Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:32

Eens.
Of grote paddocks van minimaal een bakmaat dus 800m2 waar dan 2 tot 4 paarden op kunnen.

Zo niet hoort dat niet meer bij deze tijd.
En ik heb al 25 jaar paarden en reed toen de Binnen staan stallen al voorbij.
Dus de smoesje ik wist 10 jaar geleden niet beter is flauwekul. Iedereen wist dat ze geen cavia hadden gekocht.
Laatst bijgewerkt door enjoymyhorse op 01-11-18 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:35

Veel buiten ben ik het absoluut mee eens. 6-8u buiten vind ik zelf nog weinig, dat komt nog neer op 16u binnen. Al hangt het er wel vanaf hoe de stal dan is. Toen de mijne 's nachts nog binnen gingen, was dat in een stal van 5x10 met z'n tweeën, max voor 12u in de winter ongeveer...

Nu staan ze 24/7 buiten, maar niet 24/7 op gras. Dat zou voor de mijne ook niet paard waardig zijn. Ik heb twee sobere paarden, waarvan 1 met ppid, die wordt gegarandeerd HB als ik ze 24/7 op de weide zet...

Mijn paddock (paradise) is opgedeeld in een klein deel weide, waar ze 2u per dag op gaan, de rest is paddock (zonder track is die ongeveer 80x20, de track blijft open, waardoor er nog flink sprintjes getrokken kunnen worden) . Met op verschillende plekken hooi, takken, en een plekje met likstenen. Er zijn ook rol plekjes en lig plekjes een heuvel en een lekkere schuurpaal. Ze hebben het prima zo en rennen ook lekker rondjes :j

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:36

Uurtje uit stal is dcht te weinig.

Hier geen weidegang maar wel dag en nacht buiten in een hit actief stal.
Alle ruimte dus, kuddeverband (40paarden) en ze kunnen ten alle tijden schuilen.
Ook zomers geen weidegang. Ze zijn nog nooit zo gelukkig en gezond geweest.
Hier in de regio moet je ze zoiezo niet op de weide willen in het najaar en winter.

Een nacht op stal vind ik eigenlijk al lang, ik vind 't de max

Anoniem

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:37

Met de stelling in je OP ben ik het eens, met je titel niet.
Op gras of in de paddock (met eten) maakt mij niks uit, als ze maar buiten komt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:38

Ik vind ook dat je moet zeggen “mijn paard staat 17 uur per dag op stal” dat klinkt al beter dan “wel 8 uur buiten”.

Word er gewoon verdrietig van, een hond of kat 17 uur in een bench of kennel wil niemand. Maar een paard mag je gerust 17 uur opsluiten. :n

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:43

Hier ook geen weidegang in de wintermaanden, dit is als er nog meer neerslag bij komt het laatste weekje in de wei. Anders gaan de paarden en de wei stuk. Als ze niet de wei in gaan gaan ze met vriendjes de paddock in een deel van de dag. Maar geen 8 uur per dag, dat is simpelweg niet mogelijk gezien de ruimte buiten en het aantal paarden op stal. Het is echter ook geen 23 uur per dag stal en een uurtje eruit. Paarden zijn allemaal happy en gezond.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:43

Paarden horen buiten met liefst een schuilmogelijkheid (stal, beschut land of bijv een goede winterdeken)
Ik rij hiervoor 18km of soms zelfs 38km om mijn pony’s zo vrij mogelijk te laten leven.
Ik heb eigen land gekocht en heb 2 mogelijke winteradressen voor tijdelijke ‘stalling’ zonder stallen.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:44

Eens
Onze paarden kunnen zelf kiezen overdag, en rond een uur of 19 krijgen ze hooi in hun stal en gaan de deuren dicht. Overdag staan ze eigenlijk altijd in de wei ook als het regent waait of sneeuwt, daar kiezen ze dus zelf voor.
Ze kunnen ook in de bak, en als de zon schijnt liggen ze daar te maffen.
Als onze quarter het te koud heeft omdat ze doornat is met koude wind krijgt ze een regendeken op.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:49

Ik ben van mening dat zeker overdags paard vrij moet kunnen bewegen. Weiland of ruime paddocks (waar ook ruwvoer wordf gevoerd) met soortgenoot.

24/7 buiten met schuil en genoeg voer heeft mijn voorkeur.

Maat kijk ook naar het paard. Mijn haf staat in een Hitactief stal dus 24/7 buiten. Toch zijn er paarden die vooral in de winter het niet ‘redden’ om op gewicht te blijven of mentaal te veel voor ze is, omdat ze op een of ander manier toch niet aan hun rust komen. Deze paarden doen het beter als ze snachts op stal staan.

