dit najaar nog niemand komen halen en de berg blijft ondertussen groeien.

Equina07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 20:01

xmarliez schreef:
Wij hebben laatst betonplaten neer laten leggen met van die dikke beton stenen er omheen. Wij hebben voldoende land om aan de boer om de hoek te vragen of hij het 1 a 2 keer per jaar over het land wil verspreiden maar ik ken ook genoeg mensen die het op laten halen. Als je de mest bak groot genoeg maakt zodat het precies in 1 vrachtwagen kan dan hoef je maar 2x per jaar te betalen en ben je altijd nog goedkoper uit.

[ Afbeelding ]

Deze beton platen als bodem. Heb nu geen foto van het totaal beeld maar kan deze uiteraard morgen wel maken :)
Mijn paarden staan trouwens op houtkrullen en dat wordt ook gewoon mee genomen door een bedrijf die dat zou komen ophalen

Ziet er niet slecht uit. Ik ben wel benieuwd naar het totaal beeld. Mss moet ik ook maar beton platen laten leggen dan kan hoef ik het niet elke week naar manège te brengen. En kan ik mss nog eens bij de boeren in de buurt horen of ze het niet willen komen halen maar daar vrees ik een beetje voor.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:23

Afbeelding

Ik heb iedere dag een hele kruiwagen vol (zo een groene) en die schep ik dan iedere keer op waardoor je als het ware in stroken werkt. De mest die er nu in ligt is van 3 maanden dus een half jaar moet zeker lukken met dit formaat.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:30

Misschien zelf compost er van maken en dan mensen een aanhanger komen laten halen, tegen een leuke prijs voor allebei?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:57

Zit er een boomkweker bij je in de buurt?

Toen ik mijn mest nog zelf af moest voeren mocht ik het gratis bij de boomkweker brengen.
Dat was echt heel makkelijk.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:17

Iemand ondertussen al een betere oplossing gevonden voor paardenmest in België ?

Ik heb verschillende offertes liggen van mestcontainers, maar hoe ze leeg geraken is momenteel nog een groot vraagteken. Over een maand komen mijn twee paarden en pony aan huis te staan dus ik hoop tegen dan toch een oplossing te hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:37

Nope, ik heb ondertussen er ook een aantal aangeschreven, oa sterckx (die komen voor hun niet-bruikbare mest ophalen tegen betaling), maar ik krijg er simpelweg geen reactie op ...

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:08

Bij sterckx ga je geen reactie krijgen, ik probeer dit al 2jaar en op zeker 14 verschillende emails,via telefoon beloven ze de wereld.Maar doen niks, op mails blijft reactie uit.

Maar zonder mestbanknummer sta je toch nergens binnen ophalingsdiensten.

Zonder mestbanknummer ga je geen firma vinden die er nog om zal komen, geloof me... ik heb werkelijk alles aangeschreven. Bij sommige mag je wel brengen als particulier maar betaal je heel veel!

Reken dan erbij als je een mestbanknummer heb, dat ze elke 3 weken om de mest komen en je zelfs voor een halflege vrachtwagen de volle pot zal betalen. Dik oneerlijk als je te weinig mest hebt op die 3 weken.

Bij db fourage in knesselare kan je je mest brengen als particulier, tegen betaling op gewicht.

Je kan de mest ook brengen bij mensen met een mestbanknummer of maneges in de buurt in feite mogen ze niet weigeren in de vorm van een burenregeling.
Hou er rekening mee dat je max maar 500kg mest mag vervoeren per keer of dat je anders transport documenten moet opmaken, en daarvoor heb je opnieuw een mestbanknummer nodig.

Mestbanknummer is gratis aan te vragen.
Maar je hebt er weinig voordeel bij.. de prijzen voor ophaling particulier zijn oneerlijk en zwieren de pan uit. Je bent werkelijk beter af om hem ergens zelf te brengen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:16

Valt in België paardenmest ook onder de fosfaatwetgeving? In NL is dat (of was dat iig) vrij. In de tijd dat wij nog onder de mestwetgeving vielen konden wij zowel koeienmest laten injecteren als de eigen mest uitrijden. Die paardenmest hoefde niet te worden bemonsterd, wat daar aan fosfaten en nitraten in zat telde niet mee voor het quotum.
Ondertussen zijn de regels voor de hoeveelheid paarden die wij hebben net zoveel versoepeld dat we geen mestboekhouding meer hoeven bijhouden.
Wij laten nog steeds koeienmest injecteren, en de boeren zijn er hier blij mee dat hun overschotten in ons 'zwarte gat' verdwijnen. Sterker, wij krijgen geld toe, zelfs met verrekenen van de kosten van het uitrijden van onze eigen paardenmest.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:58

