keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:27

_Nelleke_ schreef:
Want ik ben erg benieuwd hoe alle moraalridders het dan voor zich zien. Haalbaar op het bestaande oppervlak en commercieel enigszins betaalbaar. Want uiteindelijk moet je toch roeien met de riemen die je hebt.


Huidige stallingen zouden bijvoorbeed de boxen weg kunnen halen en de schuur als 1 grote groepshuisvesting kunnen gebruiken. Zet de deuren open en maak de ruimte buiten geschikt voor de paarden, gebruik bv de harde ondergrond die vaak buiten al ligt zoals asfalt of grind en maak een gedraineerd zand gedeelte of track rondom en tussen de weitjes. Zet stukjes gras af om te sparen en af en toe te laten begrazen. Zet zowe binnen als buiten hooiruifen neer en open de binnen en of buitenbak ook af en toe bij gebrek aan ruimte. Koop een poepstofzuiger, of maak een poepschep rooster met de stallers.

Paardeneigenaren zouden ook meer zelf weides kunnen huren/kopen en kleinschalige paddock paradises maken of gewoon 24/7 buiten met schuiling bouwen, eventueel in samenwerking met vrienden die dat ook willen.

Ga op onderzoek, denk in oplossingen, settle niet voor iets wat goed genoeg werkt (voor de mens, meestal).

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:29

Je hoeft niet te roeien met de riemen die je hebt.
Als het niet paardwaardig is gewoon niet beginnen met roeien
Waarom menen mensen het recht te hebben hun hobby op elke vierkante meter uit te mogen oefenen ten koste van een dier.

En 25 jaar geleden kon men ook wel bedenken dat een paard meer beweging nodig heeft.
Toen had ik ook al paarden en de stallen zonder weidegang sloeg ik toen al over.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:47

xSogno schreef:
RedKiwi schreef:
Ik zie het iets minder zwart-wit. Natuurlijk is dit niet genoeg voor paarden en is veel meer beweging, vrijheid en contact nodig. Echter, dit zou het absolute minimum moeten zijn, en daar kunnen sommige stallen niet eens aan tippen.
Denk dat je het ook op die manier kan zien, dat je hiermee kan voorkomen dat er maneges of stallen zijn waarbij het nog slechter is. Alle stallen die buitenruimtes hebben zouden dit keurmerk makkelijk kunnen halen, maar dit is denk ik juist bedoeld voor de stallen die dat niet hebben en dus het absolute minimum voor hun paarden moeten kunnen bieden. Zo niet, dan geen keurmerk, en hopelijk betekent dat op den duur of verbetering, of sluiten.
Als je het op deze manier ziet, dan is dit keurmerk niet zo heel slecht. Het is absoluut niet ideaal of zelfs gewenst (zoals TS erg mooi verwoordt), maar ik hoop dat dit een eerste stap in de goede richting is (en ja, dat klinkt misschien naïef, maar ik heb stallen gezien die hier niet eens aan voldoen, als daar nou eerst iets aan wordt gedaan, kunnen we heel wat dierenleed voorkomen en vanuit daar verder doorgroeien en verbeteren).

Vind je een uur buiten een minimum? Dus te aanvaarden? Ik vind dat echt niet paardhoudwaardig. Als je je paard maar 1 uur (!) buiten kan houden kun je echt geen paardenhouden imo. En ik ben echt wel genuanceerd, ik snap echt wel dat niet overal paarden 24/7 buiten kunnen op hectares weiland.

Maar als je je paard maar een uur buiten kunt doen, moet je echt geen paarden houden.


Natuurlijk is 1 uur te weinig, ik zeg ook nergens dat wat er in dat kenmerk staat goed is. Alleen kan je niet van 0 naar perfect of zelfs goed in één keer, hoe graag ik dat ook zou willen. Als je verbetering wilt, zal dit stapje voor stapje moeten gaan, en daar is dit keurmerk een eerste stap in. Hopelijk is de volgende stap een officiële regeling waardoor stallen die hier niet eens aan voldoen beboet worden/geen FNRS etc lidmaatschap meer kunnen hebben/gesloten worden. Daarna kan je langzaam maar zeker de lat steeds hoger gaan leggen. Dit keurmerk zie ik dus niet als het doel dat bereikt moet worden, maar als de eerste stap.