Mijn haf maakt t niks uit een stal snachts vind hij prima maar 24/7 buiten ook.

Het is bij ons of op stal jn de winter en 2 uur paddock service of de Hitactief in.

Overdags Hitactief en Savonds op stal is geen optie hier omdat er geen genoeg stallen zijn. Wel hebben we 2 stallen voor de hitactief mocht een hitactiefpaard boxrust nodig hebben of om wat voor rede ook even op stal moet staan.

Kwa andere stallen in mijn omgeving is het overal in de winter veel op stal omdat dit een kleigrond gebied is.

Mijn haf maakt t niet uit. Die is niet ongelukkiger als hij op stal staat snachts. Soms denk ik dat hij dat zelf fijner vind heeft hij wat meer rust. Maar zo stal heb ik nog niet gevonden. Dus mag hij lekker 24/7 buiten staan.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:50

MarlindeRooz schreef:
Ik vind ook dat je moet zeggen “mijn paard staat 17 uur per dag op stal” dat klinkt al beter dan “wel 8 uur buiten”.

Word er gewoon verdrietig van, een hond of kat 17 uur in een bench of kennel wil niemand. Maar een paard mag je gerust 17 uur opsluiten. :n

Zo lees ik het ook altijd, in de aantal uren binnen. Dan zie je pas hoe lang het is.
Mijn paarden staan jaarrond 24/7 buiten op de weide en zou het niet snel meer anders willen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:50

Oneens!

Ik vind puur weidegang geen definitie van paardvriendelijk paarden houden.

Belangrijker is in mijn ogen een optelsom van een aantal factoren:

- vrije beweging
- sociaal contact in stabiele kudde
- schuilmogelijkheid tegen zon, regen en wind
- mogelijkheid tot droog liggen ook in de winter
- niet langer dan 6u. zonder ruwvoer
- geen enorm over of ondergewicht

Dit kan in mijn ogen ook prima in een hit-actief of paddock of paddock paradise aangevuld met weidegang. Als bovenstaande ook kan met 24/7 weidegang is dit natuurlijk ook prima.

Ik vind dat weidegang wel heel erg wordt verheerlijkt en dat blind gestaard wordt op weidegang zonder naar ander factoren te kijken. Ik vind paarden in de brandende zon zonder schaduw ook niet oké. Paarden met mega overgewicht door teveel raaigras, of paarden op een paddock zonder ruwvoer, paarden in onstabiele kuddes met vaak te weinig ruimte voor veel te veel paarden. Allemaal niet oké.

Ik vind ook niet dat op stal dan een beter alternatief is, maar vind dat er ook teveel wordt blind gestaard op ‘mijn paard staat de hele dag in de wei dus dan is het goed’.

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:57

nouklime schreef:
Ik ben opgegroeid met in de winter 24/7 binnen ik zag het als klein meisje op de manege ik zag het later bij mijn verzorgpaarden en toen ik later mijn eigen paard had deed ik het ook. Ik wist namelijk niet beter! Nu sta ik op een stal alweer 2 jaar, waar ze 24/7 buiten staan en over 2 weken begint het paddock seizoen en komen ze 12 uur per dag in de paddock me een slowfeeder omdat het land te nat en te glad word. En nu pas besef ik hoe paardonwaardig 24/7 binnen is. Denk dat dat ook een probleem is dat mensen net als Ik niet beter weten. Gelukkig nu wel! En ga hier nooit meer weg!

Dit dus , zo was het vroeger bij ons ook . Op de pensionstal waar we stonden was in de winter geen eens een padok , dus het was een uurtje rijden per dag en dat was het . Zomers stonden ze verderop 24/7 in de wei . We wisten niet beter en de paarden ook niet . Nu zou ik er absoluut niet meer voor kiezen maar ik snap dat in sommige gevallen de ruimte beperkt is en om daarom maar geen paard te nemen gaat mij iets te ver .

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:58

Nelleke, ik denk dat je dan best eens kunt zeggen.
Ts heeft het over land omdat ze tegen kleine zand paddocks is.
Daar ben ik ook tegen, dat heeft namelijk amper toegevoegde waarde.
Maar wat jij omschrijft is wat anders dan een kleine paddock.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:59

Ik ben van mening dat iedereen deze beslissing zelf moet nemen. Als iemand ervoor kiest om zijn paard op stal te zetten, met een half uurtje paddock per dag is dat de keuze van die paardeneigenaar. We zijn allemaal dol op paarden (anders zou je geen paard hebben), maar iedereen heeft een andere visie. En dat is okay. Zou de keuze van een stal mijn keus zijn? Nee, absoluut niet. Maar ik laat mensen die deze keuze wel maken in hun waarde. Ik denk echt dat ze denken dat ze het goed doen. Ik was die persoon, en dacht dat ik het goed deed :D Dus verbieden? Nee.

