Niet bestemd voor consumptie-> paard minder waard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:34

coydog schreef:
Soms ben je gewoon weg van een pony en maakt het je niet uit wat er in het paspoort staat.
Ik ben het met draumpje eens dus.

ik zie dan toch liever staan: "geschikt voor menselijke consumptie" en dan verder geen aantekeningen bij overige medicatie (uiteraard wel de entingen en ontwormingen) Want dan zou ik ervan uit kunnen gaan dat het dier nooit wat gemankeerd heeft....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:41

Tessebes schreef:
Stel dat je het paard verkoopt. In dat geval verplicht je de volgende eigenaar het dier in te laten slapen, mocht dat nodig zijn, en op te laten halen door de Rendac. Dit kost aardig wat geld.

Zo duur is het niet om een paard af te laten voeren:
Afbeelding

Verder denk ik dat het de handelswaarde van paarden niet to nauwelijks zal beïnvloeden. Geen enkele particulier koopt toch een paard met als doel te laten slachten?

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:56

Zeker in de lagere prijsklasse paarden maakt t wel degelijk uit Sjuim.

Ook de verzekeringspremies worden duurder.

Voor een soortig paard moet je toch rekenen op zo'n 750,= wat je terugkrijgt voor de slacht, in een redelijk gunstige tijd.
Dat geld moet ergens vandaan komen.

En een bepaalde handelaar/ particulier betaald voor een recreatie ( manege) knol een bepaalde prijs boven de vleeswaarde.
Zo wordt zo een prijs al eeuwen berekend.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:58

of je kiest ervoor het paard apart op te laten halen:
Citaat:
AANGEPASTE SERVICE VOOR PAARDEN
Het doodgaan van een paard is een emotionele gebeurtenis. Het idee leeft dat dode paarden in het veevoedercircuit terecht komen. Dat is voor veel eigenaren een onaantrekkelijke gedachte.

In Nederland is de situatie echter dat dode dieren niet worden hergebruikt als veevoedergrondstof.

Dode paarden kunt u melden bij Rendac. Het paard wordt dan de eerstvolgende werkdag bij u opgehaald door een van onze kadaverwagens. Het tarief is in dit geval gelijk aan het op dat moment geldende wettelijke vastgestelde tarief voor het ophalen van paarden.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het paard apart te laten ophalen. Als u voor deze mogelijkheid kiest, wordt het kadaver door Rendac met speciaal vervoer opgehaald. Speciale zorg en mogelijkheid om voorafgaand aan het vervoer op een door u gewenste manier afscheid te nemen staan daarbij centraal. Rendac rekent voor deze dienstverlening een bedrag van € 419,75 (excl. BTW) per paard

en sjuimpje het gaat er niet om of het paard dan wel of niet eindbestemming slacht heeft... maar zoals ik hierboven al schreef:
bij de ene vermelding worden medicijnen geregistreerd bij niet geschikt worden er geen medicijnen geregistreerd.... het kan al gauw wat schelen alleen al aan tijd naar gelang welke vermelding er in het paspoort staat...

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 02:01

Je hebt gelijk, Alane.

Het gaat er niet om wat het DOEL is bij t aan te kopen paard.
Het gaat erover, hier, wordt de handelswaarde minder?
En dan zeg ik : ja.
Zo'n 750,- voor een soortig paard.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 02:03

Natasha schreef:
Zeker in de lagere prijsklasse paarden maakt t wel degelijk uit Sjuim.

Ook de verzekeringspremies worden duurder.

Voor een soortig paard moet je toch rekenen op zo'n 750,= wat je terugkrijgt voor de slacht, in een redelijk gunstige tijd.
Dat geld moet ergens vandaan komen.

En een bepaalde handelaar/ particulier betaald voor een recreatie ( manege) knol een bepaalde prijs boven de vleeswaarde.
Zo wordt zo een prijs al eeuwen berekend.

750 euro als netto slachtbedrag? had dat paard gouden botten zeker?
heb je enig idee wat het netto slachtgewicht is van een gemiddeld rijpaard? wat dacht je wat de bruto kiloprijs is?