Wat hiermee misschien wel bereikt wordt, is dat er meer oog is voor paardenwelzijn. En dan bedoel ik niet paardeneigenaren als de belangrijkste doelgroep. Er zijn ontelbaar veel ouders die elke week hun kind op een stal/manege afzetten waar er geen oog is voor paardenwelzijn, en het niet doorhebben. Als die hele groep meer bewust is van wat er gaande is, zullen dit soort stallen hopelijk verdwijnen.
Bij paardeneigenaren verwacht je dat dit bewustzijn meer aanwezig is, iig in grotere mate dan bij mensen die alleen hun kind eens in de week naar de les brengen.

Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:49

Ik las je stuk een paar weken geleden via social media en ben het zelf met je eens. Maar de andere kant van de medaille vind ik inderdaad dat ik het wel goed vind dat het keurmerk in het leven geroepen is, omdat er nog steeds stallen zijn waar paarden hun box niet uitkomen. Omdat er nog steeds mensen zijn die niet inzien hoe belangrijk vrije bewegingsmogelijkheid is. Er moet een verandering in gedachtengoed komen en daar is dit keurmerk een goede, inderdaad voorzichtige, eerste stap in.

Voorzichtig, omdat ik nog steeds de afmetingen en de duur van vrije beweging die genoemd worden niet voldoende vind. Hopelijk gaat dat in de toekomst wel veranderen.

Ik woon in de randstad en ik heb een paard. Er zijn zeker plekjes om je paard te stallen op een manier waarbij hij voldoende buiten komt, en zelfs plekjes waar hij niet in een box hoeft te staan. Maar je moet er echt voor zoeken, en allicht andere luxe laten schieten. Zoals een binnenbak, of een buitenbak met prachtige bodem. De meeste mensen in Nederland hebben nog steeds hun paard om er op te rijden, een groot gedeelte daarvan om er ook wedstrijden mee te rijden. Daar is niets mis mee. Maar dat betekent wel dat hun behoeftes voor stalling anders zijn en dus wel die binnenbak of ten minste goede buitenbak inhouden.

Zelf wil ik nooit meer terug naar een box, maar ik besef me ook dat als er iets zou gebeuren dat ik niet kan blijven waar ik nu sta, een alternatief in deze omgeving zeer moeilijk te vinden zal zijn.
Wel zie ik om me heen dat paardenwelzijn steeds belangrijker wordt gevonden, dat er ook steeds meer stallen komen die groepshuisvesting bieden of die in ieder geval stallen met uitlopen bieden. Er komt meer keuze voor paardeneigenaren in de Randstad.
Helaas is de weg nog wel lang. Ik heb ook 'paarden'mensen meegemaakt die oprecht niet in (willen?) zien dat hun paard niet 23 uur opgehokt moet worden... Er is veel meer kennisoverdracht, voorlichting etc. nodig om de omslag in denken écht te gaan veranderen.

Laat dit die eerste stap zijn, maar de weg is nog heel erg lang...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 11:02

Gelukkig hebben ze wel de moeite genomen om exact te omschrijven dat de paarden ingeent moeten zijn, welk middel en hoe vaak. Dát kan dan wel en is onzin; want tetanus hoeft maar om het jaar en influenza is eigenlijk niet per se noodzakelijk als je geen wedstrijden rijdt.

Een half uur los lopen (niet eens per se buiten he, mag ook in de binnenbak zijn!) is geen enkele stap verbetering. Bla bla bla kleine stapjes is onzin. Een half uur los lopen is geen enkel stapje....