Wat betreft mijzelf. Ik zou mijn paarden willen houden zoals ik nu doe. 24/7 buiten in een kudde. En daar heb ik geen gras voor nodig. Voor sommige paarden is gras letterlijk hun dood. Hoe voorzichtig je ook bent. Mijn merrie heeft al jarenlang alleen gras als ik dat aanbied en verder altijd hooi. En dat gaat voor haar goed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:00

8 uur per dag vrije uitloop; eens.... (al hebben ze bij mij 24/7 uitloop).
Maar vind dat dat niet perse een weiland hoeft/ moet zijn.

Wanneer je sobere paarden hebt kan dat hun doodvonnis betekenen..... en/of je moet zo rigide zijn in je strookbeweiding dat ze alsnog weinig ruimte hebben.

Ik heb een combinatie van stallen, verharde delen, zand, en daar aan vast weide.... dat vind ik eigenlijk het meest ideaal.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:01

Citaat:
Ik ben van mening dat iedereen deze beslissing zelf moet nemen. Als iemand ervoor kiest om zijn paard op stal te zetten, met een half uurtje paddock per dag is dat de keuze van die paardeneigenaar. We zijn allemaal dol op paarden

Blijkbaar niet

Die keuze zou er niet moeten zijn.
Het is niet paardwaardig.
En omdat er mensen zijn die zelf niet zo ver kunnen denken zouden dat soort stallen op den duur ook verboden moeten zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:04

Isabel_k schreef:
Ik ben van mening dat iedereen deze beslissing zelf moet nemen. Als iemand ervoor kiest om zijn paard op stal te zetten, met een half uurtje paddock per dag is dat de keuze van die paardeneigenaar. We zijn allemaal dol op paarden (anders zou je geen paard hebben), maar iedereen heeft een andere visie. En dat is okay.

Sommige visies zijn wel schadelijk he?
En achteraf bezien had jij toch ook graag eerder willen weten wat heilzamer is, ipv jaren later daar zelf achter te komen? Dat had het paard namelijk wel veel uitgemaakt.

Dit bespreekbaar maken kan toch met respect? Het 1 hoeft het ander niet uit te sluiten he?

Nou zit er hier verderop een kerel die zijn paard werkelijk waar 24/7 op stal laat in de winter, met tralies ervoor... dier kan nog niet eens zijn hoofd naar buiten steken.
Deze zomer liep het paard buiten, maar als ik nu weer zie dat hij dat dier ophokt dan ga ik er op af.... ik vind dat echt onacceptabel.
De enige reden dat dat dier binnen staat is omdat hij weigert een paar tientjes extra te betalen voor winterbeweiding, de boer heeft hem dat namelijk gewoon aangeboden.
Ik kan die man wel wurgen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:07

Wildgirl schreef:
Nadat ik vandaag het topic van (volgens mij Arabesk) las waar het ook weer gaat over de behoefte van paarden en hoe daar mee om gegaan wordt binnen de Nederlandse 'stal cultuur' ben ik benieuwd hoe bokkers hierover denken.

Arabesk zal de eerste zijn die zegt dat onbeperkt weidegang en dus onbeperkt vreten een heel slecht idee is voor veel rassen.
Zo houdt zij haar paarden zal ook niet voorzover ik weet.
Die dieren hebben veel ruimte middels een track, maar vreten niet 24/7 hun buikje rond.

_Nelleke_

enjoymyhorse schreef:

Nee ben het dan nog steeds niet eens met de stelling want ik vind hem te ongenuanceerd. ;)

Ik heb liever mijn paard op een kleine zandpaddock in een stabiele (kleine) kudde, met schuilmogelijkheid, goede kwaliteit voldoende ruwvoer, goed op gewicht met in de zomer een paar uurtjes weidegang dan een paard 24/7 in de wei, winter bagger, niet droog kunnen liggen, zomer in de brandende zon, veel te vet etc.

plutolover

mijn haf heeft ook op stallen gestaan waar die in de winter bijna 24/7 binnen stond. 1 omdat ik ind ook zo ben opgegroeid van paarden in stal. Ik heb nooit het idee gehad dat hij er ongelukkig van was. Zolang hij maar eten had, een paardje naast hem vond hij het wel prima.