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 02:06

Ja daar heb ik wel een idee van......... Knipoog

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 02:09

1,42/2,10 oudere
1,25/1,90 jonge

Incl. BTW

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 02:20

Hier in Dld. moet er ook in de equiden-pas vermeld staan, of je paard wel- of niet slachtpaard is.
Er wordt hier aangeraden om je paard als slachtpaard te vermelden.
Deze beslissing, kun je nl. ten alle tijden ongedaan maken!
Als jouw paard medicijnen nodig heeft, waardoor hij weer helemaal gezond kan worden , maar daardoor ongeschikt wordt voor consumptie, kan hij die gewoon krijgen. De DA schrijft die medicijnen bij in de pas en hij wordt meteen van "slachtpaard" een "niet slachtpaard".
Omgekeerd kan de beslissing niet meer ongedaan gemaakt worden (dus een "niet slachtpaard" kan nooit meer "slachtpaard" worden!).
Laatst bijgewerkt door Sterre op 04-02-04 02:55, in het totaal 1 keer bewerkt

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 02:22

Juist, Sterre! OK dan!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 08:38

Ik zou nooit mijn paard apart laten ophalen, hij wordt voor je neus netjes de wagen ingeladen, om uiteindelijk toch nog op de grote hoop te verdwijnen. Dat vind ik echt geld in de sloot gooien.

Volgens mij hebben we het over verschillende paarden, ik praat over sportpaarden met een handelswaarde vanaf de 5000/6000 euro. Ik heb nog nooit rekening gehouden met een eventuele slachtprijs en daar zal voor mij niets aan veranderen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 08:50

Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe verzekeringsmaatschappijen in dit hele plaatje passen.
Als je paard verzekerd is en hij wordt afgekeurd is hij in principe van de verzekering, die hem naar de slacht brengen.
Op het moment dat jouw paard niet naar de slacht kan omdat jij in je paspoort hebt laten zetten dat hij niet geschikt is voor menselijke consumptie, denk ik dat de verzekering de slachtwaarde zo weer zo van de uitkering aftrekt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:29

Fitzroy schreef:
Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe verzekeringsmaatschappijen in dit hele plaatje passen.
Als je paard verzekerd is en hij wordt afgekeurd is hij in principe van de verzekering, die hem naar de slacht brengen.
Op het moment dat jouw paard niet naar de slacht kan omdat jij in je paspoort hebt laten zetten dat hij niet geschikt is voor menselijke consumptie, denk ik dat de verzekering de slachtwaarde zo weer zo van de uitkering aftrekt.

Zonder die vermelding, kregen paarden ook medicijnen toegedient waar een wachttijd voor is/was, en dus het paard ook niet geschikt is/was voor menselijke consumptie.

Als je in het paspoort vermeld "niet geschikt voor menselijke consumptie" worden de toegediende medicijnen NIET in het paspoort vermeld.

Sjuimpje id denk juist dat de vermelding Niet Geschikt voor waardevermindering zal zorgen...omdat je dan in het paspoort niet kan zien of het betreffende paard ooit behandeld is met medicijnen...

Dan die vermelding...en door de vermelding "niet geschikt" icm het niet vermelden van de eventueel toegediende medijnen...kun je dus het paspoort kwijtraken, je vraagt een nieuw paspoort aan en na 6 maand is het paard wederom geschikt voor menselijke consumptie...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:40

We hebben het toch nooit kunnen zien of paarden behandeld waren met medicijnen?
Waarom zou men daar nu opeens een punt van maken?
Gewoon bij aankoop bloed laten trekken en mochten er er na een paar maanden rare dingen opspelen kan het het altijd na laten kijken of er rare dingen in het paard gezete hebben.