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:04

Erg he Leo, die mensen met oogkleppen op? Ik heb dit stuk op m’n facebook gedeeld en kreeg van een paardenvriendin deze reactie “ik zie mijn paarden graag veilig, droog en knus in de winter”.

-O-

Alsof dat alleen op stal kan 8)7

Vervolgens zij ze “loop maar eens rond op onze stal in de avond, alle paarden in stal zien er blij en verzadigd uit”.

Ja, want ze hebben geen andere optie, ze geven zich gewoon over _-:(

Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:11

Ik ben niet tegen een box, mits een paard er meerdere keren uit gaat op een dag en de nacht het langste stuk is dat ze aaneen binnen moeten staan. Ik zou er zelf niet meer voor kiezen, maar ik ben er met het juiste management ook niet op tegen.
Dat halfuur / uur per dag er uit wel, dat vind ik vreselijk.

Ik ben dat met je eens Arabesk, maar het gedachtengoed is verschrikkelijk vastgeroest dus in mijn ogen is het keurmerk wel degelijk een klein stapje in de goede richting (met nog een enorme weg te gaan). Maar inderdaad: dat halfuur is echt bizar. Persoonlijk kan ik me dus helemaal vinden in jouw stuk maar over het grote plaatje is het nog lang niet zo ver en is iedere stap in de goede richting er één.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:13

Arabesk schreef:
Gelukkig hebben ze wel de moeite genomen om exact te omschrijven dat de paarden ingeent moeten zijn, welk middel en hoe vaak. Dát kan dan wel en is onzin; want tetanus hoeft maar om het jaar en influenza is eigenlijk niet per se noodzakelijk als je geen wedstrijden rijdt.

Een half uur los lopen (niet eens per se buiten he, mag ook in de binnenbak zijn!) is geen enkele stap verbetering. Bla bla bla kleine stapjes is onzin. Een half uur los lopen is geen enkel stapje....


Hoezo geen verbetering? Het is natuurlijk niet het gewenste einddoel, maar wel een stap in de goede richting. Of vind je dat alles in één klap naar de ideale situatie moet? Want dat gaat iig niet gebeuren, zo werkt de wereld niet. Als een paard iig een half uur of een uur vrij buiten zijn stal komt, dan is dat absoluut een verbetering op niet buiten zijn stal komen. Ideaal is het natuurlijk niet, daar is iedereen het over eens, maar wel beter dan niks.

Calente

Berichten: 251
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:27

Mooi geschreven!

Ik heb een tijdje op stal gestaan bij iemand die heeft meegewerkt aan het KPW, een redelijk vooraanstaande persoon. En man wat misbruiken ze dat KPW.

Er was hier meer dan genoeg land, alleen mochten de paarden daar niet op. In plaats daarvan hebben ze de hele zomer op een postzegel gestaan van 20×10. Dit was natuurlijk redelijk snel op, maar van bijvoeren was geen sprake "want ze waren allemaal te dik". Afijn, dan maar paardlief in de middag binnen laten zetten zodat ze in ieder geval hooi kon eten.
En toen kwam het KPW, dat was toch wel lastig alle paarden vroeg binnen zetten én ze dan al die tijd op stal van ruwvoer voorzien. Daar kwamen ze met het geniale idee om de paarden niet meer 's middags binnen te zetten, maar lekker de hele dag buiten te laten verrekken in een landje waarvan het gras slecht enkele millimeters hoog was.

Mijn paard heeft in juli dankzij hun voerbeleid een maagzweer gehad, hierop ben ik zelf gaan bijvoeren op stal en ben ik meerdere keren per dag naar stal gegaan om te zorgen dat ze een paar uur op stal kon om te eten en daarna weer naar buiten voor de beweging. Inmiddels ben ik hier dus weg en staat paardlief op een perfecte plek voor zowel paard als ruiter.