Hier eindelijk een oplossing in belgie

Heb een restafval container gehuurd waar paardenmest in mag :D
Via reniwi, rol container van 1100 liter wordt elke maand leeg gehaald, kan vaker

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:09

oh dat klinkt goed. heb je toevallig een linkje naar die container of heb je ervoor gemaild?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:19

Ik ben ook wel benieuwd naar info, nu red ik mij momenteel met het zelf laten verteren en dan terug de weide maar het is altijd interessant om te weten.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:24

Ik heb zelf wel eens reactie gekregen via mail van Sterckx, maar het kost inderdaad wel een hoop.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:47

Op mijn vorige stal moesten we ook zelf de mest wegbrengen. Nou had ik standaard een advertentie op marktplaats staan dat mensen gratis de mest konden ophalen. Ze moesten dan ook zelf scheppen maar vaak hielp ik wel mee.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:05

Ik heb gewoon gebelt :)
Werd direct geholpen en contract is direct per mail naar me toegestuurd
https://www.renewi.com/nl-be/particulier/klantenservice

Ze zeiden wel ook een beetje normaal vuil door te doen omdat het restafval is.
Betaal trouwens 50 euro per maand, huur en leeghalen samen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:25

Oh dat is heel goed doenbaar. Gewoon de restafval container dus.
Met hoeveel paarden is hij na een maand vol?

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:27

Duhelo schreef:
Oh dat is heel goed doenbaar. Gewoon de restafval container dus.
Met hoeveel paarden is hij na een maand vol?

Dit is de eerste maand, heb 1 trekpaard jaarling en 2 mini's. Zal ongeveer moeten lukken denk ik. Ze staan 24/7 buiten dus alleen mest

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:29

Ik ben benieuwd hoe snel die vult!
Wij doen op de ene plaats nu aan composteren. 1 kubiekvat doen we blijkbaar een maand mee voor 3 kleine paarden.
Ik heb in de korte toekomst een oplossing nodig voor 1 klein paard en 2 trekpaarden, dus ook even vergelijken:)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:39

Ik laat het (van 5 paarden) ophalen door een boer, meestal in februari en in augustus (begin en einde dat ze mogen rijden). Ik heb zo'n mestput met betonnen muren, zal straks een foto maken.

Regio Kempen ken ik nog wel iemand die ophaalt, dus wie daar nood aan heeft?

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:51

Net contact gehad met renewi. Een container voor enkel paardenmest bestaat niet bij hen. Wel in combinatie met restafval.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:57

dat is dan een kwestie van te vullen met mest en je laatste vuilniszak restafval eroverheen / tussendoor erbij te kappen?

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:21

Ja ik doe huisvuil erbij in inderdaad :)

Equina07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 07:25

Ik heb ook contact opgenomen met Sterckx maar zij reageren gewoon niet op mijn mails. Ik heb dan maar contact opgenomen met enkele loonwerkers en deze vroegen rond de €800,00 per keer om mest te komen ophalen. Meestal laat ik deze 2x per jaar ophalen maar ik vond de prijs nogal overdreven. Heeft er iemand hier ervaring mee? Ik heb ondertussen ook eens een mailtje naar Renewi gestuurd :-)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 08:48

Equina07 schreef:
Ik heb ook contact opgenomen met Sterckx maar zij reageren gewoon niet op mijn mails. Ik heb dan maar contact opgenomen met enkele loonwerkers en deze vroegen rond de €800,00 per keer om mest te komen ophalen. Meestal laat ik deze 2x per jaar ophalen maar ik vond de prijs nogal overdreven. Heeft er iemand hier ervaring mee? Ik heb ondertussen ook eens een mailtje naar Renewi gestuurd :-)

800euries ? >;)

Mijn mest wordt ook al 20 jaar door de loonwerker opgehaald. 2 x per jaar.
80 euro per keer. Ik geef 'm 100 euro, kunnen ze onderweg een pint van gaan drinken ! :+

Renewi ga ik ook onthouden ! Voor als mijn loonwerker op pensioen gaat. Hij is de enige hier in de streek. :7

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 08:50

Ik ben wel benieuwd naar de ophaler in de Kempen? :)