Ik ben vanuit de hit weer terug gegaan naar een stal met overdags paddock in de winter en snachts op stal. Maar zowel ik en mijn paard hadden het er niet naar hun zin.. ondanks veel buiten. Ik ben toen naar een stal gegaan waar hij zomers 24/7 buiten stond en in de winter 2 uur paddock. Hij vond stal wel prima heerlijk zelf.

Maar omdat er atrose ondekt was, en bewegen beter voor hem is. Ben ik weer terug gegaan naar de hitactief stal. eerst stond hij 2 weken snachts op stal en daarna 24/7 buiten. Ondanks dat hij blij was dat hij daar terug was, moest hij mentaal weer even wennen en zag je hem echt denken van goh ik wil weer op stal even rust. En met natte regen krijg ik hem soms de stal niet eens uit, als hij na het rijden gegeten heeft. Terwijl er een grote schuilstal is naast nog de voerstationtjes waar hij kan schuilen. En hij is zeker niet de laagste in de rang.

tuurlijk zijn dieren gewenningsdieren. Maar niet alle paarden redden het 24/7 in een hitactief stal.

Kwa weidegang in mijn situatie hoeft het voor mij niet zo. Mijne staat nu van 9-12 op het weiland en dat vind ik prima.
Laatst bijgewerkt door plutolover op 01-11-18 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:08

Mijn merrie heeft een periode van ruim 2 jaar in Limburg gestaan en ik woon in Rotterdam. Ze stond daar om lekker paard te zijn en bij te komen van o.a een mislukte stal hier in de buurt. Daar kwamen ze veel buiten, maar werd er niet fatsoenlijk gevoerd. Ik had een 4.5 jarige die eruit zag als een magere jaarling...

Op een begeven moment waren we er weer aan toe om samen aan het werk te gaan en heb ik een stal gezocht waar zij niet op achteruit ging. Ze staat nu 35min van huis met de auto en komt iedere dag met een grote kudde buiten op het weiland. Stallen worden gemest en er wordt goed naar voeding gekeken.

Ik ben van mening dat als je niet open staat voor een geschikte huisvesting, voor welk dier dan ook, je er niet aan hoort te beginnen.
Omstandigheden kunnen veranderen in de loop van de jaren. Maar je dient te allen tijde je best te doen voor een juiste huisvesting.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:12

_Nelleke_ schreef:
enjoymyhorse schreef:

Nee ben het dan nog steeds niet eens met de stelling want ik vind hem te ongenuanceerd. ;)

Ik heb liever mijn paard op een kleine zandpaddock in een stabiele (kleine) kudde, met schuilmogelijkheid, goede kwaliteit voldoende ruwvoer, goed op gewicht met in de zomer een paar uurtjes weidegang dan een paard 24/7 in de wei, winter bagger, niet droog kunnen liggen, zomer in de brandende zon, veel te vet etc.

Euh wie had het over bagger dan? Wie had het over brandende zon?
Lijkt me logisch dat we daar OOK niet voor zijn.

Gelukkig bestaat er veel tussen in.
Dat kan een droge wei zijn met bomen en een schuilstal (dat kan ik ze 365 dagen per jaar aanbieden)
En ipv een kleine paddock die je vaak ziet waar een paard niet eens kan rennen een grote paddock.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:13

Ik ben het zeker met de stelling eens en vrije uitloop kan natuurlijk op diverse manieren.

Ik weet wel dat als mijn paarden er niet meer zijn ik in mijn omgeving geen paarden meer wil houden. Dat zegt wel genoeg over de situatie hier in de omgeving.

Nu ben ik blij met mijn oudje in het rusthuis en mijn semi oudje bij een boer waar ze in ieder geval overdag buiten kunnen lopen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:29

Nee niet op de wei, dat is ook echt niet te doen hier na 2 goede buien zakken ze 10cm in de leem elke pas en dat word alleen maat erger. In de lente heb je het andere probleem dat het gras heel rijk en hard groeit.

Maar zeker wel buiten. Als ik mijn paarden meer dan 12 uur op stal moet zetten per dag gaan ze zeker weg, dat vind ik geen doen voor dit soort beest. Hier inderdaad ook minimaal een rijvak ruimte en liever meer.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:40

Anastasia24 schreef:
Ik ben er heél simpel in, een paard hoort te bewegen, te spelen, te rennen te rollen, kortom, paard zijn. Dat gaat niet in een hok van 3x3 23 uur lang. Een hond stop je ook niet 23 uur in een bench om een uurtje de bossen in te gaan.

Helemaal mee eens _/-\o_