Maar deze stal werd dus aangeprezen als zijnde 5 sterren pensionstal, de perfecte plek voor je paard (lees; slechts 3x per dag een klein plukje voordroog, winter paddock 20 minuten of flink bijbetalen voor +1 uur, zomer postzegel land zonder bijvoeren en bij iedere druppel regen binnen blijven).

Ik vrees dat zij 1 van de eerste gaan zijn die het KPW krijgen, omdat ze wel aan al die eisen voldoen, maar wel door middel van het precies zo doen dat de uren net uitkomen. Helaas denk ik dat er zo tientallen, zo niet meer, stallen zijn die het zogenaamd paardvriendelijk doen en mensen dus kunnen misleiden met hun wellicht over een tijdje verkregen KPW.

Mazida
Berichten: 1395
Geregistreerd: 31-07-15

Re: keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:40

@Palmera, nou slachtvee heeft wel degelijk voordelen op paarden. Varkens, kippen en koeien moeten verplicht in groepen worden gehouden voor sociaal contact. Een kalf staat na een paar dagen in een groep met andere kalfjes. Die mogen niet apart worden gehouden in boxen. Alleen een paard of pony mag je nog apart opsluiten in een box of zelfs in een stent :o .

Daihyo

Berichten: 88103
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:47

xRaisin schreef:
Maar ik ken in Zuid-Holland ook zeker wel een paar stallen waar de paarden 24/7 buiten staan met onbeperkt ruwvoer hoor. Nee, die hebben dan misschien niet de gigantische weilanden die ze in het oosten van het land hebben, maar waar een wil is, is een weg.

Edit: en die staan niet eens op de kaart van arabesk haar website. Dus er zijn er meer dan je denkt.

Ik ken ze ook. En niet eens altijd onbeperkt ruwvoer. Of wel onbeperkt, maar met slowfeeders en goed gekeken naar de paarden die er staan.
Ook stallen met overdag (zonsopgang-zonsondergang) grote paddocks voor groepen paarden met gevulde hooibakken en de nacht dan wel op stal.
Ze zijn er echt wel, maar vereist een hoop van een staleigenaar. Vooral inzicht en de wil om te veranderen. Ja, het kost zeker moeite, tijd en geld in het begin. Maar als je het beste wilt voor de paarden, dan is het zeker mogelijk en levert het uiteindelijk veel meer op.

Ik zag nog ergens een opmerking over het verschil in stalgeld tussen Randstad en Veluwe. Maar op de Veluwe betaal je voor een PP of Hit Actief ongeveer net zoveel als in de Randstad, dus dat gaat niet helemaal op. Wel zijn er meer stallen met weidegang het hele jaar door te vinden en die zijn inderdaad goedkoper in vergelijk met dezelfde voorzieningen in de Randstad (weidegang, buitenbak en verder weinig aan faciliteiten).

xRaisin

Berichten: 1762
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:55

_Nelleke_ schreef:
xRaisin schreef:
Maar ik ken in Zuid-Holland ook zeker wel een paar stallen waar de paarden 24/7 buiten staan met onbeperkt ruwvoer hoor. Nee, die hebben dan misschien niet de gigantische weilanden die ze in het oosten van het land hebben, maar waar een wil is, is een weg.

Edit: en die staan niet eens op de kaart van arabesk haar website. Dus er zijn er meer dan je denkt.


Niet voor alle paarden is onbeperkt ruwvoer gezond. ;) Zeker als ze daarnaast ook niet erg worden gestimuleerd om te bewegen.


Dan hoef je toch niet meteen naar de andere uiterste? Punt dat ik wilde maken is dat deze stallen er wel zijn en er zal vast wel iets tussen in te vinden zijn. Het is echt niet zo dat er in de randstad alleen maar opties zijn waar je paard veel op stal staat.

Anomien

Berichten: 7424
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:18

Jaaa Abaresk! Mooi geschreven!

Hier altijd een fan geweest van het natuurlijker houden van dieren. Nu weer op zoek naar een leuk recreatie paard... en ja. 53 hectare aan huis.