Wat betreft aanbieden voor de slacht; ik weet zat gevallen, en met mij velen volgens mij, waarbij het aangeboden paard zeker weten verboden middelen heeft gehad. Soms een onschuldig iets als bijvoorbeeld een week ervoor een ontwormingskuurtje, maar ook paarden die al jaren elke dag 2 zakjes buut kregen en zelfs een paar uur ervoor nog hun gewone dosis hadden gekregen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:29

Sjuimpje"]
We hebben het toch nooit kunnen zien of paarden behandeld waren met medicijnen?
Waarom zou men daar nu opeens een punt van maken?
[/quote]
Omdat je het nu dus wel kunt zien....of zou kunnen zien (heb het dan wel over het legale)

[quote="Sjuimpje"]
Gewoon bij aankoop bloed laten trekken en mochten er er na een paar maanden rare dingen opspelen kan het het altijd na laten kijken of er rare dingen in het paard gezete hebben.
[/quote]
Bij de vermedingen in het paspoort zou dat dus niet nodig hoeven zijn. En al helemaal niet als er vermeld staat "wel geschikt" . En als ik een paard koop waar ik een dusdanig wantrouwen heb dat ik bloed moet laten prikken...laat ik hem mooi staan.

[quote="Sjuimpje schreef:
Wat betreft aanbieden voor de slacht; ik weet zat gevallen, en met mij velen volgens mij, waarbij het aangeboden paard zeker weten verboden middelen heeft gehad. Soms een onschuldig iets als bijvoorbeeld een week ervoor een ontwormingskuurtje, maar ook paarden die al jaren elke dag 2 zakjes buut kregen en zelfs een paar uur ervoor nog hun gewone dosis hadden gekregen.

Aanbieden mag ten allertijde...het vlees wordt sowieso gekeurd of het geschikt is voor menselijke consumptie en anders wordt er whiskas van gemaakt....of diermeel

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:53

Sjuimpje schreef:

Wat ik me dan wel afvraag....en ik ga er maar van uit dat je het niet over (één van) je eigen paarden hebt.....hoe jij weet dat die paarden/het paard dat spul toegediend heeft gekregen?
En volgens mij vallen ontwormingsmiddelen niet onder verboden middelen en heb je alleen te maken met een wachttijd voor slacht

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:32

Ik denk dat er vaak genoeg middelen zullen toegediend worden die niet opgeschreven worden mocht dat nodig zijn.
Als daarvoor gekozen hebt.
Ik bedoel, wie gaat nou élk middeltje opschrijven dat een paard toegedient krijgt als het eventueel niet mag bij die consumptie , of met een wachttijd zit ?
Als je even wat bij de DA moet halen voor je paard, neem je dan je paspoortje mee : "meneer, wilt u het wel even opschrijven, dat moet namelijk want..."

Denk dat die vlieger niet op gaat

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:12

Sjuimpje schreef:
Ik zou nooit mijn paard apart laten ophalen, hij wordt voor je neus netjes de wagen ingeladen, om uiteindelijk toch nog op de grote hoop te verdwijnen. Dat vind ik echt geld in de sloot gooien.

Volgens mij hebben we het over verschillende paarden, ik praat over sportpaarden met een handelswaarde vanaf de 5000/6000 euro. Ik heb nog nooit rekening gehouden met een eventuele slachtprijs en daar zal voor mij niets aan veranderen.

Sjuimpje, we hebben t hier erover of dehandelswaarde van een paard daalt met een dergelijke aantekening in t paspoort.
Dan is op den duur t antwooord: ja!!
Ongeacht t feit dat jij in paarden doet van 6000,-.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:19

Alane schreef:
Wat ik me dan wel afvraag....en ik ga er maar van uit dat je het niet over (één van) je eigen paarden hebt.....hoe jij weet dat die paarden/het paard dat spul toegediend heeft gekregen?

Omdat ik het zelf 2 keer daags moest geven aangezien ik het voer verzorgde op die handels cq pensionstal.

Jij denkt dat het zo is Natasha,
ik denk dus van niet.
Wie er gelijk heeft zal op den duur in de praktijk duidelijk worden.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:12

Ik heb dat ook gelezen, maar gaat dat dus niet in onze paspoorten laten zetten, als ze echt 'weg' moeten ga ik toch liever naar de slager. Klinkt hard, maar vind ik wel de beste weg.

Dees schreef:
Niet hier in het noorden. Geloof me, mijn navraag is actueel, helaas.

Hier in het zuiden is het dan mss net andersom, tenzij je een echt oud paard heb wat nergens meer voor gebruikt kan worden, dan betaal je bij.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:16

Sjuimpje"]
[quote="Alane schreef:

Omdat ik het zelf 2 keer daags moest geven aangezien ik het voer verzorgde op die handels cq pensionstal.