Uiteraard overdreven. Maar een dier hoort niet in een hokje. Hier gaan de koeien ook naar buiten.
En veel meer dan aantal verplichte dagen om meer te verdienen aan melk.

Daarom vind ik een paard met een bemerking ook minder erg om te krijgen, omdat ik er in geloof dat meerdere bemerkingen te danken zijn aan de huisvesting. Het lekker leven op de weide (niet te vol) bijdraagd aan het herstel.

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:25

RedKiwi schreef:
Arabesk schreef:
Gelukkig hebben ze wel de moeite genomen om exact te omschrijven dat de paarden ingeent moeten zijn, welk middel en hoe vaak. Dát kan dan wel en is onzin; want tetanus hoeft maar om het jaar en influenza is eigenlijk niet per se noodzakelijk als je geen wedstrijden rijdt.

Een half uur los lopen (niet eens per se buiten he, mag ook in de binnenbak zijn!) is geen enkele stap verbetering. Bla bla bla kleine stapjes is onzin. Een half uur los lopen is geen enkel stapje....


Hoezo geen verbetering? Het is natuurlijk niet het gewenste einddoel, maar wel een stap in de goede richting. Of vind je dat alles in één klap naar de ideale situatie moet? Want dat gaat iig niet gebeuren, zo werkt de wereld niet. Als een paard iig een half uur of een uur vrij buiten zijn stal komt, dan is dat absoluut een verbetering op niet buiten zijn stal komen. Ideaal is het natuurlijk niet, daar is iedereen het over eens, maar wel beter dan niks.


Een half uur buiten is echt geen verbetering. Het was een verbetering geweest om te beginnen met min 4 uur.
Vaak hebben dit soort stallen nog wel een stapmolen en word het paard ook nog gereden.
En na een x aantal jaar ga je dit evalueren en uitbreiden.

Per direct perfect kan niet en perfect bestaat ook niet.
Koeien stonden vroeger ook in stands en ook daar duurde de ontwikkeling naar vrije loop stallen lang.

Verder werd de opmerking gemaakt dat die ene niet eens op de site stond.
De site is net een paar dagen van start en nog volop in ontwikkeling....dus heb je een stal die erop kan stuur Arabesk dan een PB. ;)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:37

Ik vind het echt heel naief om de zogenaamde goede bedoelingen van dit keurmerk en de mensen erachter te geloven.....

Daarnaast lees ik weer veel smoesjes. Goed paarden houden kan echt overal, maar mensen investeren alleen in eigen luxe.

De problemen die men heeft door te weinig naar buiten zijn groot en groeien nog steeds. Juist omdat iedereen maar een paard kan kopen en zo goedkoop mogelijk stallen.

Paarden worden wel ouder dan 25 hoor, mits je ze goed houdt. Wij rijden er zelfs nog gewoon op.

Als je geen goede huisvesting kan vinden, moet je gewoon verder kijken. Omdat veel al jaren geaccepteerd is, blijvend e ''slechte'' stallen zo doorgaan en bestaan. Stel eisen als klant voor je paard.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:57

Het KPW keurmerk is ooit begonnen als een goed keurmerk, maar is nu overgekocht door de sectorraad en gelijk gekortwiekt. Heel apart, waarom hebben ze uberhaupt het overgenomen dan?

Je moet betalen om het keurmerk te krijgen, dus de eisen moeten zo laag liggen dat 95% van de stallen het kan krijgen. Brengt geld in het laatje.

Een keurmerk is juist iets om een bedrijf dat het extra goed doet er uit te lichten, dus dit slaat nergens op.

Leuk initiatief voor een alternatief trouwens! Ik zou persoonlijk 1* geven aan stallen die 8 uur per dag buiten aanbieden in de winter. Ik vind zelf een track niet het ultieme optimale, ik heb te veel slechte pp’s gehad helaas. Uiteindelijk komt het toch neer op de zorg voor het individuele paard, maar dat is lastig in regels te vangen.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:59

_Nelleke_ schreef:
Ik ben het ook wel met chamion eens.

Dat mensen dan antwoorden met ‘dan moet je geen paard kopen als je in de randstad woont’ vind ik ook altijd zo’n dooddoener. Sommige mensen hebben hun paard gekocht toen ze nog totaal niet bezig waren met paardenwelzijn. Paarden kunnen met gemak 25 worden dus misschien heeft iemand z’n paard wel 20jr geleden gekocht. Oudje dan maar verkopen? Ook geen garantie dat deze dan beter terecht komt.

Daarnaast vind ik 24/7 buiten in Nederland best wel een uitdaging, voornamelijk als je niet aan huis de mogelijkheid hebt om dit te doen. Ik vind dat er meer samenhangt met paardenwelzijn dan alleen blind staren op 24/7 buiten staan.

Ik ben in de omgeving Amsterdam/Rotterdam/Utrecht (ofwel het ‘groene hart’) nog weinig/geen plekken tegengekomen waarbij de paarden 24/7 buiten kunnen lopen, voldoende ruimte ter beschikking hebben, beschikking hebben over een schuilmogelijkheid, zomer en winter droog kunnen liggen (en dan niet op het kale beton maar gewoon op een zachte vloer), waar ze minder lang dan 6u zonder ruwvoer staan, goede kwaliteit ruwvoer krijgen en niet tot hun kogels in de drek staan op dagen dat het lang regent.

Daarbij komt ook nog dat correct voeren in een groep gewoon erg lastig is vanwege de verschillende voerbehoeften. Je hebt er altijd een paar tussen die veel te dik worden en een paar die achterblijven en te dun blijven.

Al met al, tuurlijk, in ‘the perfect world’ hebben we voldoende ruimte en geld om een prachtig gedraineerde paddock paradise aan te leggen met schuilstallen met goede bodembedekker etc. En als dat er is ben ik de eerste die z’n paard ernaar toe brengt, maar na 9 jaar 24/7 buiten te hebben ‘gestald’ zie ik ook dat er andere dingen belangrijk zijn voor een paard en dat paarden houden in groepshuisvesting best gecompliceerd is en ik ook begrijp dat vele pensionhouders hun handen daar niet aan willen branden, naast uiteraard de hogere kosten die het met zich meebrengt.

Niemand op bokt heeft natuurlijk zijn paard op een dergelijke stal of manege staan maar er zijn in Nederland nog meer dan voldoende plekken waarbij de ‘maatregelen’ in een dergelijk keurmerk een verbetering zijn. Hoe triest ook. Maar toch zie ik een verschuiving in de paardenwereld en zie ik dit ook als een eerste (veel te voorzichtige) stap in het verbeteren van welzijn.

Want ik ben erg benieuwd hoe alle moraalridders het dan voor zich zien. Haalbaar op het bestaande oppervlak en commercieel enigszins betaalbaar. Want uiteindelijk moet je toch roeien met de riemen die je hebt.



Ik denk dat het paard houden en paard rijden en alle aanverwante zaken misschien wel niet meer voor iedereen haalbaar blijft. Zou dat zo erg zijn?

Gulpje

Berichten: 8077
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:09

Ik snap dit soort awards niet zo goed. Bij mij in de buurt is een luxe stal die ook een soort keurmerk iets gekregen heeft, maar de paarden gaan er in het paddockseizoen maar 2,5 uur per dag naar buiten. Hebben ze dat keurmerk dan gekregen vanwege de kantine, of dat er altijd zo netjes is geveegd? Ik vraag me dat oprecht af.
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 31-10-18 13:21, in het totaal 2 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8068
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:09

riegje schreef:
Ik denk dat het paard houden en paard rijden en alle aanverwante zaken misschien wel niet meer voor iedereen haalbaar blijft. Zou dat zo erg zijn?


Of dat erg is ga ik me niet over uiten maar of het haalbaar is? Nee.