Jij denkt dat het zo is Natasha,
ik denk dus van niet.
Wie er gelijk heeft zal op den duur in de praktijk duidelijk worden.
[/quote]

T is te hopen dat jij gelijk hebt Sjuim!!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:24

Ik kan me heel goed vinden in Sjuimpje. Er gebeurt zoveel waar wij niets van af weten! Maar ik denk ook dat de waarde van een paard niet lager wordt. Niemand heeft dat voor ogen als hij / zij een paard koopt.

Tevens moet er volgens mij wel in staan voor 'menselijke consumptie', en ook voor hoelang het geldig is. Soms is dat een maandje, soms het gehele leven van het dier.
Vlees wat niet geschikt is voor menselijke consumptie gaat naar het honden en kattenvoer, en dat moet ook ergens van gemaakt worden toch?

Het (nederlandse!!!) vlees wat wij tegenwoordig eten is enorm veilig. De eisen zijn zo enorm streng, daar worden we echt niet ziek van. Er is enorm veel controle.
En ook al krijgt een paard 2 zakjes buut per dag (voorbeeld van sjuim), wie zegt dat dat echt in het vlees terecht komt (en daar blijft zitten) en dat het schadelijk is voor mensen?

Het vlees wat allemaal uit italie (salami) komt, en vlees uit argentinie, zuid amerika, de balkan, enz... Volgens mij is dat veel en veel gevaarlijker voor mensen! En dat is nou juist het vlees wat heel nederland koopt bij de prijsstunters zoals de aldi, lidl, edah enz... Dat is allemaal supergoedkoop vlees uit die vage landen, zonder enig toezicht en zonder regels.

Als je daar over na denkt, dan maak je je niet meer druk om het nederlandse vlees. Dat vlees is prima. Maar het meeste vlees uit nederland wordt allemaal ge-exporteerd, want de nederlanders vinden het veel te duur.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:30

SANEX schreef:
Ik denk dat er vaak genoeg middelen zullen toegediend worden die niet opgeschreven worden mocht dat nodig zijn.
Als daarvoor gekozen hebt.
Ik bedoel, wie gaat nou élk middeltje opschrijven dat een paard toegedient krijgt als het eventueel niet mag bij die consumptie , of met een wachttijd zit ?
Als je even wat bij de DA moet halen voor je paard, neem je dan je paspoortje mee : "meneer, wilt u het wel even opschrijven, dat moet namelijk want..."

Denk dat die vlieger niet op gaat

In Nederland hebben jullie het -tot nu toe- nog makkelijker met het verkrijgen van geneesmiddelen/wormpasta´s. De wormpasta´s zijn so-wie-so bij iedere ruitershop/voerhandelaar vrij te verkrijgen.
Hier kan ik dat alleen bij de DA kopen Scheve mond !
Alles wordt hier in de pas bijgeschreven! Bij mijn merrie kwam na de geboorte van het veulen, de nageboorte niet vanzelf en is door de DA met de hand verwijderd. Ze is daarna gespoeld en 14 dg. later is er een uitstrijkje gemaakt, of alles okay was. Helaas was dit niet het geval en had ze een flinke infectie!
Ze heeft toen een middeltje gekregen (zou ik moeten nakijken wat dat was), wat sterk was en snel werkte., maar wat haar ook tot "niet slachtpaard" maakte!
Het middel is in de pas bijgeschreven én ik moest nog eens een papier ondertekenen, waarin staat dat ze dat middel heeft gekregen en dat ik bij een evtl. verkoop, verplicht ben, om de nieuwe eig. hiervan op de hoogte te stellen!
Een papier moet ik bij de pas bewaren, het andere heeft de DA.
Opzich vind ik het prima dat er op deze manier meer controlle is, op het toedienen van -evtl. voor mens en dier schadelijke- medicijnen, maar ik ben bang dat die pas op den duur er voornamelijk toe dient om bezitters geregistreerd te hebben, zodat er tzt makkelijk paardenbelasting kan worden geheven Lips are sealed !!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:00

Je hebt gelijk, Sterre.

Heel eng vind ik t allemaal.

Een paard zoals het jouwe nu, kan daardoor zelfs moeilijker te verkopen zijn!