Tuurlijk kan ik ook bedenken hoe het er in de perfecte wereld uit ziet. Alleen leven we niet in lalaland en is het gewoon een feit dat er duizenden paarden geen daglicht zien en er is geen enkele overheid die het verbied om paarden op die manier te houden als er geen haalbaar alternatief is.

Daar kunnen we met z’n allen heel veel van vinden en ik vind daar zelf ook wat van maar ik sta meer open voor haalbare oplossingen voor de massa dan een kleine elite groep die hun paard wel in een gewenste stal heeft en keihard schopt naar de massa voor wie dat niet lukt. Wat die reden dan ook is.

Ik wordt ook erg kriegel van ‘waar een wil is is een weg’ en ‘anders moet je maar geen paarden houden’. Moeten we dan massaal al die paarden maar laten inslapen? Alsof het onwil is van iedereen die z’n paard niet op de ‘perfecte’ manier houdt.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:16

Inslapen is voor nu niet nodig.
Maar er kan wel een overgangsregeling getroffen worden.
Binnen X jaar moet 4 uur per dag mogelijk zijn, anders sluiting.
Na nog eens X jaar 8 uur.
Dan hebben mensen de tijd wat anders te zoeken, de stallen tijd om geld te investeren in welzijn ipv in de kantine en de 3 binnenbaan.
In die tijd zijn er vanzelf al paarden dood, of baasjes die eindelijk eens gaan snappen dat hoe ze nu staan niet meer van deze tijd is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:18

Nee, je moet waar paarden overlijden, er een stal leegkomt, geen nieuwe meer willen.

Het is onzin dat het niet uitgedund kan worden, want de groei in paardenhouden is echt iets van de laatste jaren. Toen ik 40jr geleden begon met rijden, was een eigen paard echt voor de elite of de boeren. Als je in zo een korte tijd naar deze groei kan, kan je ook naar minderen in de komende jaren.

Je kan mensen prima leren dat een eigen paard niet voor iedereen is weggelegd. En waarom zou het ook moeten? Niet iedereen kan een villa kopen, of ene porsche of een wereldreis maken. Waarom wel allemaal een paard? Een dier dat moet lijden aan onze hebzucht?

Daarbij zullen de prijzen zo omhoog gaan, dat het ook niet meer mogelijk zal zijn voor iedereen.

En zeggen dat waar een wil is, is een weg niet oke is..........Dan gebeurt er inderdaad nooit iets. Je hebt met levende beesten te maken. Wat maakt de mens beter dan een dier? Omdat wij ons ontwikkeld hebben en de hele boel naar onze hand hebben gezet?

We hebben het over welzijn voor dieren en kippen, varken en koeien moeten het beter hebben voor ze op een bord komen. Maar onze paarden waar we een band mee hebben, zeggen dat we van ze houden en plezier mee willen maken vele jaren, die mogen opgehokt? Is echt te makkelijk om dat te blijven goedpraten.

Mensen worden gewoon te makkelijk, zijn teveel verwend geraakt in een hele korte tijd ten koste van de dieren. Er is ook veel te weinig kennis en internet brengt vaak meer schade toe, want er staan zogenaamde kenners op die ook nooit een paard van dichtbij zien.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:21

_Nelleke_ schreef:
riegje schreef:
Ik denk dat het paard houden en paard rijden en alle aanverwante zaken misschien wel niet meer voor iedereen haalbaar blijft. Zou dat zo erg zijn?


Of dat erg is ga ik me niet over uiten maar of het haalbaar is? Nee.

Tuurlijk kan ik ook bedenken hoe het er in de perfecte wereld uit ziet. Alleen leven we niet in lalaland en is het gewoon een feit dat er duizenden paarden geen daglicht zien en er is geen enkele overheid die het verbied om paarden op die manier te houden als er geen haalbaar alternatief is.

Daar kunnen we met z’n allen heel veel van vinden en ik vind daar zelf ook wat van maar ik sta meer open voor haalbare oplossingen voor de massa dan een kleine elite groep die hun paard wel in een gewenste stal heeft en keihard schopt naar de massa voor wie dat niet lukt. Wat die reden dan ook is.

Ik wordt ook erg kriegel van ‘waar een wil is is een weg’ en ‘anders moet je maar geen paarden houden’. Moeten we dan massaal al die paarden maar laten inslapen? Alsof het onwil is van iedereen die z’n paard niet op de ‘perfecte’ manier houdt.



wat bedoel je met lalaland in deze zin? snap ik niet. en hoezo perfecte wereld. en is toch ook iets zoals bewustwording en compromis. en verder werken/ kijken naar beter.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:23

Moet je zien hoe snel mensen met oplossingen kunnen komen als je ze hun auto afpakt..........En kijk eens wat men nu betaald voor benzine.......
Het is maar net wat mensen belangrijk vinden. Jajaja, een auto is om naar je werkt te komen en een paard is er voor je lol. Vandaar dat mensen overal de auto voor pakken...
Het is gemak, gemak, gemak.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:26

De perfecte wereld pleiten de meeste hier ook niet voor. Wel een betere wereld voor het paard.
Perfect is overigens ook voor iedereen anders. Maar iedereen die wat nadenkt kan wel begrijpen dat 1 of 2 uurtjes buiten wel héél ver van perfect afligt.
Dat die binnenbaan en kantine dan misschien perfect is maakt voor het paard niets uit.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:28

sanne83 schreef:
Het KPW keurmerk is ooit begonnen als een goed keurmerk, maar is nu overgekocht door de sectorraad en gelijk gekortwiekt. Heel apart, waarom hebben ze uberhaupt het overgenomen dan?

Het origineel (of vooral: het onderzoek voorafgaand aan het keurmerk) was ooit de WelzijnsMonitor Paardenhouderij. In opdracht van het ministerie, de sector(raad) en de Dierenbescherming is in 2009/2010 onderzoek gedaan naar een te ontwikkelen monitor. Er is destijds een uitgebreide lijst opgesteld met parameters om te meten / beoordelen. In een onderzoek begin 2010 is "getest of de test werkt", oftewel: kunnen alle opgestelde parameters gemeten / objectief beoordeeld worden, en zeggen ze dan ook nog wat over het welzijn?
Voorbeeld 1: een paard dat beschimmeld ruwvoer krijgt, wordt nu beperkt in het welzijn.
Voorbeeld 2: een paard heeft witte haren op de benen door het gebruik van peesbeschermers in het verleden. Het paard heeft daar nu geen beperkingen in het welzijn van, destijds natuurlijk wel.
Voorbeeld 3: er wordt een bepaalde lichtsterkte gemeten in een box; aangezien er geen (Nederlandse) wettelijke normen zijn, of zelfs maar richtlijnen, in hoeverre zegt deze lichtsterkte iets over het welzijn?

Uit de conclusies van dat onderzoek is de Welzijnsmonitor Paardenhouderij opgezet (http://edepot.wur.nl/238625). Het doel destijds was om onafhankelijke controleurs langs te laten gaan op bedrijven, die te keuren en dan (en dit was destijds een idee van de onderzoekers) o.b.v. de uitkomsten een soort sterrensysteem te ontwikkelen die los staat van het FNRS-systeem (die meer kijkt naar welzijn van de mens). Het zouden dan bijvoorbeeld groene sterren worden, waarbij meer sterren staat voor beter welzijn. De controleurs zouden rapporten gaan opstellen met daarin het oordeel op moment van de meting en adviezen hoe de paardenhouder op bepaalde gebieden het welzijn kan verbeteren (indien van toepassing). De paardenhouder zou dan tijd krijgen om dit aan te passen, waarna een nieuwe controle volgde om te kijken of het aantal sterren kan worden aangepast.

Dat hele plan is echter helaas nooit doorgegaan...